Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2017, 14:54   #1
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Widerøe Widerøe og Embraer 120

Heisann

Noen som har noe historie omkring Widerøe og deres bruk av Embraer 120?

Hvordan fungerte de for Widerøe? Fullstendig håpløst, eller kunne det feks ved tilfeldigheter blitt Embraer framfor Dash?

Regnr var:
LN-KOC,
LN-KOD
LN KOE
LN-KOB
LN-KOF (innleid)
__________________


Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 24-01-2017 at 08:40.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 15:18   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,853
Default Re: Widerøe og Embraer 120

De hadde vel 4 Brasilia?

Uansett så kom vel de inn da Widerøe kjøpte Norsk Air og som vel gjorde at Widerøe etablerte seg på Torp som regional base. De fløy vel BGO, TRD, SVG og CPH derfra, som jo er WFs kjerneruter derfra i dag
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 15:21   #3
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,090
Default Re: Widerøe og Embraer 120

EMB-120 er jo ikke noe kortbanefly og var således ikke noe alternativ for kortbaneoperasjonene. Jeg vet ikke hvordan disse flyene fungerte rent operasjonelt, men det var jo et naturlig valg å gå for Dash-8 også for regionalrutene når Dash-8 allerede var valgt for FOT-/kortbanerutene.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 15:29   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,253
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Det var arv etter Norsk Air. Norsk Air fløy noen år TRF-KRS-STN. Jeg vet ikke om de brukte EMB-120 på dette. Det står på Wikipedia at de hadde en F-50 innleiet en stund, men litt uklart om det var denne som gikk til Stansted. Jeg vil jo tro det da EMB-120 er liten. Et av de flyene jeg mangler på listen. Skulle gjerne prøvd.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 17:40   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,557
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Det var arv etter Norsk Air. Norsk Air fløy noen år TRF-KRS-STN. Jeg vet ikke om de brukte EMB-120 på dette. Det står på Wikipedia at de hadde en F-50 innleiet en stund, men litt uklart om det var denne som gikk til Stansted. Jeg vil jo tro det da EMB-120 er liten. Et av de flyene jeg mangler på listen. Skulle gjerne prøvd.
Joda, Widerøe Norsk Air leide LN-BBA (wet-lease) fra Busy Bee fram til BS-konkursen. Den gikk i hvert fall på TRF-BGO, muligens andre også. Den ble også brukt på TRF-KRS-STN på søndager, muligens også fredager. Resten av avgangene ble flydd med EMB-120. Dette var jo etter oppkjøpet, så LN-BBA hadde fulle WF-farger, som for det meste besto av folie.

Last edited by Stone; 23-01-2017 at 17:42.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 18:37   #6
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,614
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Fokker F50 i Widerøe farger.
https://digitaltmuseum.no/0110148972...-mk-050-fokker

Husker Brasiliaene, hadde at par turer med de. Jeg var ikke så veldig gammel, men husker jeg syns de virket mye eldre enn Dash8-300, slik at jeg håpet på den de gangene jeg fly til Sandefjord. Nå i etterkant er jeg veldig glad jeg fikk prøvd de.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 07:50   #7
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Heisann

Noen som har noe historie omkring Widerøe og deres bruk av Embraer 120?

Hvordan fungerte de for Widerøe? Fullstendig håpløst, eller kunne det feks ved tilfeldigheter blitt Embraer framfor Dash?

Regnr var: LN-KOC, LN-KOD & LN KOE
Som andre har skrevet så kom disse inn i WF etter oppkjøpet av Norsk Air, som var basert på Torp. De hadde de tre du skriver, men fikk også LN-KOB og en innleiet LN-KOF. I tillegg så leide de inn LN-BBA i 1992.

ta et søk på vår nærværende database, jfr link som heter Airpics i øverste blå linje på forumet, så skriver du registrering i søkefeltet øverst til venstre, og så finner du nok noen gamle bilder med litt info
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 08:38   #8
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Som andre har skrevet så kom disse inn i WF etter oppkjøpet av Norsk Air, som var basert på Torp. De hadde de tre du skriver, men fikk også LN-KOB og en innleiet LN-KOF. I tillegg så leide de inn LN-BBA i 1992.

ta et søk på vår nærværende database, jfr link som heter Airpics i øverste blå linje på forumet, så skriver du registrering i søkefeltet øverst til venstre, og så finner du nok noen gamle bilder med litt info

Takker for informasjonen til alle sammen.


Er også nysgjerrig på om noen "husker" flyene fra sitt virke. Om det var som tankbilsjåfør eller flyvertinne, alltid interessant å lese om det som for oss her blir å regne litt eksotisk. (Brasiljaner med propeller a gitt)
__________________


Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 24-01-2017 at 08:46.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 10:04   #9
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,781
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Jeg hadde en gang en flott tur med en av Brasiliaene, Sola - Flesland - Værnes.
Tilsynelatende en uvanlig rute for Widerøe.
Så vidt jeg husker, midt på dagen, og i en periode hvor Braathens SAFE ikke hadde avganger.

Hadde sete på rad 1, på høyre side, og med et "hav" av benplass.
Muligens pga avsatt plass for galley hos andre operatører ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 10:20   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,480
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Jeg hadde aldri Embraer 120 Brasilia som "virke", men hadde gode venner hos Norsk Air - senere Widerøe som jobbet ombord (Kaptein og Flyvertinne). Norsk Air var jo I lang tid en suksess historie, de bygget opp et solid selskap rundt Embraerene med svært god operasjonell Standard. De l jo også grunnlaget for den positive utviklingen Torp som flyplass har hatt.

Selv hadde jeg gleden av å fly Norsk Air sine EMB-120 flere ganger TRF-CPH en rute som gikk bra, rutene TRF-SVG og TRF-BGO gikk også meget bra og var til større irritasjon hos Braathens Safe enn de burde ha vært. BU startet en ikke veldig suksessfull konkuranse med en rute FBU-TRF-SVG-BGO jeg mener at den ble startet ned en Busy Bee F27 (Stone får arrestere meg) og den gikk 10 minutter før Norsk Air fra Torp til Stavanger - men Norsk Air landet nesten alltid først I SVG.

Godt gjemt på forumet har vi vel også en "RAMP" som jobbet med EMB-120 på Torp rett etter at WF hadde overtatt.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 10:37   #11
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,557
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
BU startet en ikke veldig suksessfull konkuranse med en rute FBU-TRF-SVG-BGO jeg mener at den ble startet ned en Busy Bee F27 (Stone får arrestere meg) og den gikk 10 minutter før Norsk Air fra Torp til Stavanger - men Norsk Air landet nesten alltid først I SVG.
Nesten rett, FBU-TRF-SVG-HAU-BGO gikk med en BS F.27. Men den startet allerede i 1984, mens Norsk Air (eller rettere sagt Norsk Flytjeneste) ennå fløy med Beech King Air. Brasiliaene kom vel ikke før sent i 1986.
Men EMB-120 var en rask maskin og hadde null problemer med å parkere en heller treg F.27-100 mellom TRF og SVG.

Forøvrig, i tillegg til de nevnte fly leaset også Norsk Air PT-SIJ (c/n 120014) fra Embraer i snaut tre måneder i starten av 1988. Enten denne eller LN-KOF var, hvis jeg husker rett, ganske blankpolert og gikk (uoffisielt) under navnet "Sølvpilen".

Last edited by Stone; 24-01-2017 at 10:39.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 11:45   #12
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Enten denne eller LN-KOF var, hvis jeg husker rett, ganske blankpolert og gikk (uoffisielt) under navnet "Sølvpilen".
Jeg kan forstå om denne ble kalt sølvpilen. (usikker på om jeg har lov å legge inn bilde)
http://www.airpics.com/?q=LN-KOF&rows=6
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 00:39   #13
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Skal vedde på at Kjell Oscar (LN-KOG her på forumet) gremmes over at de ikke fikk én maskin til..

Jeg har totalt fem turer med disse, den første var med sølvpilen i september 1987. Loggboka sier 40 minutter på TRF-SVG og en time blank på TRF-TRD. Toppfart på drøye 600 km/t og cruise på 550 er pene tall for en liten turboprop. Pen å se på er den også. En 737 eller DC-9 hadde i beste fall vært 5-10 minutter kjappere på distanser under 500 kilometer.

Det begynner å bli noen år siden, men kan ikke huske annet enn at den var helt grei å fly med. Men, som raider66 også sier, raske vinger gir nesten alltid behov for lange baner og den var ikke noen kortbanemaskin. Wikipedia sier drøye 1400 meter på take-off. I dag kunne den kanskje blitt brukt på Oslo-Stord/Florø/Brønnøysund/Sandnessjøen men dengang var dette bare 800 meters baner og dermed ikke aktuelt.
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 08:45   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,143
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Jeg vil mene det er bra de stoppet der det stoppet

Det er noen unøyaktigheter her som må rettes opp. La oss ta historien.

Det var en gang et selskap som het Norsk Flytjeneste som holdt til i Sandefjord. De var på et tidspunkt en del av Kosmos som i sin tid ble etablert av den ikke ukjente Anders Jahre. Norsk Flytjeneste fløy sine Beech, Cessna og Piper med skorsteinsfargene til Kosmos. Etter hvert som innenriksmarkedet i Norge ble åpnet opp og man så at Torp hadde et utviklingspotensiale, bestilte selskapet Embraer EMB-120. Anders Jahres Rederi reserverte serien LN-KOA/LN-KOJ i januar 1985. Norsk Flytjeneste skiftet navn til NorskAir eller NorskAIR i oktober 1986 mener jeg.

Hvis vi bare holder oss til Brasiliaene, så var LN-KOC (120-024) det første flyet som kom. Det ble registrert 12/9-86. LN-KOD (120-027) ble registrert på dagen to måneder senere. LN-KOE (120-063) kom 29/10-1987. LN-KOB (120-112) var i NorskAir i 13 måneder fra 12/1-89 til 8/2-90. LN-KOF (120-071) var innleid fra april 88 til mai 1989.

Hovedfokus var fra basen på Torp med ruter til København, Stavanger, Bergen og Trondheim. De fløy også fra Skien til Stavanger, Bergen og Trondheim. Men det var noen interessante avarter. De hadde en rute NC674 som gikk BGO-GEN på kvelden vinteren 1988. Jeg husker ikke hva som skjedde med flyet etter at jeg gikk av, men det kan være det var en rundtur til Bergen. På denne tida var det NorskAIR som hadde FBU-VDB-BGO. Den fløy de med innleid Jetstream fra svenske Air X.

Widerøe fikk selskapet i 1990 og fra 1996 ble selskapet helt intergrert.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 08:51   #15
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,143
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Når det gjelder LN-BBA og det fæle bildet Scandinavian lenket til. Fotografen burde skamme seg .

Det bildet tok jeg på Torp i otta, dvs ca 06:30, 22/8-1992 på vei til Røros. Jeg kommer ikke til å glemme den dagen - mest pga en stygg matforgiftning med dertil hørende osv.

Widerøe NorskAir leide LN-BBA av Busy Bee of Norway for å fly TRF-KRS-STN fra vinterprogrammet 1991 til overgangen sommer-/vinterprogram 1992. Jeg mener de holdt litt ut i vinterprogrammet før alle i regionen hadde hatt nok pubturer.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 09:12   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,853
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Kroppen på Brasilian har jo også mye til felles med ERJ-135/140/145 slik jeg har skjønt. Veldig lik kabin, og nese og hale ser jo veldig like ut. Litt kortere og andre vinger selvsagt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 10:10   #17
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,143
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Neseseksjonen er den samme. Jeg fikk det forklart av en British Regional kaptein da jeg lagde en artikkel for Airways en gang for lenge siden. Den er ikke designet for hastigheten til jetflyene og støyer mer enn godt er. Han hadde kjøpt seg eget noise-cancelling headset. En annen sak med ERJ-ene er at i visse hastigheter beveger kroppen seg litt som et stupebrett.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 10:23   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,480
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Jeg vil mene det er bra de stoppet der det stoppet

Det er noen unøyaktigheter her som må rettes opp. La oss ta historien.

Det var en gang et selskap som het Norsk Flytjeneste som holdt til i Sandefjord. De var på et tidspunkt en del av Kosmos som i sin tid ble etablert av den ikke ukjente Anders Jahre. Norsk Flytjeneste fløy sine Beech, Cessna og Piper med skorsteinsfargene til Kosmos. Etter hvert som innenriksmarkedet i Norge ble åpnet opp og man så at Torp hadde et utviklingspotensiale, bestilte selskapet Embraer EMB-120. Anders Jahres Rederi reserverte serien LN-KOA/LN-KOJ i januar 1985. Norsk Flytjeneste skiftet navn til NorskAir eller NorskAIR i oktober 1986 mener jeg.

Hvis vi bare holder oss til Brasiliaene, så var LN-KOC (120-024) det første flyet som kom. Det ble registrert 12/9-86. LN-KOD (120-027) ble registrert på dagen to måneder senere. LN-KOE (120-063) kom 29/10-1987. LN-KOB (120-112) var i NorskAir i 13 måneder fra 12/1-89 til 8/2-90. LN-KOF (120-071) var innleid fra april 88 til mai 1989.

Hovedfokus var fra basen på Torp med ruter til København, Stavanger, Bergen og Trondheim. De fløy også fra Skien til Stavanger, Bergen og Trondheim. Men det var noen interessante avarter. De hadde en rute NC674 som gikk BGO-GEN på kvelden vinteren 1988. Jeg husker ikke hva som skjedde med flyet etter at jeg gikk av, men det kan være det var en rundtur til Bergen. På denne tida var det NorskAIR som hadde FBU-VDB-BGO. Den fløy de med innleid Jetstream fra svenske Air X.

Widerøe fikk selskapet i 1990 og fra 1996 ble selskapet helt intergrert.
Siden vi har funnet frem kostene og rydder opp I unøyaktigheter og anna grums - så "fikk" vel Wideroe Norsk AIR allerede I 1989 - ved hjelp den utmerkete linken fra Fellowship finner jeg mange bilder av en hybrid - Norsk AIR's blå farger - men med WF's måke I halen og over Norsk AIR logoen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 10:36   #19
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,943
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Usikker på hvor gammel denne er men har denne i hylla.
http://puu.sh/tCf0Y/e85018337c.jpg

Har forøvrig fem turer i E120 fra 94-96. I 96 var utreise med E120 men hjem i Dash-8. Samtlige på WF flightnr.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 11:08   #20
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,143
Default Re: Widerøe og Embraer 120

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Siden vi har funnet frem kostene og rydder opp I unøyaktigheter og anna grums - så "fikk" vel Wideroe Norsk AIR allerede I 1989 - ved hjelp den utmerkete linken fra Fellowship finner jeg mange bilder av en hybrid - Norsk AIR's blå farger - men med WF's måke I halen og over Norsk AIR logoen.
Det er helt riktig, overtakelsen var i 1989.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer) sail4fun Flyforum 280 08-07-2023 01:39
Widerøe Embraer 190 flymodell Tarzan Samlerhjørnet 3 10-03-2023 20:23
Superjet 120 - Statustråd Radiv Flyforum 1 30-11-2018 08:37
Embraer EMB-120 Brasilia model 1/72 skala SE-SAM Samlerhjørnet 0 02-08-2015 21:43
Hvit EMB-120 på BGO BGO Flyforum 7 07-08-2006 09:40


All times are GMT +2. The time now is 08:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.