Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

View Poll Results: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?
2020 Q2 1 0.53%
2020 Q3 15 8.02%
2020 Q4 29 15.51%
2021 Q1 26 13.90%
2021 Q2 35 18.72%
2021 Q3 17 9.09%
2021 Q4 13 6.95%
2022 36 19.25%
2023 eller senere 15 8.02%
Voters: 187. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2021, 23:04   #141
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Nå tror jeg at vaksinebevis vil være en positiv ting, iallefall i starten. Men slik jeg har forstått det, så er ikke vaksinen effektiv mot smitte, så det kan diskuteres om hvor mye effekt et slikt bevis har.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 23:05   #142
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Jeg ser ellers at det allerede begynner å komme krav om vaksinasjon, eller i hvert fall har de startet å klargjøre for det. Her er Qantas: https://www.qantas.com/gb/en/travel-...l-updates.html
Quote:
When international flights resume, governments and airlines may introduce requirements for passengers to have proof of a COVID vaccination.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 23:17   #143
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Nå tror jeg at vaksinebevis vil være en positiv ting, iallefall i starten. Men slik jeg har forstått det, så er ikke vaksinen effektiv mot smitte, så det kan diskuteres om hvor mye effekt et slikt bevis har.
Det er vel neppe riktig. Det mangler dokumentasjon på effektivitet mot smitte, men de aller fleste tror den virker mot det også. Foreløpige resultater fra Israel (som har kommet lengst med vaksinasjon) tyder på at det stemmer.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 23:23   #144
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post

3. Falske vaksinasjonsbevis blir sikkert et minst like stort problem som dagens falske koronatester. Var det 300 kr de kostet hos Ærlige Joes Bruktbil og Vaksiner?
Special price for you!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2021, 23:36   #145
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 549
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Det er vel neppe riktig. Det mangler dokumentasjon på effektivitet mot smitte, men de aller fleste tror den virker mot det også. Foreløpige resultater fra Israel (som har kommet lengst med vaksinasjon) tyder på at det stemmer.
Det er jo ikke medisinske bevis du kommer med her, men jeg skjønner hva du mener, og jeg prøver ikke å si at det bortkastet med vaksinen mtp på smitte. Det jeg ville fram til var at det kan diskuteres om et slikt bevis vil være en sikker løsning mot importsmitte.

Men her har det nok også mye å si om det landet man reiser har god dekning av vaksinasjon.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2021, 00:43   #146
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Det får man nok fort svar på når vaksinasjonsandelen går opp i mange land - det er jo ikke sånn at dette ikke blir dokumentert.

Før sommeren vil jeg tro det finnes nok data til å dokumentere effekten mot smitte også.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2021, 09:57   #147
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Ser at danskene nå planlegger en form for vaksinepass
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 01:42   #148
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Jeg så i dag en instagrampost fra en Mexicaner som fløy til Orlando for å feire bursdagen sin. De er i diverse parker (universal, disney, etc etc). Det ser ut som det er «business as usual» der, med fulle parker, null munnbind, null maskebruk, actionfylte «medieval shows» og berg og dalbane. Selv med innreise fra Mexico ser det ikke ut til at de måtte gjøre noe spesielt? Kan sende brukernavn på pm for de som er nysgjerrige.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 02:02   #149
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Noen begrensninger er det ...

https://disneyworld.disney.go.com/ex...updates/parks/
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 04:07   #150
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg så i dag en instagrampost fra en Mexicaner som fløy til Orlando for å feire bursdagen sin. De er i diverse parker (universal, disney, etc etc). Det ser ut som det er «business as usual» der, med fulle parker, null munnbind, null maskebruk, actionfylte «medieval shows» og berg og dalbane. Selv med innreise fra Mexico ser det ikke ut til at de måtte gjøre noe spesielt? Kan sende brukernavn på pm for de som er nysgjerrige.
Jeg kjenner noen som nylig var i Disney parker. Det ble passet på at maskene var på hele tiden. Og for og komme inn i USA må du ha negativ test innen 72 timer. Loads fra de fleste land som har vert fulle, var nesten tomme denne uken.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 11:20   #151
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Det vil ta mange år før det blir som det var før korona, men det er jo bare bra med mindre reising i verden. Masseturismen har jo vært forferdelig mange steder.

Personlig hadde jeg håpet på permanent stengte grenser og passkontroll i alle land.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 11:57   #152
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Det vil ta mange år før det blir som det var før korona, men det er jo bare bra med mindre reising i verden. Masseturismen har jo vært forferdelig mange steder.

Personlig hadde jeg håpet på permanent stengte grenser og passkontroll i alle land.
He he. Liker å prøve å hisse opp folk i kommentarfelt du?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 12:09   #153
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
He he. Liker å prøve å hisse opp folk i kommentarfelt du?

Synes ikke det framstår som særlig oppaggende eller hissende i noen form. Jeg er vel sogar delvis enig, selv om det bak den "delvisen" ligger sikkert 20-25 A4-sider drøfting om positive og negative sider.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 12:50   #154
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Synes ikke det framstår som særlig oppaggende eller hissende i noen form. Jeg er vel sogar delvis enig, selv om det bak den "delvisen" ligger sikkert 20-25 A4-sider drøfting om positive og negative sider.
På vestlandet og nordpå skriver lokalavisene om at mange synes det er en lettelse å slippe alle cruisepassasjerene som de siste årene har tatt helt overhånd. Anløpene har blitt flere og flere, men skipene blir også stadig større. På 90-tallet kunne det være noen hundrede passasjerer i hvert skip, nå snakker vi tusenvis.

Det berettes om cruiseturister som opptrer som de er i et museum/fornøyelsespark, går inn i hagene til folk , kikker inn gjennom vinduer osv. I Ålesund har det vært problemer med at de brøyter seg inn i kirken både i begravelser og bryllup.

https://www.smp.no/nyheter/2019/11/1...r-20402167.ece
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 13:00   #155
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Synes ikke det framstår som særlig oppaggende eller hissende i noen form. Jeg er vel sogar delvis enig, selv om det bak den "delvisen" ligger sikkert 20-25 A4-sider drøfting om positive og negative sider.
Ok, jeg får vurdere å spise hatten min.

Jeg tenkte at om man er medlem på et fly- og reiseforum og poster at "man håper på permanent stengte grenser og passkontroll" så virket det unaturlig og oppviglende på meg. Men for å si som "vestkantmannen" i Underholdningsavdelingen: "jammen daaaaaaaa beklager jeg".

__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 04-02-2021 at 13:05.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 13:01   #156
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
På vestlandet og nordpå skriver lokalavisene om at mange synes det er en lettelse å slippe alle cruisepassasjerene som de siste årene har tatt helt overhånd. Anløpene har blitt flere og flere, men skipene blir også stadig større. På 90-tallet kunne det være noen hundrede passasjerer i hvert skip, nå snakker vi tusenvis.

Det berettes om cruiseturister som opptrer som de er i et museum/fornøyelsespark, går inn i hagene til folk , kikker inn gjennom vinduer osv. I Ålesund har det vært problemer med at de brøyter seg inn i kirken både i begravelser og bryllup.

https://www.smp.no/nyheter/2019/11/1...r-20402167.ece
De samme lokalavisene skriver også jevnlig skrekkhistorier om krise grunnet manglende turister, og mange næringer som ligger nede med brukket rygg, så de rir nok flere hester disse avisene. Aller helst hadde de nok helst sett at turistene la fra seg alle pengene sine i Norge uten å komme hit, hvordan nå enn det kan la seg gjøre...
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2021, 13:07   #157
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Aller helst hadde de nok helst sett at turistene la fra seg alle pengene sine i Norge uten å komme hit, hvordan nå enn det kan la seg gjøre...
Det går kjempeenkelt med Vipps for eksempel. De kunne sikkert også tatt vanlige kredittkortbetalinger igjennom PayPal eller Klarna.

Men nå er vi seriøst off topic og det er min skyld.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2021, 12:32   #158
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

her ble det om ikke annet lagt inn en forespørsel om en hotelreservasjon i vinterferien 2022. Så får man krysse fingrende for at man kan dra på Alpetur da....og forhåpentligvis et eller annet før det også
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 06-02-2021, 14:24   #159
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Skal få andre dose mot slutten av måneden, og en uke etter dette er man vel ‘klar’. Det interessante blir da å se hvordan man går frem med eventuelle unntak for de vaksinerte. Det store spørsmålet er vel om man likevel er smittebærer, og der synes det som at det hersker ‘en viss uenighet’ ......

Krysser fingrene for en Norgestur før sommerferien, men hvis mam fortsatt må i karantene tror jeg ikke at jeg gidder.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2021, 15:06   #160
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Skal få andre dose mot slutten av måneden, og en uke etter dette er man vel ‘klar’. Det interessante blir da å se hvordan man går frem med eventuelle unntak for de vaksinerte. Det store spørsmålet er vel om man likevel er smittebærer, og der synes det som at det hersker ‘en viss uenighet’ ......

Krysser fingrene for en Norgestur før sommerferien, men hvis mam fortsatt må i karantene tror jeg ikke at jeg gidder.
Er vel heller ingen som har ett godt svar på hvor lenge man er beskyttet etter å fått vaksine?
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!?? seilfly Flyforum 28 15-02-2008 02:44
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... G-COLE Flyforum 4 02-03-2006 23:28


All times are GMT +2. The time now is 22:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.