Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-03-2013, 22:00   #1
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Default SK907/908 med en vri

SK907/908 er dokumentert nok ganger fra et voksent synspunkt, så jeg velger en vri hvor jeg forsøker å dokumentere via min sønns inntrykk, eller i det minste hvordan jeg tror hans inntrykk var. Den blir dessverre mangelfull mht bilder da de fleste som ble tatt viser min sønns ansikt. I tillegg ble det tatt få bilder, og alle med iPhone, med den kvaliteten det medfører. Håper kanskje TR’en kan inspirere andre til å reise til New York med barn, sett fra mitt synspunkt var turen svært vellykket.

Et par opplysninger fra far før vi begynner. Jeg har siden min sønn ble født drømt om dagen jeg kan ta ham med til New York. Min kone og jeg møttes gjennom en felles forkjærlighet til byen, og vi bodde der en kort periode i 2001, før vi fikk barn. Gutten har mao fått input om NY fra "dag 1" i form av historier, bilder og bøker.
I tillegg er han blitt fortalt at han har en kompis der, som han bare ikke har møtt enda. Det er en jevngammel sønn til et vennepar i Brooklyn. Min sønn er for ordens skyld 6,5 år og går i F. Så, over til valpen:

---
Fattern spurte meg en gang i vinter om jeg ville bli med til New York. Jeg svarte ”ja, det kan jeg vel…”, jeg hadde jo ikke tid til å tenke på sånn når jeg satt og spilte Minecraft! Dagene gikk og det gikk etter hvert opp for meg at jeg faktisk skulle på tur til den byen mamma og pappa har snakket så mye om. Heldigvis fikk jeg mamma og pappa til å lage en nedtellingskalender, for jeg klarer jo ikke å holde kontroll på dagene helt selv enda, og jeg merket at de begynte å bli grinete av å hele tiden få spørsmålet om hvor mange dager det var igjen til vi skulle dra.

Endelig hentet fattern kofferten i kjeller’n, nå skulle vi snart dra. Morgenen etter ble jeg vasket, kjemmet og påsatt skjorte. Det er tydligvis slik at man skal kle seg som om man skal i bursdag når man skal på tur. Jaja, jeg brydde meg ikke, jeg gledet meg til å ta av og lande, og ikke minst fly et fly med to midtganger – for det hadde pappa fortalt meg. Jeg synes det å fly er kjempegøy, sånn bortsett fra tiden man bare er oppe i lufta, landing og ta av eier! Jeg gruet meg faktisk siden fattern forklarte at vi skulle være like lenge oppe i lufta som en hel dag på skole og aktivitetsskole. Men jeg fikk også beskjed om at jeg måtte sove på flyet, for klokka i New York er visst ikke den samme som hjemme, merkelig nok.

Mamma, lillesøster og hunden vår kjørte oss til flyplassen. Vi sa hadet og gikk inn og leverte kofferten til en dame pappa snakket med. Så gikk vi gjennom pipemaskinen, men den pep ikke på meg eller pappa. Vi måtte visst nok handle før vi dro videre, og siden tyggis er kjempeviktig når man flyr ble det en svær pakke Hubba Bubba til meg! Det er vel ikke rart jeg liker å fly!?

Vi kom oss bort dit flyet sto parkert og jeg fikk endelig sett det store flyet. Jeg ble kjempeskuffa over at det bare hadde to motorer, og ikke fire slik jeg hadde trodd. Skal man fly langt og fort må man vel ha så mange motorer som mulig, eller hva? Plutselig sa en dame på en høyttaler at man kunne gå om bord i flyet. Jeg hadde spurt fattern om jeg fikk vindusplass, for det er viktig for meg. Fattern sa at det skulle jeg få. Vi gikk inn og jeg synes flyet var kjempedigert inni i forhold til de jeg har flydd før. Særlig setene, de var faktisk så svære at jeg ikke ville klare å sparke i det setet som var foran meg! Hva skulle jeg finne på da, liksom? Uansett, jeg synes det var kjempekult med et sete man kunne legge bakover bare ved å trykke på knapper, og jammen kunne det legges helt ned som en seng! TV man kunne se film på og greier. Jeg må virkelig si at sånne seter de har på sånne lange turer var stas! Også så hyggelige de som jobbet der var, jeg fikk rød saft nesten med en gang vi hadde satt oss, men den smakte ikke noe godt. Pappa mumlet noe om at han var glad for at Optiontown hadde gått gjennom og at vi skulle kose oss skikkelig de neste 8 timene. Hva han mente med det derre åptijæntåvn aner jeg ikke, men det var tydeligvis noe bra noe.

Liten gutt i stort sete

Etter hvert begynte endelig flyet å bevege seg. Jeg passet på at setebeltet var på, både for meg og pappa, jeg må nemlig passe på det for alle når jeg flyr. Vi kom oss ut på rullebanen og piloten ga full gass. Jeg synes ikke det var så full gass jeg, de mindre flyene går fortere! Skuffa… Men det bråkte mindre enn det pleier, det var jo bra.
Vel oppe i lufta fikk jeg satt på bilde fra forfra på tv-skjermen min, det var kjempekult. Man kunne visst nok se under flyet også, men det bildet bare skurra hele tiden. En dame kom med noe drikke til pappa og noen leker og slikt til meg, kjempesnill dame! Og så kom hun med varme kluter, og jeg som ikke var møkkete en gang. Vi fikk mat, og den var god, vi fikk mat hele tre ganger etter hverandre faktisk, og den som kom sist var best. Pappa sa han burde ta bilder av maten pga noe han kanskje skulle skrive en gang, men han gjorde det ikke. Jeg synes det var rart at han ville det, i hvert fall. Når vi var ferdige med å spise så jeg film på iPad, for filmen de hadde på tv’n i flyet var bare på engelsk. Skikkelig teit at de ikke hadde en barnefilm på norsk, synes jeg.

snart zzz...

Og så var det en mann som gikk med en baby på fanget i sånn babybjørn som jeg hadde før. Han gikk opp og ned i den ene midtgangen, og alltid med et glass i hånden som det så ut som det var sånn Mozell i. Pappa fortalte meg at han og mammaen til babyen, som satt helt forrerst, hadde sånn butikk i New York hvor de solgte bilder av klovner og slikt. Han virket snill, for han smilte til alle hele tiden. Sånn rett før jeg skulle sove kom en av de som jobbet på flyet og spurte om jeg ville se helt foran, der hvor de styrer. Det ville jeg selvfølgelig, så vi gikk foran. Pappa fikk ikke være med, og jeg er sikker på at han var kjempemisunnelig. Der foran var det to som styrte og de viste meg alle knappene og lysene, som de fikk til å blinke på likt. Det var kjempekult å se rett fram den veien vi fly også. Jeg har vært foran en gang før og da hadde de sånn ratt mellom beina, det var på vei til Hellas. Men her hadde de bare sånn tv-spill spak som de føy med, det var kjempekult. Etter det sovnet jeg, og jeg våknet like før vi skulle lande.

zzz...

Han jeg hadde snakket med helt foran i flyet sa på høyttalerne at det kom til å bli en humpete landing, så setebeltet ble sjekket om og om igjen for å være helt sikker. Vi landet med et brak etter en skikkelig humpete siste del, men det gikk bra. Da vi kjørte av rullebanen så vi et annet fly som landet, et ganske lite et, sånn som de med rød nese hjemme eller noe slikt, og jeg er sikker på at vingen holdt på å treffe bakken fordi det vinglet sånn. Men pappa sa det ikke gjorde det, så da gjorde det vel ikke det. Han kapteinen sa noe på høyttalerne igjen og det var om berg og dalbane, og pappa lo.

Vi måtte stå en del i kø etter vi gikk av flyet, men til slutt kom vi oss ut og der sto det en mann med navnet vårt på en lapp. Han kjørte oss inn til hotellet. Fy søren så mange store hus det var i New York! Jeg ble skikkelig skuffa da vi kom til hotellet og det bare var et lite hus og at vi skulle bo i 4. etg. Men det jobbet skikkelig snille folk på hotellet også, selv om jeg ikke skjønte det de sa. Vi fikk et rom som var fint og passe stort for meg og pappa. Det eneste jeg synes var kjemperart var når jeg kikket ut av vinduet, så så jeg rett inn i veggen til huset ved siden av. Jaja, nå var det bare å komme seg ut, vi skulle jo på verdens største lekebutikk! Vi fant den etter hvert, og det var kult.

Nå har jeg skrevet så veldig mye at jeg må roe meg litt. Selve oppholdet i New York blir derfor fortalt av pappa og ikke om alt vi gjorde, selv om jeg gjerne vil fortelle absolutt alt.

Fortsetter...
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2013, 22:07   #2
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Default SK907/908 med en vri II

Det ble fort klart at jr digget å være på tur – og i New York. Han mer eller mindre hoppet og spratt bortover fortauene mens han kikket opp, ned og i alle fire himmelretninger. Dette vedvarte under hele turen, jeg har aldri sett ham sammenhengende så glad før. Hele oppholdet var stort sett på hans premisser. Jeg har sett NY opp og ned i mente og for meg var gleden over å se hvordan han koste seg den aller største – i tillegg til lykkefølelsen av å være tilbake i byen som har gitt meg så mye.

Bronx Zoo var knallbra, man kan fort få en halv til en hel dag til å gå der hvis det er vår/sommer.

Møte mellom likesinnede

Museum of Natural History var bra og turen opp dit gjennom Central Park var også en opplevelse i seg selv. Det var kaldt når vi var der, minus 2-3 grader og sur vind som gjorde den effektive temperaturen bikkjekald. Det var greit for oss, for vi er jo vant til det, men vi stoppet begge opp som om vi hadde sett et spøkelse da vi i Central Park så en kar som i slike temperaturer kom joggende i shorts, og kun shorts…

Vi tok fergen tur/retur Staten Island, for å se Frihetsgudinnen.

Vi gikk Brooklyn Bridge fra Brooklyn og tilbake, noe han også synes var stas.

Vi var selvfølgelig innom FAO Schwarz og Toys 'r us, x antall ganger. Vi gikk Highline Park. Vi tok subway,

noe han liker i seg selv, spesielt når den går utendørs. Vi opplevde flere bra episoder ifm subwayen som f.eks breakdance-gruppe bestående av barn på hans egen alder. Det var hardt å få ham med videre derfra, for å si det pent. Times Square etter mørkets frembrudd ville han tilbake til flere ganger. Vi tok dobbeltdekker turistbuss en halv dag vi var slitne i bena, OK for barn det også.

Vi var selvfølgelig oppe i Empire State Building, det ble favoritten til sønn og et sjumilssteg for far. Men hva gjør man ikke for de små...

De siste to nettene var vi i Brooklyn, hos våre venner der. Min sønn og deres sønn fant hverandre med en gang. Begge synes den andre var eksotisk mht hvor de kom fra og de ”pratet” i vei på sine respektive språk. Det er morsomt å se hvordan barn kommuniserer på tvers av språkbarrierer og får ting til å fungere. Hans nye venn var på skolen den ene dagen og da lånte vi sykler og syklet rundt i Prospect park og koste oss.

Sånn, da lar vi poden overta igjen.
---

Et par dager før vi skulle hjem hørte jeg plutselig pappa juble mens jeg var på do. Han sa vi skulle få samme seter på veien hjem også, det hadde han visst lest på telefonen sin.

Jeg ville ikke hjem, og det sa jeg klart i fra til pappa om. Men det var visst ingen vei utenom, jeg måtte tilbake på skolen og han måtte jobbe. Utrolig teit, og jeg skjønte ikke hvorfor, det var jo så kult å få ny kompis og være på tur med pappa. Det regnet siste dagen, så da lekte vi mye inne og så på film. De har heller ikke filmer de snakker norsk der borte, hva er det som skjer egentlig? De vi bodde hos kjørte oss til flyplassen, og jeg sovnet i bilen. En uke på ferie er faktisk slitsomt, skal jeg si dere. Pappa var mest bekymret for om jeg skulle klare å sove på flyet, siden jeg hadde sovnet i bilen.

På flyplassen leverte vi fra oss kofferten igjen og fikk sånne lapper for å gå på flyet. Denne gangen hadde de et grønt klistremerke på seg. Det var visst så vi kunne snike i køen til pipemaskinene. Det gjorde vi og det pep ikke på noen av oss nå heller. De grønne klistremerkene gjorde også at vi fikk komme inn i et rom hvor det var gratis mat og drikke, det var kult. Det var også tv’er der som viste bilrace, det var ekstra kult. Der hadde de i hvert fall skjønt det, det var norske aviser til de voksne.

Etter hvert gikk vi til flyet og det så ut som det samme som det andre vi tok. Vi gikk inn og pappa måtte ta tak i meg så jeg ikke gikk til de samme setene vi hadde når vi fløy hit. Han hadde jo sagt vi skulle ha de samme setene! Vi måtte sitte på den andre siden av flyet denne gangen, men med samme tall over setet. Men det er jo ikke samme seter…

På plassen foran oss satt en dame, og på andre siden av gangen en ung jente. Det var mamma og jente på tur, samme som meg og pappa, bare at jenta var mye eldre enn meg. Når han mannen som skulle sitte ved siden av damen, altså ved vinduet, kom så spurte damen om han kunne bytte plass med jenta, så mammaen og jenta kunne sitte sammen. Det ville han ikke og satte seg ned. Skikkelig tullebukk, altså. Han ble atpåtil så skravlete utover kvelden at jeg tror hun damen ble sliten i ørene. Han som jobbet der sa i hvert fall i fra til mannen at han ikke fikk mer drikke, selv om han tydeligvis var tørst. Jaja, rare folk på det flyet, altså.

Vi fikk drikke, varm klut og mat nå også. Jeg var egentlig mett og sa nei takk til isen de kom med til slutt, for jeg ville sove. Vi la ned stolen så det ble seng, og så sov jeg helt til vi skulle lande i Oslo. Det var en kjempefin flytur. Vi landet mykt og behagelig på flyplassen, men pappa har etterpå fortalt meg at noen av hjulene på flyet pungterte, for det hadde han lest et sted på internett. Vi merket ikke noe til det, altså.

Pappa har også meldt meg inn i en klubb som heter Eurobonus, for man får visst masse poeng av å fly til New York i sånne gode seter. Han sier vi kan reise på ny tur bare på grunn av disse poengene. I hvert fall til København, som jeg har vært i mange ganger. Og det passer jo så bra, for jeg elsker å fly!
---

Takk for oppmerksomheten fra far og sønn. Hvis du har lest helt hit regner jeg med at det ikke ble for trøttende. Hvis noen skulle ha spørsmål og/eller tips rundt det å dra på tur til NY med en på 6-7 år er det bare å fyre løs. Det blir forhåpentligvis ikke så lenge til neste gang på verken far eller sønn her i huset.
Old 12-03-2013, 22:10   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default SK907/908 med en vri

Herlig vri på rapporten L
Old 12-03-2013, 23:09   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Default Re: SK907/908 med en vri

Fantastisk godt skrevet "begge to" Artig med sønnens synsvinkel på turen. Så forøvrig ut som en behagelig reise og fint opphold i NYC!
Old 13-03-2013, 08:52   #5
jb1
ScanFlyer Rusty

Soet rapport!
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2013, 10:05   #6
fluxie
Flyprat fusentast

Fantastisk rapport. Denne likte jeg skikkelig godt! NYC er aldri feil Ser dere var mange av de samme plassene som vi var Bronx Zoo er en flott dyrehage!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2013, 16:49   #7
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

artig rapport! er det Kevin som står der på Brooklyn bridge med topplua eller? ;-)
Old 13-03-2013, 16:55   #8
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen

Hjemme alene 2 ble sett en del ganger før vi reiste, så han følte seg nok til tider som Kevin. FOA Schwarz og The Plaza ble besøkt og observert med tanke på den filmen.
Old 13-03-2013, 18:14   #9
pgaa
ScanFlyer Molded

Takk for flott rapport, med morsom synsvinkel fra Jr.
Old 13-03-2013, 18:30   #10
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Fantastisk! Mer rapporter från sonen framöver
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2013, 23:02   #11
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Ekstremt bra skrevet! Jeg kan lese mellom linjene at du virkelig har tenkt gjennom alt fra din sønns perspektiv og jeg setter stor pris på at du tok deg til å skrive det ned. Glimrende kreativitet, og heldig dere to som har hverandre slikt på tur
Old 14-03-2013, 14:14   #12
Speedman
Newcomer

Herlig rapport :-)
Speedman is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 13:32   #13
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Hands down, en av de beste jeg har lest.
Morsom vinkling, og barna er de ærligste ;-)
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2013, 14:29   #14
Hagen
ScanFlyer Blue

Ble litt flau å lese dette, men flott med bilder som dokumenterer turen!
Hagen is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2013, 17:00   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Fantastisk bra vinkling på rapporten. Tusen takk

Old 24-03-2013, 12:20   #16
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Den første TRen jeg sender videre til frøken Deluxe. Så bra var den.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules