Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-10-2016, 14:00   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Fraktfly - Militære vs sivile modeller

Jada.. så kollegaene mine har fått med seg at jeg er over snittet interessert i luftfart og at jeg vet alt om faget.

Jeg blir jo da selvfølgelig skikkelig sint og vonbroten de gangene de stiller meg spørsmål jeg ikke kan svare på eller vri meg unna..

Det enkle spørsmålet i dag (da vi er involvert i en større last som må lynkjapt ned til Midtøsten) var – hvorfor bruker ikke sivile fraktselskap fraktfly som C117 osv.. hvorfor nesten alltid fly basert på vanlige fly (tenker da ikke på gamle passasjerfly som blir konvertert til fraktere).

Svaret haster da jeg faket et illebefinnende for å slippe å stå svar skyldig.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 27-10-2016, 14:08   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Fraktfly

Det bunner jo ofte ut i kostnader. Militære fly er jo ofte bygget i henhold til en del spesifikasjoner som nødvendigvis ikke gjør de veldig økonomiske, verken i drift eller innkjøp

McDonnell/Boeing forsøkte vel selge C-17 til sivile, men ingen var interessert.

Fly som AN-124 og lignende har jo også visst seg og strekke til der de andre modellene til Airbus/Boeing ikke har kunnet brukes.




Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-10-2016, 15:10   #3
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Fraktfly

Quote:
. fraktfly som C117
Den er godt ut på dato for lenge siden, men leter man godt finner man kanskje en eller annen.

http://www.historyofwar.org/articles...las_C-117.html

Du mente vel C-17?
Tror den ble for kostbar og ikke egnet for frakt slelsaper, de trenger ikke kort bane og grus egenskaper. (Motorene henger høyt, suger ikke inn FOD så lett.)
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2016, 15:21   #4
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,428
Default Re: Fraktfly

Og på generelt grunnlag så er de vanskelig å tjene penger på rene fraktfly. Det er ikke mange selskapene igjen som bare har fraktfly.
Vi ser en veldig utvikling at såkalt "maindeck" kapasitet er synkende. Og mer er basert på "belly" i vanlige passasjer fly.
Bare se på salget til B747-8F. Selger ikke akkurat heftig om dagen... så hvis noen har lyst så får man nok en god deal hvis man vil kjøpe seg noen maskiner..

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2016, 15:51   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Fraktfly

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
... så hvis noen har lyst så får man nok en god deal hvis man vil kjøpe seg noen maskiner..

S
.. og det gjør jo selskaper som AirBridge og andre i Russland/Ukraina. Andre, som f.eks. Atlas, satser mer og mer på passasjertrafikk for å spre virksomheten.

.. og bunnslamselskapene vil allltid komme og gå ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2016, 16:05   #6
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Fraktfly

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
.. og det gjør jo selskaper som AirBridge og andre i Russland/Ukraina. Andre, som f.eks. Atlas, satser mer og mer på passasjertrafikk for å spre virksomheten.

.. og bunnslamselskapene vil allltid komme og gå ...
Mye behov for dem på Sør Amerika, Mellom America og Caribbean.
Fine Air, Arrow Air, Tradewinds (nå Gjenoppstått som Skylease1), Centurion og mange andre.
Har selv jobbet noe der, mye juks og fanteri. (Hadde en Director of Maintenace som tryglet meg å ikke skrive opp en kompressorstall samt mye annet.)

Her gikk det hardt ut over fly og motorer, Quito, høyt over havet med full last. Flyene var ikke laget for slikt, men for å fly pax fra New York til Paris.

Bilde, men får ikke klistret det, mod som kan ta den biffen?
https://mobile.twitter.com/JetPhotos...57789736607744
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2016, 16:09   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Fraktfly

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2016, 16:48   #8
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Fraktfly

Der kom bildet ja.
Slikt bruk hadde C-17 egnet seg for, men alt for dyr.
Disse eldre jumboene må jobbe hardt på sine gamle dager og det blir mye slitasje. Som det blir jukset med å fikse. Å lande oppe i fjellheimen på nesten 10 000 fots høyde sliter bra på bremser og hjul, avgang sliter på motorene, Max EGT lyser opp mange røde varsellamper i cockpiten, så er det compressorstall da, hvis motorene har fått overhaling på billigverskted blir det mye sånt. Skremmer vettet av meg på natta mellom fjellene, kraftig smell med flammer og fyrverkeri.
Noe slikt var også årsaken til at Kalitta crashet en jumbo etter avgang mellom fjellene for noen få år siden. Flere som ble drept. Skumle saker, glad jeg har det bak meg.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2016, 15:25   #9
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Fraktfly - Militære vs sivile modeller

Belly-freighterene's bottomline ligger pä ca. 20 cents av en € pr FTK när de blir priset basert pä "MARGINAL COSTING", mens en dedicated airfreighter ligger pä omtrent 7 ganger CASK pr FTK beregnet etter typisk LCC kostnader, eller ca. 35 cents av en € pr FTK ... derfor trives og vokser markedet for bellyfreight ombord verdens WB paxliners, mens dedicated airfreighterene strider i motvind ... det som trengs er en säkalt UltraFreighter (---> se en annen träd)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hummingbird Aviation med fraktfly Trdfly Flyforum 0 26-02-2019 03:53
Utslippskrav på fraktfly imm Flyforum 6 25-12-2011 04:51
Militære betegnelser på "sivile flytyper" Twin Otter Flyteknisk forum 8 13-10-2011 00:15
Crew på fraktfly Harald Oanes Flyforum 5 14-10-2010 19:35
Fraktfly styrtet i Italia TG923 Flyforum 0 01-11-2005 04:39


All times are GMT +2. The time now is 23:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.