Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2009, 14:16   #1
SpottAir
ScanFlyer King

Default USA/Visa Vaiver

Skal til USA/New york i feb. (for første gang) og jeg lurer på om du må ha et biometrisk kjennetegn i passet (f.eks fingeravtrykk) ved innreise. Så vidt jeg husker så ble ikke fingeravtrykket mitt tatt sist jeg fornya passet mitt.
SpottAir is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 14:48   #2
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Default Re: USA/Visa Vaiver

Nei, du trenger bare et maskinlesbart pass, dvs. et pass der navn etc. står trykket og ikke med håndskrift.

Biometrisk pass har så vidt jeg vet (korriger meg om jeg tar feil) ingen ting å gjøre med fingeravtrykk, men snarere at bildet i passet, samt de data som står trykket i det (navn, fødselsnummer etc.) ligger inne på en microchip i passet. De passene som har dette har et symbol på forsiden, men dette er altså ikke nødvendig for innreise til USA.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 15:37   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

Biometriske pass, slik jeg har forstått det av min passopplæring, er KLARE for å ha innlagt fingeravtrykk, men i Norge gjøres det ihvertfall ikke foreløpig. Men det skal vel være noen beregninger om avstand mellom nese og øyne eller noe i den duren(=biometri) lagret på datachipen i passet (i norske pass ligger datachipen bildesiden som etterhvert er blitt skikkelig, en del amerikanske pass har ihvertfall i starten hatt chipen i den midterste passiden, og noe sier meg at den er mer utsatt til.

Men altså, så lenge passet er maskinlesbart må du ha riktig god tur til New York. (Maskinlesbart identfiserer du av de to linjene nederst på bildesiden med passnummer,navn og diverse "<<<<<".
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 16:09   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ikke glem å skriv til Esta .....

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.h...5-E9E0EB70098C
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 17:09   #5
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Ang. søknaden, jeg fikk mitt serfikat indratt pga høy fart for noen år siden. Dette var en betinget dom, må jeg da skrive "ja" på punkt b?
Quote:
B) Har du noen gang blitt arrestert eller dømt for en kriminell handling som involverte moralsk forfall eller en kriminell handling relatert til narkotiske midler; eller har du blitt arrestert eller dømt for to eller flere tilfeller hvor den samlede fengslingstiden utgjorde 5 år eller mer; eller har du noen gang solgt narkotiske stoffer; eller søker du om innreisetillatelse for å involveres i kriminelle eller umoralske aktiviteter?
Hvis jeg må sette "ja", vil de nekte meg visum?

-Takker

Edit: Min fadese hadde ingenting å gjøre med narkotika eller andre rusmidler, for den saks skyld

Last edited by Happyflyer; 30-10-2009 at 17:11.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 17:25   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Nei. Høy fart har ikke noe med narkotika å gjøre, ikke har du fått mer enn 5 måneder i buret for det, så du trenger ikke krysse av ja på den.
Old 02-11-2009, 20:19   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Her finner du en liste over hva som definieres som "crimes of moral turpitude", eller "moralsk forfall" som den norske oversettelsen er:
https://www.state.gov/documents/organization/86942.pdf

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules