Flyprat

Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-06-2024, 11:47   #1
Firelude
Newcomer

Default BRS/CAPS

Heisann. Er det blitt vanlig nå at nyere småfly er utstyrt med BRS? Ballistic Recovery System? Et slikt system kan utgjøre en fare for eventuelt redningspersonell. Er et slikt system montert noe som framkommer i f eks flightplanen?
Firelude is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2024, 12:49   #2
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Default Re: BRS/CAPS.

Med unntak av Cirrus leveres fortsatt de fleste klassiske småflyene uten BRS, men det er mulig å ettermontere på flere modeller. Koster noe nyttelast. Meg bekjent ingen steder på FPL det opplyses om. Kan evtl. skrive som remark, men når flyr jo mange rundt uten FPL uansett.
Mange sportsfly (andre land bruker gjerne UL) har BRS. Der skal være advarsel på flyet at det er utstyrt med BRS inkludert hvor.
Vi har også en advarsel ved inngangen til hangaren at det er fly med eksplosiver/BRS i hangaren.

Last edited by CFM; 19-06-2024 at 12:52.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2024, 13:01   #3
Firelude
Newcomer

Ok...den er roger. Takk&takk for svaret.
Old 09-08-2024, 18:33   #4
Firelude
Newcomer

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Med unntak av Cirrus leveres fortsatt de fleste klassiske småflyene uten BRS, men det er mulig å ettermontere på flere modeller. Koster noe nyttelast. Meg bekjent ingen steder på FPL det opplyses om. Kan evtl. skrive som remark, men når flyr jo mange rundt uten FPL uansett.
Mange sportsfly (andre land bruker gjerne UL) har BRS. Der skal være advarsel på flyet at det er utstyrt med BRS inkludert hvor.
Vi har også en advarsel ved inngangen til hangaren at det er fly med eksplosiver/BRS i hangaren.
Et spørsmål til de siste linjene.. Har du/dere en paragraf eller et annet krav å vise til når det gjelder den advarselen ved inngangen til hangaren? På min lufthavn har vi fått det første flyet med BRS. Det står inne i en liten hangar. Jeg har prøvd å søke litt på nett men finner ikke noe konkret ang dette.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules