Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-01-2016, 00:51   #1
foxbat
Newcomer
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 6
Default Icelandair Economy Comfort (nå med bilder)

Her kommer en liten trip report,, nå med bilder, fant ikke ut hvordan jeg redigerte den uten, så måtte bare legge ut en ny istedenfor :-)

Sjekket inn hos en hyggelig SAS dame på Gardermoen og deretter rett opp i OSL loungen. De som reiser i Saga klasse kan benytte seg av SAS loungen..
Det som er fint med Icelandair er at alle kan sjekke inn 2 stk bagasje av 23 kg også de som reiser i økonomiklasse.

Kom ombord til ett fantastisk nordlys mood lightning.. Helt fantastisk.. Men merker at flyet er noe gammelt selv om dette.. Men med en slik fantastisk belysning glemmer man alt annet og sitter bare å ser i taket.



Satt på rad 5a som er ett Saga class sete men blir benyttet som økonomi comfort i dag...





Fikk en flaske vann og noen helt ok høretelefoner når jeg satte meg..
De har også lange annonseringer om hvem som jobber ombord og hvilken vulkan flyet er oppkalt etter.. Dette hørte jeg nesten ikke noe av da høyttaler systemet ombord er veldig dårlig. Hørte knapt kapteinen si hvor mange grader det var på Island før vi landet der..





Hadde forhåndsbestilt masse mat, dette for at jeg kunne prøve produktet.. Dette kan man gjøre via Icelandairs hjemmeside før avgang..
Da serveringen startet kom hun som var purser ombord og spurte om jeg ville ha noe å spise,, like etter kom hennes kollega og ga meg ett brett med alt jeg hadde bestilt.. Måtte da innrømme til de at jeg hadde bestilt så mye fordi jeg testet deres produkt.. Da startet hun å snakke og spurte meg hvor jeg skulle og var riktig så trivelig.. Hun anbefalte også den appelsin brusen de har ombord, og den var nydelig.




Hadde også bestilt de små burgerne og de var noe tørre, men om man dyppet de i den dressingen som fulgte med var de riktig så gode :-)
Tapas boksen var som alle andre tapas bokser.. Ikke noe å snakke om. Greit å ha litt snacks liksom ut over i flighten..Bestillte også en Skyr med musli og den var veldig god.







Så kom kaffen på bordet sammen med fire små Icelandair sjokolader.. Veldig god service ombord fra de smilende damene som jobbet der..



Så gikk de en runde med tax free utvalget deres som er veldig bra.. Og meget gode priser... Der kan man også forhånds bestille på nett slik at man kan få det levert på veien hjem. Praktisk :-) de hadde til og med pyntet taxfreetrallen med noe av utvalget og ett elektrisk te lys. Koselig :-)

Når det kommer til inflight entertainmenten så er det en del filmer å velge mellom, men mye gammelt...men alt er på on demand og fungerer greit, musikk utvalget var utilgjengelig grunnet noe med rettigheter..Flightmap var også greit men flytiden oppdaterte seg ikke så da måtte man trykke tilbake, så oppdaterte det seg..

Ca en time før landing på Island gikk de rundt i kabinen og serverte vann..

Alt i alt så synes jeg dette var en riktig så trivelig flight med Icelandair og gleder meg til å fly videre med de til Seattle senere i dag.

Hadde lagt inn ett litt langt stopp på Island slik at jeg kunne besøke Blue Lagoon. Hadde også booket busstransfer på forhånd via www.re.is. Dette kan man også bestille samtidig som man bestiller inngang til Blue Lagoon. Og besøket der var helt magisk, ett fantastisk sted og helt unikt og ulikt noe annet jeg noen gang har gjort.
For ikke snakke om den myke huden man fikk etter å ha duppet rundt i det varme vannet. Oppholdet var helt perfekt til ett stort busslast med kinesere kom og da var det bare å forlate området.

Da jeg kom på flyplassen dro jeg rett i Saga lounge som jeg syntes var en meget bra lounge.. Mange gode sitteplasser med strømuttak og en god buffet med variert utvalg. Godt utvalg av drikke, både med og uten alkohol.. De hadde også en dusj der man kunne benytte. Og på alle toalettene var det Blue lagoon produkter. De som jobbet der var kanskje ikke de mest hyggelige, men loungen er koselig i seg selv. Litt mye folk der rundt avgangene til USA/Canada på ettermiddagen, samt tidlig om morgenen når alle bytter fly for å fly til Europa.. Men man finner alltid sitteplass.


Når jeg da gikk ombord i flyet til Seattle så var det også eldre maskin og der denne også hadde den fantastiske nordlys moodlighningen...Her satt jeg på rad 11 og der er midtsetet gjort om til ett lite bord..som det sto to flasker vann på når jeg kom ombord. og under måltidet kom det plutselig to flasker til. Skulle ikke bli dehydrert iallefall ;-)





Ett tykt fleece pledd og pute samt ett lite amenity kit lå også klar i setet når jeg kom ombord.
Samt at de kom rundt å delte ut øretelefoner.





Er god benplass og mer enn godkjent knyttneve test... Nesten plass til to.. Samt fotstøtte..
Armlenene er dratt litt ut mot midten slik at sete bredden er bedre..
Hadde forhåndsbestilt mat her også og fikk en liten kylling curry rett.. Typ en kyllingfilet, ris, saus og litt mangosalsa ved siden av..







Kjedelig rett og ikke noe særlig å bli mett på. Men hadde bestilt de hamburgerne også samt en sandwich og snackboksen, var litt usikker på om de kom igjen med salgstrallen da jeg ikke fant noen info om dette.. Men Ca tre timer før ankomst Seattle så hadde de en ny runde med salgsvognen, da kunne man kjøpe seg en ny runde med mat, for oss som satt i Comfort var alt gratis.
Spør du meg så burde nok denne vært noe senere ut i flighten, da det bare var drøye tre timer siden sist de gikk med den....
De serverte også vann med jevne mellomrom når de ikke gikk med salgstraller.

De har også en Islandsk melkesjokolade ombord i salgstrallen. Og den er super god. Nesten bedre en vår kjære Freia Melkesjokolade..Den er verdt en smak :-)


Flyplassen Seatac var fantastisk... Var kanskje 4 foran meg i immigrasjonen. Og når jeg kom ned derfra kom kofferten min på båndet. Meget effektivt.. Tok light rail til byen og fra vi landet til jeg var på hotellet tok det ca 1 time og 15 min...


Returen tilbake til Oslo var helt lik som utreisen, de som jobber ombord kjenner produktet godt og alle jobber likt.

Icelandair comfort klasse kan helt klart anbefales og er ett meget bra produkt.om det er noe så er det maten ombord, den er veldig kjedelig og på en tur/retur reise til USA/Canada så spiser du nesten det samme 4 ganger da det ikke er store variasjoner i menyen.

Men sagaklasse setene er gode å sitte i og er du så heldig og får slike seter så er det helt klart en god pris og ett bra valg å fly med det over Atlanteren.
Men synes også det var helt greit å sitte på ett vanlig økonomisete med midtsetet blokkert da det er ekstra benplass her også. Og faktisk mer albuerom om du sitter i en vanlig økonomisete med blokkert midtsete enn i ett Saga sete.

Flyplassen på Island er også veldig liten og effektiv, eneste som er dumt er at på returen hjem til Europa så må alle fra USA/Canada gjennom en ny sikkerhetskontroll. Og det var det veldig mange som ikke viste som derfor mistet mye taxfree der..snakket også med ei venninne som jobber i Icelandair og hun bekreftet også at alle som kommer fra USA/canada må gjennom ny kontroll på Island..

Last edited by foxbat; 27-01-2016 at 01:05.
foxbat is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 03:14   #2
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Icelandair Economy Comfort (nå med bilder)

Takk for flott rapport og fine bilder fra Icelandair! Det virker (iallfall etter bildene dine å dømme) som Icelandair er veldig flinke til å holde kabinene på 757'ene sine i svært god kosmetisk stand, mtp at snittalderen på flåten begynner å nærme seg 20 år. Jeg skulle ønske mitt selskap var like flinke, når selv fabrikknye SKY interior maskiner begynner å bli slitte etter bare noen måneder i drift er det noe som ikke helt stemmer! :-) Uansett, det høres ut som du hadde en fin og behagelig tur og fra hva jeg hører er KEF en veldig fin transferflyplass ift connections videre til USA :-)
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 12:31   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Icelandair Economy Comfort (nå med bilder)

Takk for kjempefin rapport.

Var midtsete blokkert på begge flightene? Isåfall er det jo en kjempebonus med å fly premium economy.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 12:35   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,172
Default Re: Icelandair Economy Comfort (nå med bilder)

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Takk for flott rapport og fine bilder fra Icelandair! Det virker (iallfall etter bildene dine å dømme) som Icelandair er veldig flinke til å holde kabinene på 757'ene sine i svært god kosmetisk stand, mtp at snittalderen på flåten begynner å nærme seg 20 år. Jeg skulle ønske mitt selskap var like flinke, når selv fabrikknye SKY interior maskiner begynner å bli slitte etter bare noen måneder i drift er det noe som ikke helt stemmer! :-) Uansett, det høres ut som du hadde en fin og behagelig tur og fra hva jeg hører er KEF en veldig fin transferflyplass ift connections videre til USA :-)
Jeg tror de nylig har hatt full kabin refresh på alle flyene sine. Type maks 2 år siden.

Ellers synes jeg jo baljene deres føles nokså freshe, sett fra et kundestandpunkt. Ta deg en tur i en 747-400 fra BA, så kommer du aldri mer til å klage på ufresh kabin.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 13:34   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Icelandair Economy Comfort (nå med bilder)

Takk for fin rapport! Ikke minst var det spennende med mange matbilder og artig å se designet på innpakningen, samt presentasjonen. Fristet i grunnen med en tur til Island for å teste ut!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 15:16   #6
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,077
Default Re: Icelandair Economy Comfort (nå med bilder)

Heisann!

Takk for titten!

Må bare få si at de burgerne med dressingen er noe av det beste jeg har spist ombord i fly. Liker heller å få kjøpt dette enn å få servert noe kyllingræl som de fleste tilbyr...

Savner faktisk også fredagene i Braathens Best der man fikk burger og rødvin, men det var litt off-topic.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 21:14   #7
foxbat
Newcomer
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 6
Default Re: Icelandair Economy Comfort (nå med bilder)

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Takk for flott rapport og fine bilder fra Icelandair! Det virker (iallfall etter bildene dine å dømme) som Icelandair er veldig flinke til å holde kabinene på 757'ene sine i svært god kosmetisk stand, mtp at snittalderen på flåten begynner å nærme seg 20 år. Jeg skulle ønske mitt selskap var like flinke, når selv fabrikknye SKY interior maskiner begynner å bli slitte etter bare noen måneder i drift er det noe som ikke helt stemmer! :-) Uansett, det høres ut som du hadde en fin og behagelig tur og fra hva jeg hører er KEF en veldig fin transferflyplass ift connections videre til USA :-)
Ja de er ganske så freshe i grunn. Men man ser alderen når man går på do. Ikke mye vakum toalett der du. Men seter og ellers alt annet er fresht :-)
foxbat is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 21:17   #8
foxbat
Newcomer
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 6
Default Re: Icelandair Economy Comfort (nå med bilder)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for kjempefin rapport.

Var midtsete blokkert på begge flightene? Isåfall er det jo en kjempebonus med å fly premium economy.
Nesten alltid så er de to siste radene på saga omgjort til premium økonomi. Så da sitter man i ett slikt sete.
Av de fire flyene jeg var på var det kun den ene strekningen jeg satt i økonomi sete. Da blir alltid midtsetene blokkerte. Og er også bedre benplass iforhold til lenger bak.
Er på en måte mer sisteplass om du får ett slikt sete om du forstår ;-)
foxbat is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2016, 21:18   #9
foxbat
Newcomer
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 6
Default Re: Icelandair Economy Comfort (nå med bilder)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for kjempefin rapport.

Var midtsete blokkert på begge flightene? Isåfall er det jo en kjempebonus med å fly premium economy.
Viktig å få ned at det er lounge tilgang også. Og det er greit å ha. Ikke alltid man får det på premium økonomi :-)
foxbat is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tripreport Icelandair Economy comfort foxbat TripReports 14 27-01-2016 00:10
Delta med Economy Comfort .. LN-MOW Flyforum 4 03-11-2014 09:14
KLM Economy comfort staale Reiseforum 4 28-06-2010 23:39
Icelandair med dårligere economy-service FlyHi Flyforum 14 07-10-2008 20:19


All times are GMT +2. The time now is 14:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.