Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-07-2013, 21:09   #1
ATle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 63
Default Flaps

Hei

Ett kjapt spørsmål rundt flaps, har i det siste sett en del filmer på youtube, hvor jeg legger merke til at flyene kjøres inn til gate og starter deboarding uten at de har tatt flapsen helt inn?

Trodde det var "normalt" ta flapsen helt inn?

Så langt ikke merket noe forskjell mellom vinter/sommer rundt dette men om det finnes retningslinjer for slikt?

Atle
ATle is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 22:14   #2
OY-CIR
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 503
Default Re: Flaps

Jeg vet at WF setter flaps på 1. posisjon på småflyplasser. Hvorfor aner jeg ikke.
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2013, 00:00   #3
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Flaps

Quote:
Originally Posted by OY-CIR View Post
Jeg vet at WF setter flaps på 1. posisjon på småflyplasser. Hvorfor aner jeg ikke.
Det er en parringsdans, så ser flyet større ud.

Om vinteren kan man risikere slush osv. i mellemrummene mellem flapsdelene (på 737, tror det er det samme med andre fly) og derfor trækker man ikke altid flaps helt ind, men stopper ved flaps 15 hvis man lander på "contaminated" baner.

Last edited by TRjumper; 09-07-2013 at 00:03.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2013, 13:06   #4
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Flaps

Quote:
Originally Posted by OY-CIR View Post
Jeg vet at WF setter flaps på 1. posisjon på småflyplasser. Hvorfor aner jeg ikke.
Det er nok ikke standard SOP, helt opp til pilotene. Alt avhengig av flapsetting for neste avgang osv.
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2013, 17:32   #5
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Flaps

Quote:
Jeg vet at WF setter flaps på 1. posisjon på småflyplasser. Hvorfor aner jeg ikke.
Ett hakk flaps gir økt løft.
Ganske lurt på kortbanenettet, eller...?
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2013, 18:27   #6
Jeremiassen
ScanFlyer Blue
 
Jeremiassen's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 121
Default Flaps

Dersom vær og vind tillater kan vi la flapen henge ute i 5 eller 15, alt etter hva som trengs ved neste takeoff...det står forøvrig beskrevet i vår sop
Jeremiassen is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2013, 12:16   #7
Gelber
Newcomer
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1
Default Re: Flaps

På KLM sine E190 så kjører de inn med flaps på full setting hvis de har flydd gjennom snøskygger. Så ser de etter isdanning når de tar PF inspeksjon.
Gelber is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2013, 00:01   #8
barteki
ScanFlyer Blue
 
barteki's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Sandefjord
Posts: 177
Default Re: Flaps

Det er litt forskjell på flyselskapene syntes jeg, men selvfølgelig har været litt å si.
barteki is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2013, 17:27   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Flaps

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Om vinteren kan man risikere slush osv. i mellemrummene mellem flapsdelene (på 737, tror det er det samme med andre fly) og derfor trækker man ikke altid flaps helt ind, men stopper ved flaps 15 hvis man lander på "contaminated" baner.
La merket til at Bangkok Airways parkerte med flap/slat ute konsekvent, og der var det veldig lite fare for snø og slaps
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2017, 13:52   #10
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: Flaps

Jeg opplevde en situasjon ved avgang fra OSL i går som kanskje noen mer flykyndige enn meg kan forklare. Ved pushback forklarte kapteinen at vi på grunn av underkjølt regn måtte innom avising. Satt med god utsikt til vingen og kunne se at både taksing og avising ble utført uten at vingeklaffer/flaps var utfelt. Vi takset deretter mer eller mindre rett ut på 19L, fremdeles med flaps oppe, der vi blir stående noen sekunder.

Så skjer det som fikk meg til å stusse: Det er et kort men hørbart motorpådrag som fort blir dratt tilbake til "tomgang". Flaps felles deretter ut. Når disse er ute ruses motoren opp i 15-20 sekunder med bremsene på (kapteinen forklarte senere at dette var for å fjerne eventuell ising på motorbladene) og vi går deretter direkte til en helt normal takeoff.

1) Var dette i henhold til prosedyre for 737NG eller kan det ha vært en glipp som raskt ble korrigert? Vi var litt forsinket og regner med de foran var opptatt av å komme seg raskt avgårde. Sånn sett en typisk situasjon der det er lett å gjøre feil.

2) Takeoff uten flaps i en 737NG ville vel vært en alvorlig situasjon? Regner med at varsellampene i cockpit lyser opp dersom dette er tilfelle, men med Spanair-ulykken i 2008 i mente (varslingssystemet var skrudd av) så tenkte jeg i et halvt sekund at her er det noe som er galt. Samtidig sitter det jo veldig langt inne å rope ut om noe som man kun har overfladisk kunnskap om ("a little knowledge is a dangerous thing" osv.).
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2017, 14:04   #11
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Flaps

Det er standardprosedyre å vente så lenge som mulig med flaps etter deice i situasjoner med isende nedbør, da deicevæsken holder seg lenger på vingen med flapsen oppe. Defor venter man ofte til siste liten med å sette flaps. Pådraget du hørte var nok en runup til 70% N1, for å sjekke for is på motorens fan blades og tilhørende vibrasjoner i motoren.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2017, 10:43   #12
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: Flaps

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Det er standardprosedyre å vente så lenge som mulig med flaps etter deice i situasjoner med isende nedbør, da deicevæsken holder seg lenger på vingen med flapsen oppe. Defor venter man ofte til siste liten med å sette flaps. Pådraget du hørte var nok en runup til 70% N1, for å sjekke for is på motorens fan blades og tilhørende vibrasjoner i motoren.
Takk for svar, da lærte jeg noe nytt!
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sømløse flaps / variabel vingegeometri Someone Flyteknisk forum 1 21-11-2014 23:29
Vibrasjoner i flaps på A320 KjetilK Flyteknisk forum 7 09-05-2013 00:52
Landing uten flaps på Flesland rkvalvaa Småprat 1 14-10-2012 22:25
A300 og bruk av flaps ved t/o Blubird Flyforum 10 16-10-2007 23:20
FLAPS DY Tech Flyforum 7 29-06-2005 19:50


All times are GMT +2. The time now is 18:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.