|
03-01-2014, 23:25 | #1 | |
Finn Erik Edvardsen
|
Er Norwegian sin long-haul satsning egentlig revulosjonerende (splittet)
Quote:
i 1996 kostet Seattle Amsterdam USD114.00 envei lav pris(med 2 kolli, mat og sete). i September 2013 kostet Seattle - Frankfurt USD 240.00 envei lavpris - eller USD 440.00 kjøpt 2 dager før avreise - riktignok 767-300 og ikke Dreamliner, men den gikk til gjengjeld på tid. Som passasjer ser ikke annet nytt enn at en nå kan fly fra noen byer til Oslo, Købehavn eller Stockholm - allt annet finnes i markedet og har gjort det leeeeenge
03-01-2014, 23:30 | #2 | |
ScanFlyer Blue
|
Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)
Quote:
|
|
03-01-2014, 23:44 | #3 |
Finn Erik Edvardsen
|
Seattle er ikke veldig anderledes en andre byer i USA, men jeg kjenner dette markedet og San Francisco best. Går vi tilbake til 2000 hadde vi 5 dager i uken med enveis lavpris - stort MD-11 Combi. I tillegg var det et par aktører fra Vancouver - men Kanadiske Skatter og Avgifter gjorde det ganske mye dyrere. Slik var det stort sett opp gjennom 2000 tallet, det ble litt vanskelig å bruke enveis billetter i 2001 og i en periode fremover, men ikke værre en at en fikk 4 stjerner på ombordstigningskortet og ble plukket i fra hevrandre som en sliten Toyota HiAce på Minnesund. Når MartinAir ble slukt av KLM (burp) og ble Cargo operatør var det Balair / Belair i noen år - nå er det Condor.
04-01-2014, 00:11 | #4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
Quote:
Ellers mener jeg vel at det ikke er uvesentlig at DY tilbyr direkteruter til nye destinasjoner (selv om det ikke er noen revolusjon). Dette har de lyktes godt med på short haul. Hva angår kommentaren fra LN-WIC om innføring av enveisbilletter med DYs inntreden i Norge så stemmer vel det godt. SAS kom vel med dette i full skala i 2004 om jeg husker rett, men dette er vel en digresjon. Last edited by TOS; 04-01-2014 at 00:17. |
|
04-01-2014, 00:44 | #5 | |
Finn Erik Edvardsen
|
Quote:
Nå er vel Condor vel så mye et "vanlig" selskap som DU - jeg ser absolutt ingen forskjell mellom DU og f.eks. Condor - begge har WebSites en kan handle billetter via, begge tilbyr en rekke destinasjoner også med flybytte og transfer av bagasje - dog Condor tilbyr Online Innsjekking. Martinair er historie som passasjer selskap men var minst like vanlig som DU, til å begynne med kjøpte jeg billetter via Expedia (ja i 1996 var Expedia allerede blant USA 50 største reisebyråer!) dog kom billettene med MartinExpress (FedEx) men du verden det virket det også (også gikk flyene i rute !!!) i 96 var det DC-10 men etterhvert ble vi oppgradert til MD-11 Combi. Jeg anser ikke DU på linje med de andre vanlige, mulig DU liker å se seg sammen med de andre, men produktet til DU er identisk med Condor og gjengen og har lite tilfelles med de du omtaler som vanlige - en spade i Seattle er en spade. Ja DU innfører direkteruter til "nye" destinasjoner så lenge man har København, Stockholm eller Oslo (senere Bergen) som utgansgpunkt - men en kan vel ikke si at f.eks. Condor ikke har gjort det samme med Seattle, Vancouver, San Francisco, Las Vegas, Phoenix, Denver, Los Angeles, Anchorage for å nevne noen.
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 04-01-2014 at 00:46. |
|
04-01-2014, 01:05 | #6 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 04-01-2014 at 01:33. |
||
06-01-2014, 21:17 | #7 |
ScanFlyer Blue
|
Re: Er Norwegian sin long-haul satsning egentlig revulosjonerende (splittet)
Tror dette kommer inn under om DY Long-haul er revolusjonerende;
Tankene mine rundt noe jeg ikke har sett diskutert noe særlig, men blir dratt frem ofte, er at DY har lagt opp til for stramt program på flyene sine - selv om dette hadde vært "innkjørte" flytyper menes det at det er vel optimistisk. Men, i starten av long-haul når bussene gikk fast i trafikk i påvente av å få 787 i lufta, gikk ikke dette relativt smertefritt da? Bortsett fra klager på innholdet i reisen? Da skulle det vel være mulig å holde 787 minst like effektivt på sikt om de får kontroll på snags... ? Grunnen for tankene er da flere såkalte eksperter omtrent går ut og sier dette er galskap og aldri vil gå - selv ikke om alt fungerer... Nå har vel SAS også ganske høy utnyttelse av flyene - ganske tett oppmot DY, stemmer ikke det? |
06-01-2014, 21:22 | #8 |
ScanFlyer Molded
|
Var vel litt problemer et par ganger. LNA ble vel satt inn på langrutene noen dager før planlagt for å hente inn forsinkelser.
|
06-01-2014, 21:41 | #9 | |
Finn Erik Edvardsen
|
Quote:
så ser vel Norwegian på de samme mulighetene. Uansett er enveis fra Skandinavia begrenset - en kan ikke reise med enveis billett med ESTA - som krever en gyldig dokumentert returbillett innen 90 dager etter ankommst USA. En kan ikke engang sjekke inn uten at dette dokumenteres og dette kontrolleres f.eks. i Frankfurt hvor man ikke engang slipper inn i Z Gatene uten å dokumentere retur. Flyselskapene blir vel bøtelagt (USD 10.000 såvidt jeg husker) om de bringer en med ESTA uten gyldig returbillett. Innenlands og BU vs SK har vi jo diskuterte offline etter påtrykk fra Modderrattoren
06-01-2014, 22:23 | #10 | |
ScanFlyer Molded
|
Quote:
Til helgen får du billett til 3100 NOK, men er ett stopp og 20t reise. Så de billettene du snakker om vokser tydligvis ikke på trær.. . Men la oss for moroskyld sjekke LONDON - MIAMI Billigste enveisbilletter LON-MIA denne uken ligger rundt 5-6000 NOK Så sjekker vi LONDON - FORT LAUDERDALE Her er faktisk DY billigst(!) med billetter rundt 4-5000 NOK hele uken DY er altså meget konkurransedyktige selv uten longhaul base i London. Det kan neppe kalles revolusjonerende, men billig er det, og jeg tror du skal regne med at når de starter LGW-JFK så vil de være helt i toppen av listene selv om konkurransen der er enorm. |
|
06-01-2014, 23:06 | #11 | |
ScanFlyer Dusty
|
Quote:
06-01-2014, 23:31 | #12 | |
Flyklapper
|
People Express var en revolusjon. Laker Skytrain var en revolusjon.
For sammenligningens skyld kan kanskje dette være interessant lesning ... Quote:
|
|
07-01-2014, 00:00 | #13 | |
Finn Erik Edvardsen
|
Quote:
Utvilsom vil Norwegian være blant de billigste i de markedene de opererer nonstop - i de fleste andre markedene kommer de nødvendige kombinasjonene av Norwegian + annet selskap ut svært likt med nettverkselskapene (f.eks. Seattle Los Angeles Oslo Los Angeles Seattle med kombinasjonen Virgin America og Norwegian blir i sommer det samme som Lufthansa Seattle - Frankfurt - Oslo - Frankfurt - Seattle) og med separate billetter via Los Angeles - det et enkelt valg Vi blir aldri enige om hva som er det beste tilbudet - men med ganske nøyaktig NOK 1.00 pr mile i 2013 - ble det for meg en god verdi - selvom jeg valgte Nettverkselskap. I løpet av 12 resier Seattle - Oslo tur retur ble det totalt 4 timer og 32 minutter forsinkelse.
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 07-01-2014 at 00:45. |
|
07-01-2014, 20:08 | #14 |
ScanFlyer Blue
|
Nå var ikke DY norges første LCC. Color Air var ute noen år tidligere. Husker ikke om de hadde einveis priser.
|
07-01-2014, 20:11 | #15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
De holdt vel ut så kort at ingen la merke til hva de gjorde (men jeg tror de solgte enveisbilletter)... En revolusjon (i forhold til produkt/pris) er det vel kun dersom dette påvirker andre aktørers atferd også, og det gjorde nok Color Air i svært liten grad.
Last edited by TOS; 07-01-2014 at 20:34. |
07-01-2014, 20:24 | #16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Må si at Laker Skytrain ( som MOW nevnte ), var en revolusjon.. Får jeg tid skal jeg skrive mini mini tripreport...
|
07-01-2014, 21:25 | #17 |
Front section flyer
|
Har kjørt den såkalte gamechangeren eller dreamlineren eller hva de nå kaller den endel ganger med Qatar. Mulig den sluker mindre fuel, noe jeg ikke har kompetanse på å uttale meg om. Men for oss dødelige som sitter i Y (ufff) så kom f €%€€ ikke å fortell at den skulle forandre hele langhaul industrien. Ser flere her nevner envis billetter, ang Thailand så er det jo slik at DU MÅ HA utreise billett 28 dager etter annkomst, pga visa. Sånn sett skal selskapet avvise deg på OSL hvis du kun har kjøpt enveis billett til BKK og evnt da ikke har visum. Både her inne og på andre nettforum så blir jo Kjos omtrent hylla som en helt, noe jeg overhodet ikke forstår. De er og blir dyre hvis du ikke kan dra eksakt på de datoene de legger ut sine superbillige priser. Ved flere anledninger har de vær opptill 5k dyrere enn nettverksselskapa, og det er da overhodet ikke noe revulosjonerende som bli tilført flybransen....
Just my 2 censt in the night time....
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) Last edited by Hpkris; 07-01-2014 at 21:26. Reason: Skriveleif |
07-01-2014, 21:39 | #18 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 07-01-2014 at 21:53. |
||
07-01-2014, 21:52 | #19 | |
Front section flyer
|
Quote:
Når de mener de er en gamechanger og bidrar til noe nytt med sine lave priser, så mener jeg det er helt bak mål. Ja jeg veit at du kan få de billige billettene også, men noen ganger må det passe på de datoene du skal dra. Direkte eller ikke 4-5k nkr er tross alt endel penger. Så hva er revlusjonerende med det Kjos har satt igang? Det eneste jeg kan komme på i farta er at han har fått ett nytt ord oppkalt etter seg, det som nå kalles #kjosfast
07-01-2014, 21:55 | #20 |
ScanFlyer Gold
|
To konkrete eksempler har liten verdi i denne sammenhengen, spør du meg. Snittpris over tid, derimot, kan være en indikator på om det har påvirket markedet.
|
|