Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-11-2006, 23:40   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Min vei til AA status!

Rapport om min vei til AA Executive Platinum

Bestemte meg for å lage en rapport om min vei opp til AA status. Les videre den som gidder.


Som dere sikkert vet, tilbringer jeg relativt mye i luften.
Lykkelig og forelsket pakket jeg kofferten, solgte bilen og giftet meg i Chicago. Etter hvetebrødsdagene var det på tide å komme seg i jobb igjen.
I Norge har jeg hatt relativt mange innenriks flygninger de siste 10 årene, det som rett og slett nå skjer er at jeg stort sett flytter alle disse innenriksflygningene fra Norge til USA. I løpet av 2007 og 2008 skal jeg stable et nytt selskap på beina her borte med armer over hele USA.

Destinasjonene som umiddelbart dukket opp var Kansas City, der skal vår samarbeidspartner produsere for oss. Ukentlige møter blir en del av hverdagen. Advokatfirmaet vårt ligger i noe så kurant som Florida, midt mellom Miami og Ft. Lauderdale. På andre siden av Florida, Venice, sør for Tampa, ligger en av våre viktigste partnere. I LA ligger vår aller viktigste partner og i Sacramento vil vår CFO lede vårt vestkystkontor. I New York er det mest action. De fleste leverandører og kunder finnes der. Ellers skal vi jo satse over hele USA, messe destinasjon nr. 1 er jo Las Vegas, blir mange turer dit.

Jeg har til nå holdt meg stort sett til Star Alliance, men har av og til flydd BA til New York grunnet deres meget gode priser i deres Club World og World Traveler Plus, samt meget kurante ankomsttid.

Jeg fant veldig fort ut at det er veldig ukurant å holde seg til kun ett flyselskap her i USA. Markedet i USA er veldig rart. I Memphis, Detroit og Seattle er for eksempel Northwest store. På Newark og i Houston er Continental store. American er store på JFK/LGA, Florida og i Dallas, mens United er størst i Chicago, Washington DC og San Fransisco. Jeg måtte finne meg et alternativt flyselskap i tillegg til United. Valget i Chicago er enkelt, American Airlines er nest størst og mye større enn Continental, Northwest og USAir. Valget falt derfor på American.

Status i dag

Min status rundt om er Eurobonus Gold, selvsagt. Denne statusen er spesielt viktig her i USA fordi som gullmedlem hos de amerikanske flyselskapene får du ikke tilgang til loungene her, det krever et betalt medlemskap for å få tilgang. Men har du status i uansett annet Star Alliance flyselskap får du gratis tilgang. Eurobonus medlemsperioden min går fra 1. mai-1. mai. Ingen problemer med å beholde det kortet 

I tillegg har jeg topp status hos United Airlines, Premier Executive 1K, noe som stort sett betyr 100.000 flydde miles pr. år. Å nå den statusen er for menig mann i gata ekstremt vanskelig, jeg var allerede rekvalifisert i september.

BA Silver statusen min henger i en meget tynn tråd, har ingen planlagte turer med BA neste år og jeg mister dette kortet neste høst. Kunne selvsagt satt et par AA turer, men jeg har bestemt meg for følgende strategi:

Jeg skal jobbe en uke i måneden i Norge, mandag til fredag. Vi har laget en avtale med SAS med gode rabatter i både Economy Extra og Business. Over Atlanteren vil jeg bruke SAS til Norge og sette alle disse 12-16 tur retur i business på Eurobonuskontoen. I følge gutta hos Eurobonus, skal dette kvalifisere til EBP.. Vi får se, jeg har ingen ambisjoner om å nå den statusen.

Resten av flightene til Europa vil gå med United og American (AA), dog vil jeg ikke fly American før jeg har oppnådd status nok til å kunne oppgradere.

Innenriks i USA blir fortsatt foretrukne flyselskap United (UA), men jeg satser på å inneha toppnivået i begge flyselskapene.

Etter å ha konsultert verdens suverent mest kunnskapsrike portal når det gjelder bonus og lojalitets programmer, Flyertalk, var det en del endringer jeg måtte være obs på. AA har et litt annet system enn det UA har, men programmene er ganske like. Den største forskjellen er at UA krever e-kuponger for å oppgradere topp nivåmedlemmer (1K) i region 1 (nord Amerika, mellom Amerika, Canada og Hawaii. AA gir gratis oppgraderinger for toppnivået (Executive Platinum, EXP). Disse kupongene heter 500 milers, du trenger disse kupongene for å oppgradere til første klasse, hver flight er X antall miles, fra Chicago til NYC er det for eksempel 733 miles. Da vil du trenge 2 slike kuponger for å oppgradere. Både hos UA og AA får du 4 gratis slike 500 milere for hver 10.000 flydde BIS miles (butt in seat, du tjener KUN disse kupongene når du flyr UA/AA, ikke partnere). Jeg har aldri gått tom for kuponger hos UA, men dette er fordi jeg har flydd mye interkontinentalt. Jeg ser slutten på kupongene nærme seg faretruende fort, jeg har nå 14 på kontoen. 2 turer til California så er det slutt. AA har samme opptjeningssystemet for kunder under toppnivå, AA Gold og AA Platinum (PLAT). Når du er på topp slutter du å opptjene disse kupongene fordi det er gratis. Bakdelen er at har du noen sammen med deg må du kjøpe kupongene fordi du får dem jo ikke lengre. Du kan også kjøpe dem på UA. UA er suverent dyrest. Du må kjøpe 4 stk og det koster USD 200 for 4 stk. AA krever ikke at du kjøper 4, de koster kun USD 30 pr. stk, så mye rimeligere enn UA.

Målet er jo å alltid være oppgradert, det har jeg klart med glans, har hatt kun 2 transatlantiske flighter i økonomi i år. Innenriks i USA har jeg 100% oppgradering bekreftet på UA, men jeg har havnet bak fordi jeg har reist med andre avganger enn planlagt, da ryker F setet.

Så nå skal jeg gjøre noe jeg ikke har gjort på veldig lenge: fly meg fra null status opp til topp. Jeg vil rapportere hele turen her på Scanairs forum.

Det er tøft å endre vaner, det er mange følelser forbundet meg det å fly. Husker hvor tøft det var å gjøre Eurobonus som nummer 2. SAS endret programmet noe sinnsykt for et par år siden, slik at man ikke får mer enn 25% grunnpoeng på billetter i for eksempel W klasse. Det betydde at jeg kunne betale 5000-6000 t/r USA i W og kun motta en håndfull poeng. Men, fløy jeg SAS og satte poengene mine på UAs program Mileage Plus, fikk jeg fortsatt 100% poeng… Jeg ble medlem, fløy SAS og oppgraderte med poeng og status der, jeg endret bare bonuskortet i gaten ved avgang til USA. Sommeren etter denne drastiske endringen, begynte SAS å kun gi 25% via UAs program også og da begynte jeg selvsagt å fly UA i stedet for SAS, jeg betalte turene mine til USA stort sett selv (ca. 20 t/r i året betalte jeg selv, jobben betalte 2 eller 3) og derfor måtte jeg fly billigst mulig. Så SAS har tapt mye på denne regelen, i hvert fall når det gjelder meg.

Nok om det, ringte AA og meldte meg på en såkalt Platinum Challenge, noe som er en ekspress kvalifisering for nivået Platinum (tilsvarende Eurobonus Gold). Jeg trengte å fly 10.000 Q-points innen 3 måneder for å oppnå Platinum status, noe som i utgangspunktet krever 50.000 flydde miles pr. år, så en bra deal. Det finnes 3 måter å få status på AA, Q points er basert på prisen på billettene du kjøper, dette er den vanskeligste måten å kvalifisere seg på, fordi de 5 billigste bookingklassene gir kun 50% av flydde miles som poeng.

De andre måtene er å kvalifisere seg på faktisk flydde miles eller segmenter, mye enklere. På Platinum Challenge, kan du kun kvalifisere deg på Q points, noe som gjør at du må fly 20.000 miles om du reiser kun på de billigste billettene. Den billigste bookingklassen som gir 100% er W klasse (ja, her må du lære deg alle klassene på nytt. Q som vi kjenner som en passe dyr økonomiklasse er en dritbillig klasse hos AA). For å fly minst mulig, booker jeg billigst mulig billett, setter reservasjonen på hold og ringer AA og ber dem endre bookingklasse til W. På en rekke billetter kan jeg ikke gjøre dette, rett og slett fordi det blir veldig dyrt, da får jeg kun 50% Q-points, dog er minimum du mottar pr. flight 500. Når denne Challengen er ferdig, slipper jeg å holde på slik, da teller hver flydde mile eller segment… Heldigvis. En rekke AA bookingrepresentanter spør mange rare spørsmål og lurer på hvorfor jeg ønsker en dyrere billett….

Nok om det. Jeg har fra 1. november til 1. februar å oppnå 10.000 q-points.

Startet med 2 turer, en til Miami og en til Tampa, tur/retur samme dag første uken i november og uken etter det. Den 21. november har en tur til NYC med retur den 22.

Så litt om flyopplevelsen. Må ærlig talt si at jeg gruet meg litt til den første delen av utfordringen. Jeg så for meg lange innsjekkingskøer, mange midtseter og lange sikkerhetskontrollkøer. Til nå har det gått som en drøm!! For entusiastene på forumet, MD 80, eller Super 80 som AA kaller det, er en stor del av AA. Får en skikkelig SAS følelse om bord. Samme lydene og samme komforten. Den største forskjellen er at AA har satt inn helt nye bagasje hyller på disse flyene. Til nå har jeg reist med kun håndbagasje. Innsjekking gjør jeg jo på nettet, slik at køene på flyplassen blir jo ikke en faktor før jeg har status. Benplassen er som SAS, akkurat passe.

Turene til Florida gikk meget godt, til Miami bruker AA 757 fra Chicago. Grunnet mangel på status, fikk jeg ikke til å tildele meg selv et sete på utreisen, ved å sjekke inn på maskinen på flyplassen, klarte jeg å snike meg til 10A. Setet er på andre raden på økonomiklasse, det finnes ingen 9A, for en start!! Trikset jeg lærte meg ved denne episoden var meget viktig: Ved å ikke reservere sete langt baki leksa ved booking, står jeg fritt til å velge seter som er reservert for eliter ved innsjekk på flyplassen. Siden de fleste eliter er oppgradert, vanker det gode seter dersom man har is i magen. Sjansen er jo tilstede at det kun er midtseter ledig når man da sjekker inn, men jeg holder øye med expertflyer sånn at jeg vet hvor mange seter som er solgt.

Samme frokostserveringen som på United, en liten kjeks pakke til frokost, samt gratis drikke, eksklusive alkohol. Returen ble tilbragt i 19C, helt greit, kjekspakken, eller ”frokosten” ble byttet ut med en snacksblanding, akkurat som United

Til Tampa var det MD 80 tid. Flyet var litt mer enn halvfullt på utreisen, hadde 11F, midtsetet ledig. Helt greit komfort og samme service som de andre flightene. Returen havnet i 15D.

Til New York var jeg spent på å se hvordan American ville gjøre det tidsmessig. UA har hatt mange forsinkelser i høst, noe som begynner å tære på tålmodigheten. Alle 4 flightene til Florida var i rute. To dager før Thanksgiving gikk helt greit. Fikk hele rad 11 for meg selv, vi ankom atter en gang på rute.

På returen slutten min ”on time” flaks. Jeg visste jo på forhånd at denne dagen er den mest bizzie flydagen i USA sånn at jeg forventet det verste. Møtet jeg hadde startet kl 0900 down town, bare 200 meter unna Holland tunnelen. Jeg hadde derfor booket EWR-ORD. Møtet var ferdig tidlig og jeg var ute av døra kl. 1043. Rett inn i en taxi og det bar rett ned i tunnelen. Ingen trafikk, var framme ved Continental flyplass eller Newark kl. 1109!

Jeg var booket kl 1405, satset på standby til en tidligere flight. Ingen kø ved innsjekk, jeg fikk seat at gate med gode sjanser til å komme med 1255 flyet. Litt surfing på internet, samt besvaring av e-post sto på programmet mens jeg ventet. AA har et helt genialt system der de viser standby lista på skjermen ved gaten. Det var 2 mann foran meg, 9 seter ledig. Flyet kom litt sent inn, pratet med en ekstremt hyggelig kaptein i 50 åra som sto ved gaten. Han ønsket meg lykke til på standbyen. Det virket, endte opp med 7D! Beste setet i økonomiklasse. Da vi boardet sto kapteinen og ønsket velkommen. Det viste seg at de trengte å smøre styreanordningen for nesehjulet. Det var gjort i en håndvending, men maintenance personellet dukket ikke opp for å signere loggen. En passe irritert kaptein tok på seg jakken og regelrett sporet opp teknikeren og dro han med inn i flyet. Vi reiste av gårde ca. timen sen, etter at vi kom oss igjennom Dags jungel av fly, tok vi av mot nord. Kapteinen kunne melde at det var meget merkelige vinder den dagen. Vi hadde medvind vestover, vi tok igjen over halvtimen av det tapte og landet bare 25 minutter sene på O’hare. Godt vær i begge ender fikk trafikken til å gå som en drøm.

Konklusjonen er at AAs flyvertinner og personell generelt sett ikke virker så sure som enkelte UA ansatte gjør. Servicen er mer stabil. Jeg har kun tatt 6 flighter, slik at det dukker vel opp en burugle eller 2 etterhvert....

I morgen, 29/11 er det klart for en ny flytur, men denne gangen med United. Skal til DC, der er United størst og flyr med stort materiell, 320 ut og 763 tilbake, oppgradering bekreftet. Torsdag 30/11 går turen til Sacramento via Dallas, retur tilbake til Chicago grytidlig fredag via Seattle, første segmentet med Alaskan airlines!!. Lørdag er det jo Scanair julebord i Seattle. Flyr dit på morran lørdag 2/12 igjen med AA (757), retur søndag 3/12.

Jeg skal ta med Ixusen på turen til Sacramento og selvsagt til Seattle. Bilder loves.

Oppdaterer posten etter hvert som jeg flyr helt til jeg har oppnådd statusen. For den som er interessert i slikt, følg med.

Her er statusen på flydde/planlagte flighter:

2. nov: ORD-MIA, S class, 50% Q-points: 599
2. nov: MIA-ORD, S class, 50% Q-points: 599
8. nov: ORD-TPA, Q class, 50% Q-points: 506
8. nov: TPA-ORD, W class, 100% Q-points: 506
21. nov: ORD-LGA, Q class, 50% Q-points: 500
22. nov: EWR-ORD, M class, 100% Q-points: 717
30. nov: ORD-DFW, S class, 50% Q-points: 500
30. nov: DFW-ORD, S class, 50% Q-points: 500
30. nov: SMF-ORD, S class, 50% Q-points: 893 Postet uten å ha flydd etter avtale med AA
2. des: ORD-SEA, S class, 50% Q-points: 861
3. des: SEA-ORD, S class, 50% Q-points: 861
7. des: ORD-DFW, Q class, 50% Q-points: 500
7. des: DFW-SMF, S class, 50% Q-points: 716
8. des: SMF-SEA, L class, 100% Q-points: 765
8. des: SEA-ORD, L class, 100% Q-points: 1722
12. des: ORD-LGA, O class, 50% Q-points: 500
12. des: LGA-ORD, O class, 50% Q-points: 500

Totalt 11.745 as of 12. desember

Målet er å nå 10.000 Q-points mellom 1. november og 1. februar. Klarer jeg det, får jeg Platinum status. Etter at denne statusen er oppnådd, må jeg innen utgangen av 2007 fly enten 100.000 miles eller 100 segmenter på AA/Partners.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2006, 23:48   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Min vei til AA status!

Spennende, gleder meg til fortsettelsen.

Jeg derimot furter fortsatt over at mitt ynkelige EB sølvkort etter 3 år i min eie ikke ble fornyet i fjor sommer...mye på 25% "reglen" etter som jeg enten reiser som turist eller student hvilken stort sett betyr det samme på billetter man velger. På FlyingBlue gjelder det har jeg foreløpig heller ikke forhåpninger om noe enda
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 00:12   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Min vei til AA status!

Quote:
Originally posted by Someone

Spennende, gleder meg til fortsettelsen.

Jeg derimot furter fortsatt over at mitt ynkelige EB sølvkort etter 3 år i min eie ikke ble fornyet i fjor sommer...mye på 25% "reglen" etter som jeg enten reiser som turist eller student hvilken stort sett betyr det samme på billetter man velger. På FlyingBlue gjelder det har jeg foreløpig heller ikke forhåpninger om noe enda
Du er ikke alene.. Stort sett alt jeg har på SAS Europa de siste par årene er 25%... 25% regelen har ødelagt mye mer for SAS enn de selv aner..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 00:30   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Min vei til AA status!

Quote:
Originally posted by Tommy777


Du er ikke alene.. Stort sett alt jeg har på SAS Europa de siste par årene er 25%... 25% regelen har ødelagt mye mer for SAS enn de selv aner..
Problemet med 25% regelen er at den dekker for mange klasser. Jeg skal godt godta 25% på de aller billigste klassene, (som f.eks ca300kr OSL-CPH uten avgifter) men flertallet av dem burde vært 100%
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 01:56   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Min vei til AA status!

Hei Tommy!

Fin story!

Kan du ikke fortelle oss hvor mange poeng du oppnår for de enkelte legg'ene og hvor langt du er kommet i oppsparingen til elite nivået. Så kan vi andre holde oss oppdatert og heie på deg!!!

Hvilken bransje er det du jobber i?

Keep up the good work!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 03:17   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Min vei til AA status!

Hehe .. artig. Delta var foroevrig foerst naar det gjelder standby paa skjerm i gaten .. overlegent system .. full kontroll med oppgraderinger og venteliste .. Det reddet meg en gang jeg skulle til vegas for ATA .. jeg var foerst paa oppgraderingslisten med ett sete igjen og alle sjekket inn .. saa 20 minutter foer avgang (og etter cut-off) kom det en Platinum og proevde aa mase seg til siste setet .. jeg sto paa hjoernet av skranken og hostet diskret og damen smilte soett til Platinumherren og forkynte at det siste setet nok gikk til 'den herren der' .. meg.
Men han hadde nok faatt setet hvis ikke jeg hadde staatt der ...

Keep it coming ... selv har jeg gitt opp aa faa Platinum i aar .. London blir nok siste turen foer nyttaar.



__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 05:45   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Min vei til AA status!

Klart jeg kan, oppdatert nederst i posten!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 21:01   #8
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Min vei til AA status!

Heia Tommy:clap

Gleder meg å følge deg videre på ferden til det endelige målet:Executive Platinum

Det er greit å ha fått mulighet til å ta en challenge, men spurte du AA først om de ville gi deg en status match mot ditt 1K nivå

Før du blir EP hvilke muligheter har du for å få tilgang til Admirals Club


__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 23:34   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Min vei til AA status!

Quote:
Originally posted by OSLflyer

Heia Tommy:clap

Gleder meg å følge deg videre på ferden til det endelige målet:Executive Platinum

Det er greit å ha fått mulighet til å ta en challenge, men spurte du AA først om de ville gi deg en status match mot ditt 1K nivå

Før du blir EP hvilke muligheter har du for å få tilgang til Admirals Club

Hei!

AA ville ikke matche 1K statusen, alle må nå gå igjennom challengen.

Som EXP får du ikke tilgang til loungene når du reiser innenriks USA, akkurat som 1K. Jeg har jo BA Silver og får jo tilgang så lenge jeg har det kortet. I tillegg har jeg kjøpt et par day passes, da noen lounger er kjent for å være rektale...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2006, 23:39   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Min vei til AA status!

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Hvilken bransje er det du jobber i?


BF
Jobber med mest med software og mobile content her borte. Holdingselskapet vårt (Intele) jobber innen mange områder og har eierskap i mye rart. Mest kjent i Norge er vel selskapene Freewave og Eurofoto.

Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2006, 15:47   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Min vei til AA status!

30. november.

Snakk om å rope ulv! Winter storm warning i Chicago i går. I går våknet jeg opp til 67 F og regn. Den lokale versjonen av Vidar Theisen kunne fortelle om et enormt nedbørkaos på morran i dag. Vel, unge lovende hadde fly kl 0850, tar ca. 35 minutter å kjøre til flyplassen uten trafikk. Vekkeklokka på 0600, rask dusj, når jeg kjører ut av garasjen er det opphold, rundt 0 grader celcius... Ingen trafikk, ankommer flyplassen lenge før kl 0700. Nå knuser jeg tid i Admirals Club, slapp inn på BA Silver kortet mitt. Samme elendige loungen som UA, bagels og frukt, thats it. Strategien om å ikke velge sete funker dessverre ikke når man vil sjekke inn på nettet, man får nemlig ikke sjekke inn uten å ha et tildelt sete. Men siden jeg hadde såpass god tid, fikk jeg jentene i loungen til å finne meg et bedre sete. Rad 7 igjen, Bulkhead, 7A :-p

Så langt ser det ut som det meste er i rute, AA har kansellert en rekke avganger for å lette på presset dersom det skulle komme snø senere i dag. Bare jeg kommer meg herfra, har jeg en enkel connection i Dallas, flyet til Sacramento går 1205. Tror det går greit

Sånn sett er AA enklere enn UA om du ikke har status. Du kan få de gode setene som er blokkert for eliter dersom de er ledige ved innsjekk. Hos UA har man jo Economy Plus og som en annen medlem på forumet kunne rapportere, uten status må du betale for å få sitte på Economy Plus hos UA. Jeg kan lykkelig melde at jeg bare har fått gode seter fra hjelpsomme AA damer sålangt, ikke en eneste tur i midt sete!!

Dessverre glemte jeg kameraet hjemme i dag, tar det garantert med til Seattle på lørdag.

Som dere kanskje har sett, har jeg lagt til en ny flight til NYC den 12. desember. Dagsmøte, t/r samme dag

En god dag til alle!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2006, 17:17   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Min vei til AA status!

Quote:
Originally posted by Tommy777

Bare jeg kommer meg herfra, har jeg en enkel connection i Dallas, flyet til Sacramento går 1205. Tror det går greit
!
Litt av en omvei
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-11-2006, 17:59   #13
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Min vei til AA status!

Flott story - apropos Platinum status.. ser daglig en hel masse "ung-gutter" i 25-30 års alderen som reiser spesielt til Statene med Flying Blue Platinum status.. noen som vet hvor mange miles pr år dette krever?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2006, 18:41   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Min vei til AA status!

SkyTeam Platinum er vel 75.000 miles for alle selskapene, tror jeg..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2006, 21:08   #15
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Min vei til AA status!

Quote:
Originally posted by LN-MOW

SkyTeam Platinum er vel 75.000 miles for alle selskapene, tror jeg..
70 000 FB miles for Platinum og kun 40 000 for Gull eller 60 henholdsvis 30 flights segment.
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 01:19   #16
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: Min vei til AA status!

Jammen interessant lesning, tror derimot jeg hadde blitt nervevrak av å fly på den måten du gjør Tommy777. Konstant venting og håping på standbylister og drømming om ikke å få midtsete blir litt for stressende, spesielt når du flyr så mye som du gjør. Imponert!

Fløy selv AA i November SEA-STL-MCO og MCO-ORD-SEA. (ORD - SEA med Alaska)

Hvis du vil innom en liten og mer stille flyplass for connections, så kan St.Louis være ett alternativ, det var veldig lite traffikk der, såpass at store deler av terminalene var tomme med lyset slukket, det gjør at AA sin traffikk er veldig konsentrert med minimale avstander å gå for å komme til connecting flight.

ORD var litt skuff da jeg var der, AA's del av terminalen virket litt gammelmodig og trenger sårt utvidelse, vi gikk i stampe fordi det var så mye folk. Fant 4 restauranter å spise på, 3 som virket veldig kjipe, noen med kø og venteliste for å komme til bordet (Chili's) endte opp en plass kalt Chicago Bar & Grill i Rotunda, helt ok. http://www.flychicago.com/ohare/conc...re/pdf/T3B.pdf

AA var heller ikke særlig imponerende, mye sure flyvertinner ute og gikk, pretzels og brus, men du fikk hele boksen noe jeg måtte spørre om hos Alaska. Helt greit, men synes US Airways, Delta, United, Alaska og faktisk Southwest som jeg også har fløyet innenriks i Amerika, er mye bedre!
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 02:06   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Min vei til AA status!

Jeg maa egentlig uttrykke min beundring for at han 'toer' aa basere seg i Chicago naar han er saa avhengig av aa fly i jobben. Han kan forvente seg mye venting, deicingkooer og vaerkanselleringer i vinterhalvaaret ....

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 02:58   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Min vei til AA status!

Tok ikke lange tiden før LN-MOW fikk rett...

Komplett kaos i dag.

Etter å ha boardet en komplett full MD80, satt jeg egentlig og tenkte på hvor det ble av de-icing. Vel, den kom, en liten "kattevask" kun på vinger og hale. Væsken havnet over bagasjevogner og over hele den utrullede varme tube fra gaten.. Min umiddelbare tanke var: enten så skyter vi spurv med kanon i Norge eller så gjør de en elendig de-icing jobb i USA.

Landet godt over halvtimen sen på DFW (ikke helt den store omveien, men litt). Flighten min til Sacramento var, you guessed it, cancelled sammen med ca. 160 avganger fra DFW... Jeg kunne få stand by til en flight i 4 tiden, uten status var det rimelig håpløst med over 40 mann foran meg på venteliste....

Så jeg hadde ikke mulighet til å komme meg til Sacramento i dag. AA hadde vært så hyggelig at de hadde booket meg fra DFW til ORD i morgen via SMF og SEA

Jeg forklarte den litt dumme damen ved gaten at dette opplegget var rimelig pointless, hotellet kan de beholde... Hun skjønte poenget og spurte om det kanskje var like greit at jeg dro hjem til Chicago. Så sagt, så gjort. Opp i Admiral klubben der jeg var så heldig å få plass på en av de få flyene som ikke var kansellert til Chicago, en 777. 39A, nesten helt bakerst. Vi snakker om skikkelig elendig plass til bena på den maskinen. Bizflyer hadde ikke fått plass med sine over 190 høy... Jeg kan love deg at jeg ikke kommer til å fly AA over atlanteren uten bekreftet business.

Kom oss avgårde fra DFW sent etter en skikkelig de-icing, sinnsyk medvind, computeren kunne fortelle om en airspeed på 694 MPH!! Landet 1715, så bra sent, men jeg var innenfor døra rett etter Simpsons startet kl 1800

Så mor ble glad for at jeg kom hjem i kveld, møtet jeg skulle ha i dag ble flyttet til enten tirsdag eller torsdag neste uke..

Det gjelder å ha is i magen på slike dager, e-post til AA der jeg ber om full refusjon er sendt, regner med det går greit (?)

Så istedetfor Sheraton i Sacramento, blir det Cognac på sofaen hjemme med Shark på TV
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 03:04   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Min vei til AA status!

Quote:
Originally posted by LN-AFG

Jammen interessant lesning, tror derimot jeg hadde blitt nervevrak av å fly på den måten du gjør Tommy777. Konstant venting og håping på standbylister og drømming om ikke å få midtsete blir litt for stressende, spesielt når du flyr så mye som du gjør. Imponert!
Vel, det har ikke blitt mye ventingen, bortsett fra i dag. Og når jeg blir Platinum før jul, er det jo slutt på økonomiklasse. Platinum medlemmer jeg kjenner har 100% oppgradering suksess på innenriks USA. Jeg sto på stand-by for en tidligere flight på EWR, noe som er helt normalt i USA. Jeg hadde sete/fast plass på 1405 flighten, men møtet var ferdig såpass tidlig at jeg rakk 1255 flighten.

Jeg kunne jo valgt å holde meg til UA, men da blir det MYE venting og overnattinger i Florida, noe jeg helst vil unngå.

Og om jeg hadde holdt meg kun til UA, hadde det ikke blitt noe å skrive om.

Og bortsett fra i dag, har det jo gått helt smertefritt, men hvem regner vel med snøstorm i Dallas
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2006, 03:05   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Min vei til AA status!

hmmm du vil virkelig ha det AA kortet.....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Min vei mot trafikkflyger intotheblue General Aviation og sjøfly 16 03-12-2021 01:54
SAS-fly på vei til Kvernberget returnerte til Oslo pga. flapsproblemer Tjab Småprat 6 14-10-2015 03:53
DY på vei til DXB LN-KKY Flyforum 65 31-10-2008 15:36


All times are GMT +2. The time now is 11:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.