Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-05-2014, 02:48   #41
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Tror de behandler den ulikt, siden den har mye færre alternativer reiseruter enn Asia- og Amerikarutene. Det er ingen bonusseter selv med F7. Har ikke sett to seter i F siden LH hadde 16 seter oppe på 744 faktisk, og har fulgt med i tre år.
Så rart. Ser at du har rett, f.eks. førstkommende helg er det F6 uten et eneste partnersete. Lurer på hva logikken er, utover noe mindre First-konkurranse der. Men LH, AF, EK, LX og BA tilbyr F hele veien, så det er ikke veldig lite - ville nesten ha sagt at det burde være vanskeligere til USA, for der tilbyr LH et rimelig mye bedre produkt enn mange av konkurrentene, som kunne/burde ha gitt dem en edge. Til JNB virker det jevnere. Men det blir vel et tema for en annen tråd.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline  
Old 09-07-2014, 16:28   #42
flugger
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Oslo
Posts: 143
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Prøver å finne 2 billetter til Florida fra Oslo i mars i C, men får bare opp TP. Når slipper LH sine billetter? Er TP noe å satse på ellers?
flugger is offline  
Old 09-07-2014, 19:05   #43
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Kjapt spm. Akkurat fått brev om at jeg får CT ticket, samt 4 dager etterpå kom regningen, men ingen ticket. Vil det si den kommer med neste faktura? Og er det fysisk companion ticket det er snakk om?
__________________
darkcho is offline  
Old 09-07-2014, 19:12   #44
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Kjapt spm. Akkurat fått brev om at jeg får CT ticket, samt 4 dager etterpå kom regningen, men ingen ticket. Vil det si den kommer med neste faktura? Og er det fysisk companion ticket det er snakk om?
Da har du fått den. Det brevet du referer til er CTen.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now  
Old 09-07-2014, 21:18   #45
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by flugger View Post
Prøver å finne 2 billetter til Florida fra Oslo i mars i C, men får bare opp TP. Når slipper LH sine billetter? Er TP noe å satse på ellers?
Før slapp LH veldig mange C seter 180 dager før avgang. 1. April skjedde det noe, slik at dette ikke stemmer lenger. Men de slipper stadig seter, og Florida burde ikke være noe problem, spesielt Orlando. Bare å følge litt med. Jeg har alltid klart å booke seter til og fra Orlando, opptil 4 om gangen, men det kan ta noe tid, 8 mnd er litt langt frem.
TommyL is offline  
Old 06-08-2014, 03:17   #46
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Finnes det en oversikt over hva de forskjellige selskapene tar i fuel surcharge hvis man booker med EB poeng?

Har hørt at LH er ganske dyrt, og hørt at TG ikke tar fuel surcharge, stemmer det?

Hva er folks erfaring når man har booket EB reise med A*
econ is offline  
Old 06-08-2014, 09:38   #47
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Finnes det en oversikt over hva de forskjellige selskapene tar i fuel surcharge hvis man booker med EB poeng?

Har hørt at LH er ganske dyrt, og hørt at TG ikke tar fuel surcharge, stemmer det?

Hva er folks erfaring når man har booket EB reise med A*

Mine erfaringer:

LX/LH/SN/OS - Tar fuel surcharge - mye
TG/SQ - Tar fuel surcharge, men levelig nivå, ca halvparten av de over
UA - Tar ikke fuel surcharge
fluxie is offline  
Old 06-08-2014, 11:11   #48
Rune
Milage RunE
 
Rune's Avatar
 
Join Date: Feb 2014
Location: Trondheim
Posts: 111
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Selv har jeg nå for to personer betalt i overkant av 10000 NOK for bonustur med bruk av CT TRD-CDG-BKK-CDG-TRD. Jeg antar det er TG mellom CDG og BKK og "fuel charge" som utgjør brorparten av de 10 stk laken som flyr avgårde på denne turen?
Til sammenligning kostet TRD-CPH-NRT tur-retur ca 1000 NOK for to personer, da utelukkende med SAS-metall.

Om LH er enda dyrere enn TG på fuel, blir det i alle fall ikke noen (long haul) bonusturer med LH på denne karen.
Rune is offline  
Old 06-08-2014, 12:29   #49
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men jeg har hele tiden trodd at YQ ved bonusreiser hos Star-partnere er noe EB selv krever inn og beholder som en inntekt.
ILS2 is offline  
Old 07-08-2014, 13:54   #50
mrmojo73
BA Gold, HH Gold
 
Join Date: Apr 2013
Location: OSL
Posts: 23
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Mine erfaringer:

LX/LH/SN/OS - Tar fuel surcharge - mye
TG/SQ - Tar fuel surcharge, men levelig nivå, ca halvparten av de over
UA - Tar ikke fuel surcharge
Just recently used my CT to book OSL-BKK-MEL return in Biz. 180K points and approx 11,000NOK in taxes. All segments with TG.
mrmojo73 is offline  
Old 17-08-2014, 21:35   #51
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Star Alliance Booke "beste tilgjengelighet" med CT?

Hei folkens, strir fortsatt med å finne fornuftige billetter (2 stk) OSL - FLL 12/12 med retur 22/12 2014.

Jeg har opptjent en CT på Platinumkortet mitt nå.
Har 130000 poeng hos EB, men siden reisemønsteret i 2015 ser litt stusselig ut enda kunne jeg tenkt meg å brukt poeng/kr på reisen til USA for å spare opp noen grunnpoeng så jeg klarer gull i neste periode også.

Er det i det hele tatt mulig å gjøre det sånn?
Eller bør jeg heller bare bestille SAS plus/business og betale det det koster?
Poengene har varighet til godt uti 2016, så ikke noe stress med å bli kvitt de enda...

Er dette en jobb for SAS callcenter, eller har noen av dere noen gode ideer til meg?

Last edited by ToreD; 17-08-2014 at 22:01.
ToreD is offline  
Old 17-08-2014, 21:53   #52
NordicLane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 113
Default Re: Booke "beste tilgjengelighet" med CT?

CT med Amex Platinum er til alle StarAlliance destinationer (som FLL) med poengkostnad som StarAlliance bonustur hvis du velger noe annet enn SAS destinasjon.
Beste tilgjengelighet er kun til SAS destinasjoner.

CT og beste tilgjengelighet kan uansett ikke kombineres, ei heller til SAS destinasjoner.
NordicLane is offline  
Old 18-08-2014, 01:16   #53
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by Rune View Post
Selv har jeg nå for to personer betalt i overkant av 10000 NOK for bonustur med bruk av CT TRD-CDG-BKK-CDG-TRD. Jeg antar det er TG mellom CDG og BKK og "fuel charge" som utgjør brorparten av de 10 stk laken som flyr avgårde på denne turen?
Til sammenligning kostet TRD-CPH-NRT tur-retur ca 1000 NOK for to personer, da utelukkende med SAS-metall.

Om LH er enda dyrere enn TG på fuel, blir det i alle fall ikke noen (long haul) bonusturer med LH på denne karen.
Hvis det er i First er LH vesentlig bedre enn TG, spesielt i luften (begge er bra på bakken). Hvis du i tillegg bruker CT, er det helt utrolig mye for pengene om du så må ut med 6000 i stedet for 5000 i skatter/avgifter pr pers. No-brainer.

Hadde vurdert å ta LH på utreise og TG på hjemreise i en slik situasjon, så får du det beste av begge produktene på bakken (og en mellomting av det dyreste/billigste alternativet mht. skattene, hvis det er stor forskjell).
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:

Last edited by Peppep; 18-08-2014 at 01:20.
Peppep is offline  
Old 18-08-2014, 13:28   #54
Rune
Milage RunE
 
Rune's Avatar
 
Join Date: Feb 2014
Location: Trondheim
Posts: 111
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Hvis det er i First er LH vesentlig bedre enn TG, spesielt i luften (begge er bra på bakken). Hvis du i tillegg bruker CT, er det helt utrolig mye for pengene om du så må ut med 6000 i stedet for 5000 i skatter/avgifter pr pers. No-brainer.

Hadde vurdert å ta LH på utreise og TG på hjemreise i en slik situasjon, så får du det beste av begge produktene på bakken (og en mellomting av det dyreste/billigste alternativet mht. skattene, hvis det er stor forskjell).
Jo - dette er noe jeg vurderer (løpende), og jeg vil nok følge med på tilgjengeligheten hos Lufthansa F-klasse, når tidspunktet for avreise nærmer seg. First Class-terminalen på FRA står høyt opp på listen, og er ennå ikke krysset av.
All research jeg har gjort viser også at våre tyske venner leverer et langt bedre produkt ombord i sine A380-maskiner.

Ulempen med å velge Lufthansa, er at da blir det en ekstra flight med FRA - SIN og deretter Singapore Airlines til BKK.
Rune is offline  
Old 18-08-2014, 18:06   #55
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by Rune View Post
Ulempen med å velge Lufthansa, er at da blir det en ekstra flight med FRA - SIN og deretter Singapore Airlines til BKK.
Ulempe? Ikke alle i forumet som er enig i det SQ i C er jo gode greier og i flere tilfeller fullt på høyde med gammel F hos andre selskap.
Insomnia4u is offline  
Old 18-08-2014, 18:25   #56
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Ulempe? Ikke alle i forumet som er enig i det SQ i C er jo gode greier og i flere tilfeller fullt på høyde med gammel F hos andre selskap.
Skulle ha hatt en like-knapp her! SQ C er noe av det gøyeste jeg har flydd, selv regional C har en konfig som overgår veldig mange andre sine tilbud i longhaul C (lieflat, AVOD osv).

Innlegget mitt etter å ha flydd SQ for første gang:

Quote:
Folkens... jeg har en annonsering. Jeg er nyforelsket. Den utkårede går under kallenavnet SQ. Jeg har flydd First fire ganger tidligere, med Thai, Asiana og Lufthansa. Og de har vært veldig bra, altså. Men det var først på en 45-minutters flight fra KUL til SIN at jeg for første gang noensinne bare satt og utelukkende nøt en flight fra ende til annen. Tok i mot avis, skrudde på AVODen, fant frem QC3, men brukte ingen av delene. For et selskap, for et crew, for en service.

Og... 45 minutter med SQ vs en SAS-flight med samme lengde... hahahahaha. Her snakker vi å ta i mot jakken, genuine smil, tiltale med norsk navn uten huskelapp, god mat og drikke og et herlig fysisk produkt.

Tok meg selv i å tenke at jeg kunne ha betalt fullpris for longhaulversjonen av dette. Før jeg kom på at jeg skal fly det to ganger de neste to ukene.

Greit, jeg har drukket et par cognac. Og en øl. Og et halvt glass vin. Men likevel: SQ <3
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline  
Old 18-08-2014, 21:20   #57
Rune
Milage RunE
 
Rune's Avatar
 
Join Date: Feb 2014
Location: Trondheim
Posts: 111
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Jeg kan vel ikke akkurat si meg uenig med Peppep og Insomnia4u, men det er nå en gang slik at jeg i tillegg vurderer å utvide reiseruten med én leg til, BKK - USM, med TG i C-klasse.

Skal man også tilføye SIN blir komplett reiserute TRD - OSL - FRA - SIN - BKK - USM, og da må jeg nesten håpe kjæresten ikke titter for nøye etter på kartet. Vet ikke om hun hadde satt pris på "omveien".

Man blir vel kanskje nødt til å forsøke å overbevise henne om kvaliteten på produktene til Lufthansa i F og Singapore Airlines i C - og så er man naturligvis avhengig av at det åpnes opp to award-seter i F-klasse på FRA - SIN.
Rune is offline  
Old 18-08-2014, 21:32   #58
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by Rune View Post
Jeg kan vel ikke akkurat si meg uenig med Peppep og Insomnia4u, men det er nå en gang slik at jeg i tillegg vurderer å utvide reiseruten med én leg til, BKK - USM, med TG i C-klasse.

Skal man også tilføye SIN blir komplett reiserute TRD - OSL - FRA - SIN - BKK - USM, og da må jeg nesten håpe kjæresten ikke titter for nøye etter på kartet. Vet ikke om hun hadde satt pris på "omveien".

Man blir vel kanskje nødt til å forsøke å overbevise henne om kvaliteten på produktene til Lufthansa i F og Singapore Airlines i C - og så er man naturligvis avhengig av at det åpnes opp to award-seter i F-klasse på FRA - SIN.
Gå for mest direkte reiserute, ikke-flyinteresserte har en forkjærlighet for enkle reiseruter. FCT er bra, men ikke så bra. Så er du selvsagt avhengig av at det dukker opp seter på LH de siste dagene. Ferie med dama bør være enkelt og behagelig, ikke en søken etter den optimale F-opplevelsen.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline  
Old 18-08-2014, 22:03   #59
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by Rune View Post
Skal man også tilføye SIN blir komplett reiserute TRD - OSL - FRA - SIN - BKK - USM...
Lurer på om du vil få problemer med 5 legs én vei med EB? Synes å ha lest at det er maks 4, og at enkelte poster itillegg forteller om problemer med for omstendelige rutinger.
Insomnia4u is offline  
Old 19-08-2014, 03:05   #60
peterfox
Peter Fox
 
peterfox's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Fighter town - Gardermoen
Posts: 409
Default Re: AmEx Companion Ticket - reisemål

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Lurer på om du vil få problemer med 5 legs én vei med EB? Synes å ha lest at det er maks 4, og at enkelte poster itillegg forteller om problemer med for omstendelige rutinger.
Vet ikke om du kan ta SQ/Silkair fra SIN-USM ?
Jeg vet de flyr med om det finnes Award-seter på Silkair vet jeg ikke.
__________________
Peter Fox
EBG & EBD since 1993 - Club Carlson Gold - HH Gold - Qatar Airways Privilege Club - Platinum. https://frequentflyer.no.
peterfox is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->) SudCaravelle Reiseforum 216 27-02-2024 20:39
Finne bonusreise, og Companion Ticket. E-UT Reiseforum 12 18-11-2014 00:36
Endre Companion ticket VirreVapp Reiseforum 3 04-06-2014 17:59
40% av på kjøp av Eurobonus (og bruk av AMEX EB) NORing Reiseforum 7 15-11-2011 01:00
AmEx Centurion Bizflyer Reiseforum 5 15-01-2009 08:08


All times are GMT +2. The time now is 17:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.