Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2016, 13:19   #21
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Australia - Hovedtråd

Har booket 1 uke i Sydney - dvs har ikke booket noe overnatting kun flybilletten til og fra er i boks. Er dette litt for kort tid til besøke andre byer? Jeg er klar over at Australia er møkksvært, men er vel ikke så mye mer å se i SYdney annet enn Operahuset etc? Flyr inn og ut med Qatar i business så selve flyturen blir jo mindre slitsom enn om jeg skulle flydd økonomi hele veien. . Canberra er jo ikke så langt unna med fly og dit er det vel heller få turister som drar? Hvordan er passkontroll etc - hører rykter om amerikansk stil i følge tvprogrammet, har godkjent e-visitor visum - det var jo en smertefri prosess.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 15:55   #22
Helikopter
ScanFlyer Blue
 
Helikopter's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 306
Default Re: Australia - Hovedtråd

De 2 gangene jeg har vært inn i Australia var det helt smertefritt. Mye enklere enn USA. Trodde ikke jeg var igjennom immigration før jeg stod på asfalten ute.

Sjekk ut Manley i Sydney, likte meg godt der. Hvis du får tid ville jeg sjekket ut Melbourne
__________________
American Express vennlige butikker 2.0 -> www.amexvenn.no
Helikopter is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 16:27   #23
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Har booket 1 uke i Sydney... er vel ikke så mye mer å se i SYdney annet enn Operahuset etc?
Nothing more in Oslo than Holmenkollen either...

Jeg har bodd i Sydney og det er en flott by. En uke går kjapt, med masse å finne på.

Ta runden innom alle bydelene, nabolagene og nyt laid-back stemning.

http://www.smh.com.au/
http://www.sydney.com/

https://en.wikivoyage.org/wiki/Sydney
https://www.timeout.com/sydney

https://www.tripadvisor.com/Attracti...uth_Wales.html

http://shop.lonelyplanet.com/pacific/pocket-sydney-4/
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 16:48   #24
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Australia - Hovedtråd

Jeg var på Nordøya i New Zealand i seks dager så Sydney i tre dager, så tre i Melbourne og en uke i Perth. Var der i juni og juli. 15 grader på NZ og 20 Sol i Sydney og Perth.Vil anbefale en tur til Melbourne stilig storby syntes jeg. Billig å fly dit med Tiger Airways. Eventuelt Auckland og tur til Hobbiton om du er ringenes herre fan og glowworm caves.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 18:13   #25
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Australia - Hovedtråd

Hypern: Vi har alle sett Border Security på TV. Vi kom inn med TG F i februar , samme skjedde med TG F, for tre år siden.

Vi fikk et fasttrack kort som ga oss rask immigration helt ril venstre. Rett ut til priority bagasje. Intet tollkort som på TV. Ved siden stor plakat " Channel 7 har opptak, hvis du ikke vil bli filmet, si ifra".

En klart merket portal like bak bagasjebåndet. Inn til høyre til en vakt som sa "ææit , eight vanlig engelsk". Rett ut til venstre en korridor forbi den store tollkontrollen vi så foregikk med ransakelse etc. Plutselig var vi helt ute uten noen kontroll. Heller ikke det berømte kryss av skjemaet.

Nøyaktig det samme for tre år siden. Også da 8/ææit.
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 20:37   #26
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Australia - Hovedtråd

Canberra er neppe noe du bør sløse tid på, med mindre du samler på hovedsteder.
Veldig tilrettelagt for pendlende politikere og byrakrater. Fort inn, jobbejobbe, fort hjem.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2016, 22:00   #27
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Har booket 1 uke i Sydney - dvs har ikke booket noe overnatting kun flybilletten til og fra er i boks. Er dette litt for kort tid til besøke andre byer? Jeg er klar over at Australia er møkksvært, men er vel ikke så mye mer å se i SYdney annet enn Operahuset etc? Flyr inn og ut med Qatar i business så selve flyturen blir jo mindre slitsom enn om jeg skulle flydd økonomi hele veien. . Canberra er jo ikke så langt unna med fly og dit er det vel heller få turister som drar? Hvordan er passkontroll etc - hører rykter om amerikansk stil i følge tvprogrammet, har godkjent e-visitor visum - det var jo en smertefri prosess.
Vær forsiktig med hotellet du booker med tanke på Internett. Australia er ett av få land hvor jeg opplevde å måtte betale per bite med nedlastnign på hotellet og det var i tilleg veldig dyrt 25 $ for 24 timer/20 mbits..... :O Dette var Novotel i Darling Harbour. Det er et fint område.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2016, 00:13   #28
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hvordan er passkontroll etc - hører rykter om amerikansk stil i følge tvprogrammet,
Nå er vel de man ser på "Grensevakten" de ekstreme tilfellene. For de 4-5 forskjellige tilfellene man ser i hvert program, er det sikkert 100 tilfeller som bare sklir rett igjennom, som det ikke er noe gøy å lage TV om.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2016, 17:47   #29
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Australia - Hovedtråd

Da nærmer turen seg, men ser ut som det ikke er lov å ta med seg vannflaske ombord i et fly bound for Australia i det hele tatt selv om det er kjøpt på flyplassen... Hmm. Merkelig det der - men de har vel nok av det ombord regner jeg med. Reiser tirsdag - gleder meg og blir min første tur sør for ekvator og det skulle man ikke tro det var. Sao Tome og Singapore var vel det nærmeste jeg kom ekvator uten å krysse den.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 11:37   #30
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Australia - Hovedtråd

Et par konkrete spm her:

1. Har booket et par legs med Virgin Australia for å fly til Hamilton Island og Brisbane, hva kan jeg forvente meg her? Lønner det seg å bli medlem i bonusprogrammet for å få noe som helst ekstra service ala fast track, lounge, business innsjekk etc..

2. Kjører sørover fra Brisbane til Sydney, i utgangspunktet torsdag til søndag. Så langt er Surfers Paradise og Byron Bay plottet inn, er det noen andre ting som bør oppleves på veien?

3. Er det kjøp av pre-paid sim som gjelder i Australia også? Tenker for å kunne benytte som WIFI for meg og kjæresten.

4. Noen som har noen anbefalinger i Hunter Valley? Ser på muligheten for en overnatting der.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 13:02   #31
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Et par konkrete spm her:

1. Har booket et par legs med Virgin Australia for å fly til Hamilton Island og Brisbane, hva kan jeg forvente meg her? Lønner det seg å bli medlem i bonusprogrammet for å få noe som helst ekstra service ala fast track, lounge, business innsjekk etc..

2. Kjører sørover fra Brisbane til Sydney, i utgangspunktet torsdag til søndag. Så langt er Surfers Paradise og Byron Bay plottet inn, er det noen andre ting som bør oppleves på veien?

3. Er det kjøp av pre-paid sim som gjelder i Australia også? Tenker for å kunne benytte som WIFI for meg og kjæresten.

4. Noen som har noen anbefalinger i Hunter Valley? Ser på muligheten for en overnatting der.
1. Bare å melde seg inn, men du får kun poeng, går jo inn på laveste nivå så noe fordeler kan du se langt etter.

3. Bare å kjøpe prepaid sim, merk at AUS er et u land når det kommer til internett og wifi på offentlige steder. 3G/4G farten er heller ikke noe å skryte av, iallefall ikke da jeg bodde der i 2013.

Håper du drar til Melbourne, klart den kuleste byen i AUS.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2016, 13:52   #32
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by econ View Post
1. Bare å melde seg inn, men du får kun poeng, går jo inn på laveste nivå så noe fordeler kan du se langt etter.

3. Bare å kjøpe prepaid sim, merk at AUS er et u land når det kommer til internett og wifi på offentlige steder. 3G/4G farten er heller ikke noe å skryte av, iallefall ikke da jeg bodde der i 2013.

Håper du drar til Melbourne, klart den kuleste byen i AUS.
Foreslår å samle poengene i Elevate hos Virgin America som igjen muligens blir tatt over av Alaska Airlines og deres Mileage Plan.
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2016, 20:26   #33
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Australia - Hovedtråd

2. Gjerne meir Byron enn Surfers. Var i allefall lett valg då eg var der for ti år sidan (sikkert ingen ting som har endra seg....) Det ligg ein slags hippie-landsby eit par timar inn i landet frå Byron, om den ikkje er langt ned sidan sist. Litt interessant å glane rundt der kansje , sjølv om ein ikkje er heilt inne i miljøet God tur!

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2016, 10:16   #34
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Australia - Hovedtråd

Surfers paradise ligner på hvilket som helst charterplass i Syden. Byron Bay er mye bedre, selv om det også er ekstremt turistifisert.

Jeg var på Moreton Island i 4-5 dager, det kan absolutt anbefales. Mulighet for å leve skikkelig primitivt om man vil. Evt. er det et hotell/resort hvis man foretrekker sånt.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 20:29   #35
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Roaming i Australia?

Skal oppholde meg 2 uker i Australia, hvordan bør jeg gjøre det med roaming? Jeg skal opp og ned østkysten med opphold i Sydney, Brisbane, Hamilton Island samt litt road-trip i bil.

Er det mobil-wifi, prepaid sim eller andre kjekke løsninger? Noen som har noen konkrete anbefalinger?

Bruker iPhone 6
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 21:27   #36
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Roaming i Australia?

Kjøp et SIM-kort når du lander og sett i mobilen din. Finn en 7Eleven og plukk opp et kort.

Litt avhengig av hvilke kampanjer som er aktive, men sist jeg var på besøk hadde jeg 6 GB for $10.

Skal du bevege deg mye rundt om utenfor de største turiststedene så er et selskap som er på Telstra nettet anbefalt.

https://www.whistleout.com.au/Mobile...s-in-Australia

https://www.whistleout.com.au/Mobile...gn=ViewDetails
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 22:12   #37
CrtochRocket
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2016
Location: SVG
Posts: 104
Default Re: Roaming i Australia?

Bra tips. Reiser selv til MEL om to uker.


Fernweh...LH F
CrtochRocket is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 22:24   #38
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Roaming i Australia?

Var der for ein snau månad sida, og gjekk til innkjøp av eit Vodafone Pre-Paid SIM-kort.
Trur eg betalte rundt 200.- for 4GB med data.
God dekning, sjølv på Hamilton Island.

P.S. Hvis du er interessert i natteliv o.l. så anbefaler eg på det sterkaste at du heller tar dagsturar til/frå Great Barrier Reef/Hamilton Island/osv. og heller bur i Airlie Beach.

Hamilton Island var ei fantastisk øy, men svært overprisa og fullstendig dødt på vekedagane etter 21/22.
sexten is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 22:27   #39
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Roaming i Australia?

Takk for innspill. Jeg skal til HTI med dama, så avslapping står høyt på agendaen
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2017, 09:51   #40
CrtochRocket
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2016
Location: SVG
Posts: 104
Default Melbourne

Fant ingen god tråd med MEL-info, så da starter jeg en.

Hvor bor man og hva er must-do's?

Er der 19-22.01. Da er det Australian Open, uten at jeg visste det. Det medfører at alle vanlige hotell som Hilton, Intercontinental osv er fullbooket . Dvs., Hilton har rom til 5.000+kr. Det er ikke aktuelt for Hilton.
CrtochRocket is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nice - hovedtråd martino Reiseforum 85 09-08-2023 22:38
Lisboa (hovedtråd) Someone Reiseforum 57 14-12-2018 16:42
Hovedtråd: Amsterdam JonathanAxell Flyspotting 24 18-04-2015 17:01
Hovedtråd: Roma Harald Oanes Flyspotting 0 17-09-2011 09:50
Reisetips? Superhai Flyforum 3 13-12-2004 16:05


All times are GMT +2. The time now is 15:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.