Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2016, 17:16   #21
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Transfervisum i Kina?

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Er det nokon som har nokre nylige erfaringar på dette området?

Planlegg sjølv ein CPH-PVG-MNL/CPH-PEK-MNL tur, med lang layover i Shanghai/Beijing.
Så er ganske nysgjerrig på om det er mogleg å forlate flyplassen fram til neste flight?

TIMATIC seier framleis "- Leaving the transit area is allowed."

I tillegg står det "- This does not apply at Beijing (PEK) if staying in the
international transit area." utan at heilt kan sjå kva "this" er i dette tilfellet? (det står ovanfor "- Leaving the transit area is allowed.")
Har du mellomlanding i Kina kan du forlate flyplassen på enkelte flyplasser, f.eks PEK og PVG. Dette gjelder også nordmenn (Andre Schengenland får 72 timer). Du MÅ ha billett videre innen 24 timer. Du får ett stempel "På gjennomreise" i passet og det er gyldig i 24 timer, med mindre flyavgangen din blir forsinket. Med andre ord går det fint å bli i 2 dager dersom din opprinnelige avgang var innen 24 timer og du ble ombooket til dagen etter (Men du må ut til flyplassen for å få nytt stempel).

Du kan også ha innenriksleg uten visum, f.eks CPH-PEK-PVG-MNL så lenge utreise er mindre en 24 timer fra ankomost (Igjen etter ruteplanen).

Når det er sagt, når min bror gjorde dette i Hangzhou (2015) ble det mye spørsmål. Grensekontrolløren måtte ta flere telefoner før stemplet kom i passet.

Edit: Flyertalk har en veldig god tråd om TWOV: http://www.flyertalk.com/forum/china...er-thread.html
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 05-10-2016 at 17:59.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2018, 00:20   #22
BGOflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 127
Default Re: Transfervisum i Kina?

BUMP:
jeg har en lignende sak som over med enten
CPH-PVG (SAS-billett) + PVG-MEL (separat billett)
eller
CPH-PVG (SAS-billett) + PVG-CAN-MEL (separat billett).

Ettersom begge alternativene er på separate billetter må jeg hente ut bagasjen og sjekke inn igjen. Vil jeg bli tillatt dette? Forstår av postene over at dette bør gå fint, men er det noen med oppdatert info?

For det andre alternativet vil det bli en domestic leg i Kina. Vil dette også være tillatt så lenge det er mindre enn 24 timer "i Kina"?

Blir veldig takknemlig om noen kan gi gode svar da jeg er litt desp for bestilling...
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2018, 18:06   #23
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Transfervisum i Kina?

Det vesentlige her slik jeg kan se det er "confirmed onward ticket",og det at du må være ute av landet igjen innen 24 timer (rutetid). Og med mindre jeg nå tar veldig feil, så er jo en separat bilett (valig komersiell bilett) også en "confirmed ticket" i så henseende...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2018, 11:25   #24
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Transfervisum i Kina?

Håndheving av transit er veldig tilfeldig i Kina og man kan gå på en veldig dyr smell. Det tryggeste er å skaffe seg visum fra ambassaden.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2018, 12:31   #25
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Transfervisum i Kina?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Håndheving av transit er veldig tilfeldig i Kina og man kan gå på en veldig dyr smell. Det tryggeste er å skaffe seg visum fra ambassaden.
Enig - Norge er ikke en gang med på lista fortsatt som gir 72 timer transitt. Er nok bare et spørsmål om tid før vi havner på den lista men inntil da er visum det tryggeste.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2018, 21:27   #26
Utpaatur
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 51
Default Re: Transfervisum i Kina?

Quote:
Originally Posted by BGOflyer View Post
BUMP:
jeg har en lignende sak som over med enten
CPH-PVG (SAS-billett) + PVG-MEL (separat billett)
eller
CPH-PVG (SAS-billett) + PVG-CAN-MEL (separat billett).

Ettersom begge alternativene er på separate billetter må jeg hente ut bagasjen og sjekke inn igjen. Vil jeg bli tillatt dette? Forstår av postene over at dette bør gå fint, men er det noen med oppdatert info?

For det andre alternativet vil det bli en domestic leg i Kina. Vil dette også være tillatt så lenge det er mindre enn 24 timer "i Kina"?

Blir veldig takknemlig om noen kan gi gode svar da jeg er litt desp for bestilling...
Hei, jeg reiste igjennom PVG på 2 separate billetter i november i fjor. Ved å vise min 'onward confirmed ticket' i immigration fikk jeg 24 timers midlertidig opphold med stempel i passet. Ikke noe problem å forlate flyplassen i mellomtiden heller om du ønsker.

Det er en egen skranke for transfervisum lengst til venstre i immigrasjonshallen. De sjekket dog mine dokumenter ekstra nøye på vei ut, men det var nok fordi jeg brukte en 'spare onward confirmed ticket' for å komme rundt noe mitt flyselskap mente ikke var et godkjent 3 land. (Guam).

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Utpaatur is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2018, 23:17   #27
BGOflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 127
Default Re: Transfervisum i Kina?

Hvordan da "veldig dyr smell"?

Jeg har egentlig bestemt meg for å gå for 24 timers transit (24 hour travel without visa (TWOV)). Skal uansett ikke være mer enn 9 timer, så 72-timersvisum er uinteressant. Jeg fikk også bekreftet fra konsulatet i Shanghai at de ikke hadde fått informasjon om nordmenn med problemer med 24-timers transit i Shanghai. Forstår dog at det er andelenes ved en del andre flyplasser (for eksempel CAN)...
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2018, 00:07   #28
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Transfervisum i Kina?

Quote:
Originally Posted by BGOflyer View Post
Hvordan da "veldig dyr smell"?
En jeg kjenner som trodde han skulle komme ut for en sånn transit i Shanghai ble sendt tilbake til Norge den veien han kom. Ny bilett på dagen ble ganske så dyrt.

Og han må også for evig og alltid svare "Ja" på det vanlige spørsmålet om han noengang har blitt utvist fra et land.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2018, 20:43   #29
BGOflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 127
Default Re: Transfervisum i Kina?

Forstår ikke helt. Hadde han billett neste dag, men innenfor 24 timer? Min layover er på dagtid, og totalt 8 timer. Har tenkt å holde meg på flyplassen, men må dog skifte fra terminal 2 til 1.
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2018, 21:13   #30
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Transfervisum i Kina?

Quote:
Originally Posted by BGOflyer View Post
Forstår ikke helt. Hadde han billett neste dag, men innenfor 24 timer? Min layover er på dagtid, og totalt 8 timer. Har tenkt å holde meg på flyplassen, men må dog skifte fra terminal 2 til 1.
Korrekt.

Vet ikke om man kan skifte terminal uten å gå gjennom immigration, burde være lett å sjekke.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 23:31   #31
BGOflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 127
Default Re: Transfervisum i Kina?

Tok en titt i TIMATIC for å se siste reglene. En setning som ikke var krystallklar for meg var denne: "All transiting passengers are subject to a check by immigration. Passengers in transit must hold passports or other documents accepted to enter China (People's Rep.)."

Hva menes med denne? Kun at man må ha pass fra et land som Kina ville gitt visum til?
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2018, 23:46   #32
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Transfervisum i Kina?

Slik jeg tolker det betyr det at pass eller andre dokumenter som benyttes for reisen må oppfylle kravene til innreise i Kina, dvs. at dersom Kina krever 6 måneders passgyldighet for innreise, så gjelder det samme 6-måneders kravet også for transit. Eller at dersom de ikke godtar nødpass for innreise, så kan nødpass heller ikke brukes i transit.

Begrunnelsen for min tolkning av den setningen, som forsåvidt har stått ganske lenge i TIMATIC, er at den kommer som en "ekstrainfo" etter all informasjonen om hva som er kravene for TWOV (Transit WithOut Visa). Og det gir ikke mening at det skal kreves Visum dersom man ellers oppfyller kravene for visumfri transit...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 10:42   #33
BGOflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 127
Default Re: Transfervisum i Kina?

en annen ting som ikke er helt klart med hvordan dette står skrevet på de ulike informasjonssidenes er om det er greit å gå ut gjennom immigration eller ikke. Jeg skal ikke til sentrum, men må bytte terminal fra terminal 2 til 1 på PVG.
På ambassadens sider står det "within airport boundaries". Jeg forstår dog at alle transittpassasjerer må gjennom immigration før de kan sjekke inn til neste flight ved alle flyplasser i Kina utenom i PEK. Dermed skulle jeg tro det er uproblematisk med en 8 timers layover med separate billetter og ulike terminaler. Jeg er 99.9% trygg på dette nå, men vil ikke bli sendt tilbake med en liten baby med på turen.
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 13:46   #34
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Transfervisum i Kina?

Quote:
Originally Posted by BGOflyer View Post
en annen ting som ikke er helt klart med hvordan dette står skrevet på de ulike informasjonssidenes er om det er greit å gå ut gjennom immigration eller ikke. Jeg skal ikke til sentrum, men må bytte terminal fra terminal 2 til 1 på PVG.
På ambassadens sider står det "within airport boundaries". Jeg forstår dog at alle transittpassasjerer må gjennom immigration før de kan sjekke inn til neste flight ved alle flyplasser i Kina utenom i PEK. Dermed skulle jeg tro det er uproblematisk med en 8 timers layover med separate billetter og ulike terminaler. Jeg er 99.9% trygg på dette nå, men vil ikke bli sendt tilbake med en liten baby med på turen.
Nja, var ikkje gjennom immigrasjon på CAN (oktober '17), men gjennom ein enkel kombinert dokumentsjekk/innsjekk som vart gjort av flyselskap-personale (i alle fall i flyselskap-uniform). Dåg var det uten å skifte terminal, så det var forhaldsvis simpelt. 24t-visum for å gå ut av terminalen ved lang layover var derimot uaktuelt vart eg fortalt. Ruta var Europa/Australia. Virka som det er store lokale variasjonar her. Ikkje veldig lett å forhalde seg til nei.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2018, 11:23   #35
oyvindbj
Newcomer
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 5
Default Re: Transfervisum i Kina?

Jeg har en 9 timer lang layover i Beijing i begynnelsen av april. Var innom ambassaden for å få meg turistvisum for å komme meg ut av flyplassen, men det fikk jeg ikke fordi jeg ikke har confirmed seter på flybestillingen min. Med all usikkerheten rundt transitt-visum tenkte jeg det var greit å ha visum på plass.

Er dette noe nytt at man må ha setenummer for å få visum til Kina?
oyvindbj is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2019, 09:41   #36
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Transfervisum i Kina?

Simply Aviation la ut denne på twitter:

Kan ikke si at jeg er overrasket.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2019, 13:40   #37
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Transfervisum i Kina?

Så denne komme, de har jo tidligere nektet visum til folk som hadde stempel fra Tyrkia og jeg kansellerte en tur til Cappadocia siden jeg skulle til Kina.

Lurer på om de nå spør eller om de bare sjekker for stempel i passet.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Valuta i Kina gustavf Reiseforum 6 25-03-2009 00:04
Kina B777ER TripReports 26 22-10-2008 17:05
Flyplasser i Kina Shadow Flyforum 2 02-03-2008 12:05
Flyproduktion I Kina sk931 Flyforum 5 05-03-2007 19:14
Flyulykke i Kina Rusl Flyforum 3 22-11-2004 03:40


All times are GMT +2. The time now is 18:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.