Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-11-2015, 15:54   #1
Firelude
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 32
Default Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)?

Hei folkens! Er det noen som vet hvor lang tid en cocpit voice recorder eller en flight data recorder etter f eks et havari registrerer data ? Kan det som er registrert slettes av en "utro tjener" før myndigheten får det i hende ? Er det en bryter for å slå disse av ?

Er det lang batterikapasitet ? Spørsmålet dukket opp ang øvelser med havari og spørsmål om noen (crew) i ettertid etter evakuering har tilgang på cocpit.

Er kanskje en SOP for piloter ang dette ?
Firelude is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2015, 17:56   #2
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)?

Såvidt jeg har forstått for at FDR skal gjøre opptak (automatisk) så må enten;
- Flyet være i luften
- Dersom flyet er på bakken må en av motorene være igang

Det er ingen "av" eller "slette" knapp såvidt jeg vet, så for å få slettet data må man
nok gjøre kompliserte fysiske inngrep i selve boksen som en havarikomisjon antagelig vil merke.

Når det gjelder CVR så er vel en av prosedyrene ved en hendelse å trekke ut den tilhørende
sikkringen før man forlater flyet for å hindre at opptaket blir overspilt (siste 30 min). Så her kan man
vel i teorien få overspilt opptaket. Det er vel også en slette mulighet, men da må flyet være parkert
med "parking brake" på tror jeg... og det er den vel neppe etter ett "havari"...

Sikkert noen som vet mer enn meg om dette her.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 29-11-2015 at 18:10.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2015, 21:53   #3
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)?

Du kan ikke regne med at hverken FDR eller CVR registrerer noe som helst etter et havari. Begge får power fra flyets elektriske systemer, og er flyet svart, står begge disse. De har ingen batteri som driver dem.

FDR vil normalt registrere de siste 25 timer operasjon, og starter, som Wahoo sier, ved en motor i gang (som oftest over Low Oil Pressure Switch) eller når flyet er i luften.

CVR vil normal inneholde siste 120 minutter operasjon. Den vil også operere ved "Engine Running" eller når test switch er operert. Mange operatører har denne inkorporert i "before start checklist".
CVR'ens innhold kan slettes på bakken med parking brake set, bare trykk på "Erase-button". Men ved strømløst fly er jo det ikke mulig.

Det er riktig at det er en god regel etter en hendelse å trekke circuit breaker for disse. Men som oftest vil FDR'ens data allerede være registrert i FDAU (Flight Data Aquisition Unit) PCMCIA-kort eller utvalgte data i en QAR (Quick Access Recorder), eventuelt allerede sendt via ACARS hvis det er snakk om "Exceedance" av flyets eller motorenes limits.

Begge disse har circuit breaker i cockpit, men ingen lett tilgjengelig "av-bryter".

Jeg snakker her med bakgrunn i de flytyper jeg kjenner. (737 & Fokker...)

Last edited by Stone; 29-11-2015 at 21:59.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2015, 07:27   #4
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)?

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
CVR vil normal inneholde siste 120 minutter operasjon.
Du har rett, kravet ble visst økt fra 30 til 120 min for en del år siden.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2015, 12:40   #5
Firelude
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 32
Default Re: Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)?

Takk takk det var mye nyttig informasjon ! Da jeg tilhører brann&red styrken på en flyplass har en hørt diverse ang dette temaet. Forholdet at ingen av crewet har tilgang til cocpit etter evakuering er det noe som er gjeldene ?

Jeg tenker da om det er slik at etter en hendelse der flyet har blitt evakuert vil flyet bli myndighetenes ( SHT) sin "eiendom"?
Firelude is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2015, 12:57   #6
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)?

Quote:
Originally Posted by Firelude View Post
Jeg tenker da om det er slik at etter en hendelse der flyet har blitt evakuert vil flyet bli myndighetenes ( SHT) sin "eiendom"?
Det kommer vel an på alvorlighetsgraden, men SHT vil kunne "fryse" flyet hvis de anser at det er nødvendig.
Kanskje noen litt høyere opp i teknisk administrasjon kan ha noe å tilføye?
Stone is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2016, 17:26   #7
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)?

Quote:
Originally Posted by Firelude View Post
Hei folkens! Er det noen som vet hvor lang tid en cocpit voice recorder eller en flight data recorder etter f eks et havari registrerer data ? Kan det som er registrert slettes av en "utro tjener" før myndigheten får det i hende ? Er det en bryter for å slå disse av ?

Er det lang batterikapasitet ? Spørsmålet dukket opp ang øvelser med havari og spørsmål om noen (crew) i ettertid etter evakuering har tilgang på cocpit.

Er kanskje en SOP for piloter ang dette ?
Den mest aktuelle metoden for å ødelegge bevis etter en hendelse var nok å la avionics stå på etter landing på fly med 30 minutter kapasitet på cvr. Å bruke slette-knappen blir litt for åpenbart.

Hvis noen skal nekte crew adgang til eget fly så tviler jeg på at andre enn politi kan ha myndighet til det.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2016, 18:13   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)?

Ved havari eller svært alvorlig hendelse, er vel politiet kommisjonens stedfortreder inntil disse er på stedet, stemmer ikke det? Men noen må vel ta initiativet (med mindre det er er havari/personskader) og 'sikre' maskinen og det må vel Tilsynet avgjøre og instruere politiet på stedet .. er ikke det sånn noenlunde korrekt?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flightradar24 - hvordan virker det? Norshuttle737NG Register- og ATC-Forum 33 09-01-2024 21:37
Hvordan virker det automatiske anti-turbulens system i Boeing 787 ? ENZV Flyteknisk forum 15 31-08-2015 18:23
EASA foreslår nye krav til FDR/CVR Superhai Flyforum 1 07-05-2014 09:39
Flyradar - hvordan virker den? bonzki Register- og ATC-Forum 2 27-05-2011 21:45
Om PAPI - hvordan virker det? Wig-wag Flyteknisk forum 30 11-02-2011 23:20


All times are GMT +2. The time now is 22:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.