Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

View Poll Results: Holder det med å ha besøkt "top 10"-listen av destinasjoner i USA?
Ja, da har man sett det meste som er verdt å se i USA. 8 9.88%
Nei, det er fortsatt mange andre steder man burde besøke. 73 90.12%
Voters: 81. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-05-2013, 10:53   #21
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Enig med de som sier Seattle og Boston bør med. Har selv lyst til å se Portland også, men ikke vært der enda.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 11:19   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Det kommer en Pacific Northwest (Seattle, Portland og Vancouver og Dalstrøka inna og uttafor) samletråd med tips og triks (inkludert Kaffe, Vin og Øl (ikke Gult Øl))
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 11:29   #23
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Siden dette er et flyforum er jo Oshkosh et must.
Har sett mye av USA, men Alaska ligger høyt på ønskelista over nye destinasjoner.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 12:59   #24
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Siden dette er et flyforum er jo Oshkosh et must.
Da snakker vi altså om en samlingen / konferansen EAA AirVenture Oshkosh som arrangeres i juli/august
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 13:00   #25
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Litt alternativ morro som kan kombineres med utgangspunkt i Denver:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Rushmore
http://www.deadwood.org/splash.cfm
http://www.woundedkneemuseum.org/
http://www.nps.gov/libi/index.htm
http://www.fullthrottlesaloon.com/
http://www.buffalochip.com/
http://www.sturgis.com/
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 16:00   #26
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
SAS Re: Hvor i USA bør man dra?

Heisann Robertaas!

Har vært mye rundt og fartet der borte (skal til Las Vegas selv neste uke..), og ett av de mer spesielle stedene jg har vært er i San Luis Obispo, Califonia. Det ligger mellom LA og San Fransisco langs Highway 1.

Her bodde vi på: http://www.madonnainn.com/

Dette er et fantastisk hotell og du MÅ spise på steakhouset deres. Kan forøvrig nevne at de har en mengde flotte vingårder i området, samt kort vei til strand og sol. I tillegg var John Wayne (Oh yeah, John Wayne...) med og bygde og eide deler av dette stedet når han levde!

Kan være lurt å bestille god tid i forveien om du vil ha et spesielt rom, da alle rom er bygd forskjellige. Crazy kitch og utrolig morsomt sted!

Sånn morsomt når du er lei av de "typiske" stedene..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 16:18   #27
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

In short: USA er digert og mangfoldig. Jeg er ikke sikker på at Robert helt forstår hva han har spurt om. Du skal være ganske så ensporet og forutinntatt for ikke å innse hvor man kan oppleve ved å stikke nesa litt under Budweiser- og McDonald-land.

Du finner for eksempel en hel verden av øl og vin. som nevnt tidligere, og du kan også gjøre doktoravhandling på hvordan man lager barbeque og ribs i forskjellige deler av landet. Ribs er ikke bare den rekka du får på TGI Friday. Og har du prøvd skikkelig 'pulled pork' på de lokale BBQ-sjappene? Du vil ikke angre - uansett hvor du er i landet selv om de i nordvest ikke helt har fått taket på dette. Spis catfish her i sør - alligator og annen sjømat langs Gulfkysten. Trekk gjerne litt bort fra highwayene når du blir sulten.
Southern Fried Chicken .. prøv Wifesaver i South Carolina med mac&cheese og andre sides etter preferanse .. beste som er. Popeye's er også bra ..Ligg unna KFC .. Flere av de mindre hurtigmatkjedene her i sør lager glimrende kylling etter lokale oppskrifter.

Ta av deg skylappene og ta inn virkeligheten. Det har ingenting med 'hjernevask' å gjøre. Dette er et utmerket land å bo i og et fantastisk land å besøke.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 16:29   #28
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Begynner å bli en god samling med reisetips i denne tråden, takk.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 16:46   #29
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
In short: USA er digert og mangfoldig. Jeg er ikke sikker på at Robert helt forstår hva han har spurt om. Du skal være ganske så ensporet og forutinntatt for ikke å innse hvor man kan oppleve ved å stikke nesa litt under Budweiser- og McDonald-land.

Du finner for eksempel en hel verden av øl og vin. som nevnt tidligere, og du kan også gjøre doktoravhandling på hvordan man lager barbeque og ribs i forskjellige deler av landet. Ribs er ikke bare den rekka du får på TGI Friday. Og har du prøvd skikkelig 'pulled pork' på de lokale BBQ-sjappene? Du vil ikke angre - uansett hvor du er i landet selv om de i nordvest ikke helt har fått taket på dette. .

Ta av deg skylappene og ta inn virkeligheten. Det har ingenting med 'hjernevask' å gjøre. Dette er et utmerket land å bo i og et fantastisk land å besøke.
.....helt korrekt vi ligger endel etter det dype sør når det gjelder BBQ...men det tar vi igjen når det det som i Norge kalles Laks - akkurat i disse dager flyr Alaska Airlines inn 4-5 fraktere (de har tatt ut setene på noen maskiner) daglig med Copper River King og Steelheads...selv StamPub`en til Flyprat på Bainbridge serverer Copper River i disse dager )og ja de kaster Copper River Kings på Pike Place

Ja det er et utrolig mangfold - utrolig mye å se og oppleve - enten du vil bruke 48 timer eller 48 dager......
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 17:02   #30
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

For oss gamlinger elsker jeg Palm Springs, men med leiebil. Deler av året er det for varmt for fotgjengere. Flott flymuseum..

Joda Highway 1 er et abs must... Kan gjentas. Med ordentlig gubbebil.. San Luis Obispo, absolutt .... Kjekt å se hvordan millionærer hadde det for vel 50 år siden.. Hearst Castle med egen flystripe for DC 3.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 17:34   #31
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Flymuseer er det mange av. Nesten hver eneste flybase har sitt eget. Ikke like store og imponerende alle sammen, men med mange gullkorn for den som er interessert. De fleste byer har også lokale museer hvor man kan snuble over mye spennende historie.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 20:18   #32
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Flymuseer er det mange av. Nesten hver eneste flybase har sitt eget. Ikke like store og imponerende alle sammen, men med mange gullkorn for den som er interessert. De fleste byer har også lokale museer hvor man kan snuble over mye spennende historie.
Har sett Smithsonian National Air and Space Museum i Washington. Hvordan rates det mot andre tilsvarende museer?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 20:40   #33
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Alt jeg kan si om Palm Springs er at alle fly der er i flybar stand og er ute å flakser av og til...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2013, 20:58   #34
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har sett Smithsonian National Air and Space Museum i Washington. Hvordan rates det mot andre tilsvarende museer?
Jeg har også vært på Smithsonian (riktig nok bare den i D.C, ikke den ute ved flyplassen) men jeg har også vært på Museum of Flight på BFI. Jeg likte meg godt begge plasser, men jeg foretrekker nok MoF. Det ligger midt på ei flystripe og med Boeings gamle fjøs ( ) baki der. Dessuten står det jo for tiden også noen test-787 der.

Var også på Evergreen museumet i McMinnville, OR. Der har de blandt annet et badeland med en 747 på taket som det går en sklie ned til bassenget. Spektakulært, i det minste
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 01:13   #35
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Legger merke til at ingen har anbefalt Houston som nylig har vært billigste sted å fly til i USA. Er det tilfeldig at ingen har anbefalt byen?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 01:17   #36
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Ja, det er det nok. Jeg vet det er forummedlemmer her som elsker byen. Og er du i Houston er det ikke langt til Austin - byen hvis du lliker musikk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 11:08   #37
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Se her ja - her har vi nok en av de mer spennende trådene om USA på lenge! Jeg er heller ikke overrasket over at det var Robertaas som dro det hele i gang, på sin litt særegne måte, og som for enkelte sikkert kan ha virket litt halvspydig

Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Jeg er ikke sikker på at Robert helt forstår hva han har spurt om.
Jeg tror det er akkurat det han gjør - og jeg tror tråden begynner å inneholde akkurat de type svarene han er ute etter.

Ellers, takk for tips. Mye jeg skal ta med meg selv her!

Selv er jeg stor fan av områdene i nordvest, og har veldig lyst til å dra tilbake dit. Ellers er mine åpnebare hull i kartet for det meste sørøst, og langs gulfen.

Kan for øvrig anbefale roadtrip i de midtre deler og nord, med utgangspunkt i for eks Chicago og så kjøre nordvest igjennom Minnesota, N/S Dakota, Wyoming og Montana. Du kan få superlekre overnattings- og opplevelsesopphold andre steder enn styorbyer, som for eks Triple Creek Ranch i Montana. Kombiner dette med fotturer og netter i telt på egenhånd i Yellowstone national park, og du har en nokså innholdsrik ferie med opplevelser i den ene og andre enden av skalaen.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 31-05-2013 at 11:15.
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 13:58   #38
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Jeg er heller ikke overrasket over at det var Robertaas som dro det hele i gang, på sin litt særegne måte, og som for enkelte sikkert kan ha virket litt halvspydig
Har aldri hatt som intensjon å være spydig eller halvspydig her på forumet. Prøver bare å engasjere. Vet det er mange her som har mye erfaring med reising og også med å bo i USA så jeg regnet med at det var mye kunnskap her som mange ville kunne ha nytte av.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 16:50   #39
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Mye snakk om steder, lite om selve turen her, utrolig mye man kan snuble over hvis man driver litt "road-trip bingo". Ha en omtrentlig himmelretning og kjør der det er ut som det er fint vær, lite kø, kast terning whatever.

Denne turen var et innslag av "skal fra A til B, men aner ikke hvor ferden skal gå" http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=96654

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, det er det nok. Jeg vet det er forummedlemmer her som elsker byen. Og er du i Houston er det ikke langt til Austin - byen hvis du lliker musikk.
Har selv vært på road-trip i Texas med utgangspunkt Houston, og snublet over mye artig da. Fikk oppleve både tur på hesteryggen i ørkenen, bading i Gulfen og stoooore Margaritas langs på uteserveringen i San Antonio ila. få dager. I tillegg har de sebraer i TX
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2013, 17:49   #40
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Hvor i USA bør man dra?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
I tillegg har de sebraer i TX
Ja, og er du heldig og er i Poulsbo, WA (gammel norsk by rett utenfor Seattle) på riktig tid, treffer du julenissen og hans lama også. Lamaen bor forøvrig på Bainbridge.

Eller liker du bedre kameler, er Friday Harbour stedet. Denne bor like ved San Juan Vineyards, så her er det gode muligheter til å kombinere vinsmaking og kamelspotting.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? blazius Reiseforum 17 20-05-2016 00:17
Juletur 2014 - hvor bør man dra? Chriscross Reiseforum 15 18-08-2014 11:29
Hvor bør man bo på Réunion? robertaas Reiseforum 0 06-03-2012 06:25
Hvor bør jeg dra nå? Sondbjo Reiseforum 14 15-02-2012 16:05
Hvor tidlig bør man booke tur til USA? kjemperud Reiseforum 16 21-12-2011 01:10


All times are GMT +2. The time now is 16:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.