Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2005, 16:41   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,023
Default Hangarskip !

Har i mange mange år hatt et par drømmer som må gå i oppfyllelse. En av dem er å kjøre tvers over USA på en Harley-Davidson og det kan nok ordnes. Men er det noen av dere der ute som vet noe om å kunne komme ombord på et Hangarskip , ett eller annets sted i verden. Det er ikke aktuelt med et gammlet,utrangert ett som ligger i dokk, men et virkelig som er i drift og som tar i mot passajerer,besøk etc.
Legg hodene i bløt, jeg regner med at det må være noen andre i her i verden som har et lignende ønske ???
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2005, 16:55   #2
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

Jeg har vært ombord på USS JFK. Trikset var å være i nærheten da skipet anløp et stoppested på toktet, i dette tilfellet Rhodos havn, og høre om/når de tok ombord skuelystne. Regelen da vi var ombord var at man måtte være invitert av en ombord for å få være gjester, men dette løser seg gjerne hvis man treffer noen hyggelige folk som hører til ombord og kanskje spanderer en øl eller to. Vi fikk en veldig bra omvisning av vår mann og jeg fikk prøvesitte stolen til Commander Flying, besøke "Tophatters"-ops'en, mm. En grande dag.

Dette var før den berømmelige krigen mot terror, så jeg vet ikke hva som er praksis nå. Sjekk hjemmesidene til de forskjellige båtene, og/eller send en mail til den båten som kommer innom et ellers brukbart feriested når det passer for deg.

K
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2005, 16:57   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

Dette maa da vaere ideelt:
http://www.midway.org/site/pp.asp?c=coIMKTMCF&b=81432

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2005, 19:57   #4
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

Hva med Intrepid i New York?
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2005, 20:27   #5
Range Rover
Newcomer
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 25
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

Quote:
Originally posted by Tertit54


Har i mange mange år hatt et par drømmer som må gå i oppfyllelse. En av dem er å kjøre tvers over USA på en Harley-Davidson og det kan nok ordnes.
http://www.tour66.com/

Driver arrangerte turer.
Range Rover is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2005, 20:55   #6
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,781
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

Og for den best oppdaterte websiden nar det gjelder hvor de Amerikanske befinner seg, gå til denne Japanske! siden:http://www.ne.jp/asahi/gonavy/atsugi/
Gledelig også at USNavy tar opp igjen tradisjonene med fargerike "Cagbirds".
Jan
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2005, 22:28   #7
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

For et par år siden besøkte jeg HMS Invincible da de besøkte Harstad. Dessverre ingen jumpjets ombord, men de hadde en del hoppelikoptere. Jeg ble vist rundt på store deler av skipet men var spesielt interessert i flykontrollaspektet.
Regner med at HMS Albion kommer nå i vinter, så du kan jo prøve å stille opp på kaien i Harstad i mars og se om du har flaks.
Albion er vel ikke et skikkelig hangarskip. Mer et sånn "assault ship" med helikoptere på toppen og landgangsfartøy i buken.

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 00:16   #8
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,023
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

Tusen takk for mange hyggelige svar.
Ser ikke ut til at noen av disse arrangerer REAL life turer, dvs et hangarskip i fullt bruk men take off/landing osv men nå vet jeg hvordan man skal gå frem for å finne ut hvor de er og ikke minst, ett par tips om hvordan komme ombord uten å være invitert
mvh Terje
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 00:19   #9
Jumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

Var også på Invincible under flight ops i Andsfjorden - fløyet inn og ut av en RN Lynx. Både norske flygere og journalister har besøkt USS carriers under ops i Norge, men de er jo sjeldne nå. Undersøk om de har "open day" et sted, men som nevnt tidligere i lenken er det flere museumscarriere med flymuseum ombord. Har vært på ett i New York og ett i Corpus Christie. Ikke det samme som "the real thing", men dog...
Jumper is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 00:49   #10
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

Mens vi er i gang, og da ikke som et svar på spørsmålet, kan jeg absolutt anbefale Fleet Air Arm Museet i Yeovilton en time sør for Bristol i England. Her har de bygget opp et hangarskip inni en hangar, med "superstructure" fra HMS Eagle eller Hermes eller noe sånt. Et imponerende museum som kan anbefales alle, inkludert kone og barn. Masse action, heis som går opp og ned, animasjon og film.

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2005, 00:51   #11
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Replying to Topic 'Hangarskip !'

Så vidt jeg vet er det bare besøkende i tjenesteoppdrag som får være ombord mens luftopersjoner pågår. En tidl. kollega av meg i Luftforsvaret ble fløyet ombord i en COD (med bakovervendte seter...) på am. hangarskip i Vestfjorden under en større øvelse på 80-tallet. Tror han var ute med FKN/Luftops.
Falcon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
747 hangarskip LN-MOW Flyforum 1 16-02-2019 01:17
F-18 på UK hangarskip sirpjalle Flyteknisk forum 5 10-02-2017 14:38
Byer med Hangarskip museer ? sail4fun Reiseforum 1 12-04-2014 17:33
F-35 B, første landing på hangarskip TriStar Småprat 11 09-10-2011 12:30
Film av mann på hangarskip som suges inn i flymotoren og overlever: Wig-wag Flyforum 1 22-06-2009 17:54


All times are GMT +2. The time now is 13:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.