Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-04-2011, 13:30   #1
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Star Alliance OSL-CPH-BKK-SIN-KUL og tilbake igjen med SK, TG, MI og SQ

Dette er min første trip report her inne. Denne gangen dro jeg alene på en slags spontan påskeferie til Singapore, med en avstikker til Kuala Lumpur OSL-CPH-BKK-SIN er i kortform, da jeg regner med at dette er en ganske vanlig/kjedelig rute blant leserne her inne. Derimot er SIN-KUL-SIN litt mer fyldig, og med bilder Kvaliteten på bildene er langt fra topp, men det håper jeg dere kan leve med.

OSL-CPH-BKK-SIN ble bestilt på sas.no, i Economy Extra. Samtidig benyttet jeg muligheten til å betale EUR 140 ekstra for hver av strekningene CPH-BKK og BKK-CPH hos Optiontown for å få en sjanse til å oppgraderes til business. Hvordan det gikk kan dere lese litt lenger ned i rapporten.

----------
OSL-CPH
13/4-2011
SK463
MD-82 (opprinnelig satt opp med A321)
Economy Extra
----------
Flyvningen endte opp med å bli forsinket grunnet bird strike med innkommende flight. Jeg ble lettere nervøs da min forrige ferie ble ødelagt på grunn av snøstormen i mellom-Europa før jul. Men heldigvis gikk det greit denne gangen og flyet ble bare en halvtime forsinket (kapteinen opplyste at en mindre plate på den ene vingen hadde blitt byttet ut for å ta hånd om problemet).



----------
CPH-BKK
13/4-2011
SK973
A340-300
Business
----------
Ja, se der - det funket bra å bruke Optiontown - det ble bingo på første forsøk Jeg fikk faktisk beskjed om dette allerede to dager i forveien, så jeg hadde tid til å glede meg. Jeg startet opplevelsen med et besøk i SAS-loungen, før jeg beveget meg til gaten og videre inn i flyet hvor jeg ble tatt godt i mot av kabinpersonalet. Jeg må innrømme at det mildt sagt var dritkult å sette seg ned i det store setet, strekke ut benene og få servert en velkomstdrink! Det var også fantastisk å kunne trykke på en knapp og få setet forvandlet til noe som kunne minne om en seng. Aldri før har jeg vel opplevd en så behagelig langdistanseflyvning. Det var faktisk trist når flyet landet i Bangkok et halvt døgn senere.

----------
BKK-SIN
14/4-2011
SK8600 (flys av TG)
B777-300
Economy
----------
Jeg synes Economy hos TG er både bra og forutsigbart. Du vet hva du får: et varmt måltid, et godt underholdningssystem og god service.

----------
SIN-KUL
18/4-2011
A320-100
MI320
Business
----------
Jeg hadde bestemt meg for å ta en dagstur til Kuala Lumpur, og jeg gikk for business hos SilkAir. Et nytt flyselskap i samlingen :-) Jeg møtte opp grytidlig i terminal 2 på Changi, og etter å ha sjekket inn (uten bagasje) fikk jeg en invitasjon til loungen Sats Premier Club:



Loungen åpnet først kl. 05, så jeg benyttet muligheten til å bl.a. kikke på koi-dammen og en utstilling av 3D-TVer. Da klokken ble 05 gikk jeg opp til loungen og forsynte meg med litt kaffe (noe jeg egentlig ikke liker, men koffeinet kom godt med på dette tidspunktet) og en sandwich. Dette var i grunn en ganske kjedelig lounge, og de ansatte så ut til å mislike jobben sin.



Snart var det tid for å gå til gaten hvor det stod en snerten Airbus fra SilkAir og ventet (denne tok jeg bilde av, men det var så mørkt at resultatet ble heller begredelig). Ombord ble jeg ønsket velkommen, og jeg kunne sette meg ned i ett av 12 nydelige skinnseter:



Nesten alle setene i business ble fylt opp, og jeg fikk en avis og et glass appelsinjuice før avgang:



Jeg bet meg merke i heismusikken (hva kalles dette ombord på et fly - kanskje boardingmusikk?), og den ble faktisk spilt under hele flyvningen. Jeg satset på at det var på grunn av en feil, og da flyvningen bare var på 45 minutter så klarte jeg å leve med det.

Etter avgang kom kabinbesetningen rundt og ønsket hver og enkelt passasjer velkommen med Mr./Ms. + etternavn og med spørsmål om hva slags mat den enkelte ønsket å få servert. Valget stod mellom en baguette og en croissant. Både sidemannen og jeg valgte en baguette, men vi ble begge servert en croissant. Den unge flyvertinnen ble flau da vi begge påpekte feilen, og hun kom straks tilbake med riktig "rett". Det var merkelig å få servert en baguette på porselen, og med fullt bestikk og salt-/pepperbøsser:



"Fint skal det være" tenkte jeg, og begynte å spise med kniv og gaffel. Dette angret jeg på, da jeg knapt kom halvveis gjennom den seige baguetten før bordene ble ryddet og kabinen ble klargjort for landing. På vei inn til KUL kunne jeg skimte lyn et stykke unna, og det ble litt hopping og humping før vi landet. For å være helt ærlig så var denne flyvningen en litt masete opplevelse, da de småstressede flyvertinnene til stadighet spurte hvordan det gikk, og ville gjøre reisen så komfortabel som mulig. Hvis jeg hadde tatt denne ruten med jevne mellomrom så hadde jeg nok foretrukket å sitte bak forhenget, så jeg kunne fått slappet bedre av. Dessverre fikk jeg ingen EB-poeng på denne flyvningen, selv om den var booket gjennom SQ

----------
KUL-SIN
18/4-2011
SQ117
A330-300
Business
----------
På ettermiddagen var jeg tilbake på flyplassen, og siden jeg var tidlig ute spurte jeg om det var mulig å komme med et tidligere fly. Det var det, og siden jeg også her hadde business-billett ble endringen gjort av flyplasspersonalet med et stort smil. Jeg rakk så vidt innom SQ-loungen før jeg måtte gå til gaten, og for første gang skulle jeg fly med Singapore Airlines - OG med en A330!



Ombord ble jeg ønsket velkommen og geleidet til plassen min. Jeg begynte nesten å gråte, da business-setene og skjermene hos SQ gjorde at SK sitt så ganske stusselig ut i forhold. Men, det var bare å nyte det mens jeg kunne:





Jeg fikk et magasin og noe å drikke før avgang:



Etter avgang forstod jeg at det ikke ble noe in-flight entertainment på meg på denne korte flyturen (på kun 40 minutter). Jeg rakk allikevel å more meg med å justere på setet og late som jeg skulle sitte der en god stund Men før jeg rakk å drømme meg helt bort ble jeg spurt om hva slags mat jeg ville ha (denne gang uten at navnet mitt ble brukt), og valget mitt falt på en baguette med laks. Som hos SilkAir ble også maten hos SQ servert på porselen og med fullt bestikk. Men brettet så ganske tomt ut. Et lite kakestykke hadde gjort seg!



Denne gangen unngikk jeg å gå i fella, og spiste maten på turistklasse-måten; nemlig ved å trykke baguetten i meg med hendene. Jeg lyktes med dette, og fikk i meg all maten :-) Jeg rakk til og med en tur på toalettet, og før jeg gikk inn dit sa flyvertinnen til meg at jeg måtte være forsiktig der inne. Jeg vet ikke helt riktig hvordan det skulle tolkes?

Tilbake i setet mitt, og rett før kabinen ble klargjort for landing, kom jeg på at jeg ikke hadde fått innreisekort til Singapore. Jeg trykket på den lille knappen på fjernkontrollen, og før det hadde gått fem sekunder stod det to flyvertinner ved plassen min, i tillegg til at purseren fulgte ivrig med på noen meters avstand. Flyvertinnene beklaget at jeg ikke hadde fått innreisekort, og de hentet det med det samme. Det var hyggelig med så rask og dedikert oppmerksomhet :-) Rett før landing oppdaget jeg at fjernkontrollen viste hvor mange minutter det var igjen av flyvningen (litt utydelig, men det står 00:05):



Denne flyvningen var mye mer behagelig enn med SilkAir, både på grunn av flytypen, stolene og servicekonseptet. Etter landing i Singapore så jeg fem stk. A380 parkert ved siden av hverandre. Et mektig og herlig syn

Dagen før hjemreise til Oslo fikk jeg ennå en gang beskjed om at jeg var blitt oppgradert av Optiontown til business mellom BKK og CPH. Bingo nok en gang, med andre ord

----------
SIN-BKK
20/4-2011
SK8601 (flys av TG)
B777-300
Economy
----------
En helt full flyvning denne gangen, og som vanlig var det god mat og bra underholdning. Jeg valgte å se filmen "Burlesque" med Christina Aguilera, men filmen var dessverre lenger enn flyvningen. Nåvel.

----------
BKK-CPH
21/4-2011
SK972
A340-300
Business
----------
Før avgang var jeg innom business-loungen til Thai og sjekket mail og nyheter. "Dessverre" var jeg fortsatt mett etter serveringen på den foregående flyvningen, så all den lekre maten i denne loungen forble urørt fra min side. Etter hvert beveget jeg meg ned mot gaten, hvor det vrimlet av solbrente skandinavere og ikke fullt så solbrente thailendere. Vel inne i flyet var det nok en gang deilig å sette seg i et business-sete, men denne gangen var ikke spenningen like stor da jeg visste hva jeg kunne forvente av service og servering. Det var for øvrig fryktelig kaldt om bord, noe flere klaget over. Det ble det gjort noe med, og konsekvensen var at det ble ekstremt varmt natten gjennom. Allikevel sovnet jeg til slutt, etter et par drinker og en episode av "Family Guy" :-) Jeg ble vekket til frokost, og den norske piloten tok oss trygt ned til Kastrup.

----------
CPH-OSL
21/4-2011
SK1464
B737-600
Economy Extra
----------
Avslutningen på turen gikk stille og rolig for seg, og det var god plass foran forhenget på denne flyvningen.

Takk til deg som har lest hele rapporten, og fortsatt god påske!
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2011, 13:42   #2
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: OSL-CPH-BKK-SIN-KUL og tilbake igjen med SK, TG, MI og SQ

Heisann

For å ta det viktigste først: Det blir aldri for mange trip reports, selv om samme strekning med samme flyselskap er beskrevet tidligere kan ting forandre seg fort! Så jeg synes du burde skrive full rapport fra resten av turene også, for SIN-KUL-SIN var veldig bra!

God påske
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2011, 11:30   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,537
Default Re: OSL-CPH-BKK-SIN-KUL og tilbake igjen med SK, TG, MI og SQ

SilkAir er jo et selskap man ikke hører så mye om her ellers, så fint med noen inntrykk derfra. Er vel heller få skildringer av SQ sin ny regionale business class her
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-04-2011, 16:57   #4
SlidesArmed
Flyglad
 
SlidesArmed's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 53
Thumbs up Re: OSL-CPH-BKK-SIN-KUL og tilbake igjen med SK, TG, MI og SQ

Så bra at det blei tripreport av turen! Håper ferien forøvrig var bra.
__________________
Thomas
SlidesArmed is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2011, 18:30   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,423
Default Re: OSL-CPH-BKK-SIN-KUL og tilbake igjen med SK, TG, MI og SQ

Setter alltid pris på tripreports, uansett om det er "gamle" eller "nye" strekninger. Takk for fin påskelektyre.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2011, 20:41   #6
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: OSL-CPH-BKK-SIN-KUL og tilbake igjen med SK, TG, MI og SQ

Aldri feil med TR. Her i gården leses til og med Oslo-Bergen. Ellers takk for kjekk lesning
T.A.K is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa med non-stop KUL, tilbake til CGK, legger ned SGN -> Legges ned igjen Someone Flyforum 4 17-12-2015 12:23
OSL-CPH-WAW-IST-KUL-PNG-LGK-KUL-IST-WAW-CPH-OSL med SK, TK og AK i C og Y - Live LNv22 TripReports 19 20-11-2013 17:00
KUL-BKK-CPH-OSL i eco extra, får ikke valgt sete på KUL-BKK Powell Reiseforum 1 21-06-2012 00:04
Osl-cph-bkk og tilbake petru26 TripReports 6 25-03-2011 13:10
Første tur med SAS long-haul economy: KUL-BKK-CPH-SVG gardkarlsen TripReports 17 08-03-2009 12:48


All times are GMT +2. The time now is 08:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.