Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2013, 19:23   #81
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,831
Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Siden jeg når har begynt på første GTen hytta (morn morn) så mener jeg meg passe kvalifisert til noen betraktninger rundt.

Om det vil bli en suksess gjennstår og se, men det er et faktum at >99% (mulig nærmere 100% enn 99%) på intra Europeisk -IKKE- reiser på betalt business. Med andre ord, de som primært blir berørt er en veldig liten gruppe. Og selv om jeg som liker å ta ut C billetter gjennom Eurobonus innen Europa, så velger jeg å se pragmatisk på det

Den store feilen/problemet her er først og fremst at set betyr at SAS da må få på plass en eller annen løsning som gjør at de som sitter på Plus har en relativt stor sjanse for blokkert midtsete. Selv om dette delvis gjøres i dag med tanke på hvor langt bak de setter "skillet" mellom M og Y+ når flyet ikke er fullt

Endel her fremhever endel andre selskaper som eksempler, men det er ingen hemmelighet at LH, LX, BA, AF, KL etc, taper penger på intra-Europeisk og siden SAS ikke kan bruke et stort og lønnsomt IC-nettverk til kryssubsidiering så er faktisk SAS nødt til å tenke alternativt. Det mener jeg vi faktisk bør være enige om, enten uansett hvilket syn man har på saken. Så kan vi krangle over metode.

Mange her, inkludert meg, er tilhenger av å betale ekstra for noe ekstra, men hva er man villig til å betale for og hvor mye er man villig til å betale? Mitt inntrykk er at det er først og fremt det jeg kaller "charter pluss", "luksus light" man er villig til å betale ekstra for. Da snakker man f.eks om lounge tilgang, bedre service og en rekke fordeler, men ikke "C-til-LHR-til-10.000". Derfor tror jeg nordiske selskaper har mer å hente på å tilby en eller annen form for "lav-luksus" til en fornuftig pris

Endel her argumenterer for bortfall av C på SAS feeder flighter, og akkurat det mener jeg er et bomskudd. Selv om vi her liker å sitte i en lounge, spiser pølser/muffins og klø oss på balla, så er det flere ting som er viktig når det når det kommer til valg av rute, men om man har C eller Y+ på feeder flighter spiller liten rolle. Derimot er det transfer tid og rute som er de primære faktorer her, og hva som tilbys på IC-flighten. Ikke om man får Champis eller cremant på flighten ned til Frankfurt.

Og apropos det, av de intra EU C jeg har prøvd, vil jeg heller velge SAS Plus, fremfor LH eller AF i C, som jeg mener eneste fordel på er blokkert midtsete, men eller suger svett sokk på inflight opplevelse
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 22-03-2013, 19:25   #82
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,831
Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Jeg ser poenget med denne kamuflerte varianten, men det som skaper problemet er at det fort kommer i konflikt med en prismodell hvor man selger business billetter lavere, og som da i mange tilfeller blir billigere enn extra.
Hva hjelper det når man nesten ikke selger business billetter, og det gjelder alle selskaper. Ta bort IC transfer, ansatte og bonuskunder, og jeg tror heller ikke de andre selskapene har så mange betalende kunder der fremme
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 22-03-2013, 19:28   #83
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,831
Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hva tror du vil skje om SAS gikk for fleksibilitet kun på business Class? Jeg antar at en viktig årsak til at man aksepterer Y+ er nettopp fleksibiliteten. Ville man switchet til andre selskaper?
Jeg tror det er såpass gode marginer på Y+ (husk prisforskjellen ofte er liten og at man kan selge 50% flere seter) at jeg tror da bortfallet av fleks-kunder ikke oppveier dette "mer"-salget.

Og alle de andre selskapene har jo full flex i Y
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 22-03-2013, 19:36   #84
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Blir spennende å se hvor ofte Pandions nå blir oppgradert.
Oppgradert til hva? 5B istedenfor allerede tildelt 14A? Mat får vel pandions gratis uansett, og det blir jo samme maten i hele skuta så vidt jeg kan tolke det?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 22-03-2013, 19:40   #85
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,831
Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Oppgradert til hva? 5B istedenfor allerede tildelt 14A? Mat får vel pandions gratis uansett, og det blir jo samme maten i hele skuta så vidt jeg kan tolke det?
Nå har det alltid vært vanskelig å tolke hva SAS mener, men jeg tolker det som fortsatt Cloudshoup i Go og en Trallen med større valgfrihet enn dagens standard boks i Plus
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 22-03-2013, 21:20   #86
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå har det alltid vært vanskelig å tolke hva SAS mener, men jeg tolker det som fortsatt Cloudshoup i Go og en Trallen med større valgfrihet enn dagens standard boks i Plus
Det blir et One Cart Concept med samme vogn(er) i hele kabinen. Plus får "gratis", med en viss begrensning naturligvis, velge måltid og drikke, og så får Go kjøpe det som er til overs
Det er vel noe lignende Germanwings og Lufthansa lanserer 1.juli med Basic, Smart og Best...
raskefot is offline  
Old 22-03-2013, 21:57   #87
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
You'd be surprised när det kommer till antalet transferpax.
Vel, med henvisning til Tommy's tråd, hvor mange av disse flere hundre kommer fra intra scan ELLER EU? Antar den store mengde kommer fra SE/DK/NO

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Jo, men det du legger til grunn her - det lave passasjertallet i C - er jo nettopp en konsekvens av den _håpløse_ prismodellen SK har i dag.

Det er nettopp DETTE de må gjøre noe med, og ikke det tullet de nå kommer opp med hvor man fjerner et produkt som ved riktig prismodell hatt slått godt an. Se bare hen til for eksempel BA og LX som har en masse tilbud på intra EU C. Som jeg har sagt over tror jeg Ola og Kari i økende grad i dag er villige til å betale for litt luksus; markedet er i en liten forandring igjen, hvor ikke _bare_ pris betyr noe. Jeg nekter å tro at C kabinen til SK hadde bestått av 1-2 personer i de fleste tilfeller dersom vi hadde sett en prismodell som liknet de de nevnte konkurrentene, typisk 3000 for C til LHR.
Vel, om KL/LH/BA har en slik eksellent pris modell i C er det rart at man kan, iallefall for 2 av dem, telle antall c pax på en hånd pr. flygning
krølle is offline  
Old 22-03-2013, 22:32   #88
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Det er vel en nødvendig vei for SAS dette. Men alle disse nye konseptene og nye ideene hele tiden - det må da koste å tenke ut, sette i verk, informere...

Det er sikkert fint å kunne ha et tilbud til spesielt interesserte med en slags "Charter+" for weekendreisende, men poenget er jo at det ikke er penger i det.
AirbusTrond is offline  
Old 24-03-2013, 00:51   #89
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,621
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

KLM prøvde seg på dette også, de gikk siden tilbake til vanlig business i Europa, etter ønske fra kundene.

Jeg skjønner ikke at business konseptet kan koste så mye når man har så fleksible kabiner som man har på shorthaul. Det er jo bare å flytte divider og bestille riktig catering eller hva? Halvparten av tiden blir ikke divider flyttet heller

Ulempen med det nye konseptet blir jo da en enorm innvasjon i alle lounger når Extra billetter får tilgang. Spesielt festlig på OSL som ikke sjekker hvem som bruker Scandinavian.

Vel, jeg flyr sjelden business i Europa, men mister nå sjangsen for å bli oppgradert fra Economy Extra. Ikke at det skjedde så ofte akkurat. Pandions lider vel det største tapet her. Ved ettertanke er det kanskje derfor business fjernes, det var stort sett Pandion (som hadde betalt Y) og feeder trafikk samt bonusbill som satt i C.

Skal til Paris i C neste måned med den bedre halvdel - da blir det gravøl for SAS business class.
view is offline  
Old 24-03-2013, 01:15   #90
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Det har vært mye synsing her, og infoen fra SAS har ikke sagt alt.
Det jeg sitter igjen og lurer på er blir sammenslåingen av Extra og Biz en ny Extra eller er ny biz?
Hva kommer prisene til å ligge på?

Først når dette er besvart er det rett å slå på stortromma og si seg enig eller uenig.
For mitt vedkommende er det for tidlig å si noe som helst, og jeg lar meg ikke hisse opp før alle detaljene er på plass.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline  
Old 24-03-2013, 01:52   #91
FQTV
EBG
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,258
Norge Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Ser at jeg ikke klarer å følge med i svingene......som reiser for det meste på IC

Når ble C innført igjen på innenlands / europeiske avganger???
Det er ikke mer enn 3-4 årsiden (tror eg) at jeg kjøpte min første C bill BGO BKK og fikk Y+ til CPH med begrunnelsen at Biz klassen innen Europa finnes ikke.

Nå ser jeg det selges biz til/fra Oslo

Så jeg skjønner nesten ikke diskusjonen for i mitt hode har det ikke eksistert noe biz/ C-klasse på europeiske flygninger på flere år.

Ja ja, sånn går nå dagene
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is online now  
Old 24-03-2013, 01:55   #92
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
Ser at jeg ikke klarer å følge med i svingene......som reiser for det meste på IC

Når ble C innført igjen på innenlands / europeiske avganger???
Det er ikke mer enn 3-4 årsiden (tror eg) at jeg kjøpte min første C bill BGO BKK og fikk Y+ til CPH med begrunnelsen at Biz klassen innen Europa finnes ikke.

Nå ser jeg det selges biz til/fra Oslo

Så jeg skjønner nesten ikke diskusjonen for i mitt hode har det ikke eksistert noe biz/ C-klasse på europeiske flygninger på flere år.

Ja ja, sånn går nå dagene
De selger biz på innenlands og intraskandinavia, men klassen finnes ikke. Det er Y+ på intraskan. og M på innland, selv om det står C på billetten. På en del europeiske ruter er det derimot en egen business klasse, i hvert fall i noen måneder til.
Hickok is offline  
Old 24-03-2013, 02:15   #93
FQTV
EBG
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,258
Norge Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
De selger biz på innenlands og intraskandinavia, men klassen finnes ikke. Det er Y+ på intraskan. og M på innland, selv om det står C på billetten. På en del europeiske ruter er det derimot en egen business klasse, i hvert fall i noen måneder til.
Flott, da fikk mitt uoppdaterte hodet kveldens oppdatering. Takker.
Selv om jeg ikke skjønner hvordan de kan selge en biz som ikke eksisterer uten at det har vært førsteside stoff i VG og 20-tråder om det her inne.

Så nye SAS Plus blir en Y+ ??
Man kan kjøpe og betale for noe som eksisterer
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is online now  
Old 24-03-2013, 07:43   #94
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
Selv om jeg ikke skjønner hvordan de kan selge en biz som ikke eksisterer uten at det har vært førsteside stoff i VG og 20-tråder om det her inne.
En del har tatt det opp i noen tråder, forskjellen på billettene på intraskandinavia er bonusopptjening, servicen på land, bagasje, fleksibiliteten m.v. Det samme eksisterer en god del andre steder i verden, på korte ruter eller der deler av resien dekkes av "småfly" som E135 o.l.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 24-03-2013, 08:51   #95
FQTV
EBG
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,258
Norge Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
En del har tatt det opp i noen tråder, forskjellen på billettene på intraskandinavia er bonusopptjening, servicen på land, bagasje, fleksibiliteten m.v. Det samme eksisterer en god del andre steder i verden, på korte ruter eller der deler av resien dekkes av "småfly" som E135 o.l.
Du har nok evig rett i det. Er nok meg som ikke følger godt nok med.
Som EBG med håndbagasje og IC turer med BGO som start/ende destinasjon så er det begrenset hva man opplever uavhengig av billettklasse

God Påske.
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is online now  
Old 24-03-2013, 22:09   #96
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Har fått bekreftet via en reisebyråkompis at SAS også endrer klassenavnene på IC:

Economy - SAS Go (Braathens Back)
Economy Extra - SAS Plus (Braathens Best)
Business Class - SAS Business
ILS2 is offline  
Old 24-03-2013, 22:16   #97
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Da kan det neppe være noen tvil om at SAS Plus i Europa blir som dagens Economy Extra + fast track og lounge.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline  
Old 24-03-2013, 22:28   #98
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Spørsmålet nå er hvordan prisen blir på SAS Plus :-) Vil vi havne midt mellom EcoExtra og Business der også eller nærmere EcoExtra?! Blir spennende å se!
Ph34r is offline  
Old 24-03-2013, 22:33   #99
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Da kan det neppe være noen tvil om at SAS Plus i Europa blir som dagens Economy Extra + fast track og lounge.
...og sannsynligvis et bortfall av blokkert midtsete. Tipper de får et rush av bookinger i Braathens Best mellom CPH-TLV fremover. Hvem ønsker vel ikke å sitte i 4E i en liten evighet, særlig når f. eks. Swiss kjører widebody med flatbeds i Business og skikkelig First Class?

Jeg er enig i at man ikke skal slakte noe før man har alle detaljene, men jeg velger i hvert fall å slipe kniven nå.
ILS2 is offline  
Old 24-03-2013, 22:56   #100
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
...og sannsynligvis et bortfall av blokkert midtsete.
Nettopp. Dagens EE har ikke blokkert midtsete.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) Trdfly Flyforum 11 07-03-2012 22:58
SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE sail4fun Flyforum 182 17-02-2012 16:20
SAS lanserer mobilselskab Jan Flyforum 4 01-04-2008 10:23


All times are GMT +2. The time now is 19:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.