Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2016, 12:52   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Drivstofforbruk på fly

I denne posten fra Someone, så står følgende om en av SK sine A320 neo.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Loadsheet fra en av SAS sine NEO flighter ARN-CPH. Relativt hygge drivstofforbruk

Hvordan beregnes egentlig drivstofforbruk og finnes det en standard?

Litt klønete forklart, men frågan er altså om det finnes en standard, ellers så blir det jo litt som å forholde seg til oppgitt rekkevidde på en elbil..


Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 24-11-2016 at 12:56.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2016, 14:05   #2
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Drivstofforbruk på fly

Mange måter å måle eller sammenligne: Kg/NM, kg/pax/NM, per time Max vekt, osv.
Noen som måler per år og noen som fant ut at et fly (eller et selskap) sparer så my penger, eller drivstoff hvert år ved å støvsuge dørken på flyene oftere.

Bra at forbruk presses ned med nye motorer og stadig nyere utgaver av flytyper, men med dagens olje priser er ikke selskapene så nøye på det, enda mange gamle flytyper som er i daglig drift pga billig drivstoff.
Jeg jobbet for et selskap som gikk konkurs i 2008 da oljeprisene gikk helt til topps og prisene går vel opp igjen før eller senere og da selges det vel enda mere NEO og MAX og slikt.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2016, 15:03   #3
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 719
Default Re: Drivstofforbruk på fly

Om jeg forstår den rett, så tar man altså av med knappe 2 timer fuel totalt fra København til Arlanda?
Det er mindre (i tid, ikke kg..) enn jeg tar med meg for en lokaltur med en C172..
(Skjønner at alt er innenfor lover og regler altså, det bare slo meg at jeg tenkte at de hadde mer enn det med seg..)

Ser det er planlagt med 10 min/200 kg i taxi - siden det står under/etter take-off fuel antar jeg det er beregnet for avgangsplassen.
Av nysgjerrighet: Si man hadde blitt forsinket av et eller annet på bakken, blitt stående lenge i holding eller noe sånt... Hvor mye ekstra kan man bruke før man må takse tilbake for refueling? Er det helt og holdent opp til PIC, eller er det noen tall man spesifikt må forholde seg til?
(Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?)
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2016, 15:14   #4
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Drivstofforbruk på fly

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Om jeg forstår den rett, så tar man altså av med knappe 2 timer fuel totalt fra København til Arlanda?
Det er mindre (i tid, ikke kg..) enn jeg tar med meg for en lokaltur med en C172..
(Skjønner at alt er innenfor lover og regler altså, det bare slo meg at jeg tenkte at de hadde mer enn det med seg..)

Ser det er planlagt med 10 min/200 kg i taxi - siden det står under/etter take-off fuel antar jeg det er beregnet for avgangsplassen.
Av nysgjerrighet: Si man hadde blitt forsinket av et eller annet på bakken, blitt stående lenge i holding eller noe sånt... Hvor mye ekstra kan man bruke før man må takse tilbake for refueling? Er det helt og holdent opp til PIC, eller er det noen tall man spesifikt må forholde seg til?
(Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?)
Ja, det er et minste tall for take-off, om man blir forsinket på taxi.
Det skjer av og til, men sjeldent, at man må taxe tilbake for å få mere drivstoff før take-off.
Er det så store forsinkelser på gang pga dårlig vær og annet, så tar vi litt ekstra for taxing. Eller veldig mye ekstra hvis det er plass i tankene. Å miste plassen i køen kan koste flere timer hvis det er stor flyplass og mye kaos.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2016, 15:50   #5
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Drivstofforbruk på fly

En annen mulighet er å stanse motorene hvis det blir lengere forsinkelser. Skjedde meg en gang i Florida da vi etter å ha startet taxi fikk beskjed om at det var en tordenbyge på vei og at plassen ble midlertidig stengt, ca i 30 min.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2016, 16:06   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Drivstofforbruk på fly

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Om jeg forstår den rett, så tar man altså av med knappe 2 timer fuel totalt fra København til Arlanda?
Det er mindre (i tid, ikke kg..) enn jeg tar med meg for en lokaltur med en C172..

(Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?)
Alt er relativt. I Pittsen er to timer full tank, så det har jeg kun hvis jeg flyr fra A til B. For en lokaltur har jeg gjerne rundt halvfull tank, så en drøy time endurance.

Du tar ikke av final reserve på bakken, men det kan jo være fristende å ta av contingency fuel etter off block. Ser de har med additional fuel og. Veldig sjelden vi har behov for å planlegge med det egentlig, men vet ikke hvordan SAS beregner denne.
200 KG er typisk en standard verdi for taxi fuel på A320. Vi benytter det samme for A319/320/321. Veldig sjelden jeg har opplevd å bruke mere enn det som var planlagt for taxi med mindre man var klar over muligheten for det på forhånd og tok med extra fuel i utgangspunktet. Som oftest gikk det med 100-160 kg for taxi inkl. APU.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2016, 16:27   #7
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,476
Default Re: Drivstofforbruk på fly

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
(Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?)
Spiser jeg av final reserve er det forøvrig "Mayday,mayday" du hører, så det vil jeg helst slippe
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly Peterfsx Register- og ATC-Forum 3 21-11-2014 04:36
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom Dash Småprat 8 04-12-2012 11:41
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! Wig-wag Småprat 3 27-08-2012 12:48
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? GFL Bilder & foto 1 12-04-2010 19:48
Forretningsmann skulle fly til Bergen - Boardet feil fly og endte i Trondheim Herlov Flyforum 17 12-02-2010 17:00


All times are GMT +2. The time now is 10:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.