Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-03-2013, 20:56   #1
grove
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 69
SAS En statusløs flyktning vender tilbake

Etter flere år som trofast FB-medlem, har jeg nå vendt ryggen til de blå startet på bunnen som EBB. Har ikke flydd SK internasjonalt siden 2003, så det begynner å bli noen år. Men med de dårlige vilkårene FB har for opptjening og uttak, og at vilkårene er vesentlig bedre hos SK var ikke valget vanskelig nå.
Har riktignok mistet en del mils hos FB, samt en del BlueBiz poeng, men regner med å være ajour gjennom EB og SAS Creditsprogrammet i løpet av kort tid.
Dette blir altså en TR fra en statusløs flyktning, som vender hjem.

Dagen startet på jobb kl 0700. Måtte gjøre unna div møter før turen opp til Gardermoen. Rakk å spise lunsj, før jeg ble kjørt til flyplassen.

Vel framme på OSL var et bare å sende avgårde kofferten, raskt gjennom security og ut til høyre.
Der mange andre tar trappen opp i diverse stuer, gikk jeg trappen ned isteden for, mye hvitt porselen der også.......
Ooooh det var deilig!
Gikk raskt ned til gate 46 for boarding.



SK 1469
1345
A320 reg OY-KAN
Sete 11A

Lit forsinket ut, grunnet sent ankommet fly. Kort taxetur it til ...... Treff nordover og en rask høyresving før det gikk rett sydover til CPH
Fint flyvær, men det skyet til mer og mer jo lengre sør vi kom.


Med to og en halv time i CPH ble det tid til litt gaveshopping (barna regner med gave hver gang pappa er på tur).
Som statusløs flyktning er loungebesøk kun om man flyr på business. Valgte derfor å ta en tur opp i CPH Apartments.
Maten var ikke all verden å rope hurra for, kyllingspyd og potetsalat funker dog greit.
Stort pluss for utsikten fra loungen samt at det var veldig stille og rolig der.


Etter litt mat og god drikke var det tid for å gå mot gate A22.
Gikk ned fra loungen for å rekke innom et par butikker før avgang, og der kom sms fra SAS: Forsinket med 35 minutter.
Fant en av stolene i andre etg. avslapningsområdet, og begynte å skrive litt på denne tr'en.


SK 2685 CPH-BLQ
1725 NY TID 1800
Crj900 OY-KFE
Sete 12A


Liker takeoffen på disse maskinene. Med motorene plassert bak, går det hele temmelig lydløst for seg. Brukte lite rullebane, og klatret bratt ut fra CPH.
Ganske full flight. Spesielt i økonomi. Varvlikevel heldig og fikk ledig sete ved siden av. Her var det bare å breie seg ut de neste to timene.
Behovet for mat underveis var ikke til stede, så vogna passerte stille og rolig forbi. Begynte å mørke ute, så det ble enda mindre å se på ut vinduet. Brukte derfor det meste av tiden til å se film på ipaden. Ikke værst med "AVOD" på en CRJ900 :-)
I det skiltet med fest setebeltene kom på var det en passasjer fra et litauisk reisefølge som fikk et illebefinnende. Ble intens jobbing på CA'ene. Frem og tilbake med oksygenflasker, vann osv. Mye høylydt prating på uforståelig språk.
Alt så heldigvis ut til å gå bra.


Overnattet i Bologna på Hotel HC3
Et greit forretningshotell med bare 47 rom.


På torsdag fikk jeg låne bil for å komme meg nordover til møtet jeg skulle på. Med en BMW 530d gikk det rimelig greit unna. Italiensk trafikk er noe mer intens enn hva man er vondt med fra Norge, men nødt er bare å spisse albuene, og kreve sin rett........


Hjemreise fredag 15/3

Ankom flyplassen 1t og 10 min før avgang.
Innsjekkingssystemet foregår i underetasjen,, hvor det var to skranken åpne til denne flighten.
Havnet bak en italiensk guttegjeng med store ryggsekken, og mye annet stæsj. Dette gikk ikke fort. At det gikk nesten 20 minutter å få sjekket inn disse 8 guttene sier litt om tempoet. Sekker måtte pakkes om, klær inn og ut av sekken osv osv.
Ble til slutt vinket over til Business-skranken. La kortet mitt og passet på skranken. 30 sekunder etterpå var kofferten merket med prioritytag (!) og jeg fikk tilbake det jeg skulle ha. Fin gest fra personalet, som tydeligvis registrerte at jeg hadde stått lenge i kø.......
Flyplassen er ganske kaotisk. Den er under ombygging, og derfor mye trangere enn normalt. Med flere fulle Ryanairflighter, og innenriks/ utenriks i en og samme avgangshall blr det trangt.

De drømmer iallefall om store maskiner

Hadde håpet å få meg noe med mat på flyplassen, men de to små stedene som var der hadde stort sett bare kjeks eller andre merkelige greier.
Endte derfor opp med BOB etter takeoff.

SK2686
2005
Crj900 OY KFA
Sete 8A

Som tidligere nevnt liker jeg takeoffen på disse maskinene. Lite lyd, og raskt opp. Serveringen kom raskt i gang, og etter 6 timer uten mat var det utrolig godt med "Chicken potatosalad".
Crewet var oppmerksomme og hyggelige, en fin tur oppover kontinentet.
Belegget ombord var 0 i business, 4 av 8 seter i eco extra.
ca. 80 % bakover i økonomi.
Landet fem min før rutetid i CPH.

Hadde 35 min connection u CPH, men fikk raskt melding om forsinkelse på flyet til OSL.
Ny avgangstid var 2300, grunnet sent ankommet fly, samt 20 passasjerer som som var forsinket fra Geneve.

SK1474
A321 OY-KBE
2245
Sete 25 A

Boardet flyet ca 2250. Det varte og rakk før vi kom oss avgårde. Mellom kvart over elleve og halv tolv pushet vi fra gate.
En ganske begivenhetsløs flight, ca 50% belegg.


Landet på OSL 35 min etter oppsatt rutetid. Var glad bagen min var merket med prioritytag, slik at jeg forhåpentligvis kom meg raskt avgårde.
Men neida!
Det kom et lass med bagasje, men ingen var pri-merket. Gikk deretter veldig lang tid før neste ladning kom. Og der kom kofferten min som nr. 15 - med pri-tagen godt synlig.
Så på klokka, det hadde da gått over 30 minutter fra flyet parkerte til pri-merket bagasje var på båndet. Hadde jeg vært EBG hadde jeg skrevet en liten notis til SAS. Men som statusløs blir det litt feil.

Verdiløs denne gangen.


Alt i alt en bra reise med SAS, selv om slutte ikke levde helt opp til forventningene.
Den statusløse vil uansett vende tilbake, og kanskje etterhvert nyte godene på den riktige måten
grove is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2013, 21:17   #2
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
SAS Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Priority er vel ganske håpløs på OSL uansett, hvertfall hos SGS slik jeg har lest.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2013, 21:18   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,854
Default En statusløs flyktning vender tilbake

Takk for fin hverdagsrapport.

Pritag funker ikke på OSL, og sånn er det med den saken.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-03-2013, 22:31   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

På norsk innenriks prøver jeg stort sett å sjekke inn på de automatiske skrankene, for da slipper jeg pri-taggen. Dermed er det bedre sjanse til å få kofferten kjapt enn om den har rød lapp.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2013, 22:35   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,755
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Takk for fin rapport! Den ene gangen jeg har dessverre måttet fly gjennom OSL under transfer utenlands-innenlands, så funket pritaggen på mine to kolli. Tro det eller ei.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2013, 08:38   #6
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Pritag funker ikke på OSL, og sånn er det med den saken.
Joda, det fungerer glimrende. I hvert fall hvis poenget er at man skal rekke å gå på do og handle masse i taxfree før man vil hente bagasjen. Med pritag er man sikker på at ingen andre stjeler bagasjen din før du selv rekker frem til båndet, uansett hvilke gjøremål man har fra man forlater flyet.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2013, 08:57   #7
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Takk for turen! Kan også tipse om at du kan kjøpe deg inn i SAS loungene på osl/arn/cph for 219kr om du har en gyldig star alliance billett for den dagen
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2013, 10:21   #8
Ph34r
Livsnyter
 
Ph34r's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
Default En statusløs flyktning vender tilbake

Takk for bra rapport!

Mulig dette burde diskuteres i en egen tråd, men HVORFOR fungerer ikke pri-tag på OSL? Må vel være noen i SGS som kan svare? Og hvilke svar får man som EBG om man feks klager på dette?
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2013, 11:25   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Quote:
Originally Posted by Ph34r View Post
Takk for bra rapport!

Mulig dette burde diskuteres i en egen tråd, men HVORFOR fungerer ikke pri-tag på OSL? Må vel være noen i SGS som kan svare? Og hvilke svar får man som EBG om man feks klager på dette?
Problemet er vel ikke OSL, om det er slik at pribags ikke kommer først der? Da ligger vel problemet på utestasjonene som ikke har lastet disse inn sist?

Eller kanskje priority egentlig betyr at bag'en kommer først inn i lasterommet...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2013, 11:46   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,854
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Problemet er vel ikke OSL, om det er slik at pribags ikke kommer først der? Da ligger vel problemet på utestasjonene som ikke har lastet disse inn sist?
Les min siste TR (Megeve). Da ble pribagasje i GVA sortert og lastet ombord til slutt....også ankom flyet OSL og alt ble snudd opp ned
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2013, 18:21   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Les min siste TR (Megeve). Da ble pribagasje i GVA sortert og lastet ombord til slutt....også ankom flyet OSL og alt ble snudd opp ned
Det er nettopp det som er problemet. Sist inn i flyet, altså først ut igjen, og i bunnen i første tralle. Dermed kommer all annen bagasje på toppen, og først på båndet.

Hadde de ønsket at dette skulle fungere, så hadde de hatt disse baggene i egen vogn, som ble losset først. Det er problemfritt å få til å fungere om det er ønskelig, noe det tydeligvis ikke er.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2013, 18:30   #12
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,253
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det er nettopp det som er problemet. Sist inn i flyet, altså først ut igjen, og i bunnen i første tralle. Dermed kommer all annen bagasje på toppen, og først på båndet.

Hadde de ønsket at dette skulle fungere, så hadde de hatt disse baggene i egen vogn, som ble losset først. Det er problemfritt å få til å fungere om det er ønskelig, noe det tydeligvis ikke er.
Fristende aa nevne janteloven! Det er tullete at det ikke kan fungere. Spesielt med det tollregimet man har i Norge er det viktig at man faar bagasjen raskt, de som flyr mye burde vel "beloennes" for det. Det ville ogsaa gavne flyplassen ettersom bedre transfer kan gi flere reisende paa OSL.

Det er visst endring paa gang naar det gjelder fortolling, men den som lever faar se.
__________________
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2013, 18:48   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Vi får se om Swissport får skikk på dette ... Tydeligvis lettere for SAS å stille kvalitetskrav overfor en ekstern handler ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2013, 05:57   #14
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 294
Default Re: En statusløs flyktning vender tilbake

Reiste trd-pus-trd med sas og asiana forrige uke, hadde pri tag begge veiene. Baggen kom først på alle steder t.o.m med på Værnes. Det siste har aldri skjedd før for min del.
jufix is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air France vender tilbake til Oslo - Status på OSL econ Flyforum 47 19-06-2023 12:40
Carlsen vender tilbake og Thomas har hjerte på halen inger Bilder & foto 17 28-12-2013 16:58
Når en helt vender hjem .... LN-MOW Småprat 4 04-09-2013 02:01
En 787 vender hjem dc-8-63 Flyforum 3 21-12-2011 20:05
Turistene vender tilbake til USA. LN-RKF Flyforum 19 06-03-2007 20:32


All times are GMT +2. The time now is 09:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.