Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-01-2020, 22:13   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Exclamation Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

I tillegg til all offentlig transport, er flyplassen i Wuhan stengt for avreisende passasjerer. Dette som et tiltak av myndighetene for å hindre spredning av Coronaviruset


https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51215348

Quote:
Wuhan: Virus-hit Chinese city to shut public transport
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2020, 23:07   #2
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

9 millioner som bor i byen, tenker det kjennes godt når det er lockdown der.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2020, 23:17   #3
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Imponert av at de faktisk stenger flyplassen.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2020, 00:57   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

En så stod by har naturligvis mange besøkende fra resten av Kina og fra utlandet. Hvor lenge kan de holde på disse reisende? Har det skjedd noen lignende noe sted i fredstid?

Glad at jeg ikke var på helgetur dit da det skjedde.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2020, 12:10   #5
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Er flyplassen egentlig stengt? Jeg ser det er direkteruter til f.eks Paris fra Wuhan, med Air France, og nå er viruset bekreftet i Frankrike.

Eksplosiv utvikling i virusets spredning, jeg får lett bakoversveis. Som dere flynerds følger med på fr24 og andre nerdesider, så holder jeg alltid et øye med WHO's disease outbreak news. Derfor har jeg lest om viruset siden Desember, når det bare var enkelttilfeller og de var svært sjeldne og ikke var smittsomme mellom mennesker. På en periode over 1 måned var det ca totalt 200 bekreftede tilfeller med 6 dødsfall.

Nå kommer det ca 260 nye tilfeller pr dag, med fordobling av dødsfall. Foreløpig har dagens siste oppdatering fra WHO ikke kommet (de gir ut daglige oppdateringer), frykter at tallet med smittede vil øke eksponentielt. At det nå bekreftes tilfeller i Europa... ikke bra. Tydelig at viruset har mutert og smitter fritt mellom mennesker nå. Hvor dødelig vil det bli, og hvor stor spredning vil det bli?

Og hvorfor gjør ikke helsemyndighetene i f.eks England, Frankrike, Tyskland og andre store innreiseland mer for å stoppe folk på flyplassene? På togstasjoner? Havner? Har de aldri spillt "PANDEMIC"? Jeg er skuffet over at vi i 2020 er så tafatte og agerer med så lite handlekraft at det ikke settes innreiseforbud for å begrense spredning. Når folk først har begynt å bli syke inne i landet så hjelper det ikke å retroaktivt sette innreiseforbud...

EDIT: har du sett, der har Hong Kong iallefall kjørt krisemodus. https://www.nrk.no/urix/nye-dodsfall...and-1.14875611
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 19:45   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

SAS tilbyr gratis omboookinger for reiser til Kina før 23 februar


Selv om man selvsagt skal ta det alvorlig, så er det jo på grensen til massehysteri for noe som er en influensa
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 20:22   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
SAS tilbyr gratis omboookinger for reiser til Kina før 23 februar


Selv om man selvsagt skal ta det alvorlig, så er det jo på grensen til massehysteri for noe som er en influensa
Betyr ombookinger at en kan resie på et senere tidspunkt, eller betyr det at en kan reise til/fra en annen by istedet? Har en retur fra pvg som gjerne kunne gått fra nrt eller sin (joint venture sq) istedet:-) .
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2020, 21:47   #8
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Selv om man selvsagt skal ta det alvorlig, så er det jo på grensen til massehysteri for noe som er en influensa
Ja en ny og tilsynelatende meget smittsom influensa som enda er i utvikling er ingen ting å lage hysteri av

https://no.wikipedia.org/wiki/Spanskesyken
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2020, 03:18   #9
Snorreth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 138
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Da har undertegnede komme seg ut av Hubei!
Og godt er det, etter å ha spasert gjennom politisperringer etter diskusjoner med lokale patruljer og bla bla bla.

Det ble ikke fly mellom WDS-PEK, men heller tog!

Wuhan er meget frekventert lufthavn fot mitt vedkommende. Kjenner byen og flyplass meget godt, men har ikke vært der siden mai 2019.
Synd å se det som skjer i disse dager.
Det meste har vel kanskje blitt skrevet i avisene.


Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Er flyplassen egentlig stengt? Jeg ser det er direkteruter til f.eks Paris fra Wuhan, med Air France, og nå er viruset bekreftet i Frankrike.
Nå vet jeg ikke hva som står i papirene, men internasjonale flyvninger skal mer til for å bryte i Kina.
Wuhan/Hubei har stort fransk samfunn på grunn av bilindustrien, noe som gjør at andre franskmenn også slår seg ned der.
Jeg kan tenke meg at franskmenn ser for seg at Air France får fortsette sine flyvninger slik at folk får evakuert. Det er eneste vei ut med enkel avstand, med mindre man er sta eller har kontakter.
Det var hvert fall dritvanskelig å komme seg unna Hubei de to siste nettene som var hvert fall.
Politibetjentene jeg støtet på hevdet at togstasjonen var stengt og jeg bare skulle snu, fordi det var tryggest for alle, men jeg nekta så lenge billetten min fortsatt var gyldig.
Takk gud for det, for jeg kom inn på siste tog til Beijing, tror jeg.

Last edited by Snorreth; 27-01-2020 at 03:26.
Snorreth is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2020, 03:24   #10
Snorreth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 138
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
SAS tilbyr gratis omboookinger for reiser til Kina før 23 februar


Selv om man selvsagt skal ta det alvorlig, så er det jo på grensen til massehysteri for noe som er en influensa
Er jo ikke hysteri nå all offentlig transport blir stengt av myndighetene.
Er svært begrenset hva utlendinger får gjort under lockdown.

Er fint gjort av SAS, å tilby gratis endring.
Man risikerer reelt å havne på en flyplass som er låst inne...

Last edited by Snorreth; 27-01-2020 at 07:49.
Snorreth is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 13:41   #11
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Tog og ferger mellom Hong Kong og Kina stenges. Og fra midnatt idag vil man ikke lengere kunne få visa on arrival ved reise mellom Hong Kong og Kina... om man da finner en måte å komme seg over grensen.

Og igjen er det en karrikaturtegning i JyllandPosten som det reageres på. Nå er det Kina som krever en offentlig beklagelse:
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 14:33   #12
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

FINNAIR KANSELLERER FLYVNINGER TIL FLERE KINESISKE BYER
Det finske flyselskapet stopper alle flyvninger til Beijing, Daxing og Nanjing til slutten av mars, skriver flyselskapet på Twitter.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 14:37   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
FINNAIR KANSELLERER FLYVNINGER TIL FLERE KINESISKE BYER
Det finske flyselskapet stopper alle flyvninger til Beijing, Daxing og Nanjing til slutten av mars, skriver flyselskapet på Twitter.
For å presisere VGs dekning og hva Finnair faktisk melder: Finnair kansellerer sine 3x ukentlige til Beijing Daxing og 2x ukentlige til Nanjing, frem til slutten av mars

De vil fortsatt fly daglig til Beijing Capital og Shanghai. Samt 2x daglig til Hong Kong og 2x ukentlig til Guangzhou.

I tillegg kan man booke om eller kansellere billetter til Kina ut februar

https://company.finnair.com/en/media...ews?id=3549687
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 21:42   #14
Nona
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2018
Posts: 103
SAS SAS Kina-ruter

Hvordan påvirkes SAS’ operasjoner til Beijing, Shanghai og Hong Kong, etter virsus-utbruddet? Er det fall i antall passasjerer?
Nona is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 21:59   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS Kina-ruter

Det er jo uungåelig når f.eks. kinesiske turistgrupper får reiseforbud. De utgjør mye av trafikken. Vi ser Finnair har begynt å kansellere. Andre følger sikkert.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2020, 09:08   #16
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

BRITISH AIRWAYS STOPPER BOOKINGER TIL KINA-FLY
Flyselskapet British Airways stopper booking av direktefly til Beijing og Shanghai på grunn av coronaviruset, melder Sky News.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2020, 10:33   #17
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: SAS Kina-ruter

Flyselskapet British Airways har innstilt alle fly til og fra fastlandet i Kina med umiddelbar effekt. Det melder nyhetsbyrået Reuters.
Årsaken skal være coronaviruset, som oppstod i byen Wuhan i Kina.

Kilde: NRK
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2020, 12:51   #18
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

Flyselskapene British Airways, Lion Air og Seoul air har innstilt alle fly til Kina. Andre flyselskaper kutter ned på antall flyvninger til landet. Årsaken er coronaviruset, som oppstod i byen Wuhan i Kina. Det melder nyhetsbyrået AP.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2020, 17:14   #19
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Flyplassen i Wuhan stengt pga av Coronavirus

BILD: LUFTHANSA VIL INNSTILLE ALLE FLYGINGER TIL KINA
Det tyske flyselskapet Lufthansa vil innstille alle flyginger til Kina som følge av Wuhan-viruset, melder avisen Bild.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2020, 22:52   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default SAS Kina-ruter

Ser ut som bookingene nå er så svake at SAS gjør det samme som blant annet Lufthansa og deres datterselskaper, British Airways etc: stenger midlertidig rutene til Kina. Ser ikke ut som det er mulig å booke noe i februar
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Uro i Chile og konsekvenser for flytrafikken Someone Småprat 0 22-10-2019 14:33
Oljeprisen har allerede faatt direkte konsekvenser Tommy777 Flyforum 0 29-05-2008 18:26
En liten liste over Flyrelaterte Programmer sirpjalle Flyforum 9 03-11-2007 08:28
Dagens flyrelaterte ord 2: Nick Figaretto Flyforum 21 16-04-2005 15:18
Dagens flyrelaterte ord: CK Flyforum 13 14-04-2005 00:05


All times are GMT +2. The time now is 23:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.