|
29-12-2013, 01:50 | #1 |
Joker
|
Bo i New York et år (Visa)
Hei,
Jeg er fortiden i en situasjon som gjør at jeg kan oppholde meg hvor som helst, bare jeg har internettilgang og enkelt kan reise tilbake til Norge ved behov. Dette vil jeg benytte meg av så lenge det er en mulighet. På listen står New York, Hong Kong og Tokyo, med NY på førsteplass. Vil dette (relativt enkelt) la seg løse? Takk for tips! Last edited by KristianSk; 29-12-2013 at 01:53. |
29-12-2013, 02:02 | #2 |
Newcomer
|
Re: Bo i New York et år (Visa)
Først av alt, å bo i New York anbefales på det varmeste. Det har jeg selv gjort i 2 år, og man kommer aldri helt over det...
Når det gjelder visum til USA, kan det være både komplisert og kostbart. Du finner masse info om dette på den amerikanske ambassaden i Oslo sin hjemmeside: http://norway.usembassy.gov/how_to_apply2.html Husk på at New York er en ekstremt dyr by å leve i. Skal du ha noenlunde normal standard og relativt sentral leilighet på Manhattan, må du regne med over $2000 pr mnd. Billigere boliger finnes selvsagt, men da går det på bekostning av standard, størrelse og beliggenhet. Prisene i matbutikker og på restauranter ligger også på et dobbelt nivå i forhold til de fleste andre steder i USA, men du skal ikke lenger enn til Brooklyn for å finne rimeligere priser på alt. Lykke til! |
29-12-2013, 02:11 | #3 |
Joker
|
Takk for tips! Jeg er mest av alt usikker på hvilket Visa jeg behøver. Selvom jeg ikke skal ha noen jobb i USA, trenger jeg likevel et work visa?
|
29-12-2013, 04:36 | #4 |
ScanFlyer Gold
|
En tur hjem hver tredje måned løser visumproblemet, forutsatt at du ikke skal få deg jobb i USA.
|
29-12-2013, 08:02 | #5 |
Trangsynt
|
Blir det ikke trøbbel etterhvert om du oppholder deg mer enn halvparten av tiden i landet på waiver? Synes jeg leste noe om det...
|
29-12-2013, 09:20 | #6 |
ScanFlyer Crusty
|
Nei det er Schengen visumet som krever at man er ute halve tiden (90 dager pr 180 dager)
29-12-2013, 09:55 | #7 |
Trangsynt
|
Ok. Vet at det ikke er krav til det, men trodde at immigration ville begynne å stille spørsmål lom du var der så mye...men jeg har inntrykk av at vi skandinaver slipper lettere unna enn mange andre.
Kjenner en som har dobbelt statsborgerskap, og han bruker det norske passet når han drar dit, sier det blir mindre pes og spørsmål i forhold til å bruke det amerikanske |
29-12-2013, 13:54 | #8 |
ScanFlyer Blue
|
Først; å bare bestemme seg for å "flytte til USA" er ikke noe man har anledning til å gjøre, så idéen din om å bo ett år i New York vil ikke la seg gjennomføre. Skal man oppholde seg i USA og jobbe så trenger man et visum som gir deg lov til det. Typisk søker din amerikanske arbeidsgiver om dette for deg, men det hørtes ikke ut som om du er i en slik situasjon.
Så kan man deretter selvsagt diskutere veier rundt dette; reise inn og ut hver tredje måned, søke om et utvidet turistvisum (B2 tror jeg) for å få lov til å være der 6 måneder som turist, men felles for alle disse løsningene er at du bare skal være turist der og ikke arbeide. Hvor lett det er å få leid en leilighet etc. når du ikke har oppholdstillatelse i landet blir vel fort også et spørsmål. Skal du bruke visa waiver eller turistvisum er det nok lurt å ikke si noe i immigration om at du egentlig har tenkt å jobbe mens du er der, da det jo er ulovlig på slike visum. Så får du vurdere selv om du tar sjansen på å bryte visumreglene. |
29-12-2013, 14:45 | #9 | |
Newcomer
|
Quote:
Jeg har "bodd" I Anchorage, AK i et lite aar naa, noe jeg har muligheted til siden jeg jobber i oljebransjen rundt om i verden. Saa jeg har omtrent halve aaret fri, og da er jeg der borte. Jeg tror jeg har 5turer(ca 1mnd varighet) paa visa waiver, uten at de spoer saa mye naar jeg kommer. Noen ganger lurer de paa hvorfor jeg reiser alene, men de godtar naar jeg sier at jeg har venner der borte. Men det er sant som de sier, du maa ut av landet hver 3. maaned paa visa waiver, saa det du trenger er et B1/2 visa. Hvis du soeker litt paa nettet er det flere som bla har vaert paa road trip/e.l i USA som har faatt det. Med det tror jeg standardtiden er 6mnd "innetid", men 5-10aar varighet. Jeg har min bedre halvdel der borte(amerikaner), saa vi hadde ikke problemer med aa leie i hennes navn. Men det finner flere type firmaleililgeter som man faar leie med forskuddsbetaling, de er som regel litt dyrere da. Men de har alt av stroem, internett og saant inkludert. Men jeg stoetter at du ikke maa si at du skal jobbe, faar si at du har et friaar men maa hjem til Norge og jobbe i blandt. Kan ogsaa nevne at jeg har et studentvisum for usa i passet fra 2011, men det har ikke skapt naa problemer. Saa maa jeg jo nevne at du maa komme deg ut aa se resten av USA ogsaa |
|
29-12-2013, 15:31 | #10 |
ScanFlyer Rusty
|
Mener å huske det er ulovlig for en amerikaner å reise inn i USA på annet pass, tross dobbelt statsborgerskap. Ikke kan jeg skjønne at det er færre spm. Heller.
|
29-12-2013, 15:52 | #11 |
Trangsynt
|
Nei ikke vet jeg. Han sier så...
|
29-12-2013, 19:10 | #12 |
Joker
|
Takk for mange tips å råd, ser ut til at dette var hakket mer omfattende enn jeg trodde
Vil det være noe enklere i Hong Kong eller Tokyo? Last edited by KristianSk; 29-12-2013 at 19:38. |
29-12-2013, 22:59 | #13 |
ScanFlyer Blue
|
I 2001 tegnet jeg en to-års kontrakt på leil på Manhattan uten noe annet en vanlig 3 mnds turistvisum (arb visum var i søknadsprosessen, men utleier ble ikke opplyst om det). Det eneste de forlangte var en økonomisk garanti og depositum på 3 mnd.
Om reglene er endret siden den gang vet jeg ikke, men det var "lett som en plett" i 2001. |
30-12-2013, 00:06 | #14 |
ScanFlyer Blue
|
En kollega av meg med dobbelt statsborgerskap ble i alle fall tatt med "på bakrommet" under innreise tidligere i år da hun forsøkte å reise inn på sitt norske pass. Hun fikk streng beskjed om at det ikke var tillatt og at det ikke måtte gjenta seg.
|
30-12-2013, 08:54 | #15 |
ScanFlyer Silver
|
Immigrasjonsmessig ser det ikke ut til å være så veldig vanskelig bare man i prinsippet stikker en tur over grensen (Canada, i NYC-tilfeller) hver tredje måned:
Is there a limit to the number of times that I may travel to the U.S. under the VWP (visa free) in any given period of time? No, there is no such limit, nor is there a minimum period of time that you are required to remain outside the U.S. before going back. If you travel frequently to the United States for lenghty periods under the VWP, however, you should be prepared to demonstrate the purpose of your visit, that you intend to leave the U.S. within 90 days, and that you have sufficient funds to pay for your visit without working. If you are unable to do so, the Bereau of Customs and Border Protection may not be convinced that you are a bona fide visitor for business or tourism and deny your admission. Kilde: http://norway.usembassy.gov/estafaq.html (Selv ble jeg tatt med på bakrommet ved siste USA-tur fordi jeg hadde sørget for å ha turistvisum. Sukk. "Why do you have a visa! You don't need a visa! You must have overstayed.." osv osv, og så inn på ventebenken.) Last edited by vbirk; 30-12-2013 at 09:26. |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|