Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2009, 14:45   #1
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Default Samme fly, samme reise, ulik pris

Quote:
Store prisforskjeller på samme flybilletter.

To passasjerer ved siden av hverandre i et Widerøe-fly kan ha betalt forskjellig pris for samme reise.
Les mer på Nordlys.no

http://www.nordlys.no/nyheter/article4328572.ece
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 14:54   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Samme fly, samme reise, ulik pris

At man nødvendigvis ikke betaler det samme som sidemannen eller at SAS sine datasystemer er ute å kjører er vel strengt tatt ikke nyheter?
Old 13-05-2009, 14:59   #3
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
At man nødvendigvis ikke betaler det samme som sidemannen eller at SAS sine datasystemer er ute å kjører er vel strengt tatt ikke nyheter?
Påstand 1: Nei. Det er da helt opplagt, men er heller ikke hovedsaken i artikkelen.
Påstand 2: Jo, det vil jeg si. Mannen i gata går vel ikke rundt og tenker at SAS og Widerøe, i praksis samme selskap, selger reisene sine til forskjellig pris.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 19:06   #4
imm
ScanFlyer Crusty

Det er jo ikke unormalt at to forskjellige utsalgssteder har to forskjellige priser på samme vare. Hos Meny koster en liter melk X kroner, mens hos Kiwi koster samme melkekartong Y kroner. Begge er en del av samme konsern.

Det som jeg finner oppsiktsvekkende med artiklen, er at prisforskjellen forklares slik den gjør: En teknisk feil.

Hvor lenge har denne feilen vart? Hvor mange kunder har betalt feil pris?
Er det SAS eller Widerøe som har riktig pris? Hva gjøres med de kundene som har betalt for mye? Får de pengene sine tilbake? Og gjøres dette i så fall automatisk? Det kan stilles mange spørsmål her.

IMM
Old 13-05-2009, 19:08   #5
LN-TIB
ScanFlyer Molded

For å sette saken litt på spissen, så vil vel dette si at du må betale forskjellig for samme melkepakke avhengig av hvilken av kassene på Meny du velger.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 19:31   #6
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
For å sette saken litt på spissen, så vil vel dette si at du må betale forskjellig for samme melkepakke avhengig av hvilken av kassene på Meny du velger.
Nei egentlig ikke synes jeg. SAS og Widerøe er to forskjellige selskaper.
Kiwi og Meny er også to forskjellige selskaper, men i samme konsern.
Old 13-05-2009, 19:42   #7
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Nei egentlig ikke synes jeg. SAS og Widerøe er to forskjellige selskaper.
Kiwi og Meny er også to forskjellige selskaper, men i samme konsern.
Der er jeg ganske uenig. SAS og Widerøe samarbeider utad på en helt annen måte enn de selskapene som utgjør NorgesGruppen. Kiwi, Meny og Eurospar har ingen felles merkevarebygging, samarbeid osv som utad skulle tilsi at de har noe med hverandre å gjøre. Eneste grunnen til at jeg vet at de tilhører samme konsern er at jeg har jobbet deltid i grossistleddet til NG som student.

Det at man tilhører en paraply kan bety så mangt.
Old 13-05-2009, 19:39   #8
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Tull, sammenligningen blir jo helt feil.
SAS og WF burde vel heller tilsi at du må betale forskjellig pris for samme melkpakke avhengig av om du handler på Prix eller Mega (som begge er butikker i samme konsern (Coop))

Og ja, prisen innad i Widerøe varierer også, minimum Kr 175,- og maks kr 555,- i forskjell på www.wideroe.no eller bestilling via 810 01 200.
Jeg ser ikke problemet.

E!

Last edited by Egil; 13-05-2009 at 19:45. Reason: Konkretisering og retting av feilinformasjon :)
Egil is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 19:43   #9
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Tull, sammenligningen blir jo helt feil.
SAS og WF burde vel heller tilsi at du må betale forskjellig pris for samme melkpakke avhengig av om du handler på Prix eller Mega (som begge er butikker i samme konsern (Norgesgruppen))

Og alle vet at et flysete på SK385 mellom Trondheim og Oslo den 25. mai varierer kraftig i pris.
Jeg ser ikke problemet.

E!
Ingen av de tilhører NorgesGruppen, begge tilhører COOP. Rett skal være rett.
Old 13-05-2009, 19:46   #10
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Ingen av de tilhører NorgesGruppen, begge tilhører COOP. Rett skal være rett.
Enig med du
Men hold oss nå til saken!

E!
Old 13-05-2009, 19:19   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Ser at SAS skal ha ca. 4200 kr. for en reise Oslo-Istanbul via Stockholm med SAS; hos Widerøe koster samme billetter 1550 kr.
Old 13-05-2009, 19:51   #12
sukram
ScanFlyer Gold

Vel, her er saken slik jeg ser den: Ingen av de to ovennevnte sammenligningene er helt passende; det er hverken som Meny vs Kiwi eller kasse 1 på Kiwi vs kasse 2 på Kiwi. Den første har jeg alt forklart, i nr. 2 er sammenhengen nærmere enn SAS vs Widerøe.

Widerøe, som overalt har påklistret logoen "Member of SAS Group" (eller hva det nå står), forventer jeg har samme pris som sitt mor-selskap og dermed vica versa. Det skal gå ut på ett om jeg bruker den ene eller den andre motoren, det er i bunn og grunn SAS jeg handler hos uansett.

Jeg forventer IKKE det samme om jeg kjøper hos en reisesøkemotor på nett, her er det ingen eller svak link mellom selger og mellommann.
Old 13-05-2009, 20:20   #13
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Vel, her er saken slik jeg ser den: Ingen av de to ovennevnte sammenligningene er helt passende; det er hverken som Meny vs Kiwi eller kasse 1 på Kiwi vs kasse 2 på Kiwi. Den første har jeg alt forklart, i nr. 2 er sammenhengen nærmere enn SAS vs Widerøe.

Widerøe, som overalt har påklistret logoen "Member of SAS Group" (eller hva det nå står), forventer jeg har samme pris som sitt mor-selskap og dermed vica versa. Det skal gå ut på ett om jeg bruker den ene eller den andre motoren, det er i bunn og grunn SAS jeg handler hos uansett.

Jeg forventer IKKE det samme om jeg kjøper hos en reisesøkemotor på nett, her er det ingen eller svak link mellom selger og mellommann.

Jeg ser poenget ditt med samarbeidet. Men det er langt fra å samarbeide og ha felles konsepter til å være samme selskap. Hadde det vært så enkelt, kunne hele konsernet bli kalt SAS.
Men jeg lurer fortsatt på hva slags type teknisk feil det er snakk om, og hvilken kompensasjon som vil bli gitt de som eventuelt har betalt for mye.
Skulle likt å se overskriftene dersom folk hadde betalt tusenvis av kroner andre steder uten at de fikk pengene tilbake.
Old 13-05-2009, 20:44   #14
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Men jeg lurer fortsatt på hva slags type teknisk feil det er snakk om, og hvilken kompensasjon som vil bli gitt de som eventuelt har betalt for mye.
Skulle likt å se overskriftene dersom folk hadde betalt tusenvis av kroner andre steder uten at de fikk pengene tilbake.
Enn om det er andre veien? At de hadde betalt for lite? Hvordan skulle man kreve inn de tusenvis av kronene selskapet hadde gått glipp av i tapte inntekter?
Skulle likt å se overskriftene da jeg . . .

E!
Old 13-05-2009, 21:36   #15
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Enn om det er andre veien? At de hadde betalt for lite? Hvordan skulle man kreve inn de tusenvis av kronene selskapet hadde gått glipp av i tapte inntekter?

E!

Feilen ligger neppe hos WIAS (widerøe internett). Da hadde det ikke vært sas sin informasjonsdiriktør som var ute å sa at det var en feil i systemet. Og hadde et selskap gjort en feil som gikk ut over de selv, så kan de jo skylde seg selv å ta straffen for det (straffen ved at de mister inntekter de egentlig skulle hatt).

Last edited by imm; 13-05-2009 at 21:46.
imm is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 22:33   #16
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Absolutt ALLE som driver butikk vet at det der faktisk er en risiko du som tilbyder bærer, enkelt og greit. Skal man drive butikk, deal with it.
Old 13-05-2009, 20:14   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Uansett så kan vi vel si som mange ganger tidligere - det lønner seg å sjekke prisen flere steder!

Old 13-05-2009, 20:54   #18
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Dette er en svakhet som vi regner med at vil løses om ikke så altfor lenge. Det har å gjøre med at WF og SK bruker forskjellige bookingmotorer på innenriksreiser.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 21:39   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Dette er en svakhet som vi regner med at vil løses om ikke så altfor lenge. Det har å gjøre med at WF og SK bruker forskjellige bookingmotorer på innenriksreiser.
Er ikke Widerøe inne i Resaid-leken?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2009, 23:40   #20
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Er ikke Widerøe inne i Resaid-leken?
Nei. www.wideroe.no har brukt E-retail fra Amadeus siden 1.juni 1998, hvor vi over alle disse år selv har hatt tilgang til å gjøre fortløpende justeringer og tilpasninger, som igjen har medført at vi i dag har en bookingtjeneste som er rimelig godt tilpasset de ulike markeder vi selger billetter i. Dette er nok hovedårsaken til at vi i dag framstår med færre feil og korrekte priser.
Vi har aldri brukt noe Resaid basert bookingmotor, og vi vil nok ALDRI gjøre det heller...
Årsakene til at det ikke blir helt rett alltid skal jeg ikke gå inn på her, men det jobbes iherdig med sakene.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules