Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2006, 00:57   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Siden jeg skal begynne å studere i København var jeg nødt til å dra på en liten "business" trip til Køben. Brukte for første gang wideroe.no til å bestille billetter og det som kom best ut i kombinasjonen tid og pris var TAP ned på lørdag ettermiddag og SAS hjem søndag kveld. Eneste minuset var at Wideroe ikke utsteder e-tickets på TAP og jeg derfor måtte hente dem selv på OSL siden de ikke var tid til å sende dem i posten.

Tok så flytoget opp til OSL som var ca 80% fullt og såvidt jeg kunne se, med bare turister. Så var det å få hentet billettene noe som ikke viste seg å være så enkelt siden WF har en veldig lang lunsj pause på lørdager, frem til 15.30 viste det seg, hvilket betydde at jeg måtte vente 40 minutter på å få billettene mine. Minuset å fly med TAP er at man ikke kan ta quicksjekk, selv om jeg kun hadde håndbagasje, men innen jeg hadde fått tak i billetten var nesten hele køen borte og jeg trengte kun stå ett par minutter i kø. Gikk også greit gjennom sikkerhetskontrollen før jeg gikk for å ta meg en overpriset baguette mens jeg ventet, og så også at flyet kom til å bli 30min forsinket pga sent innkommet fly så jeg gikk å tok meg en øl også mens jeg ventet, og litt venting kom omsider A320 fra TAP



Satt så å nøt min øl men jeg så men VANTRO observerte gutta fra Servisair tømme og laste flyet...."fly og øl"



Flyet hadde kommer via København fra Lisboa og tilsynelatene hadde de fleste gått av i CPH og det var kun 2 containere og to sekker post som skulle av og 4 containere som skulle med flyet tilbake igjen. Det kom så kjørende 4 stykker fra Servisair og begynte tømme flyet på normal måte og klokken var da 16.30. Først ble de fire fulle containere som skulle med parkert foran flyet og de hektet på 2 tomme vogner til å bruke på containerne som kom med flyet og fikk disse ut og plassert på vognene innen 5 minutter. Men hva gjorde de så? Kjørte de disse 2 containerne til bagasje leveringen? Nei, de parkerte dem foran flyet hektet dem av bilen og kjørte så de 4 nye containerne frem. Men istedet for å bruke logikk å begynne med den første containeren i "toget" begynet de med den siste hvilket betydde at de etter hver gang de lastet en container inn på flyet måtte bilen med containerne ta seg en runde. Og det hjalp heller ikke at 3 av de 4 (ikke han som styrte "kranen") stort sett sto å klødde seg i hodet og nærmest stod å så på. Etter at de etter nesten 15 min hadde klart å få en container ombord i bakre lasterom var det tid for neste og de tre siste containerne skulle inn i fremre rom. Greit nok det, men han med kran bilen presterte å bomme på hullet og måtte rygge og rygget så rett inn i traktoren, men heldigvis skjedde det ikke noe. På de tre neste brukte de også samme ulogiske, dvs begynte med den bakerste tralla og de fire gutta gjorde en arbeisinnsats tilsvarende 1,5 person. Etter totalt 30 min hadde de da greid å få ut to kasser og inn med 4 noe jeg er sikker på at 2 personer hadde klart på samme tid, men det var ikke det værste. Det var de to containerne som kom med flyet. Etter 30 min stod de fortsatt parkert foran flyet, og det var først etter 35 min at de ble kjørt bort, og da spør jeg meg. Og innen den tid hadde en fyr fra SGS allerede hentet de to sekkene med port. Er dette normal praksis på OSL og for Servisair? Isåfall er det ikke rart i man må vente en evighet på bagasjen og skjønner da utmerket hvorfor DY dumpet Servisair.

Vel tilbake til reisen. Hadde fått reservert sete 6F, noe som betydde god benplass, selv om den tok 156 pax. TAP sine 320 har bedre benplass på de første radene siden de tydeligvis kan brukes til business class. På denne flighten var det bare 3 rader business, men det som ut som det var ekstra benplass på rad 1-7. 35 min etter oppsatt rutetid hadde vi push bak og vi takset bort til enden av 01L gå gass og var i luften ved A5. Vil anta belegget var ca 65% ned til København. Etter takeoff svingte vi så 180 grader og satte kursen sørover. Var ikke noe mat servering på den korte turen med det var gartis drikke så jeg tok meg en Cola, selv om jeg kunne fått både øl og vin hvis jeg ønsket. Var også overasket hvor lett det var å høre beskjeder over høyttalerene hos TAP. Det virket som om de hadde skrudd volumet litt opp og engelsken til det portugiskse mannskapet var bra og det var langt enklere å forstå hva de sa enn med en snøvlete SAS kaptein (som jeg har opplevd flere gangen)

Ben plassen ombord (jeg er 1.90 fyi)


Fløy nedover Svenskekysten før vi passerte vest for København og tok en sving over Køge Bugt før vi landet på Kastrup. Så var det å takse inn til gaten som var ytterste gaten på A fingeren hvilket betydde at jeg omtrent hadde gått halveis til Malmø innen jeg var nede på stasjonen og fikk tatt tog og metro inn til Kongen Nytorv. Dessuten er det ikke bare på OSL man sliter med temperaturen ved gatene for det var godt og varmt i gaten da vi gikk ut av flyet.


Så var det dags for tilbaketuren. Ble ferdig med visningene før planlagt og etter å ha gått rundt i Køben en god stund og gjort endel små ærend, satte jeg kursen ut mot Kastrup og ankom ca 3,5 time før flyet skulle gå. Tenke jeg fikk kjøpe en bok og dette med ned å lese og se på fly. Sjekk in med SASCPH gikk greit siden jeg brukte automat og siden jeg så at køen gjennom security i T3 nesten gikk til rulletrappen bestemte jeg meg for å gå til Arkaden og bruke den "nye" sikkerthetskontrollen, hvor det ikke var noe som helst kø. Gikk så å kjøpt en bok og fikk tatt noen bilder (skal poste disse i en anen post) før jeg satte meg ytterst i B piren hvor det ikke var en sjel, åpnet boken og sovnet og våknet først etter 45 min og da var hele området fyllt opp av reisende. Ellers så skulle denne gå fra en av gatene ytterst på B og det er tydeligvis at den gaten ikke er dimensjoner for en 747-200 full av charter turister for boarding køen sto ca 80 meter nedover B piren.



19.50 flyet til Oslo ble også 35min forsinket pga sent innkommet fly så tok meg også litt mat, hvis det pasta greiene jeg fikk hos Gino's Pasta kan kalles det (mye kan sies om den maten, men godt var det ikke) før jeg ruslet litt rundt og satte kursen ut mot A18 som flighten var satt opp på. Ble sittende ved siden av av SAS pilot å prate mens jeg ventet på at bordingkøen skulle forsvinne og gikk så å satte meg på 6F. Skulle egentlig ha 7F men der hadde damen som hadde 6F satt seg og istedet for å styre masse tok jeg istedet hennes plass. Vel 45 min forsent kom vi så avgårde og tok av sørover før vi svingte rundt og satte kursen nordover. 45 min var egentlig ikke så ille når man tenker på at Sterling sin 15.00 avgang fra CPH til OSL var ikke mindre enn 9 timer forsinket idag Var servering av kaffe, te og vann så tok meg ett glass vann og hadd egentlig ikke tenkt å kjøpe noe før de 15 minutter før vi skulle lande begynte å selge is Syntes at det var en glimrende ide og kjøpte med derfor en til 20kr. Og så ett lite spørsmål- Er det forskjell på benplassen på SAS sine 321 på de fremste seteradene? Var veldig bra plass på rad 6 ihvertfall og kan ikke huske det var fullt så bra benplass de siste gangene jeg har fløyet 321 med SAS og har sittet lenger bak? Landet uansett på OSL 40 min etter tiden og bommet akkurat på ett flytog så måtte vente litt på neste før jeg fikk satt med ned i ett flytog som ble såpass fullt at flere måtte stå til Lillestrøm


Konklusjon:
TAP har ett veldig bra produkt, og mangler bare self-check in, men det har til gjengjeld SAS, men de mangler gratis servering så 1-1 her, men SAS vinner siden pga frekvensen. DY var ikke engang aktuellt siden de kostet det samme som SAS hjem, men har ett dårlige produkt (free seeting, dårlig benplass og ingen EB poeng (eller andre freq. flyer prog)) og har bare ett fly til Køben om lørdagene jeg som riktignok kunne fått veldig billige billetter på, men hvem gidder ta ett fly 6.30 en lørdags morgen når man ikke må?

Og tilsutt....hva i allverden er det ramp gutta til Servisair driver med?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 02:44   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,752
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Fin rapport.

"Godt" at det ikke bare er jeg som synes dårligserviseair trenger et spark eller tre bak.

__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 06:32   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,591
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Enig at TAP har et meget bra produkt... Hyggelig å lese rapporten...
EB is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 10:29   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Studere i Køben, ja!
Det var tider det! Kanskje de norske studentene i byen enda bruker Peder Oxe på Gråbrødretorv som stammsted hver fredag. Husker vi tuslet gjennom kjelleren der når Peder Oxe stengte og havnet på Coconut Beach Club som var et fantastisk sjarmerende sted. Du bør prøve det hvis det enda eksisterer!

Sånn av ren nyskjerrighet: Hvilken 742 (selskap) var det du så på CPH og hva var destinasjonen?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 10:36   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Studere i Køben, ja!
Det var tider det! Kanskje de norske studentene i byen enda bruker Peder Oxe på Gråbrødretorv som stammsted hver fredag. Husker vi tuslet gjennom kjelleren der når Peder Oxe stengte og havnet på Coconut Beach Club som var et fantastisk sjarmerende sted. Du bør prøve det hvis det enda eksisterer!

Sånn av ren nyskjerrighet: Hvilken 742 (selskap) var det du så på CPH og hva var destinasjonen?

BF
http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=13117

742 var fra Air Pullmantours og skulle frakte spanske cruiseturister tilbake til Madrid
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 13:27   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Ah - Peder Oxe! Der har jeg vaert mang en gang! Jeg husker stort sett at jeg ankom, men ikke alltid at jeg gikk ....

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2006, 14:40   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

"DY var ikke engang aktuellt siden de kostet det samme som SAS hjem, men har ett dårlige produkt (free seeting, dårlig benplass og ingen EB poeng (eller andre freq. flyer prog)) og har bare ett fly til Køben om lørdagene jeg som riktignok kunne fått veldig billige billetter på, men hvem gidder ta ett fly 6.30 en lørdags morgen når man ikke må?"

Helt enig. Man velger kun DY når det er absolutt billigst og en er villig og sitte trangt grunnet dette.

Får man et annet selskap, som f.eks jeg akkurat booket CSA til PRG neste sommer, ny A320, mat, sikkert god plass og flotte flytider ( Kr. 887 t/r ).

Tilsvarende SK når de har beste priser ( ingen servering dog ), men sitter godt.

For ikke å glemme MUC og LH etc. etc.
Også BA til LHR framfor DY til STN. :exclamati
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2006, 13:45   #8
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Studere i Køben, ja!
Det var tider det! Kanskje de norske studentene i byen enda bruker Peder Oxe på Gråbrødretorv som stammsted hver fredag. Husker vi tuslet gjennom kjelleren der når Peder Oxe stengte og havnet på Coconut Beach Club som var et fantastisk sjarmerende sted. Du bør prøve det hvis det enda eksisterer!

Sånn av ren nyskjerrighet: Hvilken 742 (selskap) var det du så på CPH og hva var destinasjonen?

BF
Enig - Peder Oxe er et flot sted...var det i allefall i min studietid
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2006, 23:04   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Vel jeg antar jeg får sjekke ut dette Peder Oxe stedet. I mitt første opphold der nede 2000-2002/2003 var jeg vel litt for ung og begynte først gå ut på slutten, når man ser bort ifra hjemmefester selvklart .....ikke alle som hadde tappeanlegg i kjelleren ved noen anledninger....but Someone did
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2006, 01:29   #10
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Artig lesning, Someone, men hvordan kan du putte "nyte" i sammenheng med en Ringnes pils?

Ellers så gikk det forholdsvis kjapt og greit med bagasjen når jeg kom fra CPH med DY nå sist. All den skremselspropagandaen med bagasjekaos og sikkerhetskontroll-kaos virket helt fremmed for meg. Alt fungerte 100% på begge flyplasser når jeg reiste, noe det også har hver gang tidligere når jeg har reist.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2007, 17:36   #11
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,982
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Omsider inngår nå også TAP i "porteføljen", men er ikke helt imponert. Maten var vel mer eller mindre standard, kylling med grønnsaker, kjeks m/ost, dessert osv., men synes de godt kunne tatt minimum én runde til med drikkevogner på en 4-timers flight. Middagsserveringen var eneste runde som ble gjort med drikkevogn.

Og så er det vel første gang jeg har vært med en flight uten å høre ett eneste ord fra kontoret i front. Alle announcements ble gjort av kabinbesetningen. Et pluss dog for at de tydeligvis har volumet på et eller to hakk høyere enn snittet.

Komfortmessig var det like trangt som det jeg vagt minnes det var ombord i BLX sine 738 for noen år tilbake.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2022, 12:52   #12
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,248
Default Re: OSL-CPH-OSL med TAP og SAS

Det var tider det! Den gang TAP fløy via CPH, moro, takk for fin rapport!
fluxie is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sommerferien 2016 - OSL-CPH-YYZ-FRA-OSL i C med SAS, Air Canada og Lufthansa SAJblue TripReports 25 04-08-2016 10:17
SAS OSL-CPH-GVA-CPH-OSL 23. og 25.10.2015 SeatBelt Register- og ATC-Forum 1 05-11-2015 10:37
OSL-SVG-CPH-ARN-OSL, min siste tur med SAS MD-80 TigerBlack TripReports 4 02-11-2013 17:32
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) SeatBelt TripReports 27 01-11-2011 20:46
SVG-OSL-LIS & LIS-CPH-SVG med TAP og SAS! chrSVGa380 TripReports 10 29-07-2011 22:42


All times are GMT +2. The time now is 04:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.