Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2018, 17:05   #61
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 306
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?
Hva bruker dere kloke forumister å gjøre?
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2018, 17:26   #62
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
SAS Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Flere (inkludert meg) har den siste mnd blitt belastet ulikt hver vei. Ser ut til at det er (nok en midlertidig) endring enn så lenge.
Jeg flydde F ut Europa-Asia, og C tilbake. 165K poeng vs 190
Gjorde bestilling i dag, i følge agenten var det ikke mulig å kombinere reiseklasser med *A uten å bli belastet for høyeste reiseklasse begge veier
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2018, 19:23   #63
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Gjorde bestilling i dag, i følge agenten var det ikke mulig å kombinere reiseklasser med *A uten å bli belastet for høyeste reiseklasse begge veier
Det er mulig å be om å snakke med Supervisor, om ikke agenten selv vil sjekke med overordnet. Men det er selvsagt en mulighet for at denne regelen bare praktiseres av enkelte.

Det har vært rapporter fra flere forum-medlemmer fra bl a insideflyer som har fått tilsvarende som meg. Så jeg er ikke alene.

Likevel, synd at ting praktiseres så tilfeldig.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2018, 01:01   #64
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?
Hva bruker dere kloke forumister å gjøre?


Direkte på SQ sine sider og da med billett som tillater oppgradering. Tviler på at det er ledig for oppgradering 20/12 grunnet rett før jul, tror dere har større sjanse på returen. Vi møtes forøvrig på flyet mellom SIN-AKL dersom du booker SQ
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2018, 10:59   #65
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?
Hva bruker dere kloke forumister å gjøre?
Hvis jeg ikke tar helt feil koster det "bare" 180k poeng i business t/r per voksen, med en CT er det da for to. Hvis barnet er ung er det halv pris, altså 90k poeng til, samlet 270k poeng for dere 3. Barn under 2 er så godt som gratis. Klarer du å sanke 20k poeng til? Forutsetter at det er ledige bonusbilletter da.
Men det er altså det jeg ville ha sjekket før jeg skulle bestille vanlige billetter og håpe på oppgradering mot poeng.
Evt en kombinasjon av bonus og vanlige billetter. Har fått til å legge til barn med vanlig billett til min bonusbestilling før (eller så var det omvendt, måtte i alle fall ringe), for å unngå UM og slike ting.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2018, 12:13   #66
KennyBanja
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 14
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Hvis jeg ikke tar helt feil koster det "bare" 180k poeng i business t/r per voksen, med en CT er det da for to. Hvis barnet er ung er det halv pris, altså 90k poeng til, samlet 270k poeng for dere 3. Barn under 2 er så godt som gratis. Klarer du å sanke 20k poeng til? Forutsetter at det er ledige bonusbilletter da.
Men det er altså det jeg ville ha sjekket før jeg skulle bestille vanlige billetter og håpe på oppgradering mot poeng.
Evt en kombinasjon av bonus og vanlige billetter. Har fått til å legge til barn med vanlig billett til min bonusbestilling før (eller så var det omvendt, måtte i alle fall ringe), for å unngå UM og slike ting.
Halv pris for barn opptil 12 år gjelder vel kun på SAS sine flyvninger?
KennyBanja is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2018, 13:16   #67
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Gjorde bestilling i dag, i følge agenten var det ikke mulig å kombinere reiseklasser med *A uten å bli belastet for høyeste reiseklasse begge veier
Jeg snakket nettopp med Tallinn ang. dette. Jeg har kun booket utreisen på CT neste sommer og sikret meg F med SQ CPH-SIN. På returen har jeg tenkt at business er bra nok med rett flyselskap og routing. Agenten jeg snakket med sa at man blir belastet for reiseklassen per retning og ikke høyeste reiseklasse begge veier.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2018, 14:41   #68
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Sukk - vanskelig å forholde seg til.
Samtidig er det vanskelig å klage (annet enn å forsøke agentruletten) så lenge det står klart i reglene at poeng for høyeste reiseklasse belastes begge veier.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2018, 15:30   #69
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by KennyBanja View Post
Halv pris for barn opptil 12 år gjelder vel kun på SAS sine flyvninger?
Måtte lete opp... du har rett. Dessverre går ikke regnestykket opp lenger nå.

https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/...star-alliance/
"GIS DET BARNERABATTER PÅ BONUSREISER MED STAR ALLIANCE?
Barnerabatter er ikke tilgjengelig på bonusreiser med Star Alliance."

FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2018, 22:01   #70
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Usikker på om dette er riktig tråd, men er ikke helt irrelevant så jeg prøver lykken:

Lurer på om noen kan komme med gode bookingtips. Jeg skal booke flybilletter for to voksne, 1 barn og 1 spedbarn Oslo - Auckland - Oslo. Avreise Oslo ca 20 des 2018 med retur fra Auckland ca 10 jan 2019. Er interessert i å finne en god kombinasjon av kort reisetid (rundt 30 timer) og fornuftig priset billetter. Jeg har ca 250k EB-poeng, så jeg lever i håpet om at det kan være mulig å oppgradere til premium eco før avreise. Business tror jeg ikke poengene strekker til. Jeg er EBG i øyeblikket (mister status i høst) og har en companion ticket, selv om jeg er i tvil om den kan brukes.

Spørsmålet mitt er; hvordan ville dere ha booket en slik reise gitt premissene over?
Direkte hos feks Lufthansa eller SQ, da vil det vel være enklere å eventuelt oppgradere? Eller via Momondo e.l., men da er det vel verre om man skulle prøve å oppgradere?
Hva bruker dere kloke forumister å gjøre?
Tror ikke du får oppgradert til prem eco hos SQ med Eurobonuspoeng. Du får heller ikke booket bonus i SQ prem eco.

En løsning kan være å booke to seter med CT og kjøpe en billet for penger. Det er vel salg hos SQ frem til 6 august (forlenget). Pass bare på at det er fornuftige priser tilgjengelig på samme flighter som du evt får bonusbilletter på.

Når det gjelder å kjøpe billetter kastet jeg til slutt inn håndkledet hos både SAS og SQ og bestilte til slutt hos Berg Hansen. For 149 kr pr bestilling får en faktisk 24 t service. Tipper det er de samme folkene som besvarer henvendelser for forretningsreisende og da er det høy kvalitet.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2018, 22:03   #71
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Ringer jeg til SAS Eurobonus for å bestille innenlands bonusreise som inkluderer Widerøe?

Regner med at Widerøe ikke har bonusseter anbudsruter. Er alt av flighter ut i Lofoten anbudsruter?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2018, 22:31   #72
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Ringer jeg til SAS Eurobonus for å bestille innenlands bonusreise som inkluderer Widerøe?

Regner med at Widerøe ikke har bonusseter anbudsruter. Er alt av flighter ut i Lofoten anbudsruter?
Ikke direkterutene fra OSL. Og ja, de må bestilles fra Eurobonus. Widerøe har selv ikke tilgang til Eurobonus.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2018, 09:15   #73
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Ringer jeg til SAS Eurobonus for å bestille innenlands bonusreise som inkluderer Widerøe?

Regner med at Widerøe ikke har bonusseter anbudsruter. Er alt av flighter ut i Lofoten anbudsruter?
Mulig ikkje det du skal, men bonusbilett til kombinert WF/SK går fint å bestille via nettsida til SAS.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2018, 21:45   #74
paerv
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 8
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Noe lignende har kanskje blitt spurt om tidligere, men jeg klarte ikke å finne svar med søkefunksjonen. Hvordan er det med bonusbilletter til USA på sommeren? Har nok poeng for to personer en vei til SFO liggende igjen på kontoen fra reiseaktiviteten min var litt høyere, men ved søk er det ingen billetter etter 31. mai. Jeg ser det finnes noen i juni til EWR og IAD, betyr dette at det har vært billetter til SFO, men at disse er tatt allerede? Eller blir det lagt tilgjengelig på forskjellige tidspunkt for forskjellige destinasjoner?
paerv is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2018, 22:55   #75
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by paerv View Post
Noe lignende har kanskje blitt spurt om tidligere, men jeg klarte ikke å finne svar med søkefunksjonen. Hvordan er det med bonusbilletter til USA på sommeren? Har nok poeng for to personer en vei til SFO liggende igjen på kontoen fra reiseaktiviteten min var litt høyere, men ved søk er det ingen billetter etter 31. mai. Jeg ser det finnes noen i juni til EWR og IAD, betyr dette at det har vært billetter til SFO, men at disse er tatt allerede? Eller blir det lagt tilgjengelig på forskjellige tidspunkt for forskjellige destinasjoner?


De forsvinner raskt. Du kan ta utgangspunkt i at de legges ut 330 dager før, og innimellom en god del nærmere avgang ved dårlig belegg. Men uansett lite bonusbilletter til USA på sommeren


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2018, 23:45   #76
TPN
Cessna driver.
 
TPN's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Oslo
Posts: 81
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Lounger. Litt rookie på dette. Men har nå opparbeidet gullkort. Er mest reising i Norge. Men to runder «over there» i året. Samt noe Europa.

Ser jeg med gull får adgang til Star A. lounger. Er dette dermed slik at jeg kan velge å gå inn i hvilken som helst SA lounge
ifm reise fra en flyplass. Feks London H. Eller Chicago?

I såfall kommer tilleggspml. ORD oh LHR. Vet SAS har på ORD. Men er det er jo andre som ser brukbare ut. Swiss har jo. Anbefalinger her mtp hva man bør teste isf SAS? (ORD, LHR mest aktuelle. Mulig New York også.)
TPN is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2018, 20:33   #77
drtama
Newcomer
 
Join Date: Aug 2018
Posts: 6
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Heisann!

Ny på flyprat, men har holdt på litt med sanking av eurobonuspoeng en stund, så har vært en "observerer" her så langt.

Litt usikker på om dette er rett plass å spørre om hjelp..

Jeg bestilte for en tid tilbake en reise tur-retur Oslo - Tallinn via CPH, på sas.no gjennom viatrumf (som jeg alltid gjør når de har samarbeid).
Uansett, flyet mitt fra Tallinn til CPH blir kansellert samme dag, men blir straks ombooket på LOT(SA). Når jeg kommer hjem blir selvfølgelig reisen ikke registrert å jeg prøver først etterigstreringen til sas som etter flere like hendelser viser seg å være en spøk.
Deretter tar jeg kontakt med ebreto@sas.no. Nå får jeg etterregistrert poengene mine, men får til svar at jeg ikke får kvalifiserings flygning som jeg SÅRT trenger for å oppretteholde gullkortet mitt.

Det jeg lurer på er om flere har opplevd lignende og at det er slik det fungerer selv om reisen er booket via sas.no og at jeg betaler og flyr tas mye på grunn av kundeservice og det å kunne bygge nivå på antall flygninger?
Eller har ebreto rett, mtp at kanselleringer fra tas straffer kunden ved å ikke gi "qualifying flight"?
drtama is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2018, 21:34   #78
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by drtama View Post
Det jeg lurer på er om flere har opplevd lignende og at det er slik det fungerer selv om reisen er booket via sas.no og at jeg betaler og flyr tas mye på grunn av kundeservice og det å kunne bygge nivå på antall flygninger?
Eller har ebreto rett, mtp at kanselleringer fra tas straffer kunden ved å ikke gi "qualifying flight"?
For kvalifiserende flygninger spiller det ingen rolle hvor du har bestilt billetten, det eneste som betyr noe er hvem du flyr med. Flighter med LOT gir ikke kvalifiserende flighter for Eurobonus.

Om det var veldig viktig for deg å få kvalifiserende flighter med SAS burde du bedt om å bli flyttet til andre datoer hvor SAS fløy begge veiene.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is online now   Reply With Quote
Old 30-08-2018, 00:49   #79
drtama
Newcomer
 
Join Date: Aug 2018
Posts: 6
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Takk for svar!
Var det jeg fryktet, hadde jeg tenkt meg om hadde jeg bedt om å bli ombooket på ett senere fly evt. en annen dag. Da vet jeg det til neste gang, blir SAS flyet mitt kansellert, skal jeg ombookes til en annen SAS avgang. Er dette noe jeg har krav på, eller kan de nekte meg å be meg ta det flyet jeg får tilbud om?
drtama is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2018, 09:50   #80
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Generelle spørsmål om Eurobonus

Quote:
Originally Posted by drtama View Post
Takk for svar!
Var det jeg fryktet, hadde jeg tenkt meg om hadde jeg bedt om å bli ombooket på ett senere fly evt. en annen dag. Da vet jeg det til neste gang, blir SAS flyet mitt kansellert, skal jeg ombookes til en annen SAS avgang. Er dette noe jeg har krav på, eller kan de nekte meg å be meg ta det flyet jeg får tilbud om?
Ser du ikke har fått et ordentlig svar på en ting du spør om. Siden returen din med SAS ble kansellert og du ble booket om til en annen partner, kan du be om å få opptjening og kvalifiserende segmenter etter opprinnelig billett. Det vil gi deg 2 segmenter med SAS via CPH og tilhørende poeng.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Singapore Airlines - generelle spørsmål SudCaravelle Reiseforum 141 12-02-2024 19:45
Alberta, Canada - generelle spørsmål Cecilie Reiseforum 24 06-07-2019 15:05
Egypt... generelle spørsmål om reise Fnate Reiseforum 16 20-03-2018 18:07
Fly Pegasus - generelle spørsmål kekker Reiseforum 9 14-11-2017 09:53
Gibraltar - generelle spørsmål og tips nick5000 Reiseforum 3 10-06-2017 23:13


All times are GMT +2. The time now is 01:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.