Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-11-2022, 11:51   #1
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Gjensyn med Asia etter covid Nå med bilder

Gjensyn med Asia - Med bilder
Del 1 Planlegging - BGO - AMS - BKK - KUL

Planlegging

I mars 2020 førte covid til en effektiv stopp på en jobbtilværelse med mye reising. Planlagte turer til bl.a. Kina og Thailand ble kansellert og visum med flere entries til Kina forble ubenyttet. Overgang til et «roligere» pensjonistliv ble ikke så stor for snaue 2 år siden, og jevnlige mailer fra KLM, Finnair og SAS informerte om at gull statusen hos Skyteam og One World og Star Alliance ble forlenget. For SAS gjaldt det også Pandion.

I sommer kom beskjed fra tidligere kollegaer i Thailand at nå var alle covid restriksjoner opphevet, så jeg måtte komme på besøk.
Endelig hadde jeg en mulighet til bruke litt opparbeidet bonus på meg selv, og reise langt uten jobbforpliktelser. Jeg ble enig med kona om sånn cirka når jeg skulle reise, og med venner i Asia om når det passet best for dem, og helst etter regntiden.

Billetter var stort sett ganske kostbare, og jeg prøvde derfor å få tak i bonusbilletter.
Bonusbilletter med Finnair/One World var utenfor rekkevidde, og Star Alliance hadde et høyt poengkrav.
Valget falt derfor på KLM og «selvbetjening» på Flying Blu. Antall poeng for en reise varierer sterkt fra dag til dag, og jeg valgt derfor utreise Bergen – Bangkok via Amsterdam en tirsdag (6/10) for 76000 miles og retur fra Singapore via Amsterdam natt til 13/10 for 66000 miles. Booking i economy. For en liten tusenlapp ekstra på hver av de lange strekkene, reservert jeg sete i Economy comfort med litt bedre plass. Booking ble gjort i juli. Jeg var litt skuffet fordi jeg først trodde at reservasjonen var for den nye Premium Economy til KLM. Jeg ble fort realitetsorientert og skjønte at Premium Economy er noe som bare så vidt er begynt på noen få ruter til USA og vil komme for fullt i løpet av et års tid.

Mellom Bangkok og Singapore prøvde jeg først å booke for poeng med Malaysian, BKKKUL og KULSIN via Finnair sin customer service.
Finnair var direkte vanskelige og totalt uvillige til å hjelpe. I ettertid har Finnair beklaget at de ikke kjente til informasjon om bestilling av One World bonusbilletter som er oppgitt på Finnair sine egne web sider.
Siden jeg har gullstatus i alle 3 alliansene, bestemte jeg meg for å dra nytte av denne og ikke bestille hos et av «billigselskapene». Det var uansett kun noen hundrelapper å spare på «billig» kontra «fullservice».

Etter vurdering av flere alternativer med ca 24 timers opphold et sted «på veien», var dragningen mot Kuala Lumpur det som avgjorde. Kuala Lumpur besøkte jeg første gang ifm jobb våren 1993, og hadde 15 jobbturer dit i årene 2011 til 2014.
Bestilling av billett ble gjort på Malaysia Airlines sin hjemmeside for en gjennomgående billett BKKKULSIN i economy med 24 timers stopp i Kuala Lumpur. Billetten var med kun håndbagasje. Etter bestilling, der jeg også opprettet profil hos Malaysian med Finnair/One World frequent flyer status, fikk jeg stadig mailer fra Malaysian med tilbud om å kjøpe tilgang til lounge og betale for bagasje. Jeg satset på at Finnair Gold/One World Sapphire ville fikse dette, blant annet etter gode råd her på forumet.

Reisen
Jeg sjekket inn på nettet og kom til Flesland i god tid med Bybanen. Scannet boarding kortet og passet i automat og leverte koffert på selvbetjening. Fast track i sikkerhetskontrollen og ingen kø. Etter kjapp shopping av flytende gaver i taxfree, gikk jeg til Bergen Lounge, som var ny siden min siste KLM reise fra Bergen. Bergen lounge var veldig bra med flyplassutsikt, romslig, velsmakende mat og vafler og god vin. Totalt sett var Bergen lounge den beste lounge opplevelsen på turen.


BGOAMS, KL1188, Embraer E190 E2, sete 8F vindu, Economy

Boarding gikk knirkefritt med sone 1 og 2 først.


Servering som forventet med en skive med velsmakende hvitost og helt grei rødvin. Landing i AMS på rute.

Før landing i Amsterdam


Som vanlig med de mindre flyene, buss fra flyet til terminalen.
Jeg hadde med vilje valgt en tidligere avgang fra Bergen enn strengt tatt nødvendig, men liker å ha god margin i tilfelle forsinkelser og køer.
Ved passkontroll ut av Schengen var det kun få minutters venting, og så ble Lounge 52 venterommet i noen timer. Det var ganske lite folk i loungen og litt kaldere enn før energikrisen.
Utvalget av mat var noe dårligere enn før covid, og de slet med å holde den varme maten varm. Der var en egen bar der en måtte be om vin, og påfyll. Uansett et greit venterom, men det ble ikke den middagen jeg hadde sett for meg jeg skulle spise før flyturen. Jeg hadde ikke slått til på de mange tilbudene fra KLM om å bestille oppgradert mat om bord for noen hundrelapper.


AMSBKK, KL803, B777-300, sete 11C aisle, Economy comfort.

Boarding startet en god halvtime før avgang og sone 2 fulgte ganske raskt etter sone 1.
Om ikke «kultursjokk», så var det «uvanlig» å ikke installere seg et business klasse sete og vente på et glass sjampanje (SAS hadde tranebær juice i flere år etter krisen i 2012).
Min forrige interkontinentale reise i turistklasse var for ca 200 interkontinentale flighter siden i januar 2005….
Når en er innstilt på noe, så går det. Setet var som et «vanlig» flysete med grei benplass siden jeg hadde betalt ekstra for economy comfort. Sidepassasjeren forble taus under hele turen og tok ikke plass utover sitt eget sete, og skulle heller ikke forbi meg for å gå på do i tide og utide.

Mat, som var noe kylling greie, ble raskt fortært og skylt ned med den samme vinen som på turen fra Bergen.
Mine antagelser om at amenity kit ikke var vanlig på turistklasse, var riktig. Jeg hadde tatt med meg både sokker, øyeskygge og ørepropper fra et Finnair kit, og så ingen rundt meg som brukte tilsvarende. Etter maten klarte jeg å sove i noen timer i en ubehagelig sovestilling.
Før landing i Bangkok var det kaffe, juice og i en pose noe varme greier til å spise. En helt grei start på dagen.


Flyet landet innenfor samme minuttet som angitt i rutetabellen.

Ankomst BKK og transport

Immigrasjon i Thailand gikk greit. Jeg ble vist til skrankene for business, som også er for de over 65 år. Selv om min kø med 4 foran meg gikk tregere enn nabokøen med 7, så var immigrasjon unnagjort på få minutter. Kofferten, som var merket Priority, kom tidlig på båndet, og transporten til Pattaya, som mine venner hadde booket, var på plass.
Overnatting i Thailand var først Holiday Inn Express i Pattaya og siste natten på Crown Plaza i Bangkok, alt «betalt» med IHG poeng.

Lørdagen i Thailand ble brukt mye i bil i leting etter en åpen ruin, i første rekke Ayutthaya, som viste seg å være stengt på grunn av flom tidligere i uken,
men det ble bilder fra utenfor gjerdet av både den og av elefanter




BKKKUL, MH785, B737-800, sete 7F vindu, Economy

Taxi kom som bestilt kl 0730 og hentet meg på hotellet i Bangkok, og selve kjøreturen tok en god halvtime en søndag morgen.
Jeg hadde sjekket inn online og kom til skranken for prioritert innsjekk omtrent når den åpnet.
(Linken er en liten videosnutt)
https://www.flickr.com/photos/184433...posted-public/


Siden billetten var gjennomgående til Singapore måtte jeg både dokumentere covid vaksine og utreise fra Singapore.
Selv om gullkortet fra Finnair lå i bookingen, måtte jeg vise kortet på mobilen for å få merket kofferten med prioritet, men innsjekk av koffert gikk greit selv om billetten i utgangspunktet var kun for håndbagasje. På boarding kortet skrev de hvilke Miracle lounger jeg kunne benytte.

Sikkerhetskontroll og passkontroll var unnagjort på minutter og så fant jeg den Miracle lounge som var nærmest gaten for en enkel frokost.
Utvalget som en grei frokost med halvvarme speilegg, steamete grønnsaker, kaffe, juice, lyst brød og litt pålegg. Asiater bruker mye nudler som de slafser i seg.

Selv med tidlig flyavgang, kl 11:05 ble det et glass vin etter frokost, det var tross alt ferie.


Boarding gikk greit med pre-boarding for business class og status medlemmer i One World.
Sikkerhetsvideoen til Malaysian var skikkelig morsom, og til å bli i godt humør av.
https://worldairlinenews.com/2022/06...-safety-video/
Avgang BKK var på rutetid og etter avgang ble det servert varm lunsj.
Jeg valgte noe beef som var velsmakende. Jeg ba om en øl til maten, men fikk til svar at de ikke serverte alkohol på dette flyet – så da så.

Viktig å vite hvor Mekka er

Før landing KUL
Elver med forskjellig farge har alltid fasinert meg i Malaysia. På Borneo når en flyr til Miri varierer fargene mye fra elv til elv.




Resten av turen blir Del 2 - har nok nådd maks antall ord

Last edited by Rland; 18-11-2022 at 10:55.
Rland is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Gjensyn med JAL @ BGO Tom McNikon Bilder & foto 5 09-08-2012 17:25
Gjensyn med en komfortabel dame LN-SEK Flyforum 1 26-09-2007 00:31
Gjensyn med en DC-9-21... EB Flyforum 1 29-04-2007 12:16
Gjensyn med "AIRPORT" fra 1970 SQ 777 Flyforum 17 22-03-2007 22:31
Gjensyn med DK DC10-10erne Blubird Flyforum 14 18-02-2007 19:09


All times are GMT +2. The time now is 06:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.