Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2017, 08:53   #21
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Absolutt, og for mange av oss som er mer opptatt av luftfart enn folk flest, så raser nok mange scenarioer gjennom hodet når vi skal bestille en reise, enten det er i jobb- eller privat sammenheng.
Jeg tenker alltid på alternativer dersom noe skulle skje, og det betyr noe at jeg har høy status i Star-A og SkyTeam.
Jeg har kunnskap nok til å se merverdi i en billett til noen hundrelapper ekstra, men så reiser jeg mer enn folk flest.

Vi kan ikke ta for gitt at den som skal booke 48 billetter for et skolekorps på tur sitter på samme kunnskap som oss her inne
Hvis man booker for 48 personer så skylder man vel dem, deres forældre og også sig selv at gøre et ordentligt stykke forarbejde. Der ville jeg nok ikke kun se på pris, men også historie, og har man fulgt bare lidt med i pressen de sidste par år burde der ringe en lille alarmklokke hvis man begynder at satse på at man kan komme frem samme dag som lovet, når selskabet hedder Norwegian (eller NAI eller hvilken anden bundslamsoperatør man kan finde). Som I alle andre sammenhænge i et konkurrenceudsat marked hænger pris og kvalitet meget ofte sammen, ligegyldigt hvilke rettigheder du ellers mener du har krav på.
TRjumper is offline  
Old 26-06-2017, 08:59   #22
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Takk for den.

'Forvente' og 'få' har dog forskjellig betydning. Men alle selskaper er forpliktet til å ivareta sine kunder når skiten treffer viften, og det bør man kunne forvente.
Ikke enig. Så er man naiv. Hvis du forventer samme service verden IRR hos FlyViking som hos WF når noget går galt, så er man hamrende naiv. At man så bagefter har nogle lovmæssige rettigheder er noget andet, men disse vil oftest være endnu sværere at få igennem hos skodoperatørerne end hos de lidt mere seriøse.

Angående NAS sommerops vil det snart vise sig hvilken kategori de hidrører under. Det er vel i peak hours det er i peak hours svaghederne viser sig.
TRjumper is offline  
Old 26-06-2017, 09:05   #23
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Norwegian med flere kanseleringer grunnet manko på Crew.

Leter man så kommer det flere avsløringer:

Nok en overskrift:
Norwegian kansellerer – kan ikke love at det blir bedre
Flere hundre nordmenn er allerede rammet av kansellerte Norwegian-flyvninger i fellesferiens første helg.

NRK har vært i kontakt med flere passasjerer som er rammet av flykanselleringer. Flere sitter fast på flyplasser i utlandet, mens andre får starten på ferien ødelagt.
– Vi gjør alt vi kan for å operere i henhold til ruteplan, men vi kan ikke utelukke uregelmessigheter, sier kommunikasjonsansvarlig i Norwegian Daniel Kirchhoff i en e-post, og opplyser at han ikke kan love at flere fly ikke blir kansellert.

En av de største årsakene til forsinkelsene er mangel på besetning, og Kirchhoff kan ikke garantere at de er bedre rustet de kommende ukene.
– Dersom det oppstår forsinkelser eller kanselleringer er det klart vi gjør alt vi kan for at så få som mulig blir berørt.
Sur musikk
Minde skolekorps hadde planlagt en jubileumstur til Berlin i tre år. I går satt de i stedet strandet på Gardermoen.

Flyet ble kansellert på grunn av manglende besetning, og familien se de ble tilbudt nye billetter – ti dager senere.

UFF - vi følger opp.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline  
Old 26-06-2017, 09:14   #24
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 485
Default Re: Norwegian med flere kanseleringer grunnet manko på Crew.

Virker på meg som om det største problemet til Norwegian er ansatte på kundeservice.... Når de prøver å lokke folk til å ta en refusjon heller enn å vente på annen avgang, tilby syke nye forslag (10 dagers venting) eller "glemmer" å nevne at man kan få dekket utgiftene sine så skyter de seg alvorlig i foten. Eventuelt er det en bevisst strategi ut ifra at mange kunder er dumme og det er penger å spare på å operere litt på kanten av lovverket.
RescueMe is offline  
Old 26-06-2017, 09:45   #25
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Men du vender lige tilbage med resultatet når de beder om deres retmæssige EU kompensation ikke?


Det skal jeg gjøre. Vi kan jo starte et veddemål: Hvem tror det går glatt? Og hvem tror de svarer at årsaken lå utenfor deres kontroll? Her ville jeg nok satt penger på alternativ 2, selv om det selvsagt er galt.
RWY 24 is offline  
Old 26-06-2017, 09:47   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Ser ut som det var 4 turer som var kansellert i går til OSL (AES, TOS, GVA og SXF), så selv om det er kjipt er det jo ikke akkurat snakk om at hele programmet har brutt sammen. At det er litt klønete løst og gir dårlig pressedekning er en annen sak

Itillegg til dette hadde SAS en kansellert til AGP og Icelandair en fra KEF, samt en Novair flight er forsinket til dagen etterpå.

Til nå i dag har Norwegian en flight fra HAU som er kansellert
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 26-06-2017, 10:48   #27
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Vi kan ikke ta for gitt at den som skal booke 48 billetter for et skolekorps på tur sitter på samme kunnskap som oss her inne
Jeg har vært i reisekomité for diverse slike turer, og jeg ender som regel opp med å være den som spør "hva gjør vi om flyet blir innstilt"? Uavhengig av flyselskap er det ikke trivielt å booke et reisefølge på 50 stk over på en ny avgang, særlig når mange er i en alder som gjør at de bør sitte noenlunde samlet og ha voksent reisefølge. Men når man tar frem slike pessimistiske scenarier får man høre av de andre foreldrene at man må slutte å tenke negativt og at "det løser vi hvis det skjer!".
__________________
blazius is offline  
Old 26-06-2017, 10:52   #28
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Det ser ut til at Norwegian har fått seg et småtroll på Facebooksiden, mange sinte innlegg fra kunder får svar som dette:https://www.facebook.com/flynorwegia...58916809170253
__________________
blazius is offline  
Old 26-06-2017, 12:25   #29
FL002
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 130
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Nordmenn elsker dårlig service, og det gjør Kjos glad.
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-f...ts-oppgraderer

You vote with your wallet.
FL002 is offline  
Old 26-06-2017, 12:32   #30
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Det ser ut til at Norwegian har fått seg et småtroll på Facebooksiden, mange sinte innlegg fra kunder får svar som dette:https://www.facebook.com/flynorwegia...58916809170253
Den "Kundeservice"-kontoen er fjernet derfra nå. Sikkert god underholdning for oss som ikke er involvert, men antakelig passe frustrerende for både Norwegian og de kundene som faktisk har problemer.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline  
Old 26-06-2017, 12:32   #31
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Der passerte de ombookede Norwegian-passasjerene huset mitt i en irskregistret SAS-maskin. Noe sier meg at vi ofte går glipp av nyansene i disse diskusjonene her
RWY 24 is offline  
Old 26-06-2017, 12:41   #32
FL002
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 130
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Der passerte de ombookede Norwegian-passasjerene huset mitt i en irskregistret SAS-maskin. Noe sier meg at vi ofte går glipp av nyansene i disse diskusjonene her
Du mener vel en innleid irsk registrert City Jet maskin for anledningen malt i SAS farger. Det er så mange nyanser at det er vanskelig selv for insidere å holde styr på tingene.
FL002 is offline  
Old 26-06-2017, 13:07   #33
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det som pressen aldri stiller et eneste kritisk spørsmål til er hva folk egentlig tror de får av service, hjelp og støtte når de betaler 299 kroner for en tur som egentlig burde koste 3000. "Pay peanuts, get monkeys"
Jeg synes det er ganske enkelt: Har man betalt for en reise, har man en kontrakt med selskapet om at de får deg fra A til B. Da får selskapet få deg fra A til B. Force majeure kan selvsagt skje, men dårlig crewplanlegging er ikke force majeure.

At mediene kanskje blåser opp og plukker de verste historiene er en annen sak....
Isbamse is offline  
Old 26-06-2017, 13:13   #34
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Hva slags rettigheter har man i en slik sak?
Kan jeg finne fram alternativ rebooking med SAS (siden SAS er de eneste andre som flyr innenriks norge dit...), eller kan jeg risikere å sitte stuck? Å få penger tilbake på dagen er jo tullball o man booket billetten til 299kr og det koster 3999kr med den ene superflexbilletten som er tilgjengelig hos andre selskap. Skal Norwegian dekke dette? Forsåvidt betalte vi 4000kr for billigste billett til nord-norge, så så billig er det heller ikke. Vår booking har oss på siste flyet for dagen, med ankomst midnatt. Har vi krav på overnatting om vi blir ombooket?

Blir nervøs for vår booking denne uka, vil være forberedt :/

Last edited by Polaris; 26-06-2017 at 13:15.
Polaris is offline  
Old 26-06-2017, 13:46   #35
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Jeg synes det er ganske enkelt: Har man betalt for en reise, har man en kontrakt med selskapet om at de får deg fra A til B. Da får selskapet få deg fra A til B. Force majeure kan selvsagt skje, men dårlig crewplanlegging er ikke force majeure.

At mediene kanskje blåser opp og plukker de verste historiene er en annen sak....
Her synes jeg du setter fingeren midt i puddingen. At selskapet ikke tar seg tilstrekkelig betalt for tjenesten de selger deg, er strengt tatt ikke ditt problem.
Så kan man selvsagt diskutere om hvorvidt de gjør nok i hvert enkelt tilfelle, men det har jeg inntrykk av at er veldig hit & miss - også hos legacy carriers.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline  
Old 26-06-2017, 14:05   #36
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Jens W's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,457
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Dette er vel 3 eller 4 sommeren med samme problem?
Må vel nesten begynne å bli en sak for forbrukermyndighetene når man gang på gang selger et produkt det er, gitt historikken, en god sjanse for at man ikke klarer å levere.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline  
Old 26-06-2017, 14:38   #37
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Fra børsen: Norwegian aflyser alle dagens flyvninger til/fra AAL"

http://borsen.dk/nyheder/virksomhede...a_aalborg.html
TRjumper is offline  
Old 26-06-2017, 14:45   #38
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Det er jo et kjempeproblem akkurat nå, uansett hvor det går galt. Det finnes jo omtrent null og niks ledige seter noen plass, så om det ryker en flight med 180 pax som skal nedover i Europa så er det jo en kjempeutfordring å få booket dem om. Man må til med ekstraflyginger eller innleie ser det ut som.

Ref. kanselleringen til Berlin og de som snakker om å booke om til andre selskaper - første mulighet med SAS er 4. juli! I morgen er det en avgang med SAS til CPH som har ledige plasser. osv osv.

Vedr. det med rettigheter så stemmer det sikkert det folk opplever med kundeservice på noen områder, men man skal jo også la Norwegian få cred for det de gjør korrekt. De aller fleste SMSer med irr-ops-beskjed har med link til "dine rettigheter".
Quote:
If you don't wish to travel on this flight, you can rebook or refund your ticket free of charge online. To read about your rights, visit www.norwegian.com/rights.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 26-06-2017, 14:45   #39
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Fra børsen: Norwegian aflyser alle dagens flyvninger til/fra AAL"

http://borsen.dk/nyheder/virksomhede...a_aalborg.html
CPH virker være hardere rammet i dag:
I tillegg til 4 turer til AAL, er også en tur hver til ARN, OSL, ORY og BUD foreløpig kansellert.
For OSL er det en tur til CPH og KRK. ARN basen virker til å ha nok folk


Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er jo et kjempeproblem akkurat nå, uansett hvor det går galt. Det finnes jo omtrent null og niks ledige seter noen plass, så om det ryker en flight med 180 pax som skal nedover i Europa så er det jo en kjempeutfordring å få booket dem om. Man må til med ekstraflyginger eller innleie ser det ut som.

Ref. kanselleringen til Berlin og de som snakker om å booke om til andre selskaper - første mulighet med SAS er 4. juli! I morgen er det en avgang med SAS til CPH som har ledige plasser. osv osv.
Jepp, en kamerat av meg måtte til Stockholm i morgen. Alt er fullt, så må ta toget
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 26-06-2017 at 14:48.
Someone is offline  
Old 26-06-2017, 15:42   #40
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Er jo helt utrolig - crewplanlegging burde jo være letteste sak av verden du vet avgangene du har og du vet hvor mange folk du trenger for å betjene de avgangene. Og det skal ikke være sånn at det skal et sykdomstilfelle blant en pilot før alt kræsjer sammen. I IT verdenen opererer man mye med rendudans av en grunn...
Hypern is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegians short/medium-haul ops - status om regularitet (2019-tråden) Dag Viking Småprat 1 02-01-2019 17:44
Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden) Trdfly Flyforum 112 22-12-2018 21:31
Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden) ForeverSAS Flyforum 177 20-12-2017 00:54
Novair - status om regularitet (2017-tråden) Someone Flyforum 41 06-07-2017 23:59


All times are GMT +2. The time now is 14:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.