Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2022, 11:12   #1
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 621
Default Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?

Om et par uker skal jeg og en til på en tur-retur-reise i Norge, med flybytte i Oslo begge veier (4 legs totalt). Jeg sjekket alle de fire selskapene som var aktuelle og fant ganske raskt ut at utreise med DY og retur med SK var det mest fornuftige mht pris, avgangstider og reisetid.

Om jeg hadde bestilt disse billettene direkte hos selskapene hadde jeg endt opp med en totalpris på rundt 4.000 kroner (Low Fare/Go light, som går helt fint for denne turen). Greit nok, men jeg tok en sjekk på finn.no sitt reisesøk for å finne ut om det var noe jeg ikke hadde tenkt på.

Der får jeg opp de samme avgangene til en totalpris på ca. 2.000 kroner hos ett av online-reisebyråene jeg egentlig forsøker å unngå. Jeg forsøker å gå videre med bestillingen, og så lenge jeg velger bort alle tilleggene står prisen ved lag. Den eneste tillegget jeg velger (for en hundrelapp) er muligheten til å betale med kredittkort (det rimeligste er direkte belastning av konto, men jeg ønsker sikkerheten kort gir mht evt. reklamasjon). Jeg velger derfor å bestille, ut i fra at jeg regner det som lite sannsynlig med ruteendringer når det er mindre enn 14 dager til reisen.

Og alt går tilsynelatende greit - billettene blir utstedt og er helt normale og gyldige på både DYs og SKs sider. Hos SK får jeg velge seter gratis (er EBG), og kunne ved behov ha lagt til bagasje til en mye hyggeligere pris en hva reisebyrået lokket med. Hos DY er den eneste restriksjonen i forhold til en direktekjøpt billett at jeg ikke får velge sete eller legge til bagasje.

Jeg sjekker igjen DY og SK sine egne sider. Reisen er fremdeles tilgjengelig til prisene jeg fant først. Jeg tar en ny runde hos det samme online-reisebyrået, nå er prisen for den samme reisen jeg nettopp bestilte blitt ca. 4.600 kroner.

En annen litt pussig ting er at online-reisebyrået sender meg en kvittering der nettobeløpet (uten MVA) er et par hundre kroner høyere enn hva jeg faktisk har betalt dem. I tillegg kommer 12 % MVA som drar prisen enda litt opp.

Det jeg lurer på nå, er: Hvem er det egentlig som taper penger her? Reisebyrået? Flyselskapet? Begge?

(Og ja, jeg vet at det kan bli et helvete om det blir noe snag med reisen før jeg er sjekket inn, men den risikoen var jeg villig til å ta her.)
__________________

Last edited by blazius; 05-01-2022 at 11:15.
blazius is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2022, 11:50   #2
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?

Har du nå to gjennomgående billetter? Eller fire enkeltbilletter?


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2022, 11:51   #3
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 621
Default Re: Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?

To gjennomgående.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2022, 15:19   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Hvordan kan online-reisebyråene selge så rimelige billetter?

Såvidt jeg vet har mange selskap dette i kontrakten med onlinebyråene dvs at det skal være billigere enn hos selskape selv, til svært stor irritasjon for oss som egentlig ønsker å bestille dette hos selskapene selv. Som regel går det jo greit når man bestiller hos onlinebyråene, men går noe gærent kan man risikere en kundeservice som koster 20 kroner minuttet og svært begrenset med åpningstider.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen gode søkemotorer for å finne rimelige business class billetter barca Reiseforum 12 09-12-2014 06:42
Rimelige billetter til Hong Kong Fervidus Reiseforum 11 28-07-2012 19:56
Hvordan finne igjen priser fra ITA Software hos reisebyråene espenlok Reiseforum 8 13-03-2011 12:56
Hjelp til rimelige biz billetter Singapore, Oktober. SudCaravelle Reiseforum 2 21-05-2010 16:35


All times are GMT +2. The time now is 14:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.