Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2013, 12:55   #461
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
... få vekket opp Kjeller Flyfabrikk, slik at produksjonen kan foregå her til lands med norske vilkår? Vidar
Ovennevnte web-buzz rundt 757-enes fremtid (Crickey, LeeHam, AeroTurbo m.m. ...) gir kraft til fölgende idé mht tilföring av nye prosjekter til Keller Flyfabrikk : nemlig by pä en 757 fläte-facelift til H5XQR ! En slik 757 cabin refurbish til Premium [1+2+1] og Y-class [1+3+1] ('A piece of cake', sier Adam Pilarski) ville sette et kraftigt spark i maurtuen, og samtidig booste 757s residual values !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2013, 17:45   #462
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Av de siste 20 postene i denne tråden har du "svart deg selv" 18 ganger - på tide å ringe Boeing istedet for å skrive monolog her inne?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2013, 10:42   #463
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
... på tide å ringe Boeing ...
Takker, Thomas, jeg har fulgt opp ditt gode räd og sikret meg IP (Intellectual Priority) c/o Ann K. Galbraith, Legal Counsel, Boeing Commercial Aircraft ... for sikkerhets skyld, sendte jeg kopi av min priority claim til Mike B. Bair's kontor : H5XQR Series er hermed klassifisert som ett av mange andre TwinAisleFeeders-konsepter ... en glimrende fremtid späes for Frequent Traveller, hva sier du ? Hva mener du selv om H5XQR Series, er det ikke ä foretrekke framfor 757 P2F-konversjoner ? Hva med en H53QR MAX ? Ingen konkurranse !! : neste ledig A321 NEO eller 739 MAX finnes ikke för noengang ut i 2020, ser det ut som ? Hvorfor ikke sende alle verdens 757 til cabin interior facelift + powerplant revamp ute pä Keller ? En norsk idé, utfört av norske händverkere, i Norge ? JoeW legger opp Business Plan, Wahoo stifter selskap, TOS samler inn venture capital ? Sier Sir Richard Branson : Just DO it !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2013, 15:29   #464
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Ingen videre kommentarer ... dog när jeg kommer med en idé som noen mener IKKE DUGER, smeller det omgäende her pä Flyprat ? Ingen kritikk denne gangen, jeg tar det som en anerkjennelse ?! Og riktig nok : H52QR og H53QR MAX er morsomme konsepter, förstnevnte med ca. 105 m.tonn MTOW, med en OWE rundt 54 m.tonn, med en mileage/tonn fuel 22 % bedre enn 757-200/RB211, brukt som et feeder-fly pä typiske A321- eller 739-ruter gir H53QR rundt 190 - 240 pax, med vesentlig kvikkere ground turn-arounds og mye bedre pax-appeal enn A321 eller 739 ... virkelig noen 24h yield winners, med fabelaktig ROIC-potensial !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 11:16   #465
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Her er en liten pamphlet om problem-stillingen rundt "757 niche" :
Attached Files
File Type: pdf H52QR - fleet strategy paradigms vs the 757 niche.pdf (216.8 KB, 23 views)

Last edited by Frequent Traveller; 31-10-2013 at 13:09.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2013, 13:02   #466
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default C- Series vs H19QR eller H20QR ?

http://i63.servimg.com/u/f63/15/83/64/75/hagbar11.jpg

Jeg kommer tilbake til Hagbard Viking's sunne dogmatikk, mht en sammenlikning som er blitt gjort et annet sted : nemlig pästäes det at med ca 6 m.tonn ekstra struktur-vekt A319 NEO vs CS300 med antatt identisk motorteknologi ville den förste brenne pr är ca 400,000 USD verdt höyere kerosene-forbruk vs den andre, under typiske operative forhold, med # samme antall passasjerer ?

Uten ä diskutere oppriktigheten i dette argumentet, som mot-argument kunne vi si at det er opp til Bombardier ä fremheve frakt-potensialet i CS300, dog inntil vi hörer fra Bombardier (???) iom at CS300 er et bulkloaded fly, med narrow-body 5 abreast single aisle cross-section, blir det vanskelig ä klare händtering av frakt hvis man ser det som önskelig ikke ä sakte ned flyets airport ground turn-around performance, derfor foresläes det ä anta frakt-potensialet i CS300 = NULL KOMMA NIKS ?

Derimot har A319 plass til fire AKH pluss et rommelig (med stor luke !!) aft bulkhold pä 255 cuft volym. To av AKH-posisjonene stär ledige til flyfrakt, som (i et "First Concubine" flyfrakt-perspektiv) vil yte et inntekts-tillegg pä typisk samsvarende 10 pax/AKH, som hver betaler YCff (Y-class full fare), ganger syv avganger pr dag, 345 aktive dager i äret, dvs at frakten yter et ärlig inntekts-tillegg pä YCff x 2 x 10 x 7 x 345 = 4.83 M$ hvis gjennomsnittlig YCff = 100 $ ... Sä kan man spille med YCff, cargo load factor, 6 flyvninger/24t vs 7, eller med freight-to-pax revenue conversion factor (dvs, om 12.7 cuft payfreight tjener inn 1 YCff eller mer eller mindre ?), eller med fraktens densitet, eller med fraktens stablings-effisiens (hvor stort netto-volym innpakket frakt klarer man ä stable inn i en AKH pä 127 cuft ?) osv ... hvor enn man snur opp ned pä likningen her, tjener man alltid mer bare med flyfrakten enn de usle 400 K$/är som skal punges ut mer for fuel for ä lage omeletten med A319 (uten ä nevne noe her om fly-familie-effisiens - trening, reservedeler, maintenance - m.a. ?)

Samme kalkyle holder for H19QR vs CS100 eller for H20QR vs CS300, hvortil inngär fordelen for höyere daglig produktivitet, Product Differentiation i kabinen, lavere kostnader pga kvikkere bakke-rotasjoner osv osv (dere har hört refrenget !) ....
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2013, 11:13   #467
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default "On Prices" (John Ruskin 1819-1900)

" It's unwise to pay too much, but it's worse to pay too little. When you pay too much, you lose a little money – that is all. When you pay too little, you sometimes lose everything, because the thing you bought was incapable of doing the things it was bought to do. The common law of business balance prohibits paying a little and getting a lot – it can't be done. If you deal with the lowest bidder, it is well to add something for the risk you run, and if you do that you will have enough to pay for something better. "
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 11:15   #468
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

H21QR NEO med tre ACT gir ca. tre timer ekstra flytid ut over dagens A321 ceo, ganger 1.15 (neo-effekt) ... og ville derved kunne gi service pä de fleste av dagens 75X-ruter.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 11:18   #469
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
H21QR NEO med tre ACT gir ca. tre timer ekstra flytid ut over dagens A321 ceo, ganger 1.15 (neo-effekt) ... og ville derved kunne gi service pä de fleste av dagens 75X-ruter.
Hva betyr H21QR NEO? Hva betyr ACT?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 12:53   #470
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

'H' stär for Twin Aisle (eller for 'h'erlig eller 'h'appy - flyets midtganger er formet mem som en 'H' med mange passasjer- og service-vennlige egenskaper); 'QR' stär for Quick Rotation; 'ACT' stär for Auxiliary Container Tank, en A32X Series-opsjon (http://forum.flyprat.no/showpost.php...&postcount=465).
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 15:16   #471
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
SAS Re: Rekkevidde for A320-familien (splittet)

Klarer ikke å ligge unna å poste denne i twin-aisle sammenhengen:

CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 17:05   #472
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default P-cube kaken, av bakermester René Pillon

'H'yggelig erindring, CRJ900 ! Hvis du titter litt naermere nede ved bunnen av kaken, har denne en liten skuff ... med CARGO, i form av sjokolade-parfait ... mmm, 'h'erlige saker ! Men jeg er kommet meg videre fra H21P3 (for 'PPP' eller 'Passenger Pleasing Plane' med [1+2+2] som ble presentert til SAS i Stockholm 5. juni 1991, ment som oppfölgning av Janne Carlzons utopiske [2+2+2]) : H21P3 gir nemlig kun 10 % bedre overhead stowage volume/pax vs A321 [3+3], mens den mer realistiske H21QR [1+3+1] gir 59 % bedre plass til carry-on ! Hvorved TO AKH mer frigjöres nede til ekstra flyfrakt, som trade-in tilbake til Operatören ! [2 AKH ekstra flyfrakt = ca. 20 ekstra pax, i inntjeningsmessig sammenheng]
Attached Files
File Type: pdf PPP-kagen med sitt dek av mandel-krokan.pdf (64.9 KB, 17 views)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2013, 12:26   #473
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Jeg forundrer meg over den manglende respons etter min söknad etter webhjelp (jvt post # 449 ovenfor her pä samme träd) for ä komme NSOC tillivs : Night Stop-Over Costs er nemlig en relativt tung kostnads-post, som ofte mis-imputeres i flyselskapenes BUA-systemer (BUdget and Accounting) med den medfölge at de deretter tolkes feil, som "hourly" (og ikke "cyclic", som er den riktige imputeringen) kostnader ... Riktig bokföring förer analytisk til muligheten ä tilrettelegge fordelene i et öket antall daglige flyvninger med samme fly !!

HJEEEELP ?! Er det ikke noen her pä forumet som har adgang til regnskapstall for NSOC for A32X Series eller 73X Series, for (1) home base; og (2) outstations ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2013, 12:47   #474
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Jeg observerer at antall treff pä denne träden naermer seg 27,300, sä selv om det er et slags tabu ä komme inn her med innlegg og idéer (noe jeg ville prissette stort !) finnes det allikevel ganske mange forum-fölgere med interesse i H2XQR Series ...

For disse har jeg gjort en sammenlikningsanalyse A321 [3+3] vs H21QR [1+3+1] i et LCC "ekstremt" perspektiv (superslim @ 28" med SpaceFlex), her :

http://media.wix.com/ugd/4f7666_e443...BSpaceFlex.pdf

Kommentarer er hjertelig velkomne ! Spytt ut, gutter ?!
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2013, 16:24   #475
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default MOLs 'Sweet Point' H21QR

Kanskje denne her setter Michael O'Leary's hjernevinninger i spinn ? .... det handler seg nemlig om en 198 seters H21QR, siste skrik innenfor LCC-interiörer, med kvikk turn-around, noe som virkelig setter fart i feeder-opersjoner !
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	H21QR at MOL's Sweet Point.jpg
Views:	203
Size:	16.4 KB
ID:	36051  
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2014, 19:11   #476
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Vi har revidert H21QR-LOPA'n ovenfor og fant plass til ytterlig tre seter : resultat 201 pax, se nytt bilde. Siste Pamphlet ble ogsä revidert
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	H21QR spaceflex 28 inch 201 seats-5 (2).jpg
Views:	160
Size:	32.2 KB
ID:	36089  
Attached Files
File Type: pdf H21QR vs A321 @ 28'' superslim for LCC.pdf (611.9 KB, 12 views)
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2014, 19:25   #477
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Groundworthiness Certificate?

201 pax krever jo ekstra cabincrew, det er vel ikke gunstig, 199 er vel bedre? Er dette en 321-variant? I så fall hvor har de vanlige 321-nødutgangene tatt veien? Tegningen indikerer to overwing exits, så er dette en helt ny type, som må typegodkjennes på nytt?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2014, 19:48   #478
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Takk for interessen, Discus ... men jeg ser for meg klart nä at du ikke har gitt deg selv tid til ä gä igjennom vär brosjyre "H2XQR Series Customer Copy" (description.pdf) og ikke har du fulgt med heller i tidligere kommentar-utvekslinger pä denne träden samt pä tidligere träd "Betale mer for Midtgang ?" ang. midcabin EEs i H21QR vs A321 : doors Type B 2L/2R og 3L/3R blir kansellert (fjernet, rett og slett) mot at en ny EE Type B 2L/2R blir äpnet overwing - en vesentlig strukturell forandring hvorved kabinen deles nu i TO seksjoner (mot tidligere tre !) til fordel for bedre strömlinjet kabin-konfigurasjon med flere rader !
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2014, 22:05   #479
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Takk for interessen, Discus ... men jeg ser for meg klart nä at du ikke har gitt deg selv tid til ä gä igjennom vär brosjyre "H2XQR Series Customer Copy" (description.pdf) og ikke har du fulgt med heller i tidligere kommentar-utvekslinger pä denne träden samt pä tidligere träd "Betale mer for Midtgang ?" ang. midcabin EEs i H21QR vs A321 : doors Type B 2L/2R og 3L/3R blir kansellert (fjernet, rett og slett) mot at en ny EE Type B 2L/2R blir äpnet overwing - en vesentlig strukturell forandring hvorved kabinen deles nu i TO seksjoner (mot tidligere tre !) til fordel for bedre strömlinjet kabin-konfigurasjon med flere rader !
Nei, jeg har ikke lest alt som har skjedd her, alt for komplisert.

Hvor mange pax får du godkjent med slike exits, da? Du fjerner et par dører og flytter et par dører, med andre ord så er det to mindre enn på eksisterende 321.

Og det med at du må ha ekstraflyvertinne fordi du økte fra 198 til 201 kommenterte du ikke?!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2014, 11:46   #480
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Groundworthiness Certificate?

Hei tilbake, Discus ! Etter mine diverse struktur-modifikasjoner stär H21QR igjen med TRE PAR Type B EEs (Emergency Exits), som tillater 3 x 75 = 225 pax (regulatory exit limitation) ... dertil mä Airbus gjennomföre en ny evakuerings-test, riktig nok ! Vi har 201 seter (et slags maximum maximorum for typen ?) sä alt skulle gä feilfritt ?! Hvis/när e-testen gjennomföres, skrur vi ned pitchen enda ett hakk til rundt 26" sä pröves kabinen med ca. 211 pax, da fär man godkjent kabinen med litt margin ...

Joda, Discus jeg sä at du pekte pä mine siste 201 seter ... men jeg tenkte videre at kanskje ogsä har alle her pä forumet forstätt poenget - mitt vs ditt vs MOLs eller Kjos' - og tar (i tankene) selv ut to seter (eller er det kun ett sete vi behöver ä fjerne ?) for ä fä tilbake det berömte 'Sweet Spot', hva synes du : er det ikke opplagt ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål vedr bruk av av electronic travel certificate UA? joamykle Reiseforum 8 08-10-2015 11:42
KLM Travel Discount Certificate Roxman Reiseforum 1 17-04-2011 22:02
Delta, Northwest receive single operating certificate LN-MOW Flyforum 10 01-02-2010 22:07
Pilot's Certificate Revoked (Again), This Time For In-Cockpit Sex VoiceCom Flyforum 1 16-03-2009 18:32
Star Alliance Upgrade Certificate Bizflyer Flyforum 9 06-11-2006 17:55


All times are GMT +2. The time now is 09:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.