Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2010, 19:58   #41
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Airbus 320-NEO

Det kunne ikke tenkes at Airbus vil strekke seg langt for å kapre disse kundene fra Boring da?
Og DL har jo en hel masse Airbusser fra før. Hvis de er fornøyd med disse er det vel ikke umulig at de kjøper Airbus i fremtiden?
Eller er det kanskje amerikansk nasjonalisme og proteksjonisme som ligger til grunn for denne idiotiske "gentleman's agreement"?
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:07   #42
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,751
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Det kunne ikke tenkes at Airbus vil strekke seg langt for å kapre disse kundene fra Boring da?
Og DL har jo en hel masse Airbusser fra før. Hvis de er fornøyd med disse er det vel ikke umulig at de kjøper Airbus i fremtiden?
Eller er det kanskje amerikansk nasjonalisme og proteksjonisme som ligger til grunn for denne idiotiske "gentleman's agreement"?

Klart Airbus vil gjøre det som står i deres makt for å få en avtale med en slik kunde, det hadde vært en enorm fjær i hatten. Samtidlig så vil Boeing strekke seg minst like langt, for å unngå å tape en slik kunde. Da er man igjen like langt.
Er DL så godt fornøyde med sine Airbusser? De har jo begynt å skrote de allerede, samtidlig som crewet flyr tilbake fra ørkenen med en DC-9

Det er vel like mye proteksjonisme som at veldig mange europeiske flyselskap flyr med A32X.
Med såpass like motstandere som 737NG og A32X er det ofte hipp som happ hva et selskap velger, og da kan hensyn som langvarige kundeforhold og tett samarbeid være en viktig faktor.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:09   #43
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Airbus 320-NEO

Nå er det vel ikke mange europeiske flysleskaper som har en ren Airbus-flåte?
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:14   #44
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Er DL så godt fornøyde med sine Airbusser? De har jo begynt å skrote de allerede
Siden når?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:16   #45
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Nå er det vel ikke mange europeiske flysleskaper som har en ren Airbus-flåte?
Samtidig som det ikke er så mange amerikanske selskaper som har en ren Boeingflåte. Southwest, Alaskan og gamle-CO er jo de eneste av de store
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:16   #46
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Siden når?

Siden ca 2006 ....

http://www.airliners.net/photo/1147676/
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:22   #47
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Samtidig som det ikke er så mange amerikanske selskaper som har en ren Boeingflåte. Southwest, Alaskan og gamle-CO er jo de eneste av de store
Jeg har skjønt det som at AA og DL som er to av verdens største flyseselskaper høyst sannsynlig aldri vil bestille Airbus, og at de allerede har begybt å skrote bussene sine (om det stemmer er jeg ikke sikker på). Det synes jeg virker helt hinsides.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:24   #48
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,751
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Nå er det vel ikke mange europeiske flysleskaper som har en ren Airbus-flåte?
Nei, men det er lenge siden Air France, British Airways, Lufthansa og Iberia har bestilt noe annet enn Airbus narrowbody. Siden vi ikke kjenner detaljene, så kan det like gjerne være patriotisme og politikk som er tungen på vektskålen, som at de fant A32X overlegen.
Akkurat på samme måte som for Southwest, Continental, American og Delta når det gjelder Boeing.
AA er dessuten i en særstilling etter AA587, som gjorde forholdet mellom AA og Airbus temmelig kjølig. Jeg vet ikke om de er ferdige med krangel/rettsak etter den ulykken ennå.

Vi kan kalle en spade en spade, og innrømme at flykjøp er altfor komplekst til at vi kan sitte på et forum og påstå vi kjenner sannheten eller "det riktige" for et flyselskap.

Last edited by Dag Viking; 06-12-2010 at 21:04.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:24   #49
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, dette dreide seg om en ikke akkurat ny airbus. Andre flyselskaper, som BA har jo også begynt å skrote de eldste A320 maskinene sine.
Jeg tror ikke grunnen er at de er misfornøyd med A320.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:27   #50
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Vi kan kalle en spade en spade, og innrømme at flykjøp er altfor komplekst til at vi kan sitte på et forum og påstå vi kjenner sannheten eller "det riktige" for et flyselskap.
Det har jeg heller ikke påstått. Det var ikke jeg som sa at DL og AA aldri kommer til å bestille A320 fordi de har en gentleman's agreement med Boeing.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:31   #51
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Airbus 320-NEO

De inngikk engang en 'eksklusivitetsavtale' med Boeing, hvis jeg husker rett. Det var lite 'gentlemen's agreement' involvert, men store pemger i form av rabatter, deler og support ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:31   #52
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,751
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Det har jeg heller ikke påstått. Det var ikke jeg som sa at DL og AA aldri kommer til å bestille A320 fordi de har en gentleman's agreement med Boeing.
Hvem har skrevet det da?
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:37   #53
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nei, men det er lenge siden Air France, British Airways, Lufthansa og Iberia har bestilt noe annet enn Airbus narrowbody.
De fleste store europeiske selskaper har ganske store Boeing-flåter. BA, AF, KL med flere har bestilt masevis av Boeing widebodies. Det høres ikke ut som europeisk proteksjonisme. BA har f.eks en ren Boeing widebody-flåte og det har de hatt i gudene vet hvor lenge.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:39   #54
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvem har skrevet det da?
Du gikk jo langt i å antyde det.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:45   #55
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,751
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Du gikk jo langt i å antyde det.
Da foreslår jeg at du leser innlegg skikkelig før du tillegger folk meninger og utsagn de ikke har hatt.
Jeg sa at man trolig skal se langt etter det, men aldri si aldri.

MOW:
Quote:
In the 1990s, Delta, along with American and Continental, all signed exclusive 20-year deals with Boeing to buy its commercial jetliners.
Those exclusive contracts had to be reworked in 1997 before the European Union would sign off on the merger between Boeing and McDonnell Douglas. The Europeans wanted Airbus to have the same opportunity as Boeing to sell its planes to any U.S. airline.

Even though they may operate some Airbus planes in their fleets, Delta, Continental and American have not bought planes from Airbus since those exclusive deals with Boeing were negotiated.
http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/154674.asp
Her er en artikkel om Delta sine muligheter for å kjøpe Airbus.

Dette kan være reelt, og det kan være et spill for galleriet for å presse priser.
Time will show, og spennende blir det. Delta er en av verdens aller viktigste kunder og de har mange fly som skal byttes de neste ti årene.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 20:52   #56
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Airbus 320-NEO

Hehe... jaja, i min bok der det en ganske klar antydning,. Samtidig prøver du å få det til å se ut som DL er så misfornøyde med Airbussene de har arvet at de skroter de til fordel for DC9, så det kan virke som du har en agenda her.
Men.. ok, jeg har viktigere ting å bruke tid på en meningsløse ordvekslinger, så jeg bare konstanterer at det ikke er på Flyprat man får kvalifiserte svar på et spørsmål, og henvender meg heller annensteds.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 21:12   #57
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Hehe... jaja, i min bok der det en ganske klar antydning,. Samtidig prøver du å få det til å se ut som DL er så misfornøyde med Airbussene de har arvet at de skroter de til fordel for DC9, så det kan virke som du har en agenda her.
Men.. ok, jeg har viktigere ting å bruke tid på en meningsløse ordvekslinger, så jeg bare konstanterer at det ikke er på Flyprat man får kvalifiserte svar på et spørsmål, og henvender meg heller annensteds.
Du bidro ikke så mye til seriøsiteten, da ... men fakta er at det skrotes A320'er (ikke bare NW) ettersom lesingfirmaene får bedre pris ved å skrote maskinen (colabokser, deler) enn de gjør ved å leie dem ut til nye kunder.
Samtidig flyr fortsatt 40 år gamle DC9'er i rutetrafikk.

Men dette er jo ikke unikt for flybransjen. min 94 år gamle svigerbestemor bruker fortsatt sitt gamle GE kjøleskap fra 1937.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 21:21   #58
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,283
Default Re: Airbus 320-NEO

Var i hela friden har du fått ifrån att Delta skulle ha börjat skrota sina Airbus?
NWA hade vissa High cycle A32X som är numer skrotade. Det är inget konstigt med det. Dessa kärror hade enormt många starter och landingar och var värda mer som reservdelar än som hela flygplan.
Delta kommer operera Airbus A32X och Boeing 737NG parallelt under överskådlig framtid.

DL är dessutom mycket nöjda med sin stora Airbus A330 flotta.
Dessa de bästa medeldistans flygplanen som går att flyga idag, bra komfort för pax, fin arbetsmiljö för crew och riktigt bra på att flyga stora mängder Cargo över Atlanten.
Över Atlanten är Airbus A330 mycket mer ekonomisk att flyga än Boeing 777...
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 21:26   #59
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Airbus 320-NEO

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Samtidig flyr fortsatt 40 år gamle DC9'er i rutetrafikk.
Uff, skal det liksom være fordi det er et bedre fly enn A320? Jeg synes dette begynner å bli litt vel useriøst. Kanskje man skulle ryddet litt i denne tråden?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 21:51   #60
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Airbus 320-NEO

Hvor sier jeg at de er bedre? De er to forskjellige generasjoner ...

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Var i hela friden har du fått ifrån att Delta skulle ha börjat skrota sina Airbus?
NWA hade vissa High cycle A32X som är numer skrotade. Det är inget konstigt med det.
Northwest skrapet to A320 (N305/306US før sammenslåingen og det står vel seks til i en eller annen ørken de har parkert (301-5 samt 308).

Quote:
Över Atlanten är Airbus A330 mycket mer ekonomisk att flyga än Boeing 777...
Det er din påstand.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL

Last edited by LN-MOW; 06-12-2010 at 21:53.
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd LN-AFG Flyforum 501 24-02-2024 01:09
Airbus lanserer A321LR - Statustråd Someone Flyforum 74 03-02-2020 13:56
Airbus A320NEO PW engines sk931 Flyteknisk forum 4 03-08-2017 13:16
SVG Airbus A320neo på SVG 22/2 Someone Spotteralerts 1 22-02-2017 16:52


All times are GMT +2. The time now is 01:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.