Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2006, 18:43   #1
PW14
ScanFlyer Blue
 
PW14's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 110
Default Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Frem til nå har man hatt stortsett to alternativer hvis man vil fly til Sør-Kaukasus (Aserbajdsjan, Armenia og Georgia). Enten å bruke 9000 - 10 000 på flybillettene eller å fly via Moskva med Aeroflot og flyselskaper fra Kaukasus-regionen.

Etter at airBaltic startet opp sine ruter til Baku og Tbilisi er det nå mulig for nordmenn å komme seg frem og tilbake for 3 500 kroner via Riga. Samtidig slipper man transfer i Moskva og man flyr et flyselskap som man føler seg trygg på. Da jeg skulle på en rundreise i regionen valgte jeg derfor airBaltic til Baku og returen med samme flyselskap fra Tbilisi. Ulempen er at flyene ankommer/forlater Baku/Tbilisi i 4-tiden om natten.

Strekningen OSL-RIX foregikk i en innleid MD82 (TF-JXA) av det helt hvite slaget fra JetX. Hadde jeg visst om det på forhånd så hadde jeg nok valgt seter litt lenger frem i kabinen. Har aldri hatt sansen for MD8X, og det er iallefall ikke spesielt morsomt å sitte langt bak...

airBaltic selger billeter med 20 minutters transfer i Riga. Vi tok av ca 20 minutter etter ruta fra OSL og jeg begynte å bli nervøs for flyet videre. airBaltic flyr to ganger i uka til Baku, og jeg hadde et stramt program med møter i den andre enden. Jeg tilkjennegav min bekymring til besetningen, som bare sa "then you have to run quickly". Vi tok imidlertid inn litt tid på veien, brøytet oss forbi de andre passasjerene og hørte navnene våre bli ropt opp i det vi kom inn i terminalbyggningen. Gaten til neste fly var ved siden av gaten vi kom til. 10 minutter etter at flyet fra Oslo var landet satt vi på flyet til Tbilisi.

Dette flyet var en av airBaltics 737-500. God plass ombord i flyet; vil tippe det var under halvfullt. Ruta blir fløyet i samarbeid med Azerbaijan Airlines, og det så ut som det var mange aserbajdsjanere ombord. I det flyet svingte inn på rullebanen for take-off reiste plutselig en aserbajdsjaner i setet forran meg seg opp for å hente noe i hylla. To besetningsmedlemmer kom løpende gjennom kabinen og kastet ham tilbake på et ledig sete akkurat i tide før flyet begynner å rulle. 1 sekund etter at flyet har mistet kontakten med moder jord tar fyren av seg setebeltet og legger seg på tvers på en treseter...

Kameraten hans ville ikke være dårligere. Han letet fram en kartong med sigaretter og var godt i gang med å fyre den opp da besetningen grep inn. Dette stoppet selvsagt ikke mannen, som puttet pakka i skjortelomma og tuslet mot toalettet. Det ble mer og mer klart at vedkommede måtte være påvirket av et eller annet. En av de andre passasjerene grep inn og sa fra til en flyvertinne om mannens tur mot toalettet. Mannen ble eskortert tilbake til setet.

Resten av den 4 timer lange flyturen ble i stor grad preget av disse to. Den ene gjorde flere forsøk på å få med seg røyken på do. De to satt også og prøvde å sende meldinger med mobiltelefonene sine. Uansett hva bestningen sa og gjorde så gjorde det lite inntrykk. En flyvertinne kom med papirer og røde kort og satte seg ved siden av dem for å forklare spillereglene. Dette skjedde gang på gang. Men med en gang de var et stykke unna. Reiste mannen med røyken seg. Han ble verre og verre og begynte å sjangle hemningsløst rundt i midtgangen. Han var spesielt sint på mannen (som faktisk var nordmann) som hadde sladra til bestningen om do-røykingen, og på et tidspunkt så det ut som om det skulle bli slåsskamp etter at mannen fiket til nordmannen. En annen passasjer måtte gå mellom. Først etter noen timer kom til slutt kapteinen ut for å snakke om mannen, uten at dette så ut til å gjøre større inntrykk. Før landing stroppet kabinbestningen mannen fast med setebeltet, og selv om han hoppet som en gal i setet så klarte han ikke å komme løs. Selv ikke etter at vi hadde landet. Forstår bare ikke hvorfor man ikke kunne gjøre dette før slik at vi andre kunne få sove på turen.

airBaltic serverer et varmt måltid på sine nattflyvninger. Dette er veldig positivt, og maten smakte slett ikke verst. Pga av alt som skjedde så husker jeg ikke hva jeg spiste

Vi kom til Baku sånn ca i rute. Siden vi ankom midt på natten så var det vanskelig å få tatt bilder fra flyplassen Det tok veldig lang tid før vi fikk gå ut flyet, og besetningen kunne etter en stund opplyse om at "flyplassen dessverre var stengt siden det var midt på natten, og at vi i stedet måtte gå utendørs til grensekontrollen". Jeg så for meg en lengre vandring, men etter noen hunder meters gang blant mange spennende fly så kom vi til passkontrollen. Det gikk som smurt å få seg visa (40 dollar + to passbilder). Alle advarsler om forsøk på korrupsjon viste seg å være overdrevne. Vi fikk pruta ned prisen på taxi fra 40 til 20 dollar. Selv om det også er altformye så er forhandlingssituasjonen heller ujevn midt på natta på Heidar Alievs flyplass...

Etter noen dager i Baku reiste vi videre med nattoget til Tbilisi. Tar ca 15-16 timer og anbefales absolutt om du liker å reise med tog. Standard østeuropeisk opplegg, med firemannskupe på 2. klasse. Fra Tbilisi reiste vi videre med minibuss til Jerevan (ca 6 timer) og samme vei tilbake for å ta flyet fra Tbilisi.

Sør-Kaukasus anbefales på det varmeste også som turistreisemål. Spesielt Tbilisi og Jerevan er fantastiske byer, med gode restauranter og masse spennende historie. Å stå på balkongen på hotellet og se på solnedgangen som gir gjenskinn i snøen på det over 5 000 meter høye Ararat-fjellet som ruver i Jerevans horisont er fantastisk. Dette er fjellet hvor i følge Bibelen Noah og arken strandet. Til armenernes fortvilelse ligger fjellet på tyrkisk side av den stengte grensen; bare 40 kilometer fra Jerevan.

Det viktigste kompliserende forholdet når man skal reise rundt i denne regionen er de politiske forholdene innad og mellom landene. Forholdet mellom Aserbajdsjan og Armenia er under frysepunktet på grunn av Armenias okkupasjon av Nagorno-Karabakh. I tillegg har også ASerbajdsjan en eksklave, Nakhchevan som er inneklemt mellom Armenia og Tyrkia.

Siden vi hadde aserbajdsjanske visa i passene våre så ville ikke armensk grensepoliti slippe oss inn fra Georgia før de hadde gjort en grundig statement av hva de syntes om det. Innad i Georgia finnes det i hovedsak to utbryterrepublikker hvor turister helst ikke bør dra. Grensen mellom Georgia og Russland er stengt, og det samme gjelder grensen mellom Aserbajdsjan og Russland for turister. På den russiske siden av grensen ligger blant annet Tsjetsjenia og Dagestan... Men som sagt: det er mye enklere å reise i regionen enn man kanskje vil tro på forhånd. Kan man i tillegg noen fraser på russisk så hjelper det.

Flyturen til bake fra Tbilisi hadde avgang 0415. Vi dro ut til flyplassen litt før midnatt. Klokka 2 fikk vi sjekket inn. Etter å ha blitt behørig stemplet ut av landet (man trenger forresten ikke visa til Georgia lenger) var det klart for sikkerhetskontroll. Vi hadde med noen flasker georgisk og armensk vin i håndbagasjen. Denne ble selvsagt oppdaget, og vi fikk beskjed om at den måtte sendes i innsjekket bagasje. Litt pussig synes jeg. Jeg har alltid trodd at det ikke var lov å sende alkohol i innsjekka bagasje. Vi måtte tusle tilbake gjennom passkontrollen og til innsjekkingsområdet. I stedet for at de fant frem sekkene våre så måtte vi selv gå inn på "bagasjerommet" for å finne sekkene. Etter å ha kjørt fra Jerevan samme dag og allerede ha vært snart 24 timer på reisefot så var dømmekraften svært svekket, og jeg plasserte tre flasker vin i sekken.

Etter å ha kommet oss gjennom passkontrollen igjen. Var det bare å vente. Det var null informasjon noe sted om hvilken av de to gatene som flyet skulle gå fra eller om flyet var forsinket. Det skulle også gå et fly til Munchen ti minutter før vårt fly så det var svært fullt i det lille gateområdet. 10 minutter før oppsatt rutetid fikk vi tilfeldigvis vite av en annen passasjer at vi satt ved feil gate. Fortsatt ingen informasjon. Vi løpte til den andre gaten, men man hadde fortsatt ikke begynt innsjekkingen. Vi begynte igjen å bli nervøse, for i Riga ventet en ny 20-minutters transfer. Etter hvert ble gaten åpnet; det er noe spesielt å se mannen som tar i mot boardingcards stå med sneipen i munnen... Ble kjørt med buss ut til flyet og satt av. Det viste seg imidlertid at flyet ikke var klart for boarding. Så der stod vi og virret uten for flyet i nattekulda. Skulle gjerne sett en sikkerhetsvurdering av det å ha så mange passasjerer virrende rundt. Det var svært mørkt og ikke noe problem å "stikke av".

Flyturen til RIX gikk uten problemer. Igjen varm mat: omelett og røsti-poteteter. Faktisk veldig godt! Flyet gikk en halvtime for seint fra Tbilisi og forventet ankomstid i RIX var 10 minutter etter avgangstid til Oslo. Besetningen sa imidlertid at "det var vanlig at flyene ventet på sene passasjereer". Jeg syntes dette hørtes litt for godt ut til å være sant, og det var riktig. Vi ankom Riga 5 minutter etter at flyet til Oslo hadde tatt av. Vi måtte gå ut av departure-delen på flyplassen og ut til billettkontoret til airBaltic for å få nye billetter. Dama i skranken kunne opplyse om at det første vi kunne få var billetter på neste Oslo-fly som gikk ca 1800. Vi lo høyt og sa at det var uaktuelt. Etter ruteplanen skulle vi vært hjemme klokka 0745, og det måtte finnes ander muligheter via en annen by. Etter mye trykking kom hun frem til at joda vi kunne få reise Riga - Kaliningrad - København - Oslo. Fortsatt ville vi være sent hjemme, og selv om jeg gjerne skulle hatt en tur til Kaliningrad så fristet ikke en lang tur med Fokker50 akkurat da. Jeg måtte selv foreslå at hun kunne sjekke ut om det var mulig å fly airBaltic til Helsinki og derfra videre med Blue1.

Og det var det vi endte opp med, med forventet ankomst 14:30. Synes det er ganske utrolig at hun ikke forstod umiddelbart at vi ønsket oss hjem så raskt som mulig, og at hun derfor med engang tilbød oss den raskeste ruten.

Turen fra RIX til HEL gikk uten problemer i Fokker50. RJ85 videre fra Helsinki var også en behagelig opplevelse. Mener å huske at sist jeg fløy Blue1 fra HEL at det var 6 seter i bredden. Nå var det 5, og det var veldig behagelig.

Nøyaktig i rute landet vi på OSL. Spenningen var stor ved bagasjebåndet med tanke på de tre flaskene med vin i sekken min. Etter hvert som dømmekraften kom tilbake, innså jeg hvor dumt det hadde vært å pakke dem i sekken. Hadde jeg enda hatt god tid til å polstre dem...

Sekkene kom, og flaskene var like hele! En stor takk til georgiske, lativske, finske og norske stuere!
PW14 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 00:30   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,820
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Bra og meget eksotisk rapport
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 11:21   #3
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,009
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Flott rapport fra tur til et spennende reisemål. Det er tydeligvis ikke helt knirkefritt å reise der borte i øst.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 11:34   #4
Andreas
Newcomer
 
Andreas's Avatar
 
Join Date: May 2006
Posts: 22
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Bra skrivet jag har alltid undrat hur många som hinner med sina anslutningsflyg i Riga när man bara har 20-25 min på sig. Kanske Jeravan är nästa destination för Air Baltic.

Andreas
Andreas is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 22:02   #5
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,979
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Spennende lesning!
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 22:50   #6
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo


Tusen takk for rapport Meget spennende og lese og jeg kjenner meg definitivt igjen fra "episoder" i Uzbekistan og senest Ukraina i sommer. Mye henger igjen fra Sovjettiden men det gjør det bare enda mer spennende og til tider IRRITERENDE

Vi valgte 1 klasse togkupe Kiev - Simferopol og der synes jeg standarden var meget god, til og med TV kanal i kupeen, med to kanaler, hvorav den ene visste bilder fra overvåkningskameraet på toget....

Jeg vurderer Baku, anbefaler du den byen?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2006, 10:14   #7
PW14
ScanFlyer Blue
 
PW14's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 110
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Quote:
Jeg vurderer Baku, anbefaler du den byen?
Baku er en spennende by, veldig sydlandsk stemning, fin gamleby, spennende historie. Det som "forbauset" meg mest var kanskje den gode stemningen. Promenaden langs det kaspiske hav var stappfull av barn, unge og gamle som koste seg med karuseller og tivoli i den behaglige septembervarmen.

Samtidig så fikk jeg den gode atmosfæren på tvers i halsen etter å ha hatt møter med opposisjonspolitikere som har vært fenglset og torturert. Landet har et autoritært regime ledet av Aliev-familien. Men det mest skremmende er at de fleste eksperter mener at dersom det hadde blitt avholdt frie valg så hadde Aliev vunnet uansett fordi aserbajdsjanerne foretrekker fortsatt økonomisk vekst (30% i år) fremover en usikker revolusjon a la Ukraina eller Georgia.

Så: Baku er en spennende by, men pga den politiske situasjonen så ble Tbilisi og Jerevan våre favorittbyer. Personlig så holder jeg en knapp på Jerevan. Drar du til Tbilisi er det som sagt ikke mer en 5-6 timers minibusstur til Jerevan.

Mens Baku var preget av store avenyer, skyskrapere på vei opp og oljepenger, var Tbilisi liten og intim. Jerevan på sin side ble planlagt og bygget av sovjetiske arktiekter på 1920-tallet og har en helt spesiell struktur (Se kart)

Men det beste er selvsagt å besøke alle tre landene Kommer gjerne med tips hvis du trenger det
PW14 is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2006, 14:53   #8
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Veldig hyggelig lesning fra litt uvanlige destinasjoner. Bra skrevet.

Byene er nok vedlig spennende, men er nok litt for komplisert å besøke dem med det første.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2006, 23:38   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,827
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Veldig bra Har veldig lyst å fly med RJ85
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2006, 09:12   #10
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Spennede rapport! Jeg har heller ikke skjønt hvorfor Air Baltic sine rutetider passer så dårlig når man skal videre østover, særlig når det virker som om de satser på slike ruter.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2006, 19:40   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Oslo - Riga - Baku/Tbilisi - Riga - Oslo

Fantastisk interessant og spennende report. Får lyst til å reise dit bort selv. Har en kollega som er på ferie der borte nå, så får høre når han kommer hjem. Tusen takk for inspirerende lesning!:-p
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Riga-Oslo med en liiten orientalsk omvei henrikvd TripReports 12 12-05-2015 20:37
Oslo-Tallinn-Tbilisi-Tallinn-Oslo FlightDeck TripReports 35 09-09-2012 16:45
airBaltic øker på Oslo-Riga FlightDeck Flyforum 37 14-02-2009 10:53
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Poznan-Torp FlightDeck TripReports 16 20-08-2008 14:10
Oslo-Riga-Istanbul-Riga-Berlin-Oslo FlightDeck TripReports 2 31-10-2007 09:02


All times are GMT +2. The time now is 09:50.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.