Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2012, 12:47   #1
Mugnas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
Default Karibien

Har tidligere besökt Martinique og St Lucia i Karibien, og likte definitivt Martinique best. Först og fremst fordi den var mer "vestlig", og dermed lettere å gjöre andre ting enn bare ligge på stranda.

Planlegger en tur til Karibien i starten av mars, noen som har forslag på öyer som ligner på Martinique - som altså både har gode strender men også en standard som gjör det enkelt å leie bil og se litt andre ting?

Tips tas imot med takk!
__________________
Stockholm
Mugnas is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 13:04   #2
Everest
ScanFlyer Silver
 
Everest's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: SK
Posts: 611
Default Re: Karibien

Har bekjente som er i Santo Domingo akkurat nå, faktisk, vet ikke hvordan det er med strandlivet der, de bor på Hard Rock resort, men jeg kan iallfall melde tilbake om deres erfaringer når de har kommet hjem
Everest is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 14:17   #3
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Karibien

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Har bekjente som er i Santo Domingo akkurat nå, faktisk, vet ikke hvordan det er med strandlivet der, de bor på Hard Rock resort, men jeg kan iallfall melde tilbake om deres erfaringer når de har kommet hjem
Santo Domingo er ikke akkuratt dit jeg ville dratt for en rolig avlsppende ferie. JEg var der for snart to år siden og jeg syns nesten at det hvar litt skummelt... Antigua er et flott og deilig sted men ikke så veldig vestlig.

Kansje St.Marteen eller Aruba er kansje mer passende for trådstarter?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2012, 21:47   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Karibien

Tror ABC-øyene ville passet trådstarter. Har selv bare vært på Curacau som jeg anbefaler, det er den øya i Karibien som har minnet meg mest om Europa. Aruba skal også være bra. Bonaire er vel mere for de som er mest interessert i det som er under vann.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 18:45   #5
Mugnas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
Default Re: Karibien

Takk for svar.

Har sett litt på ABC ja, det virker som et godt tips. I tillegg vurderes Barbados.
__________________
Stockholm
Mugnas is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 19:11   #6
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Karibien

Kan anbefale Barbados. Nå er det en god del år siden jeg var der, men både standard strandliv m/strandrestauranter og natteliv, mest i (Bridgetown) var absolutt tilfredsstillende.
I tillegg, hvis interessen er der, kan grottene, bl.a. Harrison's cave anbefales. Også den værutsatte (og forholdsvis tynt befolkede) østkysten kan være et fint avbrekk. Nydelige ensomme strender (f.eks. Bottom Bay) samt Hunte's Gardens (Botanisk hage) kan også anbefales.
Øya har et OK utbygd nett av bussruter, men leie av bil kan vel være mest praktisk. Taxier er av varierende kvalitet og mange av dem kjører som om de har stjålet kjerra.
Prisnivået er varierende, men forholdsvis høyt...

Trip advisor: http://no.tripadvisor.com/Attraction...-Barbados.html

Last edited by Stone; 20-12-2012 at 19:18.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2015, 10:01   #7
trond_1970
Newcomer
 
Join Date: Dec 2015
Posts: 2
Default Re: Karibien

Noen tips for en famileferie i Karibia/Karibien og omegn? Barn på 12 og 14.
Vi er på jakt etter noe som ikke blir for dyrt. Ca budsjett 30 i fly og 30 i boutgifter.
Et must er et bosted som har strand+basseng. Både leilighet og hotell er ok, men hvis mulig styrer vi gjerne unna all inclusive så greit at det er tilgang på restauranter i nærmiljø. Litt aktiviter til barna er heller ikke å forakte.

Vi har tidligere vært i Florida/Ft.Lauderdale, samt cruise til Bahamas, St.Tomas, og St.Maarten.
Mexico kunne vært artig å prøvd, men virker som om mye av strand-hotellene utelukkende er all-inclusive.
__________________
Trond L.
trond_1970 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2015, 11:56   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Karibien

St.Maarten og Aruba er suveren ��
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2015, 18:38   #9
trond_1970
Newcomer
 
Join Date: Dec 2015
Posts: 2
Default Re: Karibien

Takk Mountain Dew, du har ikke tilfeldigvis noe bosted å anbefale?
__________________
Trond L.
trond_1970 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2015, 19:12   #10
ln-bre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sola
Posts: 247
Default Re: Karibien

I Cancun finner du flere resorthoteller som ikke er all-inclusive. Vi (familie m/ tvillinger som da var 8 år) trivdes godt der på et Hilton-hotell uten all-inclusive. Hver kveld tok vi bussen inn til sentrum for å spise. Bra utvalg av restauranter. Mye kan sies om Cancun, men det er i alle fall mye kjekt å gjøre der og flott strand. Vi var der i vinterferien og så ikke noe til amerikanske party-ungdommer.
Vi tok turer til Chichen Itza og til nærliggende øyer. Det ble også en del dykking og en fisketur. Sykt bra fiske -fikk tre seilfisk på ca 25kg hver.
Ps. Vi fløy med rutefly Klm/Delta via Atlanta.
ln-bre is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 13:33   #11
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Karibien

Har kikket litt på reise til Karibien rundt nyttår. Ser at Paris-Martinique eller Guadeloupe er noe av de rimeligste direkterutene til Karibien fra Europa. Men dor et enormt volum av flighter, i dag går det f.eks 7 widebodies ORY-PTP og 6 ORY-FDF. Kan det virkelig være grunnlag for dette? Har noen erfaring med disse øyene? Hvordan er de i forhold til andre karibiske destinasjoner og hvordan er klimaet i januar? Er mest ute etter en roligavslappende strandferie, god mat og autentisk atmosfære, helst ikke all-inklusive hoteller. Reiser to voksne og en toåring
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 17:14   #12
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Karibien

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
Har kikket litt på reise til Karibien rundt nyttår. Ser at Paris-Martinique eller Guadeloupe er noe av de rimeligste direkterutene til Karibien fra Europa. Men dor et enormt volum av flighter, i dag går det f.eks 7 widebodies ORY-PTP og 6 ORY-FDF. Kan det virkelig være grunnlag for dette? Har noen erfaring med disse øyene? Hvordan er de i forhold til andre karibiske destinasjoner og hvordan er klimaet i januar? Er mest ute etter en roligavslappende strandferie, god mat og autentisk atmosfære, helst ikke all-inklusive hoteller. Reiser to voksne og en toåring
Dette er "kanariøyene" for mange Franskmenn. Har flydd til begge og klima er ypperlig i januar.

Brukte Club Med på begge disse to og også være på mange andre øyer i området. På disse to øyene er Club Med er ikke mindre "autentisk" enn å fikse alt selv, men langt mindre strevsomt, med mere sosiale og sportslige aktiviteter og man kan velge mere avslapping. Og de kan ikke servere franskmenn dårlig mat for da blir det opprør.

Om du ikke er franskspråklig må du være forberedt på litt ekstra motstand om dere prøver fikse ting selv på øyene. Ellers er forskjellen at på Guadeloupe kan du oppleve at bussen ikke stopper om det ikke er noen mørkhudede på holdeplassen. På Guadeloupe er de også mindre villige til å snakke Fransk og ikke bare Kreolsk

Og pass på flyplassbytte i Paris.

Guadelupe:
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 22-02-2019 at 17:18.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 23:44   #13
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Karibien

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Dette er "kanariøyene" for mange Franskmenn.
Jeg må nok moderere meg litt her. Selv om mange drar på ferie dit så er disse øyene er slettes ikke rølpedestinasjoner for franskmenn. De er abolutt en del av Frankrike og man flyr fra Orly da det er en innenriks flight. Øyene er altså et symbol på at Frankrike er et verdensomspennende imperium som inneholder mange kulturer med fransk og Frankrike til felles.

Dette er tropiske paradiser for franskmenn og franskmenn bør oppleve dem i alle fall en gang i løpet av livet. Mange av stedene og småøyene i området er kjent gjennom fransk kultur og ofte som utopiske perfekte steder. Bare det å høre navnene på dissse kan gi mange franskmenn slørete blikk. For franskmenn handler altså dette om mye mer enn temperaturen i vannet og spriten er billigere hjemme i Europa.

En gamel fransk klassiker i ny versjon:
https://www.youtube.com/watch?v=KmmvuYFItOE
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2019, 01:27   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Karibien

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jeg må nok moderere meg litt her. Selv om mange drar på ferie dit så er disse øyene er slettes ikke rølpedestinasjoner for franskmenn. De er abolutt en del av Frankrike og man flyr fra Orly da det er en innenriks flight. Øyene er altså et symbol på at Frankrike er et verdensomspennende imperium som inneholder mange kulturer med fransk og Frankrike til felles.

Dette er tropiske paradiser for franskmenn og franskmenn bør oppleve dem i alle fall en gang i løpet av livet. Mange av stedene og småøyene i området er kjent gjennom fransk kultur og ofte som utopiske perfekte steder. Bare det å høre navnene på dissse kan gi mange franskmenn slørete blikk. For franskmenn handler altså dette om mye mer enn temperaturen i vannet og spriten er billigere hjemme i Europa.

En gamel fransk klassiker i ny versjon:
https://www.youtube.com/watch?v=KmmvuYFItOE
Hadde tenkt å arrestere deg der, men du tok deg fint inn. Hankø, Kragerø, Risør og Nevlunghavn passer fint i samme kategori for oss sør for Kikut og vest for Egertorget. Men stempel i passet blir det ikke.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2019, 16:31   #15
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Karibien

Leste VG idag hvor dem beskriver en kjøretur til Karibia:
Er dem bare dårlig i geografi, eller læres det skoler i Norge at Florida er i Karibia?
Har også hørt fra mange Nordmenn som mener Bahamas er i Karibia.
Bahamas er dog i Nord Atlanteren og Florida Keys i Florida Stredet.

https://www.vg.no/reise/i/ngqWRB/flo...content=row-20
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2019, 20:35   #16
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Karibien

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Leste VG idag hvor dem beskriver en kjøretur til Karibia:
Er dem bare dårlig i geografi, eller læres det skoler i Norge at Florida er i Karibia?
Har også hørt fra mange Nordmenn som mener Bahamas er i Karibia.
Bahamas er dog i Nord Atlanteren og Florida Keys i Florida Stredet.
De store antillene regnes om nordgrensen for Karibien. Har på både Kuba, Hisopaniola og på Puerto Rico hørt at lokale omtaler nordkysten som "Atlanterhavskysten".


Det at de skriver "Karibia" er jo en god indikasjon om kunnskapsnivået. De skjønner vel selv at det blir galt å si at man reiser til "Syda" når man drar sørover i Europa.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2019, 22:49   #17
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Karibien

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
De store antillene regnes om nordgrensen for Karibien. Har på både Kuba, Hisopaniola og på Puerto Rico hørt at lokale omtaler nordkysten som "Atlanterhavskysten".


Det at de skriver "Karibia" er jo en god indikasjon om kunnskapsnivået. De skjønner vel selv at det blir galt å si at man reiser til "Syda" når man drar sørover i Europa.
Ja, det har aldri vært tvil om hvor the Karribiske hav (eller sjø) ligger, det er omkranset av disse øyene:
(Har bodd på seilbåt i Caribe og jobbet der i mange år, godt kjent, kanskje skal jeg sende høflig melding til VG at de er på avspor?)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	3842D1F8-4455-4CDE-8C8E-5D254EA1A875.jpg
Views:	153
Size:	162.0 KB
ID:	46586  
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2019, 13:35   #18
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Karibien

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det at de skriver "Karibia" er jo en god indikasjon om kunnskapsnivået. De skjønner vel selv at det blir galt å si at man reiser til "Syda" når man drar sørover i Europa.
All den tid det faktisk heter Karibia og ikke Karibien så er vel det riktig måte å skrive det på.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2019, 14:11   #19
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Karibien

Quote:
Originally Posted by econ View Post
All den tid det faktisk heter Karibia og ikke Karibien så er vel det riktig måte å skrive det på.
"en"-endelser på geografiske områder er noe vi har fått fra tysk. Det er det samme for syden, østen, vesten og til og med Norden. I Sverige og Danmark bruker de fortsatt bare "en"-endelsen.

På engelsk heter det også caribbean med en tydelig i-lyd forran n-en både som subjstantiv og adjektiv så det gir ikke noe argument for "karibia".

På spansk sier de caribe med tydelig e-lyd både for subjstantiv og adjektiv. En fornorsking av dette ville blitt karibeen (med lang e-lyd) eller karibea.
På Fransk har de det samme, men med stum e. Her ville en fornorsking gitt Kariben eller Kariba.

Som altfor ofte har noen i Språkrådet latt seg styre av en fiks idé og manglende kunnskap. Vedkommende har antagelig hørt på den engelske uttalen og tenkt at det var et hannkjønn som man kunne gjøre om til hunkjønn. A-endelser er jo bra.

Så lenge Språkrådet ikke klarer overbevise folk om at vi lever i "Norda" er det bare å ignorere deres ignoranse.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2019, 14:30   #20
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Karibien

Lesestoff og bedre sted for de som vil diskutere -a eller -en:
https://no.wikipedia.org/wiki/Diskusjon:Karibia/Arkiv_1
https://no.wikipedia.org/wiki/Wikipe...tting_artikkel

Så kan man kanskje slippe å diskutere om språkrådet er idioter eller ikke på et flyforum?
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tips og erfaringer Karibien SQ 777 Reiseforum 92 17-03-2024 05:25
Romantisk i Karibien? Someone Reiseforum 38 09-08-2012 12:11
Vinterbilde fra Karibien Tertit54 Bilder & foto 12 24-01-2010 13:32
Karibien imm Flyforum 2 31-07-2006 16:30


All times are GMT +2. The time now is 08:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.