Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2010, 21:04   #1
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
OSL Minima OSL

Hei!

Hva er minima på OSL under CAT3 forhold på ILS? Er det som jeg tror, 0?

Mvh
Alpha Golf Mike
77W is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 22:39   #2
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Minima OSL

50 fot AGL (og RVR på minimum 200 meter).
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 23:59   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Minima OSL

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
50 fot AGL (og RVR på minimum 200 meter).
Dette er 737 sine minimum.
For andre flytyper (744, 757, 767, 777 og de nyere variantene av Airbus) er minimums DH 0ft og RVR 75m
At 737 har lavere minimums skyldes at de kun har to autopiloter, og dermed ikke er fail-operational.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 00:35   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Minima OSL

Jeg ville sagt at de har et høyere minimum, men det kommer jo ann på hvordan man ser det
CFM is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 00:39   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Minima OSL

Ja, det har du helt rett i. Det var en skrivefeil.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 00:51   #6
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: Minima OSL

God kveld!

Hvordan er det med mix-masterne da? (Dash, ATR osv). Er de godkjent for CAT3?

Mvh
Alpha Golf Mike
77W is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 01:05   #7
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Minima OSL

ATRen vet jeg ikke, men for få år siden så var Dashen ikke godkjent for Cat 3, tror ikke Cat 2 heller. Hvordan det er nå vet jeg ikke.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 01:14   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Minima OSL

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
ATRen vet jeg ikke, men for få år siden så var Dashen ikke godkjent for Cat 3, tror ikke Cat 2 heller. Hvordan det er nå vet jeg ikke.
Q400 og SAAB 2000 kan fly CAT III med hud, om jeg husker riktig.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 01:34   #9
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Minima OSL

Det er korrekt, vi fløy Cat IIIA med HGS, eller HUD om du vil med både Q300 og Q400. Kan også benyttes for lavere take-off minima. Ned til 75m RVR.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 02:00   #10
Morten
ScanFlyer Blue
 
Morten's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 253
Default Re: Minima OSL

Mener at WF har godkjenning for CAT2 med sine DH8's, fikk det i '99, tror jeg.
Selv gamlefar ATP har godkjenning.
Morten is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 12:12   #11
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Minima OSL

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
At 737 har lavere minimums skyldes at de kun har to autopiloter, og dermed ikke er fail-operational.
A320 serien er godkjent for CATIIIB med 0ft decision height og har to autopiloter. Vil anta at B737 også kan gjøre CATIIIB autoland hvis selskapet vil det?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Det er korrekt, vi fløy Cat IIIA med HGS, eller HUD om du vil med både Q300 og Q400. Kan også benyttes for lavere take-off minima. Ned til 75m RVR.
Er det manuell landing da, CFM?

Last edited by Turtle; 06-11-2010 at 12:14.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 12:26   #12
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Minima OSL

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Er det manuell landing da, CFM?
Det stemmer. Autopiloten blir slått av tidlig, senest 1000' ARTE.

Fokker 70/100 kan også godkjennes for Cat 3B, men det forutsetter 3 stk. IRS. Vi har i de fleste 2 og er begrenset til Cat 3A.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 13:50   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Minima OSL

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
A320 serien er godkjent for CATIIIB med 0ft decision height og har to autopiloter. Vil anta at B737 også kan gjøre CATIIIB autoland hvis selskapet vil det?

Mulig jeg er langt ute på tynn is, så da får heller Airbus-pilotene korrigere:

Søkte litt, og fant at 737 AP mangler rudder channel, men det er noe som 320 har. Ved 0 DH så trenger man rudder for å holde senterlinje ved rollout.

320 har to autopiloter, men av en eller annen grunn er de fail operational. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje pga ekstra overvåkning av systemet?
Tally-Ho kan sikkert opplyse oss.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 18:23   #14
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Minima OSL

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Det stemmer. Autopiloten blir slått av tidlig, senest 1000' ARTE.

Fokker 70/100 kan også godkjennes for Cat 3B, men det forutsetter 3 stk. IRS. Vi har i de fleste 2 og er begrenset til Cat 3A.
Akkurat, motsatt mentalitet sammenlignet med autoland! F70/100 er vel autoland sertifisert uansett?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Søkte litt, og fant at 737 AP mangler rudder channel, men det er noe som 320 har. Ved 0 DH så trenger man rudder for å holde senterlinje ved rollout.

320 har to autopiloter, men av en eller annen grunn er de fail operational. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje pga ekstra overvåkning av systemet?
Tally-Ho kan sikkert opplyse oss.
To autopiloter er nok til å være fail operational siden kriteriet for det er at flyet skal kunne fortsette som om ingenting er skjedd ved bortfall av et av systemene. Uten rudder channel og dermed rollout mode kan jeg se det blir vanskelig med autoland

For A320 er alert height 100ft og hvis en autopilot faller bort, motor stopper eller noe slikt vil en aldri få vite noe om det før en er på bakken. Fra 100ft og ned er det kun fire parametre som kan føre til go around.

Over alert height vil en få triple click og nedgradering CAT3 DUAL til CAT3 SINGLE eller fail operational til fail passive eller CATIII B til CATIII A om du vil. Kan også bli CAT 2 eller CAT 1 alt avhengig av feilen. Med mindre en har nødvendige visuelle referanser evt. kan sette opp for revidert minima etc. blir det go around av det også.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 18:47   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Minima OSL

Komplisert, men interessant tema dette her, og etter å ha søkt litt mer så fant jeg at NG kan fås med fail operational rudder.
Hvordan skal man oppsummere? 737 mangler i utgangspunktet noe (mulighet for rollout, dvs en fail operational rudder) som gjør at den kan ha DH 0. 320 har dette, og 737 kan oppgraderes til å ha det.


http://www.pprune.org/archive/index.php/t-372808.html
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 19:20   #16
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Minima OSL

Det høres nå ut som en ganske god konklusjon. Fail operational vs. fail passive er kun et spørsmål om back-up systemer. Kan flyet, ved bortfall av en del av den ene autopiloten fortsette som om ingentig skjedde eller ikke. Ved fail operational kan flyet fortsette etter feilen mens ved fail passive kan det ikke og en må ta over manuelt. Flyet skal riktignok være trimmet når bortfallet skjer, ellers kan det jo bli riktig så interessant!

A320 kan også gjøre autoland på en motor, riktignok kun CATIII A, men såvidt jeg har hørt fra de som flyr B737 kan den ikke gjøre det (vel, kanskje teknologisk men er ikke godkjent for det). Alle fly kan vel som sådan bli CATIII B men det er vel snakk om kostnader.

Det er nå ingen tvil om at det er veldig komfortabelt å ha mulighet til CATIII B autoland hvor en ikke trenger å se noe som helst, og dermed la flyet gjøre det hele selv uten å tenke på visuelle referanser selv om forholdene er bedre en 75m RVR. Har hatt et par dager på Gatwick og i Belfast hvor vi har gjort autoland selv om været var CATII eller så da det operasjonelt er mye enklere å forholde seg til. En må bare huske å slå av autopiloten før en svinger av rullebanen...

Last edited by Turtle; 06-11-2010 at 19:22.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2010, 19:52   #17
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Minima OSL

Regner da med at B737 har roll-out funksjon ved autoland?

På Fokkeren har vi kun Cat3A, men med roll-out. Autopiloten skal av senest ved 60 knop.

Nå er mange av systemene på Fokkeren hva angår flight management forgjengeren til systemene på A320 serien. Hadde vært kjekt med Cat3B og men har sålangt sjelden hatt bruk for det. Har hendt at RVR tipper under 200m for kortere perioder, men man kommer seg som oftest ned etterhvert.

På F70/100 er det anbefalt å bruke autoland med en motor ute, men man er da kun sertifisert for Cat I.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 22:57   #18
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Minima OSL

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Mulig jeg er langt ute på tynn is, så da får heller Airbus-pilotene korrigere:

Søkte litt, og fant at 737 AP mangler rudder channel, men det er noe som 320 har. Ved 0 DH så trenger man rudder for å holde senterlinje ved rollout.

320 har to autopiloter, men av en eller annen grunn er de fail operational. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje pga ekstra overvåkning av systemet?
Tally-Ho kan sikkert opplyse oss.
----
Confirming!
A320 har følgende godkjenning:

CAT 3 B (CAT 3 dual) 75 m RVR og DH = 0 ft. (Fail operational)
CAT 3 single er 200 m RVR og DH = 50 Ft. (ex. single engine)

Alert height er uansett 100 ft på A320 (200 ft på A330).

For take off er min. RVR 125 m.

Med jevne mellomrom praktiserer man disse "tåkelandingene" (autolandinger) selv om været er ok, i henhold til myndighetskrav. Man varsler da ATC (approach) slik at de på forhand kan ta de nødvendige separasjonskrav - om de ønsker det.

Tally-Ho

Last edited by Tally-Ho; 07-11-2010 at 23:03.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 12:44   #19
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Minima OSL

Hei Tally-Ho

Quote:
slik at de på forhand kan ta de nødvendige separasjonskrav - om de ønsker det.
Hva mener du med dette? Vi gjør titt og ofte autoland ved fint vær for trening og myndighetskrav, men gir ikke beskjed til ATC av den grunn.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 16:44   #20
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Minima OSL

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hei Tally-Ho



Hva mener du med dette? Vi gjør titt og ofte autoland ved fint vær for trening og myndighetskrav, men gir ikke beskjed til ATC av den grunn.
----
Jeg tror ikke det er et krav at man informerer ATC forut for en "praktiserende CAT 3 autoland", men mange piloter mener vel at det er en grei løsning å varsle på forkant, slik at ATC om nødvendig har sitt på det tørre med hensyn til separasjon av andre luftfartøyer, og ikke minst at man har noe i setningsområdet (kjøretøyer, signalproblemer etc) som kan påvirke flyets elektronikk.
Selv om landingen foregår VMC, og man kan overta manuelt, skal jo flyet helst sette seg automatisk uten noen påvirkning.
Vanligvis er jo ikke dette noe problem, men som sagt - mange velgere altså å informere at de praktiserer CAT 3 autoland, så har man sitt på det "tørre" om det skulle være noe.

Og det kan jo være forskjell mellom både selskaper og piloter i de enkelte selskaper, med hensyn til rutinene her.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Frem og tilbake x 2,5 (LAX–OSL–MOL; OSL–OAK–OSL–MOL; KSU–TRD–KEF–JFK; JFK–LAX flyKSU TripReports 21 12-10-2015 20:01
OSL-BGO-OSL-TRD/OSL-TRD-OSL (2012) SeatBelt TripReports 17 09-07-2012 12:28
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) SeatBelt TripReports 27 01-11-2011 21:46
OSL-BGO-OSL-LHR-OSL Chriscross TripReports 4 15-06-2009 18:18
Minima og sikkerhet ! ENTO Flyforum 14 25-01-2007 11:15


All times are GMT +2. The time now is 11:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.