Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-07-2011, 22:14   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default 5 timer i Los Angeles

Om jeg beregner 1 time til å komme meg ut av flyet og flyplassen og 1t40 for å komme meg inn igjen sitter jeg igjen med 5 timer på ettermiddag/kveld fra LAX. Kan en som aldri har vært i byen få til noe på den tiden?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 22:25   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Dra på In'n'Out Burgers. Kongeburgere, herlige milkshakes og glimrende spottermuligheter.

http://www.gadling.com/2008/01/15/fr...n-out-burgers/

http://www.yelp.com/biz/in-n-out-burger-los-angeles-2

Du kan også gå dit

1. Leave UA terminal (T7, well since I'm arriving on UX, T8)
2. Walk across Parking Structures heading towards T1
3. Right turn at T1, follow roadway to Sepulveda.
4. Left on Sepulveda until I reach In-N-Out.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 22:29   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Ta en taxi til Beverly Hills ( som vi gjorde i fjor ). Nyt livet der og bare glo på alt.. Taxi tilbake...
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 22:37   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Tid/pris for taxi dit? Og ser man Hollywood-skiltet derifra? (Jepp, har gjort null research for en gangs skyld) :-)

Flyspotting og burgere vil ligge langt nede på prioriteringslisten. Kan ikke huske når jeg sist spiste en hamburger.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 02:25   #5
ENGML4
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 55
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Om du vil se endel på kort tid går det sightseeing-busser rundt i Hollywood og Beverly Hills. Rundtur tar ca. to timer. Brukte disse bussene da jeg var i Los Angeles for første gang i juni, og synes det var en grei måte å se deler av byen på.

Hvordan trafikken er fra LAX til Santa Monica (som jeg tror er det nærmeste stoppet) vet jeg lite om. http://www.starlinetours.com/los-angeles-tour-1H1.asp
ENGML4 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 09:37   #6
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: 5 timer i Los Angeles

1 time fra du lander til du er på gata? Tja, da er du kanskje vel optimistisk. Svært uberegnelig trafikk i L.A., men flyplassen ligger jo relativt sentralt. Taxi til Beverly Hills eller Hollywood tipper jeg blir ca. 50 USD hver vei.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 09:53   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Tid/pris for taxi dit? Og ser man Hollywood-skiltet derifra? (Jepp, har gjort null research for en gangs skyld) :-)

Flyspotting og burgere vil ligge langt nede på prioriteringslisten. Kan ikke huske når jeg sist spiste en hamburger.
....LN-MOW kom med et forslag som de aller fleste her på forumet ville drømme om, og svært mange vil det kanskje forbli en drøm, så å svare han slik er på grensen til uhøfflig, tross allt dette er et forum for flyinteresserte og det er ikke unaturlig å starte med det nærmeste (både i forum tanker og distanse fra LAX) og litt iniativ bør du også vise i form av hva du ønsker å få med deg i løpet av svært svært kort tid i en enorm by.

Du spør om hva du skal finne på i et område som strekker seg seg fra nord for Hamar til syd for Torp !. Blant de aktive her så sitter vi med utrolig mye informasjon helt ned til meny forslag på resturantene i Marina del Rey, og kan skrive lange blogger med forslag - Men !

Informasjon som er viktig når en skal komme med forslag for så lite tid i et så stort område:
- Ankommer du i fra Europa og har jetlag ? (Business Class/Economy)
- Eller har du vært i noenlunde samme tidssone og er over Jetlag ?
- Ukedag - tid på døgnet (I-405 er en parkeringsplass på enkelte tider av døgnet og du kan lett tilbringe 4 av de 5 timene i bilkø med taksameteret løpende).
- Kan du sende bagasjen din igjennom (oppbevaring på LAX vil få deg til å stå på Gaten på Majorstuen å synge kjærlighetserklæringer til både SAS og Flybussekspressen for deres hederlige og fantastiske kundeservice )


Som sagt du kan ha fem utrolige timer i Los Angeles, men du må forberede deg litt og vise litt respekt for dine medforumister.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 12:10   #8
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Ta direktebussen til union station og gå rundt i downtown. Fra union station går det også tbane til Hollywood som bruker ca 10-15 min. Alternativt kan du ta taxi til Santa Monica veldig fint der.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 20:06   #9
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
....LN-MOW kom med et forslag som de aller fleste her på forumet ville drømme om, og svært mange vil det kanskje forbli en drøm, så å svare han slik er på grensen til uhøfflig,
Beklager, det var ikke intensjonen min å fornærme noen ved å si at flyspotting var langt ned på prioriteringslisten min når jeg hadde mulighet til å se en spennende storby jeg kun har mellomlandet i før.

Quote:
Informasjon som er viktig når en skal komme med forslag for så lite tid i et så stort område:
- Ankommer du i fra Europa og har jetlag ? (Business Class/Economy)
- Eller har du vært i noenlunde samme tidssone og er over Jetlag ?
- Ukedag - tid på døgnet (I-405 er en parkeringsplass på enkelte tider av døgnet og du kan lett tilbringe 4 av de 5 timene i bilkø med taksameteret løpende).
Skal ifølge ruten lande der en onsdag kl 16:00 etter en economy-flight fra Paris. Vil ha hatt en lang dag, men er vant med denslags.

Quote:
- Kan du sende bagasjen din igjennom (oppbevaring på LAX vil få deg til å stå på Gaten på Majorstuen å synge kjærlighetserklæringer til både SAS og Flybussekspressen for deres hederlige og fantastiske kundeservice )
Håper bagasjen kan bli sendt rett gjennom. Håndbagasje har jeg derimot skjønt at det er vanskelig å få oppbevart ved LAX. Det er noen i samme bydel som etter oppringing henter og bringer fra et lager, men det høres omstendig ut jeg vil ikke satse på dem.

Ellers takk for innspill.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 20:12   #10
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Dette vet du sikkert, men husk pa at du ma jo igjennom immigrasjons og tollkontroll, bagasjen ma plukkes opp, men i terminal 2 hvor Air France lander er det et bagasbjeband etter tollkontrollen hvor du sender den videre forutsatt den er merka til sin endelige destinasjon. Tollkoen i terminal 2 kan fort bli veldig lang (helt tilbake til immigrasjonsskrankene) sa sats pa at du kommer deg ut sa fort du har henta bagsjen, som regel sa kommer den for deg om du har uflaks i immigrasjonskoen. Jeg ble faktisk litt forvirret der, for trodde jeg skulle pa rod kanal, men alt var visst den samme koen.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 20:57   #11
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Helt sikker på at jeg må ta innsjekket bagasje gjennom tollen? Sist jeg hadde mellomlanding i USA og skulle videre til utlandet så slapp jeg det, det var i Houston.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 21:10   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Helt sikker på at jeg må ta innsjekket bagasje gjennom tollen? Sist jeg hadde mellomlanding i USA og skulle videre til utlandet så slapp jeg det, det var i Houston.
Men kom du fra en internasjonal destinasjon da? Om du kom fra innenriks i USA sa trenger man ikke det. Regelen er at ALLE som kommer FRA en internasjonal destinasjon, uavhengig av hvor de skal videre MA igjennom immigrasjons og tollkontroll i USA. De hadde et transitprogram hvor man slapp dette, men dette ble opphevet i 2003. Denne videoen fra Continental burde vel forklare det meste.
http://www.youtube.com/watch?v=ZLc5u7t2
OAM

Er vel fra 3 minutter og utover som er mest relevant, men de sier tydelig at ALL passengers regardless of final destination MUST claim their baggage and take it through US customs control.

Last edited by Hypern; 06-07-2011 at 21:15.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 21:17   #13
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Fløy CUN-IAH-AMS-OSL i 2010 og rørte ikke bagasjen etter innsjekking i Mexico.

Fløy med Continental.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 21:21   #14
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Fløy CUN-IAH-AMS-OSL i 2010 og rørte ikke bagasjen etter innsjekking i Mexico.

Fløy med Continental.
Dette synes jeg er rart og savidt jeg ser sa her ikke CUN US preclearence, men du matte vel igjennom immigrasjonen? Jeg mener bestemt at man ma hente bagasjen sin igjennom tollen uansett.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 21:30   #15
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Immigration må man alltid gjennom, de skjønner ikke hva internasjonal sone er i USA.

På samme reise måtte jeg sjekke ut og inn igjen bagasjen ved mellomlanding OSL-EWR-CUN.

I 2003 måtte jeg sjekke ut og inn igjen bagasjen da jeg fløy OSL-LHR-LAX-NAN, men noen som tok samme flight året etter slapp.

Nå skal jeg fly OSL-CDG-LAX-PTT og er litt i villrede. Videoen gjelder kun EWR.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 06-07-2011 at 21:33.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 21:31   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Beklager, det var ikke intensjonen min å fornærme noen ved å si at flyspotting var langt ned på prioriteringslisten min når jeg hadde mulighet til å se en spennende storby jeg kun har mellomlandet i før.

Skal ifølge ruten lande der en onsdag kl 16:00 etter en economy-flight fra Paris. Vil ha hatt en lang dag, men er vant med denslags.

Håper bagasjen kan bli sendt rett gjennom. Håndbagasje har jeg derimot skjønt at det er vanskelig å få oppbevart ved LAX. Det er noen i samme bydel som etter oppringing henter og bringer fra et lager, men det høres omstendig ut jeg vil ikke satse på dem.

Ellers takk for innspill.
Når du lander 16.00 og i beste fall er klar ved 17:00 tiden (du er vel klar over at Air France har en streik på gang som så langt er på den 20ende dagen - heavy maintenace - så langt er vel en 777-200ER og en 777-300ER "stuck" og er erstattet av HiFly sin A310 og Pullman Tours 747-400 (så langt ruter til DXB /AUH))

Uansett når du begynner 17:00 blir det rimelig fort mørkt, LAX er vel på breddegrad med Marrakech (Seattle er på samme breddegrad som Paris) så det er ikke lange norske sommernetter - 17:00 plasserer deg også solid midt i rushtiden og hvis du tror at Furuset er ille under Togstansen - Brace youself !!!! Jeg ville klart se på Santa Monica - 20 minutter unna med Taxi - og burde ikke være veldig berørt av rushtrafikken (den går mest i motsatt retning), personlig hadde jeg dratt ned til Venice Beach - leid Rollerblades - og satt avgårde sydover til Marina del Rey med en skikkelig workout - deretter et godt måltid etter eller annet sted langs stranden.....det er LA Dude !!!

Om Venice Beach blir for sterkt (det er ikke akkurat det samme som Venezia, men det er 120% LA) så ligger Manhatten Beach 15 minutter unna LAX med Taxi, Hermosa 17-20 minutter unna og Redondo Beach 20-25 minutter unna....solnedgangen blir utmerket og Stillehavet er LA....det finnes mange svært gode uteresturanter hvor en kan nyte havet, hva du måtte ønske å drikke og spise, solen og varmen.....og om du ikke er gift - California Girls - ellers et utmerket sted å nyte medbrakt
Bruk Google Maps - finn en Resturant - det gir deg minimalt problemer med Taxi - ingen vage "Kan U taeke me too SSAntta Monika" LAX har absolutt sine varianter av Taxi sjåfører - bruk streetview i Google.

Om Air France kløner det til (Shit happens(tm)) og en god del av tiden din blir spist opp ... ta en Taxi til CheeseCake Factory i Marina Del Rey - 15 minutter unna....ja det er en kjederesturant men det er LA og det er godt å være menneske ute på terrassen med utsikt til den "lille fortøyningsoppleggetforbåter" etter en lang reise...

1:40 før avreise - skal du langt videre ? - I så fall er ikke en kombinasjon av Dagrom på Best Western Bayview i Marina del Ray eller Mariott (tror jeg ) Marina del Rey - svømmebasseng - dusj og Cheesecake Factory - 100% LA....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 22:01   #17
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Når du lander 16.00 og i beste fall er klar ved 17:00 tiden (du er vel klar over at Air France har en streik på gang som så langt er på den 20ende dagen - heavy maintenace - så langt er vel en 777-200ER og en 777-300ER "stuck" og er erstattet av HiFly sin A310 og Pullman Tours 747-400 (så langt ruter til DXB /AUH))
Argh. Hadde fått med meg:
-transportkaoset i Oslo som har gjort at jeg har booket hotell på Gardermoen.
-askeskyen på sørlige halvkule som kan stoppe turen min.
-at det er konflikt og mulighet for streik i Air Tahiti som jeg skal ta fra LAX.
-at flere geologer denne uken ser klare tegn til et nytt utbrudd som snart kan komme på Island.
Men var ikke klar over streiken i Air France. Dette er visst den helt umulige ferieturen. Og det er en 777-200 jeg skal ta.

Quote:
Uansett når du begynner 17:00 blir det rimelig fort mørkt,
Solnedgang er rundt 20:00.

Ellers takk for tips. Med håndbagasje på slep og etter 21 timers reise blir det nok ingen rollerblading. Å bare hoppe på en sightsingbuss hørtes mer lokkende ut.

Sol og strand får jeg forhåpenligvis nok av dit jeg skal om ingen problemer klarer stoppe reisen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 22:07   #18
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Bruk Google Maps - finn en Resturant - det gir deg minimalt problemer med Taxi - ingen vage "Kan U taeke me too SSAntta Monika" LAX har absolutt sine varianter av Taxi sjåfører - bruk streetview i Google.
Hehe, brant meg litt i Dubai da jeg med manglende reseatch bare valgte å spørre en taxi om å ta meg til "City Center".... Det var et shoppingsenter.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 22:15   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Hinderløp er gøy. Nen ganger kjemper man mot fulle fly, dårlig vær, manglende flyveledere og alt annet som Air France kaster mot en men likevel kommer man på rute til spottertreff i Oslo - og får flydd A-380 på veien i tillegg!

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=60295

Med et sikkert smil og god innstilling kommer man langt!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 22:39   #20
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: 5 timer i Los Angeles

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Immigration må man alltid gjennom, de skjønner ikke hva internasjonal sone er i USA.



Nå skal jeg fly OSL-CDG-LAX-PTT og er litt i villrede. Videoen gjelder kun EWR.
Man bor automatisk anta at man skal ut med bagasjen igjennom tollen ogsa sende den pa et bagasjeband. Alternativt sporre nar du sjekker inn pa OSL. USA er som kjent veldig saere pa det der. Mulig denne traden pa Flyertalk hjelper litt?
http://www.flyertalk.com/forum/trave...x-transit.html

Air France er faktisk noe av det bedre jeg har flydd med , veldig god service ombord ogsa har man den beromte champagnen i okonomi. Pa alle flighter over 10 timer til/fra Paris setter de ut en buffet som du kan forsyne deg med snacks og alkoholfri drikke som du onsker. Vil du ha alkohol bare spor man en flyvertinne. Transitt i CDG er ogsa rimelig smertefritt. Flyet fra OSL kommer inn pa terminal 2G og flyet til LAX er fra 2E. Det er en dedikert utgang fra 2G til en airside transferbuss og passkontrollen ut av Schengen foregar for du gar ombord i bussen i 2G. Det er er heller ingen ekstra sikkerhetskontroll den veien der. Dette er tydelig merket. Andre veien derimot ma man landside, men det er ogsa tydelig merket hvor den bussen gar fra.

Last edited by Hypern; 06-07-2011 at 22:44.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Los Angeles-tråden Someone Reiseforum 30 22-08-2023 17:35
Los Angeles (hoteller m.v.) ToreD Reiseforum 94 31-01-2022 20:24
Hyrbil Los Angeles Goeran Reiseforum 5 14-11-2011 09:20
Leilighetshotell i Los Angeles Wiggo Hovde Reiseforum 2 24-02-2010 22:05
Alternativer til Los Angeles OleSR Reiseforum 25 14-01-2010 15:28


All times are GMT +2. The time now is 10:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.