Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-08-2016, 19:40   #181
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Den der er ikke spennende. Den der burde være vanntett, og kommer aldri til å bli kjørt lenger enn den allerede har.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2016, 19:58   #182
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Synd at jeg ikke hadde noen DY billetter bestilt i dette tidsrommet.

Hadde definitivt dratt det ut så langt som overhodet mulig. Håper noen gjør det og at faktisk blir en sak der vi får avgjort en gang for alle om dette er lovlig eller ei.
Klart det er lov. Norwegians problem er at de ikke skrev det inn i reisebetingelsene ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 26-08-2016, 21:16   #183
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Har sendt følgende e-post til Svea Finans, så får vi se hvor det bærer...
You the man, godt skrevet! Skrev noe lignende selv
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2016, 21:39   #184
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Har enda ikke mottatt noen faktura i posten. Kan jo håpe på at de har fulgt min anbefaling og droppet kravet.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2016, 11:57   #185
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Har sendt følgende e-post til Svea Finans, så får vi se hvor det bærer...
Genialt! Har tenkt samme tanke...
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2016, 12:11   #186
yngve0
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 35
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har enda ikke mottatt noen faktura i posten. Kan jo håpe på at de har fulgt min anbefaling og droppet kravet.
Fakturaen er sendt som E-post fra Svea. Det er flere som melder på Facebook at denne er identifisert som spam og har derfor funnet den i en eller annen bøtte med uønsket e-post.
yngve0 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 16:16   #187
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by yngve0 View Post
Fakturaen er sendt som E-post fra Svea. Det er flere som melder på Facebook at denne er identifisert som spam og har derfor funnet den i en eller annen bøtte med uønsket e-post.
Finner en slik som absolutt ser ut som phishing som kommer fra bnc3.mailjet.com og som jeg ikke ville turt åpne:

Date: 29 Aug 2016 12:40:12 +0000
From: Svea Finans <noreply@sveafinans.no>
To: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Subject: Subject Faktura
Parts/Attachments:
1 Shown ~4.1 KB Text (charset: UTF-8)
2 26 KB Application
----------------------------------------

Can't see this email correctly? Click here
[ResourceQuery?BatchId=9856615&ResourceId=043368365 71352041FC1A2DDA7CC73D3D23C4C57.png]
[ResourceQuery?BatchId=9856615&ResourceId=043368365 71352041FC1A2DDA7CC73D3D23C4C57.png]
[ResourceQuery?BatchId=9856615&ResourceId=043368365 71352041FC1A2DDA7CC73D3D23C4C57.png]
[ResourceQuery?BatchId=9856615&ResourceId=26B36FBF1 DFC4D969144B6641B5F37E4E9B2B6FF.png]
[ResourceQuery?BatchId=9856615&ResourceId=C3A167B9E A1375B4BF8A1E2513E3A658415122BB.png]
Unsubscribe/

[ Part 2, Application/PDF 35KB. ]
[ Cannot display this part. Press "V" then "S" to save in a file. ]
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 16:41   #188
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Varslet mailjet.com om phishingforsøket:


Hello,
I have just received a very basic unsophisticted phishing attempt from
someone pretending to present the company "Svea Finans" that I have no
customer relation to. Few would be fooled by such a simple attempt and
it would be stopped by most spam filters, but I prefer to warn you anyway
as a few of those who is actually a customer of this company could be
fooled.

Please notice that I have not checked the included file as such files
often are infected. Great precation should be taken if you choose to
inspect the file.


Regards
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 21:56   #189
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Nytt spørsmål: kan man si at kunden er varslet om inkasso når den kommer i form av e-post fra et selskap man ikke har tidligere kundeforhold til, og e-postens art og innhold kan være av en slik art at den kan bli tatt av spam-filter før den når kunden? Evt. at at mottaker av e-posten sletter den før den bir lest, igjen på grunn av den samme (berettigende?) mistanken om at det dreier seg om svindel/pishing/ect?

Jeg er selvsagt ikke jurist, men det lille jeg har av utdannelse innenfor jussens vanskelige vesen tillsier at Svea Finans kan ha svake kort på hånden dersom kunden sier at h*n aldri har fått varsel om inkasso.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 22:25   #190
NorFlight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 122
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Slik jeg har forstått det så er ikke den faktura som nå er sendt ut et inkassovarsel. Det er en faktura (på plusset 11kr i fakturagebyr). Denne faktura ble sendt ut til de som ikke ønsket å betale med kort tidligere i sommer, og er således å regne som første faktura. Betalingen med kort var en frivillig opsjon for å unngå 11kr i fakturagebyr. Svea Finans utsteder og håndterer kun fakturaadministrasjonen på vegne av NAS, de har slik jeg har forstått det IKKE kjøpt kravene fra NAS.

Meg bekjent SKAL inkassovarsel sendes per post.


Sent from my iPad using Tapatalk
NorFlight is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 23:21   #191
yngve0
Newcomer
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 35
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Spørsmålet er om man på bakgrunn av ovennevnte spam-/uønsket e-post forhold kan betrakte fakturaen som levert og derfor kan pålegge purregebyr hvis den ikke blir betalt; f.eks fordi e-posten snublet i en spam-løsning underveis?
yngve0 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 23:29   #192
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by yngve0 View Post
Spørsmålet er om man på bakgrunn av ovennevnte spam-/uønsket e-post forhold kan betrakte fakturaen som levert og derfor kan pålegge purregebyr hvis den ikke blir betalt; f.eks fordi e-posten snublet i en spam-løsning underveis?
Jeg vil tippe den havner i spam-folderen fordi de ikke bruker korrekte headers (med de mekanismer som skal til for å verifisere avsender). Den info burde hvertfall kunne brukes mot dem om man gidder å grave seg ned i det. (Nei, jeg er ikke involvert i sakene)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 23:37   #193
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Aha, slik å forstå. Men dersom saken da skulle taes videre til inkasso er det vel et krav om at faktura må være levert først? Altså vil man da senere kunne påberope seg at et evt. senere inkassokrav er ugyldig pga. at man ikke har motatt noen opprinnelig faktura?

Det er vel tillatt å være litt nysjerrig selv om man ikke selv er involvert...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 23:49   #194
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Aha, slik å forstå. Men dersom saken da skulle taes videre til inkasso er det vel et krav om at faktura må være levert først? Altså vil man da senere kunne påberope seg at et evt. senere inkassokrav er ugyldig pga. at man ikke har motatt noen opprinnelig faktura?

Det er vel tillatt å være litt nysjerrig selv om man ikke selv er involvert...

Det må jo komme purring/varsel om inkasso. Antagelig kommer den pr. papirpost.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2016, 23:55   #195
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Men også purring har vel krav om at det faktisk er levert faktura i utgangspunktet? Er vel neppe tillatt med purregebyr dersom opprinnelig faktura mangler? I så fall blir de jo nødt til å sende bare ren faktura (med de 11 kronene i fakturagebyr), uten purregebyr, første gang faktura sendes på papir...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 00:31   #196
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Jeg vil tippe den havner i spam-folderen fordi de ikke bruker korrekte headers (med de mekanismer som skal til for å verifisere avsender). Den info burde hvertfall kunne brukes mot dem om man gidder å grave seg ned i det. (Nei, jeg er ikke involvert i sakene)
Den er sendt via Mailjet, som er en av de store på utsendelse av e-post. Å få headere osv riktig er vanligvis en viktig salgsargument for å bruke en slik tjeneste.

All e-post har jo en risiko for å havne i et spamfilter, men er det faktisk noen her som har opplevd å faktura fra Svea Finans i spamfilteret? Robert valgte vel å tolke en e-post som ikke var fanget i spamfilteret, som et phishing-forsøkt.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 00:58   #197
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Men også purring har vel krav om at det faktisk er levert faktura i utgangspunktet? Er vel neppe tillatt med purregebyr dersom opprinnelig faktura mangler? I så fall blir de jo nødt til å sende bare ren faktura (med de 11 kronene i fakturagebyr), uten purregebyr, første gang faktura sendes på papir...
Finner ikke igjen kilden, men gjorde litt research før helga ifbm. ei uberettiget purring som dukket opp. Kreditor skal sende faktura til kunde på ei adresse der det er sannsynlig at vedkommende mottar brevet, dvs. enten folkeregistrert adresse eller den adressa man har registrert som del av kundeforholdet (f.eks. i profilen hos Norwegian). E-post holder sannsynligvis ikke vann i en tvistesak om f.eks. purregebyr. Merk at dersom kreditor kan dokumentere at de har sendt faktura så er det, ulogisk nok, kundens "feil" om den kommer bort i posten.

Inkassokrav SKAL være på papir, og ha frist på minimum 2 uker. Purregebyr kan kun ilegges når purring sendes 2 uker etter den originale fakturaens forfall (renter er en annen sak). Purring og inkassovarsel kan fint komme i samme brev.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 09:30   #198
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by NorFlight View Post
Svea Finans utsteder og håndterer kun fakturaadministrasjonen på vegne av NAS, de har slik jeg har forstått det IKKE kjøpt kravene fra NAS.
Svea Finans må nødvendigvis ha kjøpt kravene (såkalt factoring) når de utsteder fakturaen i sitt navn, og ber om innbetaling til kontonummer 6401.06.90607, som tilhører Svea Finans.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 10:28   #199
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Svea Finans må nødvendigvis ha kjøpt kravene (såkalt factoring) når de utsteder fakturaen i sitt navn, og ber om innbetaling til kontonummer 6401.06.90607, som tilhører Svea Finans.
Blir det fortsatt påstått at det er "Staten" kundene betaler til?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2016, 11:16   #200
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Salig smørje. Norwegian burde jo ha vist til det juridiske grunnlaget for avgiften med en gang, ikke bare sine befordringsvedtekter. Grunnlaget for å trekke avgiften direkte uten samtykke har de ikke. Dette var en PR-messig katastrofe og uforståelig at de gikk frem på den måten, spesielt så lenge de har sagt at prisene alt var økt for å bake inne avgiften. De kunne uansett ha bedt pentom dette i etterkant. Til sist er det Staten som har skylden, avgiften burde som nevnt ha blitt innført på salg fra en viss dato. Rot fra ende til annen.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Plus billett hos andre selskaper (code-share m.v.) Ståle Reiseforum 83 13-01-2024 20:10
Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper SQ321 Småprat 16 24-01-2015 13:59
Eurobonus uttak med andre selskaper - erfaring? Rparker Reiseforum 1 09-05-2012 14:43
EuroBonus poeng andre selskaper? caddy Reiseforum 2 05-09-2010 21:45
LH reduserer award-F-muligheter for andre selskaper Discus Reiseforum 5 17-06-2010 22:45


All times are GMT +2. The time now is 17:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.