Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2015, 12:41   #1
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Har hatt noen turer med UA domestic i 2014 og har vært så urutinert og sagt ja til kaffen de serverer. Smaken på kaffen er dessverre noe av det verste jeg noen gang har smakt og jeg er relativt sikker på at jeg ikke er alene om den oppfatningen..

De av dere som reiser på domestic i USA, er det like dårlig stilt blant AA, DL og andre? Virgin America? eg er klar over at kaffedrikkere i USA og Norge er ytterpunktene i kaffeverdenen men hadde vel strengt talt forventet noe mer enn det de serverte der.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2015, 15:04   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Litt ymse, men stort sett på nivå med pulverkaffe .. Problemet i fly er som regel at smaken ikke er tilpasset høyden. Derfor smaker det ofte rart selv om kaffen i utgangspunktet er ok. Dårlig renhold av kaffetrakterne kan også være en faktor. UA serverte Starbucks, men det er det muligens slutt på. Har ikke fløyet dem på en stund.

Men å kalle USA 'motsatt ytterpunkt' i kaffeverdenen, er direkte feil. Selv om de uvaskede massene drikker Folgers ('Freiends don't let friends drink Folgers') og Bud Light, er kaffekulturen (og ølkulturen) rimelig bra. Dog med store geografiske forskjeller. Nordvest f.eks. er et eldorado både for kaffe- og ølfans.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2015, 15:15   #3
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Aldri fått med meg at de serverer annet enn GT og vodka/gingerale innenriks i USA jeg..



Man lærer så lenge man lever.. Haha.

God helg!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2015, 15:59   #4
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Var strålende fornøyd med Dunkin Donuts kaffen på JetBlue JFK-NAS sommer 13.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2015, 16:07   #5
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Litt ymse, men stort sett på nivå med pulverkaffe .. Problemet i fly er som regel at smaken ikke er tilpasset høyden. Derfor smaker det ofte rart selv om kaffen i utgangspunktet er ok. Dårlig renhold av kaffetrakterne kan også være en faktor. UA serverte Starbucks, men det er det muligens slutt på. Har ikke fløyet dem på en stund.

Men å kalle USA 'motsatt ytterpunkt' i kaffeverdenen, er direkte feil. Selv om de uvaskede massene drikker Folgers ('Freiends don't let friends drink Folgers') og Bud Light, er kaffekulturen (og ølkulturen) rimelig bra. Dog med store geografiske forskjeller. Nordvest f.eks. er et eldorado både for kaffe- og ølfans.
Ja jeg er veldig klar over forskjellene og erfart det selv. Mtp UA så reagerte jeg mest på styrken på kaffen. Den kan hende kaffen i seg selv ikke var så ille men den var så svakt blandet at det minnet nesten mer som en form for dårlig saft enn noe annet. Trodde de kanskje hadde gått tom for kaffe første gang men så gjentok dette seg alle gangene jeg fløy med UA.

Hva har jeg lært; hold deg til GT og øl!
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2015, 16:45   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

De har vel overtatt den gamle Continental-kaffen ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2015, 21:50   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Kaffe kjoeper man i terminalen foer boarding - end of story!. UA har forlengst sluttet med Starbucks Kaffe - de bruker noen meorkebrune "Crayons" som males opp og serveres som imitation Coffee. Hawaiian er noe bedre - men de fly ikke alltid dit du skal hvis du ikke er meg

...øl! er det ikke saa mye bedre med....mye gult tynt søl! (Budweiser, Coors, Miller og Heiniken) igjen bedre aa sette seg ned med en Big Kahuna fra Kona Brewery i Kona Brew Pub paa Honolulu International - eller i Vest finnes det som regel gode Mikrobrygg i Terminalene - Gult øl maa en jo faa betalt for aa drikke det er jo markedfoeringsverktoey

Det eneste skikkelige unntaket er Horizon (som er brandet Alaska) de servere god Starbucks Kaffe og Mikrobrygg fra Murer og det gjoer de gratis (TOS og Kjos hater Horizon....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2015, 21:53   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Hva har jeg med saken her å gjøre? Slutt med å trekke meg inn i alt mulig.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2015, 21:54   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Men ting skjer ..... ikke systemwide, men hvis dette blir populært, blir det fort øket.

http://news.delta.com/2014-12-05-Del...light-Offering

Quote:
Delta Air Lines (NYSE: DAL) this week began stocking its beverage carts with a selection of regional craft beers to bring local options to customers. The move continues the airline's focus on bringing regional food, wine and now beer to the in-flight experience.
Regional Craft Beers now available on Delta.

Beer from Ballast Point Brewing Company (San Diego), Blue Point Brewing Company (Long Island, NY), Brooklyn Brewery (Brooklyn, NY), Lagunitas Brewing Company (Petaluma, Calif.), Newburyport Brewing Company (Newburyport, Mass.), Samuel Adams (Boston), and Stone Brewing Company (Escondido, Calif.) join SweetWater Brewery (Atlanta) to give all customers on routes within the U.S. a craft beer option.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2015, 23:55   #10
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

US (in general) går vel Starbucks for å lage noe av den værste kaffen.
Mens Joffrey´s er kjent for a lage noe av den beste.
Code:
https://www.joffreys.com/About/About-Us.aspx
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2015, 00:26   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Quote:
Originally Posted by MCO-WDW View Post
US (in general) går vel Starbucks for å lage noe av den værste kaffen.
Nei, det er Folgers, det ....

Starbucks lager mange typer kaffe. Du må vite hvilken type og styrke du liker og misliker. For mange er kaffe kaffe, mend et er mye mer nyansert enn det. Jeg drikker en god del French Roast. Den finner jeg helt OK. Noen av de andre typene, f.eks. Pike Place Roast, som er veldig populær, finner jeg udrikkelig.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2015, 00:53   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Det er svaert sjelden at en finner Starbucks Kaffe hjemme hos oss, men det er ikke fordi det er daarlig kaffe, Starbucks levere en helt grei kvalitet (og de har meget solide kvalitets kontroller og gode rutiner), som flyplass kaffe er det helt greit, selvom jeg gaar rett forbi Starbucks i SFO og til Peets som kanskje er Vestkystens Joffreys (Joffreys er ikke i markedet her i Vest).

Blant mine favoritter er Stumptown i Portland - Kai Coffee i Honolulu - begge utmerket - men en single origin Starbucks brygget i en Clover Maskin er ogsaa blant de bedre kaffe opplevelene en kan ha.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2015, 01:18   #13
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Vet ikke hvordan det er nå om dagen, men før i tiden brukte man mye columbiansk kaffe
i USA som for oss europeere kan smake litt "bittrere/beskere" enn det vi er vant til.
Forøvrig så er vannkvaliteten meget viktig for smaken, og jeg antar at denne sikkert
varierer mye fra fly til fly avhengig hvilken by det er tappet og hvordan det er lagret.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2015, 03:06   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Vet ikke hvordan det er nå om dagen, men før i tiden brukte man mye columbiansk kaffe
i USA som for oss europeere kan smake litt "bittrere/beskere" enn det vi er vant til.
Forøvrig så er vannkvaliteten meget viktig for smaken, og jeg antar at denne sikkert
varierer mye fra fly til fly avhengig hvilken by det er tappet og hvordan det er lagret.
Du har helt rett med vannkvaliteten, United maatte i sin tid endre paa rutinene rundt vannet foer Starbucks godkjente dem. Det er nok lenge siden Columbia Kaffen forsvant i USA - min stoerst innvending mot "den gamle" amerikanske kaffekulturen er at kaffen var alltfor tynn - men den ble jo drukket i boettevis til middag - selv den dag i dag staar det kaffe kopper paa enkelte resturant bord (billig kjede resturanter som Applebys, Denny's, iHOP etc.

Etter 15+ aar her i USA synes jeg kaffen som serves i Norge er "bittrere / beskere" enn hva jeg er vant med, kaffekulturen (den nye) her i USA har klart beveget seg mot den Italienske. Starbucks har nok ledet veien mot Italiensk Kaffekultur, blant annet brenner de kaffene hardere enn hva Norske smaksloeker er vant med, og for all del Norge har utrolig mye god kaffe ekspertise og ikke minst utmerket kaffe.

Naar det gjelder Columbiansk Kaffee er det vel Lufthansa som virkelig har brukt og markedsfoert denne kaffen helt tilbake til jeg satt og troekka billetter paa Fornebu og fra en som ikke liker kaffen bitter / syrlig synes jeg alltid at LH har hatt bedre kaffee enn de fleste andre.

Naa er jeg noe over gjennomsnittet interessert i Kaffee - og tilbringer mye tid paa "Cuppings" baade hos Stumptown i Portland og hos min lokale Kaffepusher Kai Coffee paa Waikiki, saa det blir fort mye kaffeprat....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2015, 12:46   #15
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Kaffe kan diskuteres mye

Var kanskje litt uklar når det gjelder columbiansk kaffe. Den er ikke nødvendigvis
bittrere i utgangspunktet, men "blenden" de lager/liker inneholder ofte mye Robusta (bitter) som
er en rimeligere variant enn kaffe fra Arabica planten. Derfor er "billig" kaffe ofte "bittrere" enn dyr.

Når det gjelder vannkvaliteten og smak, så kan man lett kjenne forskjell bare ved f.eks å ta med
sin favorittkaffe hjemmefra og til hytta på fjellet. Smaker veldig forskjellig. Sannsynligvis liker du den
bedre hjemme da det er her du drikker den mest og er vant til den smaken.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2015, 12:55   #16
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Heisann!

Litt OT, men om man vil ha perfekt kaffe fra en "single estate" kan man få tilsendt det fra Hilo Coffee Mill på The Big Island, Hawaii.

Var der i sommer, og er en gammel bestemor og familien som driver den. Alt håndmalt og brent på gården hos dem, og kvaliteten er fantastisk. De har fra egen avling ferdigbrent kaffe i Oktober og April, men sitt på nettet og vent til den blir lagt ut, den forsvinner i løpet av minutter til kunder fra hele verden. (JA, de sender til Norge, har fast bestilling inne hos dem..)

De tilbyr også en single-estate kaffe fra Maui som smaker utrolig bra.

Bare litt sånn lørdagstips.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2015, 13:59   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Kaffen hos UA og andre amerikanske selskaper

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Var kanskje litt uklar når det gjelder columbiansk kaffe. Den er ikke nødvendigvis
bittrere i utgangspunktet, men "blenden" de lager/liker inneholder ofte mye Robusta (bitter) som
er en rimeligere variant enn kaffe fra Arabica planten. Derfor er "billig" kaffe ofte "bittrere" enn dyr.
Her er det vel også litt geografiske forskjeller på smaksløkene eller vanene ute og går. Nå vet jeg ikke med USA, men i Norge så brukes det jo mer Arabica bønner i forhold til Robusta hvis man sammenligner med endel andre europeiske land
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Plus billett hos andre selskaper (code-share m.v.) Ståle Reiseforum 83 13-01-2024 20:10
Amerikanske Selskaper Q3 results LN-AFG Flyforum 9 29-10-2011 15:32
Q3 2010 amerikanske selskaper Someone Flyforum 16 12-11-2010 00:08
Amerikanske selskaper Q1 2010 Someone Flyforum 6 22-04-2010 19:55
Amerikanske selskaper Q3 2009 Someone Flyforum 23 11-12-2009 18:42


All times are GMT +2. The time now is 16:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.