Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-09-2014, 10:27   #1
stonyo
Newcomer
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 14
KLM Generelle spørsmål om å reise med KLM

Hei, godtfolk!

Bestilte nylig en Sør-Amerikatur til våren på klm.no, og registrerte mitt Emerald-kort fra China Airlines(SkyTeam Elite Plus) som utløper i februar. Jeg kommer ikke til å rekvalifisere til Emerald.

Er det slik å forstå at siden jeg booket reisen på et tidspunkt hvor Elite Plus-medlemskapet mitt er gyldig vil jeg få Elite Plus-fordeler på reisen, eller vil det være slik, som seg i og for seg hør og bør, at jeg ikke får fordelene av Elite Plus på denne reisen?
__________________
*A Gold, SkyTeam Elite Plus, BW Diamond, CC gold, IHG Platinum.
stonyo is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2014, 12:39   #2
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Elite Plus-fordeler med KLM etter utløpt status?

Du skal ikke motta noen fordeler, men i praksis gjør man det i en del tilfeller fordi det henger igjen (på samme måte som man kan få problemer med å motta fordeler hvis man har oppnådd status etter at turen var booket).
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2014, 05:23   #3
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Står det "Sky Team Elite" på boardingkortet du får utlevert så får du nok fordeler. Noen kontraktslounger insisterer på å se medlemskortet, men de fleste lounger / boarding gates etc forholder seg til det som står på boardingkortet.

Og årsaken er som Peppep forklarer
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2014, 23:45   #4
VIVALDI
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2010
Posts: 129
KLM KLM WB Class på korte strekk i Østen

Mornings...
Noen her som har fløyet KLM WBC på rutene Abu Dabi-Bahrain,eller Kuwait-Damman-eller Doha-Muscat??
Lurer rett og slett på hvilken service de har om bord på disse leggene.
Og er det duket for velkomstmenyer og Delf Blue Hus??
Svar mottas med takk
VIVALDI is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2014, 19:12   #5
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Skal fra GLA til LAD om en ukes tid med KL, men må innom OSL med 5 timer stoppover for å hente pass med visum. Kan jeg sjekke inn på flighten fra OSL 4-5 timer før avgang? (regner med at jeg ikke får boardingpass på GLA helt frem siden jeg ikke kan fremvise visum til Angola).
Er OSL-loungen noe værendes sted på en tirsdag fra kl 1 til 4 på ettermiddagen?
RJon is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2014, 06:29   #6
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: KLM WB Class på korte strekk i Østen

Quote:
Originally Posted by VIVALDI View Post
Mornings...
Noen her som har fløyet KLM WBC på rutene Abu Dabi-Bahrain,eller Kuwait-Damman-eller Doha-Muscat??
Lurer rett og slett på hvilken service de har om bord på disse leggene.
Og er det duket for velkomstmenyer og Delf Blue Hus??
Svar mottas med takk
Med de vanlige forskjellene på hvor opplagt betjeningen er og forskjellig grad av komfortable seter på forskjellige flytyper så er vel WBC det samme verden over.

Du får tilbud om velkomstdrikk, inklusive champis, og det er mulig å spørre pent om påfyll.
Du får klut, du får meny og de tusler rundt med iPaden og tar bestilling på hovedrett og evt frokost hvis du har.
Amenitybag med sokker, sovemaske, ørepropper, tannkost, kulepenn og noe annet dill.

Før landing begynner moroen når alle må fiske frem appen på mobilen for å se hvilke hus de ikke har i samlingen allerede.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2014, 06:58   #7
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,415
Default Re: KLM WB Class på korte strekk i Østen

Quote:
Originally Posted by Utenbys View Post
Med de vanlige forskjellene på hvor opplagt betjeningen er og forskjellig grad av komfortable seter på forskjellige flytyper så er vel WBC det samme verden over.

Du får tilbud om velkomstdrikk, inklusive champis, og det er mulig å spørre pent om påfyll.
Du får klut, du får meny og de tusler rundt med iPaden og tar bestilling på hovedrett og evt frokost hvis du har.
Amenitybag med sokker, sovemaske, ørepropper, tannkost, kulepenn og noe annet dill.

Før landing begynner moroen når alle må fiske frem appen på mobilen for å se hvilke hus de ikke har i samlingen allerede.
Ingen meny på disse korte rutene. Enn får kun enkel fingermat/sandwish. Det serveres champis på noen ruter, men av erfaring ikke på bakken i DOH. Men i Muscat gjør de.

Hus får en, men uten fyll.
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2015, 23:44   #8
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
KLM Sykkelkoffert med KLM

Heisann sveisann! Vi er en skolegruppe som skal på reise med klm fra ålesund til barcelona om noen uker. siden flere av oss er aktive syklister er planen å ha med sykkelkoffert. nå har lærer gått ut med at det er maks 3 sykkelkofferter for gruppen vår. Sliter litt med å tro å dette, ettersom samtlige andre selskap jeg har reist med har det sånn at om man har hard sykkelkoffert (tjukk hard plast) kan kofferten pakkes som vanlig bagasje og selskapet trenger ikke tenke på plassmangel i flyet. Spørsmålet mitt er da har klm en slik grense til og med med hard koffert eller er det læreren min som snakker humbug? har et håp om at det er den siste av tidligere erfaring!
På førehand takk av takknemmelig sunnmøring!
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2015, 01:02   #9
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Sykkelkoffert med klm

KL bruker vel Fokker 70 fra AES enda, om de ikke har gått over til E190?
Førstnevnte flymaskin er ikke noe særlig å laste sykkelkofferter i. Ei heller vanlige kofferter...traaaangt!
Michael is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2015, 01:56   #10
Peterfsx
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Norway
Posts: 80
Default Re: Sykkelkoffert med klm

Trodde det var E190 som oppererte ruten jeg nå? noen som vet?
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2015, 07:23   #11
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Sykkelkoffert med klm

Ja det er E190. Sykkel regnes alltid som spesialbagasje på KLM, dvs at det må betales ekstra for denne (55 EUR). At det skal være en begrensing på 3st finner jeg ikke noe sted...

http://www.klm.com/travel/no_no/prep...ator/index.htm
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 26-03-2015 at 07:49.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2015, 08:19   #12
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Spørsmål Bruke fordeler fra annet frequent flyer-program enn det bookingen er knyttet til

Har en booking med KLM, og var innlogget i FlyingBlue når jeg bestilte. Billetten er derfor knyttet til min FlyingBlue-konto som er på laveste nivå. Dette var litt dumt siden jeg har høyere nivå hos et annet SkyTeam-partnerflyselskap.

Spørsmålet mitt er om fordelene jeg har gjennom høyere SkyTeam-medlemsstatus hos det andre flyselskapet kan brukes på KLM-flygningen min selv om den er registrert mot min FlyingBlue-basiskonto? Ser det kanskje blir vanskelig å endre slik at poeng blir registrert hos det andre selskapet, så jeg tenker mest på om jeg vil ha rett på ekstra bagasje og priority innsjekk/boarding? Holder det å vifte med kortet fra det andre selskapet på flyplassen, eller må jeg ... gjøre noe?
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2015, 09:28   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Bruke fordeler fra annet frequent flyer-program enn det bookingen er knyttet til

Ja, selvfølgelig kan du bruke fordelene selv om det er i et annet selskap så lenge det er i samme allianse. Men du må vifte med kortet. Så lettest er vel å legge inn det andre kortet i bestillingen eller ved innsjekking.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2015, 10:27   #14
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Bruke fordeler fra annet frequent flyer-program enn det bookingen er knyttet til

Jupp null problem, flyr SK og tjener i EBS, men sitter i lounge på TK Gull når jeg flyr
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2015, 00:04   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Er det ny sikkerhetskontroll på gate for flygninger Amsterdam - Aruba? (Har vert det tidligere til Asia/USA)
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2015, 01:29   #16
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Sykkelkoffert med klm

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
KL bruker vel Fokker 70 fra AES enda, om de ikke har gått over til E190?
Førstnevnte flymaskin er ikke noe særlig å laste sykkelkofferter i. Ei heller vanlige kofferter...traaaangt!
Ikke at embraen er noe bedre. Alle den nettene man må ta opp

Vi har flere ganger latt store sykler stå igjen, og tatt de med på 737. Embra har små lasterom, fokker har enda mindre
Starling is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2015, 10:01   #17
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,415
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Er det ny sikkerhetskontroll på gate for flygninger Amsterdam - Aruba? (Har vert det tidligere til Asia/USA)
Nei. AMS fjernet gate-security i sommer. Nå er alt centralized, og kommer en fra Norge er det bare å gå rett ombord!
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2015, 17:50   #18
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Fant denne artige videoen om transfer på Schiphol. Overraskende nok behøver man heller ikke å gjennom ny security etter ankomst fra USA Genialt!
For et styr dette er på køflyplassen LHR og attpåtil i begge retninger

Central Security at Schiphol: how does it work?
https://www.youtube.com/watch?v=dmm1pNssf6Q
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2016, 14:10   #19
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Er det virkelig sant at man må betale for innsjekket bagasje med KLM, selv AMS-FCO? Ser at man får 40% rabatt hvis man er medlem av Flying Blue, og that's it.

Når ble KLM LCC? Har tydeligvis ikke fulgt nok med. Kanskje fordi jeg aldri flyr KLM, dog denne gang passer det best...
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2016, 16:36   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med KLM

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
. Overraskende nok behøver man heller ikke å gjennom ny security etter ankomst fra USA Genialt!
Det må du kun på flyplasser hvor man blander trafikk fra sikre og usikre land. Ingen security i FRA heller. Men det er langt å gå begge steder.....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Generelle spørsmål/tips om å reise med Qatar Hpkris Reiseforum 245 10-11-2020 14:49
Reise med Aegean (generelle spørsmål) jamesclandestine Reiseforum 31 06-08-2018 18:19
Reise med Ethiopean (Generelle spørsmål) Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 29 30-09-2017 07:35
Generelle spørsmål om å reise med Brussel Airlines Pan-American Reiseforum 15 26-10-2015 16:02


All times are GMT +2. The time now is 13:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.