Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 31-08-2016, 13:40   #1
eirikma
>>>>><<<<<
 
eirikma's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
Default Ensam lång väg hem - The returntrip DVO-OSL via SIN og CPH

Låner tittelen fra en låt av Kent for denne rapporten, og det i hovedsak av en grunn, nemlig at jeg måtte forlate fruen igjen på Filippinene for videre prosessering av visumpapirer. Etter to uker som gift var det ikke særlig hyggelig, men siden reglene er slik, og jeg må hjem og jobbe, så må man bite i det sure eplet og gjøre det som må gjøres. Men slike turer kan det jo fort bli rapport av, så siden jeg faktisk husket å ta bilder denne gangen, blir det rapport fra denne flighten.

MI566 DVO-SIN Gate 3 9V-MGC B737-8SA Seat 10F
Så var dagen kommet. Fire uker til ende med ferie sammen med kone og familien hennes var over. Så fikk man kjenne mer på den filippinske livsstilen med enkelhet og varme så det holder. Men trives godt med det. Gleder meg til jeg og fruen kan besøke igjen.

Bil var bestilt i god tid i forveien, og fra der fruen bor og til Davao tar det i underkant av fire timer. Kl 07:30 var vi på vei, og jeg er fortsatt glad for at jeg ikke kjører her. Ble litt kappkjøring med en trailer på turen. Setebelte blir ikke særlig brukt, selv om undertegnede konsekvent brukte belte der det var tilgjengelig. Ble også et stopp på et spisested for litt tanking av vomma før vi kjørte til flyplassen for kyss og klem og adjø.

Som Filippinske flyplasser flest ble det screening før man kom inn til innsjekking og fikk levert bagasje. Deretter opp i andre etasje for betaling av 700 pesos i terminalavgift (ca 140 kroner), immigrasjon for utstempling og deretter en ny screening. En siste sjekk av bagasje, pass og boardingkort ble det også før vi kom til gateområdet. Wifi funket greit og fikk tekstet med fruen en del før det var klart for ombordstigning.
Sete 10F er ikke laget for velutviklede skandinavere med samme benlengde som undertegnede. Knyttneven kom ikke imellom kneet og setet med andre ord.


Dårlig plass for en langdryg nordmann

Flyturen var beregnet til 3:10 og stemte bra. Morsomt med 737 til SilkAir er at de har flåte i taket foran og midt i kabinen. Uvant å se, men det flys jo over store områder med vann, så skjønner det. Maskinen var levert ny til selskapet April 2014, og har sky interiør. Var 100% belegg, så vidt jeg kunne se, både i business og økonomi.

Vel i lufta drøyde det langt om lenge med slukking av setebelteskiltet. Var også mer regelen enn unntaket at setebelteskiltet var på. Virket som de var nervøs for turbulente områder. Har opplevd verre turbulens enn det vi opplevde, hvor setebelteskiltet var av. Nuvel...
Menyen var enten sjømat eller kylling. Valgte kyllingen, som visstnok ble servert med meksikansk saus. Mais var det i alle fall nok av...! Men kyllingen var god. Filippinere bruker aldri kniv når de spiser. Det går som oftest i gaffel og skje. De to filippinske damene ved min side brukte selvfølgelig dette. Jeg var bare sjeleglad for at jeg endelig fikk en kniv, etter 4 uker med skje!
Etter mat og drikke sov jeg en liten time før jeg våknet opp til litt risting og noe som lignet på uværsskyer. Det gikk fort over.


Nydelig ettermiddagssol ved nedstigning til SIN

Vel nede på bakken parkerte vi ved F54 og gjorde kort prosess ved ankomst. Sjekket gateinformasjon på touchskjermene, og fikk vite at SQ352 skulle gå fra A15, som er i T3, så da var det bare å komme seg over dit. Sist gang jeg reiste, da med A380 til FRA, hadde vi gate A5, og det er så å si rett ut av SkyTrain fra T2. Denne gangen kunne man velge enten å gå ut til piren eller ta Skytrain dit. Genialt å ta seg fram på den måten!


Er glad jeg slapp å gå via T1. Ser langt ut

Så da var det fire timer å slå ihjel på Changi Airport. Det gikk greit. Fant en ladestasjon og fikk ringt fruen via Facetime. Snakket også litt med en kollega som har vært igjennom det samme som meg. Morsomt å dele erfaringer. Så, etter 2,5 timer kjente jeg at mat var kjærkomment, så fant Hard Rock Cafe og tok meg en øl og en burger til den nette sum av 40SIN$ (!) og godt var det. Morsomt når en halvliter koster 15SIN$ (ca 100,-) og på tur til Filippinene betalte jeg 90,- for en halvliter i BOO...

SQ352 SIN-CPH Gate A15 9V-SVC B777-212ER Seat 37A
Ca en time før avgang begynte jeg å bevege meg mot A15. Da åpnet de pre-boarding area.
Under screening oppdaget personellet noe i ryggsekken som ikke skulle være der, og som jeg ikke visste var der. Fruen hadde lagt en boks aloe vera gel i ryggsekken før jeg dro fra de, og den passerte glatt sikkerhetskontrollen i DVO. Den var på 300ml, så den måtte kasseres. Vet ikke helt hva som er verst, at sikkerhetskontrollen på Filippinene er så sløv, eller at jeg ikke får ta den med meg videre, da den har vært igjennom en flight allerede, og tydeligvis ikke er noen trussel mot flysikkerheten. Nuvel, regler er regler, så la meg langflat, beklaget og kasserte boksen. Ved gate stod en trippelsjuer klar til 11 timer og 50 minutter i luften mot skandinavisk jord.


9V-SVC parkert ved gate i CPH. Flyet ble levert ny til SQ i Juli 2001. 15 år gammel maskin med andre ord. Bilde tatt fra F piren

Boarding gikk effektivt, og det gikk ikke lang tid før flyet var klart for avgang. Ble sittende ved siden av to dansker, og vi alle hadde skulderbredde godt over asiatisk standard, så vi håpet på andre ledige seter. Det var imidlertid 100% belegg, så da måtte vi belage oss på 12 timer skulder mot skulder. Var veldig glad for å ha vindussete. Da gikk det an å lene seg mot veggen i det minste...


Knyttnevetesten bestått

Etter at varme kluter var samlet inn igjen sovnet jeg av i setet. Våknet opp av pushback og sikkerhetsvideo. Sovnet av igjen under taxi og våknet opp igjen ved Rotate... Skippet middagen, som mine sidekamerater også gjorde, for å få sårt tiltrengt søvn. Sov 6 timer i strekk. Kjente at denne maskinen kunne trenge en retrofit. Da jeg våknet opp, kjente jeg rammen under seteputen. Ikke særlig behagelig altså. I våken tilstand så jeg Captain America: Civil War. Liker underholdningssystemet ombord, selv om skjermene er noe utdatert i forhold til f.eks. A380. Men har et håp om en retrofitted maskin en gang i framtiden når jeg skal tilbake på ferie. Velger glatt CPH framfor FRA til transit.
Ca 2 timer før ankomst ble lyset slått på, og kabinen ble gjort klar for frokost. Varme kluter ble delt ut, og serveringen kunne starte. Varmvalget stod mellom Egg Frittata eller noe asiatisk jeg ikke husker hva var. Valgte naturlig nok førstevalget. Smakte helt greit. Egget var saftig og ikke så verst i konsistens, selv om det ikke var 100% slik jeg liker det. Men hva kan man forvente på et fly...?


Frokostbilde

Kabinen ble gjort klar for ankomst og plutselig var vi nede i CPH, og jeg var tilbake på Skandinavisk jord etter 29 dager i Asia. Jeg kan love dere det var med blandede følelser! Parkerte ved C35. Nå var det tre timer til neste flight, siden flyet landet kl 06:10 - ca et kvarter før rutetid - og jeg hadde videre flight kl 09:00. Fikk skiftet klær og pusset tennene, før jeg satt meg ned og ventet... Dvs, jeg fant meg en plass å sitte til slutt. Mitt intrykk av CPH er at de sitteplassene som er tilgjengelig, er i kafeene og restaurantene, og det er svært få andre sitteplasser utenom ved gatene. Der kunne de ha lært noe av SIN, hvor det var rikelig med sitteplasser utenom gatene også! Men nå skal det jo sies at SIN har en litt annen størrelse også. Jeg så at SK454 (som jeg vurderte, men lot være... Akk) hadde A8 som gate, og gamblet på at kanskje også SK1464 ville ha A piren som dokkingsted. Så feil kan man ta! Men heldigvis er det ikke så langt mellom A2 og D2. Satt og blomstret i vilden sky mens jeg ventet på at flyet til Gdansk skulle komme seg av gårde, og at flyet fra Oslo skulle ankomme. Fikk pratet med fruen da, og hun var glad for at alt hadde gått etter boka. Gikk også ut mot F piren for å få tatt et seriøst dårlig bilde av SQ maskinen som jeg kanskje kunne bruke her...

SK1464 CPH-OSL Gate D2 LN-RRS B737-883 Seat 23C
Da var det duket for siste del av reisen for denne gang. Skulle tilbringe et par dager i Oslo for å lege jetlag og for å avslutte ferien på en verdig måte med kinobesøk og litt feiring av vel overstått bryllup. Boardingen gikk greit, og fikk med meg at det var satt av 5 rader til Plus, selv om det var ca 80% belegg på flyet. Ledig midtsete med andre ord.


Jaggu bestått knyttnevetest her også!

Takeoff ca 10 minutter etter oppsatt rutetid, men med 55 minutters flight skulle de være nede 5 minutter før ankomsttid, og det stemte bra. I ren SAS stil gikk setebelteskiltet av så å si før hjula var i skroget. Kjente at frokosten fra SQ begynte å melde avgang, så det var på tide å fylle på nytt innhold i vomma. Kjøpte like så greit en frokost til, jeg. Jeg kan love dere at etter fire uker med dårlig brød, og mye ris, og mat som var besukret til maksgrensen min, var det meget noe annet og etterlengtet å spise rundstykker med ost og skinke på, selv om rundstykkene er så små at man må ha 4 stk for å få et helt hjemmelaget rundtykke! Og müslien smakte utmerket også! Men på kaffefronten syntes jeg at SQ gjorde det bedre. Vel nede på bakken var det litt shopping i den enda større taxfreen på ankomst. Var vel bare 3-4 stk der, så hadde plenty med rom å røre meg på. Etter innkjøp av Toblerone og 12 pakning med Erdinger til 19 kroner flaska (49,90 på polet) stod kamerat med bil og ventet på meg for ekvipasje til Oslo.

Dermed var turen over...
__________________
Whisper Mode!

Last edited by eirikma; 01-09-2016 at 00:31.
eirikma is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LKL AN124 på väg till Lakselv wizard Spotteralerts 1 11-01-2014 11:54
LN-NOC lång vistelse i BUD? OpelZafira Register- og ATC-Forum 10 11-01-2013 21:49
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) SeatBelt TripReports 27 01-11-2011 21:46
OSL-CPH-BKK-SIN-KUL og tilbake igjen med SK, TG, MI og SQ Fly med oss TripReports 5 25-04-2011 20:41
Eksperthjelp please (OSL-DVO) ANX Flyforum 4 16-03-2006 19:42


All times are GMT +2. The time now is 04:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.