Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2013, 13:34   #41
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
SAS Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Når man har EBG-status så er jo lounge og fast-track allerede på plass.
Men, hvis dette kan bety litt bedre, gratis, mat innenriks, fast-track når man skal reise innentiks, og at man som EBG kan få midtsetet blokkert, da begynner det å bli ok. Men tror kanskje ikke noe på det...
hanswest is online now  
Old 22-03-2013, 13:40   #42
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Et problem for SAS er vel at Economy Extra har vært et for bra tilbud i forhold til business Class. Det er for stor prisforskjell og for liten forskjell på de to tilbudene, og det forklarer nok at så få velger dette. Når det vel f.eks. er omtrent 12-1300 kroner i forskjell mellom billigste business og billigste Y+ mellom Oslo og London (en vei) så skal det vel litt til å velge dette alternativet. Fast track får du med Y+, og lounge i Oslo koster deg 219,-. I London har du ikke kjøpsalternativet til Lounge og heller ikke Fast Track, så om man verdsetter dette kan man kanskje vurdere å betale litt ekstra på returen.

Selv har jeg sittet som pax på business og denne klassen var kun 1 rad. På tirsdag når jeg fløy til London så var det vel 2 rader business og 9-10 rader med Economy extra (som så smekkfulle ut).

Selv har jeg lite til overs for navn som plus og Go, men det er vel innholdet som er viktig så det blir spennende å se.
TOS is offline  
Old 22-03-2013, 13:59   #43
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Synes de skal beholde eco og business på long haul. Booket nylig på EVA som har sånne teite andre navn, så jeg ante ikke hvilken klasse jeg booket eller hva jeg kunne forvente. Da jeg kom ombord viste det seg at det var business jeg hadde kjøpt.
Utfordringen med å ikke endre på longhaul er at det nå plutselig er fem og ikke tre klasser/konsepter man forholder seg til som SAS-kunde. Ser for meg mange flere lange setninger, krysstabeller og stjernesymboler med tilhørende fotnoter på hjemmesidene til SAS.
Fly med oss is offline  
Old 22-03-2013, 14:06   #44
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Utfordringen med å ikke endre på longhaul er at det nå plutselig er fem og ikke tre klasser/konsepter man forholder seg til som SAS-kunde. Ser for meg mange flere lange setninger, krysstabeller og stjernesymboler med tilhørende fotnoter på hjemmesidene til SAS.
Ser ikke pointet. Uansett får du ikke connection i business når du bor i Skandinavia og vil fly langt med SK.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 22-03-2013, 14:06   #45
bardf
ScanFlyer Blue
 
bardf's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: OSL
Posts: 261
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

En ting til: med SAS Plus vil jo fremre del av kabinen bli blokkert for de som betaler for Plus.

Dvs at vi som er EBG men reiser på eco må bakover. Det er en nedtur for min del. Helt uaktuelt å be jobben betale full flex på turene til TRD, BGO og SVG. Jeg trodde aldri jeg skulle si det: men etter kl 09 frister plutselig DY på de rutene mer. Helt til FastTrack og lounge kommer innenlands seff.
bardf is offline  
Old 22-03-2013, 14:51   #46
ghostern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Eg skjønar ikkje poenget. Kvifor ikkje gå tilbake til "Eco" og "Business" på intraeuropeisk, og så berre ha "Eco Extra" på langdistanse? Det virkar jo som om "SAS Plus" er ein mellomting mellom "Eco Extra" og "Business"-klassane, så kvifor ikkje slå dette saman til ordet "Business" og så legge seg ein plass i mellom "Eco Extra" og "Business" i pris? Eller er det sjølve ordet "Business" som er problematisk? Er det fleire arbeidsgivarar som tykkjer det er greit at tilsette flyr "Plus" men ikkje "Business"?
__________________
Upcoming flights:
KRS - CPH - DBV - CPH - KRS (WF/SK) June/July
http://my.flightmemory.com/ghostern
ghostern is offline  
Old 22-03-2013, 15:00   #47
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

God og fersk mat som man finner paa en god kafe paa bakken. Regner med at de skal begynne med Espresso ombord da, finner ikke mye pulverkaffe paa bakken :P

Lol.. Nei, nei nei... Igjen blaaser SAS i all erfaring man har fra slike trekk. Man tror at det er maten som er viktigst for businesskunder ombord. Saa feil kan man ta..

Det som avgjoer om de klarer aa presse igjennom dette tullet er hvor stor markedsandelen av folk som reiser i betalt biz fra omraaded utenfor Skandinavia. De fleste vet at alle som flyr intra Europe har business produkt paa connecting flights. Naa som SAS eliminerer komfort (for de har allerede elendig benplass) og man kan ende opp i ett midtsete med en billett til 30K i flere timer, kommer ikke disse kundene til aa booke SAS igjen.

Det at SAS ikke har mange som reiser paa business intra Europe er deres egen feil. De har ikke tilpasset seg utviklingen i markedet. Du maa jo vaere helt skrudd dersom du betaler 8-9K for aa fly OSL/LHR tur/ retur.

De kan gjoere dette kafedillet bak gardina, kjempekonsept der. Men det aa eliminere business, vil garantert eliminere SAS intercont kunder fra kontinentet, da janteloven ikke gjelder soer for Svinesund
Tommy777 is offline  
Old 22-03-2013, 15:00   #48
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by ghostern View Post
Eg skjønar ikkje poenget. Kvifor ikkje gå tilbake til "Eco" og "Business" på intraeuropeisk, og så berre ha "Eco Extra" på langdistanse? Det virkar jo som om "SAS Plus" er ein mellomting mellom "Eco Extra" og "Business"-klassane, så kvifor ikkje slå dette saman til ordet "Business" og så legge seg ein plass i mellom "Eco Extra" og "Business" i pris? Eller er det sjølve ordet "Business" som er problematisk? Er det fleire arbeidsgivarar som tykkjer det er greit at tilsette flyr "Plus" men ikkje "Business"?
Som man ser ombord i SAS flyene intra Europeisk; Economy Extra virker selge bra, men Business ofte er omtrent uten kunder

Og ja: hos oss (oljeservice) er det no go (finnes unntak) med business innen Europa, men jeg står fritt til å velge full flex økonomi, selv om prisen er det samme.

Blir selvsagt endel skrik og skrål her inne, men økonomen i meg tror det kam være smart. Selv om jeg selvsagt skulle ønske det ikke var sånn. Men det er alt for lite pragmatiske og for mange sære folk her inne til at jeg tror vi er noen bra målestokk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 22-03-2013, 15:03   #49
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by ghostern View Post
Er det fleire arbeidsgivarar som tykkjer det er greit at tilsette flyr "Plus" men ikkje "Business"?
Ja, det er det. Derfor reagerer ingen hos oss når folk flyr eco extra med sk til 6000 t/r, men det blir månelyst om en betaler 3000 for C hos konkurrenten.
Chriscross is offline  
Old 22-03-2013, 15:09   #50
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Blir selvsagt endel skrik og skrål her inne, men økonomen i meg tror det kam være smart. Selv om jeg selvsagt skulle ønske det ikke var sånn. Men det er alt for lite pragmatiske og for mange sære folk her inne til at jeg tror vi er noen bra målestokk
På meg virker det som om SAS ikke tenker spesielt langt, og det virker litt som argumentasjonen til Posten for 20 år siden når man begynte å legge ned postkontorer (det var jo ingen som brukte kontorene - at de hadde innskrenket åpningstider osv. "glemte" de).

Her har altså SAS igjen skutt seg selv i foten med å tilby et for godt produkt som et alternativ, som gir omtrent alt det man trenger til en betydelig lavere pris enn business. Dette har naturligvis påvirket etterspørselen etter business, og nå kan man trekke konklusjonen om at det ikker behov for dette. Hadde man oppgradert økonomi og tilbudt økt fleksibilitet der så hadde man sikkert også kunne eliminert SAS Plus i neste omgang, for da ville få ønsket å betale mye ekstra for lite. Det forteller iallefall økonomen i meg.

Hva ville skjedd med reisemønsteret om SAS ikke tilbød Econ Extra og fleksibiliteten lå kun på business billetter? Ville man sluttet å reise? Tvunget folk til lange omveier for å reise med flyselskap som har Econ Extra eller Flex Økonomi?

Nå kan det selvsagt være at SAS Plus egentlig er business class, men med et annet navn.

Last edited by TOS; 22-03-2013 at 15:26.
TOS is offline  
Old 22-03-2013, 15:09   #51
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Som vanlig er det bare negative poster når det kommer endringer. Kan de være noe positivt dette fører med seg? Nå er ikke informasjonen veldig tydelig og detaljert, men kan det være slik at:
  • Innenriks får Plus mat og drikke hele dagen
  • Innenriks får Plus fast track, lounge og egen del av kabinen
  • Det blir gratis frokost for alle på alle ruter over f.eks. 30 minutter

Lounge og fast-track i Norge er jo et OSL-problem, så tror ikke det kommer på plass over natta.
Uansett ser det ut som SAS forsøker å ta et skritt bort fra lavprismodellen innenriks. Det står Skandinavia og Europa, men innenriks er ikke nevnt separat. Innenriks er jo også en del av Skandinavia, men kanskje ikke i SAS sitt vokabular.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 22-03-2013, 15:12   #52
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Blir selvsagt endel skrik og skrål her inne, men økonomen i meg tror det kam være smart. Selv om jeg selvsagt skulle ønske det ikke var sånn. Men det er alt for lite pragmatiske og for mange sære folk her inne til at jeg tror vi er noen bra målestokk
Ja, ikke sant.

Oljebransjen og de fleste andre bransjer (inkludert staten) har lov til aa reise paa business intercont og business intercont er somoftest full og en utrolig viktig inntekt for SAS. SAS konkurrerer med flyselskap som alle har biz paa intra europeisk. Hundrevis av businesskunder som skal videre paa intercont reiser daglig inn til CPH/ARN fra diverse steder rundt om i Europa. For dem, er dette en stor negativ forandring.

Klart mange kommer med Extra fra OSL/ARN/CPH, men selv paa disse rutene kan du naa risikere aa havne i ett midtsete paa siste rad i det klasseloese SAS dersom alle setene foran er tatt.

Du trenger ikke vaere mye saer for aa velge ett annet selskap neste gnagn dersom du opplever dette konseptet fra SAS. Det at man paa papiret har rett til X, vet vi alle at flyene er fulle for tiden og at SAS har stappet maks seter i mange av sine fly og verre blir det. Den Sandwichen kan vaere fra Bouchon, men det spiller utrolig lite naar du sitter ukomfortabelt i timesvis
Tommy777 is offline  
Old 22-03-2013, 15:22   #53
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Ja, det er det. Derfor reagerer ingen hos oss når folk flyr eco extra med sk til 6000 t/r, men det blir månelyst om en betaler 3000 for C hos konkurrenten.
Tja. Slik er det ikke hos min arbeidsgiver. Der er det alltid billigste billett. Om jeg ikke velger billigste, går det melding til sjefen om dette. Dette ligger inne i den appen som brukes for booking. Det samme skjer om bilettype er C.

Business er bannslyst hos oss for alle, og alltid. Selv på longhault.

Tror det er realiteten for mange, og denne endringer er SAS's sin måte å tilpasse seg

Selv reiser jeg pga policy mye med DY også, og i konkurransen mot DY i dette segmentet, synes jeg endringen er fornuftig. DY har jo et bra produkt til en bra pris synes jeg, og denne endringen kan kanskje gjøre det lettere å match DY, ved for eks å fylle opp midtsete.
3cseat is offline  
Old 22-03-2013, 15:36   #54
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er det lenge siden det ble slutt på. Alle kan velge alle rader.I går hadde jeg en typisk flight med SAS innenriks. De første 4-5 radene hadde opptatt midtsete, men lenger bak i flyet satt det 2-4 personer pr seterad. Jeg velger som regel sete på rad 7-12, for å redusere sjansen for en passasjer i nabosetet.
Jepp, 7-12 er rimelig trygt, men er det stort trøkk, så må man enda lenger bak for å ha håp om ledig midtsete. Har sett flere turer der rad 1-6 har vært stinn brakke, mens det er helt tomme 3-setere etter rad 15.
Hickok is offline  
Old 22-03-2013, 15:39   #55
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Hundrevis av businesskunder som skal videre paa intercont reiser daglig inn til CPH/ARN fra diverse steder rundt om i Europa. For dem, er dette en stor negativ forandring
Jøss har ARN/CPH så STOR ic-hub
krølle is offline  
Old 22-03-2013, 15:42   #56
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Når man har EBG-status så er jo lounge og fast-track allerede på plass.
Men, hvis dette kan bety litt bedre, gratis, mat innenriks, fast-track når man skal reise innentiks, og at man som EBG kan få midtsetet blokkert, da begynner det å bli ok. Men tror kanskje ikke noe på det...
Dette med blokkert midtsete for EBG kan du bare glemme. Det fikser aldri datasystemet. Fast-track har er kjekt det for de som reiser ut av OSL, men for mange reisende, så betyr det mindre ettersom de bare connecter på OSL (eller ikke er innom i det hele tatt). Dermed gjenstår håpet om et oppgradert tilbud ombord på innland. Dagens tilbud med sete 15B og sild-i-tømme opplevelse fra man kommer inn på første flyplass til man forlater siste er ikke mye C-billett verdig. Det eneste som minner om C-klasse er prisen.
Hickok is offline  
Old 22-03-2013, 16:54   #57
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by bardf View Post
En ting til: med SAS Plus vil jo fremre del av kabinen bli blokkert for de som betaler for Plus.
Jeg vil tro det blir slik, men det står ingen steder.

En stor ulempe med dette, er som Tommy sier, at de som kommer sist og betaler desidert mest for billetten havner på et eller annet dårlig midtsete. OSL-ARN, kanskje greit nok, OSL-CDG eller CPH-ATH nei takk.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 22-03-2013, 16:55   #58
Scribble
Newcomer
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 34
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Jeg har en tur til Roma i slutten av juni hvor jeg valgte å betale en del ekstra for å fly Business nedover. Siden det nå ser ut som om alle som har booket Econ Extra eller Business får samme produkt (SAS Plus) lurer jeg på om det er noen sjanse for at man får kompensasjon. Tenker da på det jeg betalte ekstra for å få Business kontra Econ Extra.
Scribble is offline  
Old 22-03-2013, 16:55   #59
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Jøss har ARN/CPH så STOR ic-hub
Vel, du vet jo hvor mange fly SAS har (12). Hver av dem har 46 business seter.
Tommy777 is offline  
Old 22-03-2013, 16:57   #60
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
En stor ulempe med dette, er som Tommy sier, at de som kommer sist og betaler desidert mest for billetten havner på et eller annet dårlig midtsete. OSL-ARN, kanskje greit nok, OSL-CDG eller CPH-ATH nei takk.
Nettopp. Og det gjelder ikke kun intercont.
Tommy777 is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) Trdfly Flyforum 11 07-03-2012 23:58
SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE sail4fun Flyforum 182 17-02-2012 17:20
SAS lanserer mobilselskab Jan Flyforum 4 01-04-2008 11:23


All times are GMT +2. The time now is 23:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.