Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2016, 07:34   #101
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Generelle spørsmål om å reise med Qatar

PH-BXA

Hvilken service er det du benytter deg av som du ikke er fornøyd med?
Er det ikke stortsett gå av flyet, vente/lounge, skanne BP (pip), gå ombord??? Hvilket service behov trenger du?
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.


Last edited by FQTV; 19-01-2016 at 07:37. Reason: Glemte å kopiere innlegg
FQTV is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2016, 12:14   #102
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg skal for første gang fly Qatar til Bangkok i april. Til min store overraskelse fikk jeg mail nå med setereservasjon.

Flyr alltid DY og TG, men til 2900 kr bakerst med burhønsene og meget gode avgangstider så var saken biff.

Jeg er jo meget skeptisk til dette, håper noen har lyst til å dele litt erfaringer:
1. Hvordan er servicenivået ombord ift Thai på økonomi? Rett ut: er de rause med serveringen?
2. Hvordan er det å manøvrere seg rundt på flyplassen i Doha? Jeg har 50 minutter connection videre, så nytter ikke å somle.
3. Hvis det er ledig på business, får man mail om dette? Noen erfaringer med prisnivå for å oppgradere?
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2016, 12:57   #103
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Jeg skal for første gang fly Qatar til Bangkok i april. Til min store overraskelse fikk jeg mail nå med setereservasjon.

Flyr alltid DY og TG, men til 2900 kr bakerst med burhønsene og meget gode avgangstider så var saken biff.

Jeg er jo meget skeptisk til dette, håper noen har lyst til å dele litt erfaringer:
1. Hvordan er servicenivået ombord ift Thai på økonomi? Rett ut: er de rause med serveringen?
2. Hvordan er det å manøvrere seg rundt på flyplassen i Doha? Jeg har 50 minutter connection videre, så nytter ikke å somle.
3. Hvis det er ledig på business, får man mail om dette? Noen erfaringer med prisnivå for å oppgradere?
1. Har berre flydd TG Y, men flydd mykje QR C i tillegg til venner på samme fly i QR Y så mitt grunnlag er noko vagt. Men, hvis eg skal tolka deira erfaringar rett så er spesielt QR B787 eit forholdsvis trangt fly i Y. Servicenivået omtrent likt, begge med like middelmådige matrettar. TG kanskje eit litt meir "varmt" personell, men det er kanskje basert på at eg i utgangspunktet er svak for Thailand Uansett, trur ikkje forskjellen er enorm. Er prisforskjellen mindre enn f.eks. 500.- hadde eg nok kanskje vurdert TG.

2. Veldig enkelt å navigera seg rundt, MEN du kan risikera "a long walk" frå ankomstgate til transit-område til avreisegate igjen. I tillegg kan transit-securityen til tider være ganske kaotisk og uoversiktelig. Den tar dog ikkje lang tid, då den nærmest er som formalitet å rekne (treng ikkje ta ut laptop, toalettsaker osv. osv.)

3. Hvis det er mange ledige seter så kan du få ein mail i forkant med tilbud om å oppgradere til C, dette ligger som regel på rundt 4-5k per segment (ikkje verdt det i mine auger, med tanke på kor billige C-billettar QR sel).
sexten is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2016, 19:11   #104
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg har akkurat flydd til Doha og venter på boarding til BKK. Skal tilbake samme vei om 9 dager. Vi landet 25 min for sent pga sen avgang fra tåkeheimen, men med mine 2t 45m var det ikke noe problem. Som sagt er sikkerhetskontrollen bare for syns skyld og gikk utrolig fort. Sekken som gikk tre runder gjennom på OSL klarte seg med én her, uten å ta ut noe.

1. Servicenivået virker ganske bra, selv jeg ikke utnyttet meg veldig av det i dag da jeg sov de første 4 timene. Da jeg våknet stod de ved setet mitt med en slags baguett og en cola.
2. Flyplassen er oversiktlig, transferskilt hver 50m og så er det bare å finne gaten.
3. Jeg fikk ikke noe mail om oppgradering, men spurte på billettkontoret. Han fikk ikke oppgradert meg fordi jeg hadde transfer videre med Bangkok Airlines, men sa det lå på ca 10000,- hver vei. Helt uaktuelt for meg da jeg kunne flydd C hele veien for 12000 da jeg bestilte.

Kan svare på denne når jeg er fremme, eller hjemme. Evnt kommer en tripreport.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2016, 13:39   #105
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Bra! Takk!

Ser ut som de ofte er noen minutter forsinket. Jeg har 45 minutter transfer så det blir travelt hvis de har tenkt å være 25 min forsinket når jeg reiser også
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2016, 16:18   #106
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Kom trygt hjem med Qatar i går og må si de gjorde en veldig god figur. En liten detalj som jeg ble veldig imponert over var å etterregistrere poeng på nettsiden. Jeg endrer bonusprogram fra BA til QR underveis i utreisen og da ble det sikkert noe kluss som gjorde at de ikke ble registrert. I dag logget jeg inn, trykket på claim missing miles, skrev billettnummer, valgte flyvningene jeg savnet på og de var på konto i løpet av sekunder. Det vet jeg om et par selskaper som ikke er like gode på.

En ting som derimot var litt merkelig var miles-opptjeningen, den var som følger. Var det bare flaks som ga meg 2000 ekstra poeng på hjemreisen eller har det det noe med en en tur BKK-USM-BKK med Bangkok Airways? De har jo sitt eget bonusprogram..

OSL-DOH: 770
DOH-BKK: 818
BKK-DOH: 2818
DOH-OSL: 770


Edit: tror jeg fant grunnen på Qatars egne nettsider: Qatar Airways is offering 2,000 more reasons to book your flight online.

Last edited by Upsaker; 30-01-2016 at 16:28.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2016, 22:13   #107
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
PH-BXA

Hvilken service er det du benytter deg av som du ikke er fornøyd med?
Er det ikke stortsett gå av flyet, vente/lounge, skanne BP (pip), gå ombord??? Hvilket service behov trenger du?
Kanskje at det ikke serveres pre-departure champis fra cph? Grunn god nok til å unngå dette fordomsfrie landet
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 05:31   #108
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by RobertH View Post
Kanskje at det ikke serveres pre-departure champis fra cph? Grunn god nok til å unngå dette fordomsfrie landet
Har kun hatt 2 QR-flightar ut frå CPH og på begge vart det ikkje servert pre-depaturte drinks. Ikkje at det øydela opplevinga nevneverdig, men

Ut frå OSL har eg aldri opplevd å ikkje få pre-departure drink.


Ein liten kuriositet når eg flaug ut frå DEL, fekk servert pre-departure drink, før den vart dratt inn igjen 5 minutt seinare (flyvertinna hadde tydeligvis gjort ein feil).
sexten is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 08:35   #109
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Har kun hatt 2 QR-flightar ut frå CPH og på begge vart det ikkje servert pre-depaturte drinks. Ikkje at det øydela opplevinga nevneverdig, men

Ut frå OSL har eg aldri opplevd å ikkje få pre-departure drink.


Ein liten kuriositet når eg flaug ut frå DEL, fekk servert pre-departure drink, før den vart dratt inn igjen 5 minutt seinare (flyvertinna hadde tydeligvis gjort ein feil).
Hva er egentlig grunnen til dette? Norsk alkohollov er jo generelt noe av det strengeste man kommer borti av i verden men det er kanskje sånn at Qatar ikke trenger å betale norske avgifter selv om flyet er på norsk grunn når drinken serveres?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 08:45   #110
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Mener å huske at de kan ikke servere avgiftsfri alkohol på bakken.
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 14:05   #111
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg vet ikke hva årsaken var, flyvertinnen (i cph) svarte bare at de ikke hadde lov til å servere alkoholholdige drikker før avgang.

Det samme skjedde forøvrig på vei hjem fra Singapore for tre uker siden. Ingen pre-departure champagne der heller.

Noen som vet hva dette skyldes? Jeg vil gjette på at det ikke har noe med avgifter å gjøre, men snarere lokale lovreguleringer.
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 14:26   #112
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by RobertH View Post
Jeg vet ikke hva årsaken var, flyvertinnen (i cph) svarte bare at de ikke hadde lov til å servere alkoholholdige drikker før avgang.

Det samme skjedde forøvrig på vei hjem fra Singapore for tre uker siden. Ingen pre-departure champagne der heller.

Noen som vet hva dette skyldes? Jeg vil gjette på at det ikke har noe med avgifter å gjøre, men snarere lokale lovreguleringer.
Dette har vært oppe tidligere da SAS en periode ikke gjorde dette (det er nå gjeninnført mener jeg og huske) da flasker som ble åpnet på bakken tilhørte et annet avgiftsregime enn de i luften. Alkoholavgiften i seg selv utgjorde ikke så mye, men byråkratiet og papirarbeidet gjorde flasken ganske dyr. Så mulig det er det som gjør at QR har valgt bort dette her?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 14:33   #113
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette har vært oppe tidligere da SAS en periode ikke gjorde dette (det er nå gjeninnført mener jeg og huske) da flasker som ble åpnet på bakken tilhørte et annet avgiftsregime enn de i luften. Alkoholavgiften i seg selv utgjorde ikke så mye, men byråkratiet og papirarbeidet gjorde flasken ganske dyr. Så mulig det er det som gjør at QR har valgt bort dette her?
Ja, det kan jo være en forklaring. Men på OSL serveres det faktisk champagne (og alt annet man måtte ønske) før avgang, og det er kanskje litt overraskende om byråkratiet rundt det er mindre i Norge enn i Danmark og Singapore? Jeg aner altså ikke noe om hva årsaken kan være, men må tilstå at jeg er forundret over at regimet er mindre strengt i Norge enn i Danmark (når det gjelder Singapore er jeg ikke like overrasket over at det kan være strengere regler enn i Norge).
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 15:52   #114
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post
Fikk booket tidligere i dag, men når jeg sjekket nå tidligere i kveld,
var "Business Promotion"-borte fra de avgangene vi vurderte; tror ikke
det var så mye billetter, og flere av de billigste prisene; var med nesten
ett døgn overlay i Doha, slik at man måtte booke hotell. Vi løste det, ved
å fly C-klasse på vei ned, og tok Economy på vei hjem, det kom på ca.
kr: 9.200.- pr. person; med ca. kun 2t overlay begge veier.
Qatar Airways spanderer hotell når korteste connection er over 8 timer.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 19:27   #115
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Qatar Airways spanderer hotell når korteste connection er over 8 timer.

Det gjelder vel ikke dersom det er kortere connection tilgjengelig til høyere pris?
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 19:54   #116
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Qatar Airways spanderer hotell når korteste connection er over 8 timer.
En sannhet med masse modifikasjoner. Da jeg kom til Doha var det over 8 timer til neste fly dit hvor jeg skulle, men de nektet å dekke noe da det hadde vært mulig å reise dit hvor jeg skulle en helt annen dag, til høyere pris og med connection på under 8 timer.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2016, 00:39   #117
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Ja vi tok ikke sjansen, og "gamble på dette"; siden det var plenty med flights
tilgjengelige, med langt lavere Connection; men seff. til en pris som var helt
uaktuell for oss. Men det hadde jo vært toppen, dersom de hadde dekket
dette uansett, men siden det var tre-fire flighter vi kunne i teorien ha tatt;
tviler jeg vel litt på, om de faktisk hadde dekket dette.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2016, 10:18   #118
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Ved schedule change som gjør at MCT i Doha blir 20 min, hvem er det som har ansvaret for å booke om billetten, QR eller (online)reisebyrået som billetten er bestilt hos?
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2016, 14:01   #119
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Ved schedule change som gjør at MCT i Doha blir 20 min, hvem er det som har ansvaret for å booke om billetten, QR eller (online)reisebyrået som billetten er bestilt hos?
La meg gjette ... OSL-DOH-BKK QR176/QR836? Jeg er også rammet. Det verste er at neste fly med lovlig forbindelse til BKK er en B777.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2016, 14:28   #120
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Qatar - tilbudstråd 2016

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
La meg gjette ... OSL-DOH-BKK QR176/QR836? Jeg er også rammet. Det verste er at neste fly med lovlig forbindelse til BKK er en B777.
Korrekt. Og ettersom jeg forstår er 388 litt mer behagelig på øko, enn 777. Har bare flydd C på QR før.
Har du bestilt direkte hos QR? Må gjelde mange dette, så blir vel trangt om plassen på neste fly.

Edit: Har pratet med QR-kundeservice som insisterer på at det er flightfinder.no som må rette opp billett. Har sendt dem en melding, så får vi se om det er mulig å forandre flight, eller om det må følge bookingklasse slik at det blir layover.

Last edited by Insomnia4u; 13-02-2016 at 15:42.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Generelle spørsmål om å reise med Air France Tarzan Reiseforum 34 18-08-2023 11:30
Generelle spørsmål om å reise med KLM stonyo Reiseforum 124 22-03-2023 11:31
Reise med Aegean (generelle spørsmål) jamesclandestine Reiseforum 31 06-08-2018 18:19
Reise med Ethiopean (Generelle spørsmål) Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 29 30-09-2017 07:35


All times are GMT +2. The time now is 20:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.