Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-04-2021, 16:55   #1
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,316
Norge Nordnorgebane og luftfart

Stortinget har som kjent gått inn for nordnorgebane, om det blir noe av vet fortsatt ingen, men kommer den (i en eller annen form), så vil det vel ha konsekvenser for luftfart.

Jeg ser for meg følgende:

Kun bygging av den billigste og mest passasjer- og fraktintensive delen, det vil si Tromsø-Narvik.

*Behovet for utbygginger på TOS går ned: BDU blir en slags flyplass nr 2 for Tromsø: kapasitet, lang nok rullebane for større fly, enklere å bruke ved dårlig vær.

*På grunn av mer trafikk på BDU og enklere reise til TOS, mister EVE en del av passasjergrunnlaget.

*Avstanden er for lang til at det har noen praktisk betydning for innenriksfly (ved full utbygging, er det bare TOS-BOO, som mister noe passajergrunnlag)
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2021, 17:32   #2
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 553
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Tror det vil ha liten effekt på luftfarten all den tid Nordlandsbanen er en treg flaskehals.

Forhåpentligvis er det politikere der ute som kan bruke våre penger på en bedre måte.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2021, 19:31   #3
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Det vil ta maaange år før denne banen er der uansett. Erfaringen sier at planlegging / utredning av slike prosjekter tar tid.

...og konsulentene ler hele veien til banken...
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2021, 20:01   #4
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,316
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Nå var vel ikke poenget o m banen blir bygd, alle kan vel alle være enige om at det slett ikke er sikkert. Poenget er hva det har å si for luftfart, dersom den blir bygd i en eller annen form. Det mest interessante, slik jeg ser det er at BDU kan bli en slags andre rullebane for TOS, med en annen type kapasitet enn det Langnes har.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2021, 20:18   #5
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,666
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
*På grunn av mer trafikk på BDU og enklere reise til TOS, mister EVE en del av passasjergrunnlaget.
Ser ikke helt logikken i at dette vil svekke Evenes?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2021, 20:22   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Jeg sliter selv med å se hvordan dette egentlig svekker luftfarten. Det er jo ikke akkurat snakk om høyhastighetsbaner.

Men det blir kanskje raskere og mer effektivt å få fisken ned til OSL da :
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2021, 23:41   #7
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,316
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Det er vel ikke sagt at den som sådan svekker luftfart. Jeg vil heller si tvert om, fordi den ikke vil gjøre noe nevneverdig med de store innenlandsrutene fra Nordnorge, men kanskje være en styrke pga TOS + BDU. Om TOS/BDU blir styrka av dette, så er jo det flyplasser med delvis samme nedslagsfelt som EVE. Tog til en av de to, blir fort lettere enn bil og elendig busstilbud (men da tenker jeg selvsagt ikke på reisende fra Harstad...)
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2021, 01:53   #8
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Spørs vel om tilbudet med passasjertog vil være noe vesentlig bedre enn buss til Evenes.
Er vel hovedsakelig gods som er formålet med banen, og ikke hyppige passasjertog
Reisetiden med buss Narvik-Evenes blir vel ikke særlig lenger enn toget Narvik-BDU
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2021, 13:13   #9
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,316
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Nei, fra Narvik er heller ikke poenget. Det bor en del folk, inkludert soldater, og det reises en del fra området mellom EVE og TOS - BDU har et så begrensa tilbud at man ofte reiser til og fra en av de to andre. Slik planene for bane har ligget siden 90-tallet, ligger det an til en bane sørfra, som kommer inn til Tromsø via Malangshalvøya og Kvaløya. Det betyr betraktelig kortere reisevei en dagens E6/E8 både til Tromsø som sådan, og spesielt til Langnes.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2021, 17:29   #10
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,236
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Jo, klart det kan bli enklere å dra fra Setermoen/Bardufoss til TOS med tog (selv med få togavganger).
Jeg ser vel ikke helt noen grunn til at dette skal svekke Evenes som flyplass i særlig grad, med få stasjoner og få togavganger vil toget neppe gjøre noen stor forskjell i trafikktall.
Alle disse mellomstedene er jo også steder hvor folketallet i all hovedsak synker.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2021, 18:59   #11
LN-DYA
A Flying Paramedic
 
Join Date: Oct 2008
Location: Råholt/OSL
Posts: 172
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Hvor mye vil en billett t/r her koste feks Tromsø-Oslo? Og hvem vil bruke, eller ha tid til å bruke 24 timer på en slik reise 1 vei? Se for deg poden som skal på perm fra Tromsø til Oslo.. Blir jo bare hei og hadet i døra hos mor og far om toget skal brukes.. Nei, tror ikke dette vil ha store ringvirkninger på luftfarten.. Og hvor mye forsinkelser vil det ikke bli på vinterstid med store snøskavler på linja osv... Atter ett lite gjennomtenkt prosjekt fra våre folkevalgte dessverre...��
LN-DYA is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2021, 21:34   #12
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by LN-DYA View Post
Og hvor mye forsinkelser vil det ikke bli på vinterstid med store snøskavler på linja osv... Atter ett lite gjennomtenkt prosjekt fra våre folkevalgte dessverre...��
Nå har man kjørt tog over Hardangervidda i godt over 100 år, tog over Dovre i 100 år og tog over Saltfjellet i femti år uten at snøskavler har vært noe veldig stort problem.

Største utfordringen med prosjektering av nye jernbaneanlegg i Norge er at prisanslagene blir veldig høye. Årsakene til det er sammensatte, men de besluttende myndighetene er mer prissensitive for nye jernbaneanlegg enn for tilsvarende veianlegg. Der blir jo deler av byggekostnadene uansett finansiert via bompenger, til dels i god tid før anleggsstart.

Innvirkningen for flytrafikken blir neppe veldig stor. De sørnorske strekningene OSL-SVG, OSL-BGO og OSL-TRD lider jo ikke akkurat under sterk konkurranse fra toget, selv om togtilbudet etter forholdende er godt.

For godstrafikk og mer lokal persontrafikk som i dag enten går med bil eller buss, vil nok toget ha et større markedspotensial + pluss de titusener som sogner til facebookgruppen Togferie.
__________________
Dag Chr. Halvorsen



Last edited by DCHalvorsen; 23-04-2021 at 21:39.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2021, 21:36   #13
Belarnion
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 83
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Jeg tenker at en Nord-Norgebane vil gjøre det lettere for forsvaret å transportere materiell mellom nord og sør i Norge. Det samme med generell cargo som ikke har det travelt. Jeg tror ikke flybransjen trenger å bekymre seg nevneverdig.
__________________
F-ENBO3, F-ENBO4, F-ENRS1, F-ENSH2, F-ENVR1
Belarnion is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2021, 01:17   #14
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,316
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Nei, det er vel alle enige om: at dette ikke kommer til å utgjøre noe nevneverdig i flytrafikken sør-nord. Poenget innledningsvis, var jo også hva det har å si regionalt. Om det har en effekt på mer langtreisende, apropos "Togferie", så er det nok mer i tillegg, enn som erstatning.

Siden flere går inn på banen som sådan, utover følgene for flytrafikken, så er det et par enkle ting å si: E8 og E6, til Narvik, har en voldsom godstrafikk på vei. Denne fører allerede til ulykke og død. Det er forventa at godsmengden, som i stor grad er sjømatrelatert, vil fordoble seg i løpet av få år: Desto verre og farligere på veiene. Dette er den store faktoren i kravet nordfra, og er vanskelig å prissette, apropos "lite gjennomtenkt prosjekt". Det ovennevnte er også grunnen til at jeg ser Tromsø-Narvik som det mest sannsynlige resultatet: her er tyngden av folk og gods, i tillegg til at det er den soleklart billigste delen å bygge, som er minst i konflikt med andre interesser.

Når det kommer til fly, så har jeg vel sagt det meste over. Det virker likevel som om man undervurderer markedet til EVE, ganske langt nord i Troms. Kjører man til TOS, må man gjennom hele Tromsø, inkludert alle trafikale flaskehalser. Det gjør at Langnes både er mer slitsomt og tar mer tid, enn en kunne forvente. Når man må legge inn større sikkerhetsmargin, er andre flyplasser ikke så langt unna. I tillegg har Langnes dyr og begrensa parkering. Det gjør at folk, mye lengre nord enn Setermoen, i dag ofte velger EVE.

Til slutt en liten digresjon, som synes å ha falt bort, etterhvert som man har sett fordelen med en svært sentrumsnær flyplass i Tromsø: Det ble lenge snakka om å få bane med høy hastighet til Bardufoss, slik at Bardufoss kunne bli Tromsøs lufthavn - med bedre vær og rullebane, for så å frigjøre arealene på Langnes til byutvikling. Hastighet i nærheten av flytogets, til Bardufoss, ville resultere i omtrent samme totale reisetid, til Oslo. Dette fordi Bardufoss også ligger sørligere (jeg tror ikke på dette men det er et interessant aspekt.)

Last edited by IL-2; 24-04-2021 at 10:12.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 09:29   #15
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,500
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Det ble lenge snakka om å få bane med høy hastighet til Bardufoss, slik at Bardufoss kunne bli Tromsøs lufthavn - med bedre vær og rullebane
Heh heh heh. Her må det ha vært noen fra avdelingen for teoretisk luftfart som har redet noe lurt ut!
semmern is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 14:06   #16
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,252
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Dette ligger som flere sier laaaangt frem i tid. I de mest folkerike delene av landet utsettes jo togsatsinger jevnlig. Jeg tror Nord-Norgebanen dette blir mest for gods, men sikkert ogsaa endel lokaltrafikk paa deler av strekningen og turisttrafikk. Det blir uansett i god norsk tradisjon veldig dyrt, og man skal ha ganske god tid for aa kunne reise med toget.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 14:11   #17
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,316
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Heh heh heh. Her må det ha vært noen fra avdelingen for teoretisk luftfart som har redet noe lurt ut!
Jada, dette er nok utopi. Samtidig er det jo ikke så dumt om Bardufoss, med bedre tilknytning til Tromsø, kan ta ned større fly. Om man klarer å tenke så langt i eventuell planlegging av banen, det er jo en annen sak...
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 20:04   #18
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Må innrømme ar jeg ikke har satt meg inn i detaljene, men vet noen om det blir elektrifisering, dobbeltspor og 200+? For noen år tilbake var konseptet 160 km/t med diesel på enkeltspor, men mulig dette er forandret nå? Uansett vil en bane ha marginal effekt på flytrafikken, ref Sør-Norge.

Frekvens, tidsbruk og manglende komfort samt ugreie billettløsninger vil utelukke konkurranse mot fly mellom Nord- og Sør-Norge. Selv middellange distanser som Tromsø-Bodø tror jeg ikke vil kunne konkurrere hvis ikke toget går støggfort. Bare Fauske-Bodø, som er rundt fem mil, tar tre kvarter i dag, og den strekningen vil neppe utbedres. Dvs at hvis toget skal konkurrere på tid må det holde over 200 km/t i snittfart fra Fauske til Tromsø. Med stopp i Narvik og sikkert et par andre steder...

Jeg er en varm tilhenger av tog og jernbane, men sliter med å se det økonomiske potensialet i dette prosjektet, dersom det i det hele tatt er ment som noe mer seriøst enn et desperat forsøk fra AP på stemmesanking nordpå.

Og mht trafikkulykker tror jeg vi kunne få en ganske grei firefeltsstandard på E6 for de forsiktig antatte 130 milliardene banen er beregnet til. Vil sikkert bli penger til et krabbefelt ekstra ut til Evenes og Harstad også. Vi skal ikke se helt bort fra at det sågar blir en slump til overs for å forlenge rullebanen på Langnes i tillegg.

Last edited by KnutW; 26-04-2021 at 21:20.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2021, 21:36   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Må innrømme ar jeg ikke har satt meg inn i detaljene, men vet noen om det blir elektrifisering, dobbeltspor og 200+?
Usikker på hastigheten, men er snakk om enkeltspor. Og sannsynligheten for at det skulle dukke opp noe ekstra vanskelig grunnforhold på deler av strekningen er vel kanskje stor.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2021, 00:36   #20
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,316
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Tja.

Utvilsomt må det mer utredning til. Det blir spennende å se hva denne inneholder, men det kommer en del kvalifisert kritikk av det arbeidet som har vært gjort.

Se her for eksempel

https://www.nordnorskdebatt.no/hva-e...o/5-124-119383
IL-2 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Russisk luftfart. ENTO Småprat 1 09-04-2017 22:10
Luftfart på Twitter Christer Småprat 4 12-01-2012 21:50
Stortingsvalg og luftfart Tally-Ho Flyforum 2 13-09-2009 21:33
I dagens luftfart krølle Flyforum 0 16-12-2008 00:11
Begreper i luftfart zico77 Flyforum 15 05-07-2007 14:04


All times are GMT +2. The time now is 01:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.