|
26-02-2009, 22:42 | #1 |
ScanFlyer Gold
|
Skitur til Canada! SAS biz til Chicago og UA/AC til/fra Calgary
Fjorårets store skitur gikk til Utah med første base i Salt Lake City og neste base i Ogden, før det ble et par fine dager i Chicago før hjemreisen. Selv om det fristet aldri så mye å dra tilbake igjen var vi innstilt på å prøve noe helt nytt. Det lå en stund an til å bli Japan, men med den sinnssyke styrkingen av Yen mot NOK utover høsten, bestemte vi oss for å søke lykken i Canada, nærmere bestemt Fernie i British Columbia, med et par avsluttende dager i Calgary før hjemreisen. Routingen vår falt på SAS via Arlanda til Chicago og United videre til Calgary, totalt 18t25m.
|
26-02-2009, 22:43 | #2 |
ScanFlyer Gold
|
Re: Skitur til Canada! SAS biz til Chicago og UA/AC til/fra Calgary
Flight: SK850 OSL-ARN
Dato/tid: Torsdag 29.01.09, 0815-0915 Flytype: Boeing 737-600 Sete 6C: Economy extra (business) Tidlig torsdag morgen bar det avgårde mot OSL, en svær 140L North Face duffelbag, skibag og sekk ble drasset med på enogtyve bussen til Helsfyr og videre på SAS Flybussen. Reisefølget ankom OSL noe forsinket og en time før avgang sto vi innsjekkingsklare ved Business- og EBG skrankene der to passasjerer ble behandlet. Det viste seg at det tok veldig lang tid å behandle disse to passasjerene og etter noen minutters venting ble en andre business skranke åpnet da det begynte å bli noen personer i kø. Pass og e-ticket ble levert, men damen bak skranken var tydeligvis ikke helt fortrolig med å legge inn APIS, ekstra utfordrende var det kanskje at vi ikke hadde noen første adresse i USA siden vi skulle videre til Calgary. Undertegnede begynte å få et snev av bekymring for at bagasjen vår ikke ville komme med flyet da det kun var drøyt 40 min til avgang, men vi ble til slutt ferdig ekspedert da hun ba oss kontakte personalet på ARN for å fullføre APIS. Skibagene ble levert ved spesialbagasjen i vestre fløy av terminalen og det var ingen kø å snakke om på SAS sin Fasttrack et godt stykke lenger øst. Vel gjennom var det bare å spasere rolig bort til gate 47 der boardingen begynte kort tid etter vår ankomst. På plass i setet ble knyttnevetesten bestått, hadde vi sittet en rad lenger bak hadde det nok blitt stryk da 32”/30” skillet går her på SAS NO sine -600 med 120 seter. Vi ble stående en stund ved gate og vente på noen transferpassasjerer før det ble push-back noen få minutter etter STD og de-icing før vi fikk luft under vingene. Economy Extra på morgenavganger innebærer frokostboks med diverse pålegg, jus og kaffekopp – med servering av varme rundstykker og kaffe/te. Frokosten smakte like godt som det alltid gjør, spesielt siden jeg ikke prioriterte å spise hjemme før avreise. Etter de vanlige 40 minuttene i luften mellom OSL og ARN tok hjulene asfalten på tidtabell og det ble en greit lang spasertur fra gate 8, 9 eller hvor vi hadde tilknytning over til 2. etasjen på F-piren. Vi svingte innom den lille SAS servicedesken mellom EWR og ORD gatene og APIS registreringen ble fullført på kort tid, det var visst bare å huke av på en transitt boks i masken sa den hyggelige damen bak skranken. Vi fikk samtidig utlevert det grønne visa waiver skjemaet, det hvite customs skjemaet fikk vi ombord hvis det ikke var motsatt... Flight: SK945 ARN-ORD Dato/tid: Torsdag 29.01.09, 1020-1230 Flytype: Airbus A330-300 (LN-RKH) Sete 5H Business class Ventet et par minutter i pre-departure loungen før boardingen for Business, Economy Extra og Star Alliance gold ble annonsert, det så ut til å bli respektert av passasjerene som ikke ble omfattet av dette. To smilende crew ønsket oss velkommen i døren og jeg la straks merke til at en Pommery flaske var pent oppstilt i self service området mens FA studerte boarding kortet og sa det var rett frem og til venstre. Bok, ipod, laptop og kamera ble tatt ut av sekken før den ble plassert der den hørte hjemme. Jeg blir alltid fascinert over hvor mange FA som er i sving i business kabinen når passasjerene boarder og finner seg til rette ombord, likevel gikk det flere minutter før en av crewet tilbød seg å ta jakken min der den hang på jakkeholderen i seteryggen foran. Men det meste går som regel helt fint når champagnen sildrer nedover halsen. =) Og for de som lurte på hvor velfylte champagneglassene var denne formiddagen, så var mitt 2/3 fylt og jeg la merke til at det var stor forskjell i mengde fra glass til glass på brettet. Vi var rundt 20 passasjerer i C-kabinen og vi klagde ikke på at vi kom oss avgårde på tid der vi forlot de to andre A330 flyene fra SAS og Mytravel som sto på rekke og rad på F-piren. Når setebelteskiltet slukket var det bare å fyre opp ipoden, stille inn setet i en mer behagelig stilling og ta imot amenity kit og hodetelefoner fra flyvertinnene. Dagens meny ble utdelt litt senere og etter en drøy halvtime i luften og nesten i norsk luftrom var det tid for en snack som i dag var ”Grilled artichoke, lomo and green olive”, en pose med noe digg snacks og tilhørende drinkservering. Som ventet var vintage Henriot champagnen nå plassert på trallen og valget falt selvsagt på et glass med nydelige bobler, nå har man tydligvis tømt det lageret av 1999 årgangen som stod på menyen på samme tid ifjor og beveget seg over på 2000 årgangen. Jeg skal ærlig innrømme at det var ikke noen andre steder jeg kunne tenke meg å være enn der jeg satt svært behagelig ombord, ca. 36.000 fot over havet med en god champagne ved min side, behagelig musikk på øret og ventet på å bli skjemmet enda mere bort med god mat og drikke på vei til en ni dagers opplevelsestur! Etter hvert ble tomme glass og snacksskålene samlet inn, hot towels utdelt og hvite dukker dekket på fold-out bordet. Dagens meny: Green leaf salad with dressing of the day First course Smoked halibut served with black caviar and marinated peppers Main course Grilled salmon served with creamed potatoes with dill, carrots and courgettes Fillet of pork with potato gratin, sun-dried tomato, green beans and red wine sauce Beef in oyster sauce with Thai rice, red peppers and sugar snap peas Tagliatelle pasta in a mushroom suace with sun-dried tomatoes and sugar snap peas (vegetarian) Cheese Münster and cheddar cheese served with dried apricots A sweet finish Cognac Sacher torte and fruit sald Av hvite viner kunne vi velge mellom en spansk Verdejo og en new zealandsk Sauvignon Blanc, de to røde var en fransk premier cru Pinot Noir og en australsk Shiraz. Salat, forrett og ost, samt et glass vann som ble skjenket oppi til alle, var plassert på brettet før man fikk tilbud om varme rundstykker og spørsmål om drikke til maten, det ble et nytt glass Henriot på både reisefølget og undertegnede. Første gang jeg har spist kveite i denne formen og det var absolutt ingen grunn til å klage, den passet nok utmerket til champagnen også. Salaten kunne dog med et par enkle håndgrep vært gjort litt mer spennende. Maten ble fortært rolig og som under snacks og drinkserveringen la jeg merke til at flyvertinnen på motsatt midtgang var meget oppmerksom og flink til å etterfylle glassene, mens det var mer fraværende på vår side. Av hovedrettene sto valget mellom thai beef og svinefileten, valget falt på sistnevnte da jeg hadde mindre lyst på ris som tilbehør og at jeg ville fortsette med champagnen, selv om champagne passer til all slags mat som det stod i menyen. =) Reisefølget valgte thai beef og begge var enige om at maten smakte fortreffelig, det var bare å nyte servicen til fulle. Til osten fikk man tilbud om kjeks eller rundstykker, og selvfølgelig portvin som vi begge slo til på. Jeg begynte egentlig å bli godt forsynt, reisefølget klarte å begrense seg til frukt og en liten is til dessert, men jeg klarte ikke å takke nei til kaken som følgesvenn til kaffen og calvadosen. Som reisefølget sa, man blir jo nesten tvangsforet. Livet er herlig! Når desserten ble ryddet bort hadde vi vært omtrent to og en halv time i luften, vannflasker ble utdelt, man fikk strukket litt på beina, slått av en prat med deler av crewet bak i galley og sikret seg det siste glasset av en åpnet Henriot flaske. Og ikke lenge etter, når vi via bildefremvisning fra Utah ifjor drømte om champagne powder, fløy vi inn over Grønland som lå badet i sol. Vi fantaserte om heliskiing og lange runs nedover de urørte fjellsidene langt der nede. Fikk også testet AVOD systemet ved å se på en kort snowboard film før filmen Vicky Christina Barcelona over et par glass med Sauvignon blanc vinen, trøtnet til mot slutten og la setet i full liggestilling og duppet av en kort stund, for så å se ferdig filmen etterpå. Self service baren ble avlagt et besøk og selv om jeg trodde jeg hadde spist nok tidligere på flighten ble en liten sandwich og en cola fortært. Det smilende crewet gikk rundt med jevne mellomrom, merket meg de skrudde av tv-skjermene og la teppe rundt noen av de som lå og sov, mens de tilbød oss som var våkne diverse drikke, iskrem, twist m.m. Rundt en og en halv time før landing var det dags for måltid nummer to som var ”Choice of open sandwiches from the trolley”. Både reisefølget og jeg gikk for en med reker og en med roastbeef, med hvitvin som følge. En liten fruktcocktail fulgte med. Rekesandwichen smakte svært godt, mens roastbeefen ble litt ødelagt av det det danske rugbrødet som jeg ikke er så veldig glad i. Over Lake Michigan forsøkte vi så godt vi kunne å fylle ut det grønne og hvite skjemaet i den urolige luften. I Chicago var det lett snødrev i luften og vi landet et kvarter før tidtabell etter 8t40m i luften. Tror vi må ha takset rundt hele O’Hare før vi endelig kom til gaten, vi tok farvel med crewet og var ute av flyet som en av de første og det var ikke noe kø i immigration så da var det bare å vente en liten stund på bagasjen vår. Etter customs holdt United transfersenter til på høyre side rett etter døren og bagasjen vår ble scannet og levert inn. Vi benyttet også muligheten til å få boardingpass videre før vi luftet oss litt utenfor terminalen innen vi tok toget til terminal 1. Vi var så heldige å få SSSS på våre BP så dermed ble det utvidet sikkerhetskontroll, fordelen var da at vi slapp ytterligere 30-40 m med kø så vi sparte litt køståing selv om vi hadde mer enn god nok tid. Last edited by Eriksan; 26-02-2009 at 22:59. |
26-02-2009, 22:44 | #3 |
ScanFlyer Gold
|
Flight: UA5821 ORD-YYC operated by United Express/Skywest Airlines
Dato/tid: Torsdag 29.01.09, 1546-1840 Flytype: CRJ700 Sete 1C First Flyet vårt på gate C8 så utrolig lite ut mot United 747-400 flyet på nabogaten som ble pushet bak vårt fly ute på tarmac. CR7’en har 6 seter i First og 60 seter fordelt på Economy Plus og Economy. Boarding gikk smidig da flyet ikke kan ha vært mer enn halvfullt, var bare litt kluss med en passasjer som kom på at han hadde lagt igjen den ene håndbaggasjen på flyet han kom inn til Chicago med. Han de-boardet og vi så ikke han igjen. Litt upersonlig FA foran, men hyggelig med pre-departure drikke og ikke minst behagelig å sitte i et ganske bra sete med svært god plass frem til bulkhead. Hørtes ut som norsk aksent og et norsk navn på sete 0A, men jeg gadd ikke å spørre for å bekrefte dette. Heldigvis litt kortere taxitur til Rwy og vi var raskt i lufta på vei nordvestover til Canada, må være en av de lengre turene med CR7 med nesten 4 timer blocktid og vel tre timer og et kvarter i luften. Vi ble tilbudt drikke igjen og jeg valgte en Amstel light, mens reisefølget beveget seg over til alkoholfritt siden han skulle kjøre fra YYC. Flyvertinnen foreslo at vi tok snackboksen senere noe vi nikket bekreftende til, endte med at vi takket nei senere på flighten da det ikke fristet så veldig. Tiden ble benyttet til å slappe av i stolen med musikk på øret og bok, samt et lite forsøk på en høneblund. Merket på kroppen at det nærmet seg 20 timer siden jeg forlet heimen. Flighten var lang og kjedelig, og så var det kaldt som fy ombord. Da var det deilig at det var pute og pledd på First noe som hjalp litt ihvertfall. Det ble en lang innflyvning til Calgary og høyhusene i sentrum lyste godt opp den ellers så mørke horisonten. Vi landet før tiden og kunne gå på Canadisk territorie for første gang i våres liv. Passerte tollkontrollen, plukket med oss bagasjen som kom raskt og møtte de fire andre gutta som landet samtidig med oss på sin BA flight fra LHR. De valgte å kjøre direkte til Fernie med middagsstopp underveis og var ikke i seng før 01:30. Vi hadde lært av fjoråret og slukket lyset klokken åtte på kvelden på Country Inn & Suites 7 km fra Calgary flyplass. Opp neste morgen klokken fem lokal tid da vi likevel var lys våkne, kjøpte med oss frokost like ved hotellet og kjørte de tre timene til Fernie og rett i bakken etter at vi hadde vært heldige og fikk sjekket inn halv ni om morgenen. Del 2 av tripreporten følger forhåpentligvis i neste uke, håper det var interessant lesning for en veldig bra tur over til Calgary. Last edited by Eriksan; 26-02-2009 at 22:56. |
26-02-2009, 22:50 | #4 |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
Flott rapport og gleder meg til resten. Håper det blir en liten skirapport fra Canada også?
SAS i C til USA frister definitivt til gjenntakelse |
26-02-2009, 23:07 | #5 |
ScanFlyer Molded
|
Bra rapport ! Bare å vente på forsettelsen her...
27-02-2009, 00:00 | #6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Herlig rapport fra en tur som åpenbart var vellykket og hyggelig! Gleder meg til fortsettelsen.
Last edited by Someone; 27-02-2009 at 10:05. |
27-02-2009, 00:09 | #7 |
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
Venter i spenning på resten, samt en liten skirapport. Artig å høre hvordan det var i Fernie. Jeg var jo i "neste dalføre" en drøy uke før dere.
|
|