Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2019, 21:49   #21
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Danmarkstråden - (utenom København)

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Danmark er jo knøttlite og ekstremt enkelt å kjøre i. Landet er jo laget for bilkjøring med sinnsykt bra veier. Så ser ikke problemet med at en må bruke bil for å ta seg til de forskjellige stedene.
Og så er det de som foretrekker å ikke kjøre selv, spesielt om de ønsker se landskapet og stedene som de kjører gjennom.

Selvkjørende biler har jeg ventet på i flere tiår.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 11:46   #22
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Danmarkstråden - (utenom København)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Noe jeg fortsatt har på todo-listen er Odense som er 2 timer med tog fra Køben. Endel eventyrgreier der regner jeg med og Egeskov slott utenfor byen.

Odense anbefales på det varmeste - og du kommer deg sågar dit på 1 time 15 min. fra København hvis du tar 'lyntoget' (selv om jeg noen ganger lurer på om DSB ga dette navnet med en viss dose ironi).



Jeg jobbet i Odense i noen år, og det er en veldig hyggelig by hvor jeg trivdes skikkelig godt. Rett nok ikke spesielt vakker, etter at den først ble arkitektonisk vandalisert etter annen verdenskrig og nå sist etter at byen har fått for seg at den skal ha en lettbane bare fordi Århus har fått det (og dermed gravd opp omtrent hele byen). Men man får sin dose HC Andersen, man har Den fynske landsby og man har Nordens desidert beste ølkro på Carlsens Kvarter i krysset Læssøegade/Hunderupsvej.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2019, 12:39   #23
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Danmarkstråden - (utenom København)

Quote:
Originally Posted by Sundet81 View Post
Odense anbefales på det varmeste - og du kommer deg sågar dit på 1 time 15 min. fra København hvis du tar 'lyntoget' (selv om jeg noen ganger lurer på om DSB ga dette navnet med en viss dose ironi).



Jeg jobbet i Odense i noen år, og det er en veldig hyggelig by hvor jeg trivdes skikkelig godt. Rett nok ikke spesielt vakker, etter at den først ble arkitektonisk vandalisert etter annen verdenskrig og nå sist etter at byen har fått for seg at den skal ha en lettbane bare fordi Århus har fått det (og dermed gravd opp omtrent hele byen). Men man får sin dose HC Andersen, man har Den fynske landsby og man har Nordens desidert beste ølkro på Carlsens Kvarter i krysset Læssøegade/Hunderupsvej.

DSB får NSB eh Vy sine tog til å fremstå som verdens beste. Danmark har jo knapt nok elektrifisert jernbanen sin og fasilliteter ombord finnes knapt. Så anbefales at man kjøper mat og drikke og tar med seg. Til gjengjeld er det ikke ulovlig å nyte en pils ombord danske tog, selv på buss for tog mellom København og Rødby i påska var det flere som nøt en pils (meg selv inkludert)
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2019, 16:01   #24
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Danmarkstråden - (utenom København)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
DSB får NSB eh Vy sine tog til å fremstå som verdens beste. Danmark har jo knapt nok elektrifisert jernbanen sin og fasilliteter ombord finnes knapt. Så anbefales at man kjøper mat og drikke og tar med seg.
Indtil for nogle år siden var der salgsvogne ombord på DSBs Inter City tog
og lyntog ( som ikke er tænkt som en joke! Lyntog er lidt hurtigere på
visse strækninger, d.v.s. færre stop). Problemet med salgsvognene var, at
omsætningen ikke var stor nok, fordi passagererne var nogle fedterøve og
købte mad og drikke på banegårdene! Det tog DSB konsekvensen af.
Der er dog kaffeautomater ombord i de nævnte tog!
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)

Last edited by oy-viv; 07-05-2019 at 16:06. Reason: corr.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2019, 16:39   #25
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: Danmarkstråden - (utenom København)

Skal til Legoland med kidsa i slutten av mai. Vi leier bil på Billund flyplass, kjører rett til Legoland ( lander kl. 10:00 ) , men kommer til å bo i Vejle.
Fikk godt tilbud på Superior-rom for alle 4 til 2800 DKK. Tar dag to i Legoland, samt sannsynligvis et besøk i Lalandia.

PS : dersom du skal til Legoland,kjører Hatting kampanje på pølsebrødpakkene nå...gratis voksenbillett dersom du kjøper en fullpris barnebillett. Regnet sammen at vi sparer ca 650 DKK på dette
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2019, 16:00   #26
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Danmarkstråden - (utenom København)

Noen som har anbefalinger til steder langs kysten av Danmark for et stopp på 2-7 dager i juli på vei sørover?
Har sett litt på Esbjerg. Problemet mitt er at mange av de strandhusene jeg finner på nett har en veldig dårlig standard...

Vurderer å kjøre ned til Italia men stoppe i Danmark, (Luxemburg?) og Sveits på vei ned for å gjøre en tur av det.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2019, 10:58   #27
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Danmarkstråden - (utenom København)

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Noen som har anbefalinger til steder langs kysten av Danmark for et stopp på 2-7 dager i juli på vei sørover?
Har sett litt på Esbjerg. Problemet mitt er at mange av de strandhusene jeg finner på nett har en veldig dårlig standard...

Vurderer å kjøre ned til Italia men stoppe i Danmark, (Luxemburg?) og Sveits på vei ned for å gjøre en tur av det.
Sjekk ut området Hvide Sande som ligger langs kysten litt Nord for Esbjerg. Vi hadde en liten uke der sist sommer. Mye bra sjømat og flotte strender (det blåser hatter og høy). Tenker umiddelbart at 7 dager kan bli litt lenge, ville heller ha prioritert noen dager i Luxembourg som du nevner.

Som du selv er inne på, tiden har løpt ifra de danske sommerhusene. Det er mye gammelt og ymse standard.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flytrafikk på CPH utenom Flightradar24.com ATC-flyradar Register- og ATC-Forum 0 09-09-2014 13:46
KSU: Div utenom det vanlige i uke 31 og 32 Wiggo Hovde Spotteralerts 1 29-07-2013 20:38
Continental - en opplevelse utenom det vanlige? Wiggo Hovde Flyforum 13 15-10-2010 10:33
Litt OT: En flytur utenom det vanlige... i USA LN-AØR Flyforum 1 20-03-2008 16:01
Flight tracking utenom USA? Jack Flyforum 2 14-11-2004 22:03


All times are GMT +2. The time now is 18:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.