Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-01-2012, 22:57   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Hverdagstrafikk på BGO 27. januar

Siden slutten av 70-tallet har jeg jevnlig fotografert båter og tog, men å ta bilder av fly i form av å henge rundt flyplasser er noe jeg nokså nylig har funnet stor glede i. Jeg bor en kvarters biltur unna Flesland, og fredag for en uke siden oppdaget jeg for første gang det stedet som kalles Mesta-plassen. Tok en liten tur opp i dag også, men det ble med en god halvtime. Det blåste sånn der oppe at det neste var vanskelig å holde kamera.

I følgende lille billedreportasje har jeg valg å dokumentere flytrafikken i den tiden jeg var der. Kameraet jeg bruker er en Sony A300 med et Sigma DG 70-300 objektiv. Bildene er siden autojustert i Adobes Ligthroom versjon 2.7. Noen av dem er litt beskåret

Lysforholdene var ganske ugunstige. Tidvis kom skarpt sollys gjennom sprekker i skylaget og tidvis var skyene ganske mørke. Men til å være i slutten av januar skal man egentlig ikke klage.




Første fly inn var LN-BRH (Boeing 735, levert ny til Braathens i 1990) i SK 899 fra Stockholm. Nå om vinteren flyr SAS en t/r Bergen – Stockholm fredager og søndager, og BRH drog fra Bergen til Stockholm 10:40 tidligere i dag. Etter returen skulle den videre i kystrutetrafikk til Ålesund og Trondheim.

Lysforholdene gjør flykroppen vel lys i forhold omgivelsene.





Første avgang var LN-WIB (Dash-8 100, levert ny til Wideroe i 1993) i flight 0527 til Skien. Dette er den første av dagens to WF-avganger til Skien. Den neste gikk halv fem, også den med WIB, som åpenbart tilbrakte denne dagen med å fly mellom Bergen og Skien.





Noen minutter senere kom LN-TUM (Boeing 737, levert ny til Braathens i 2002) i SK 263 fra Oslo, gode 20 minutter forsinket. Dette var den tredje av i alt 13 SAS-flighter mellom Oslo og Bergen i dag. Også her gjør lyskasterfunksjonen til solen billedkvaliteten noe dårligere.






Eneste utenlandsavgang mens jeg var der oppe var SK 2875 til København med rutemessig avgang klokken 14:00. Her har OY-KFC (CRJ 900, levert ny til SAS i 2009) så vidt startet taksingen. Det var fem SAS-avganger til CPH i dag, to med CRJ900, to med A319 og en med A321. Skal ikke se bort fra det ble diskutert CAU og fagforeningsaktivitet om bord.





Fokker 50 er alltid et velkomment syn. Helt siden min far og jeg en gang på 70-tallet limte sammen ”Friendship’en” til Airfix har jeg hatt gode følelser for Fokker. Maskinen her, PH-JXJ fra 1992, har hatt en omskiftelig tilværelse og tilhører nå Denim Air. Her går den i DX 206, DATs avgang til Skien, og med DATs tre rundturer i tillegg til WFs to, kan ingen i Bergen klage på flytilbudet til nettopp Skien.





Og like etter kom før omtalte OY-KFC. I det jeg tar høyde for smaken og baken vil jeg nå si at CRJ900 er en usedvanlig smekker og vakker flytype som kler SAS sine farger godt.





Med LN-WFT (Dash-8 300, levert ny til Jersey Euroean Airways i 1999 og brukt til Wideroe i 2004) var det igjen klart for litt vestlandstrafikk. Her er det WF 0569 fra Ålesund som takser inn mot terminalen.





Det var om ikke annet full klaff på Wideroes forskjellige flytyper, for like etter tok LN-WDK av (Dash Q400, levert ny til Wideroe i desember 2010). Den gikk i WF 0516 til Molde og returnerte derfra klokken 15:30 i WF 0515). Det var i alt tre rundturer mellom Bergen og Molde i dag.





Norwegian er ingen ubetydelig operatør på Flesland, men i den korte tiden jeg var der, ble det med en ankomst, LN-DYD (Boeing 738, levert ny til Norwegian i april 2010) i DY 612 fra Oslo, den 3, av i alt 12 DY-avganger mellom Oslo og Bergen i dag. DYD tok noen av dem, i følge flight24.com





Siste fly på brikken ble en gammel traver, LN-BUG (Boeing 735, levert ny til Braathens i 1997), og her går den i tradisjonell Braathens-trafikk: SK 4172 Stavanger – Bergen – Trondheim. Jeg må si jeg har et særlig øye for de gamle 405- og 505-maskinene som ennå flyr for SAS, såpass Braathens-nostaliger tillater jeg meg å være.


__________________
Dag Chr. Halvorsen



Last edited by DCHalvorsen; 29-01-2012 at 23:19. Reason: Justert et par av bildene
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2012, 01:38   #2
flyfredrik
ScanFlyer Blue
 
flyfredrik's Avatar
 
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 181
Default Re: Hverdagstrafikk på BGO 27. januar

fine bilder
flyfredrik is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BGO-OSL-MAN-CPH-BGO-TRD-AES-BGO-OSL-CPH-IAD-BWI-ATL-LAS-LAS-PHX-BWI-DCA-ORD-CPH-BGO 737-405 TripReports 28 27-08-2014 05:15
Kald dag på BGO 12. Januar 2013 Benjamin Hennes Bilder & foto 13 20-01-2013 23:21
Hverdagstrafikk på OSL 26mai11 TigerBlack Bilder & foto 9 29-05-2011 13:37
BGO 25. Januar 2009 Tom McNikon Bilder & foto 9 29-01-2009 18:55
Spotter alert BGO! DK717/718 BGO-AYT-BGO LN-RRA Flyforum 22 21-08-2008 22:26


All times are GMT +2. The time now is 21:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.