Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-12-2018, 21:28   #1
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default 21. desember, kanskje ikke-dagen for flyreiser?

For en tid siden ble jeg bestilt inn til Oslo på et dagsoppdrag den 21. desember, og jeg bannet litt over det, for er det en dag i 2018 man ikke helst ikke bør reise med fly av hensyn til sin egen sjelefred, så er det nettopp 21. desember. Men OK – jeg hadde ikke noe valg.

Dagens første nedtur kom da jeg våknet i otta og på mobilen så at de der slubbertene i SAS hadde kansellert SK 244 fra BGO 07.25 og isteden ombestilt meg til SK 238 klokken syv. Femogtyve minutter fra eller til betyr kanskje ikke så mye, tenkte SAS, men på gruoppvekkende tidspunkt tidlig om morgenen er det en vesensforskjell.

Men OK – jeg kom meg til Flesland i god tid. Eneste sorgen da var at SK 244 angivelig skulle gått med B736 – en flytype som nå er i ferd med å bli en sjelden anledning. På Flesland hadde jeg fast-track-rettigheter, men fast track var stengt. Årsak enkel: Det var så få reisende der ute at slow track fungerte som fast track.

Bergen Flesland i morgenrushet i ukedagen preges normalt av forretnings- og tjenestereisende på vei til høyviktige møter og konferanser i hovedstaden. Men ikke i dag. Innslaget av familier med små barn var foruroligende høyt. Og antall kolli stor håndbagasje lå i yttergrenseland. Returen min skulle gå med Norwegian, og der fikk jeg for noen dager siden en trussel-sms fra dem om at overdimensjonert håndbagasje ville bli gebyrlagt med NOK 1200.

Men stille og rolig var det i avgangshallen. Ved nabogaten var det boarding av SK 4142 til Trondheim. Det var ikke så mange som skulle den veien. Større oppmøte var det til SK 238, men maskinen (B738 LN-RPO) ble ikke helt fullsatt, til tross for at SK 244 også var om bord. De tok seg nå all verdens tid med ombordstigningen, og vi gikk tyve minutter forsinket, kanskje nettopp for å få med alle som skulle ha reist med 244.

Om bord var det god juleferie- og fritidsreisestemning, og kabinpersonalet var i slaget med blid og god service. Jeg må si jeg setter pris på den kaffekoppen SAS ennå gidder å servere til sine reisende. Vil man på død og liv ha kaffe i tilknytning til flyreisen, er det jo plenty med tilbud i terminalene, men det er noe med den man får om bord. Inn mot Oslo opplyste de om korresponderende flight’er fra Oslo. Blant alle destinasjonene ble også Stavanger nevnt. Kanskje ikke så rart, for i dag gikk hverken 07.00- eller 08.20-avgangen hos SAS til Stavanger, bare 07.50 og den som vanlig med en CRJ9.

OSL var det også relativt rolig på ankomst. De fleste reisende fra 238 gikk i retning transfer. Og på Flytogets 08.20-avgang kunne man velge og vrake blant ledige dobbelseter, selv i bakerste vogn.

I tolvtiden satt jeg på en NSB-avgang i retning OSL. Oppdraget i Oslo hadde vart kortere enn beregnet, men jeg hadde først retur med DY 618 klokken 15.40. Med flex-billett hadde jeg et fantasihåp om å kunne ta et tidligere fly, samtidig som fredag 21. desember kanskje ikke var datoen å drømme om det. Kom glatt gjennom fast track, men det var ikke særlig kø i den andre track’en heller. Men stor bagasje hadde enkelte. Opp rulletrappene foran meg slet en vever, ung kvinne på to Samsonite MAX, som levde vi i Norge fremdeles i hamstringens og svartebørshandelens tidsalder.

Med frykt for å bli møtt med en latter som ville gi gjenlyd til den ytterste avkroken på OSL, nærmet jeg meg transferdesken til Norwegian med spørsmål om tidligere fly. Men – ikke noe problem! Jeg fikk et ombordstigningskort til DY 612 klokken 13.20 som var det den mest naturlige saken i verden. På lette bein og med et smil om munnen gikk jeg den lange veien ut til gate 20, for der er man i sivilisasjonens yttergrense. Bak en panelt tredør like ved er det nemlig inngang til Widerøes verden av ødemarks- og hutaheita- destinasjoner.

Ombordstigningen i DY 612 gikk etter planen, men de reisende ble møtt av en iskald kabin, til tross for at maskinen (LN-NGT) nettopp var ankommet fra Bergen. Men da kabinpersonalet begynte å lukke lukene til bagasjehyllene, slo det meg at kabinen knapt hadde belegg på 25 prosent. Var det mulig med så få reisende til landets nest største by på en av årets største utfartsdager? Nei, det var ikke det, for like etter åpnet kabinpersonalet alle lukene de nettopp hadde stengt. Så gikk det noen minutter – vi var over avgangstid – og så strømmet det på med unge gutter og jenter, mange av dem i militæruniformer. Vi hadde rett og slett ventet på forsinkede overgangsreisende fra et fly fra Bardufoss.

Når alle hadde satt seg, var kabinen nesten full, men ingenting skjedde. Etter hvert begynte kabinpersonalet å telle reisende, både med sånne klikktellere og med fingrene. Og de talte og de talte, men forble åpenbart like kloke. Nest trekk var å be alle fra Bardufoss om å rekke opp hånden. En skog av armer kom i været. Og så gikk de rundt og spurte etter navnet til den enkelte og krysset av på listen. Det tok litt tid. Styrehuset forklarte alt dette med at de måtte forsikre seg om at alle fra Bardufoss var om bord, for de ville nødig glemme noen nå som alle skulle hjem til jul. Ja, ja, jeg var selv om bord i 612 ved et lykketreff, og hadde ingen rett til å sette meg til doms.

Mens disse listene åpenbart ble kvalitetskontrollert ett eller annet sted, kunne ikke jeg unngå å overhøre diverse samtaler blant våre vernepliktige. Det høres nå ut som om førstegangstjenesten er blitt et slags ekstra år på videregående med innlagt friluftsliv. Og etter alle klagemålene å dømme, tror jeg nok at våre unge soldater skal prise seg lykkelige over at vi enn så lenge lever i en fredelig avkrok av verden.

Plutselig begynte sikkerhetsdemo’en, som pussig nok var manuelt utført av kabinpersonalet. Ikke vet jeg, kanskje har NGT ikke skjermer under bagasjehyllene, eller så virket de ikke i dag. Alle trodde da at flyet skulle gå, men vi som satt bak i kabinen med utsikt til bagasjebåndet visse bedre. Fire stuere kom slepende på to fullastede traller, og før de la et kolli på båndet, måtte de sjekke tag’en opp mot en liste og krysse av. De jobbet så raskt de kunne, men tiden gikk.

Omsider var det push back og avgang, men vi måtte innom avisningen. Det gikk gode ti minutter der også. Ved siden av oss stod B777 A6-EPI. Jeg måtte google maskinen, for alt man kunne lese på den var at det var et sponsorfly for EXPO 2020, men så var det Emirates’ EK 160 til Dubai. Mens vi stod der lærte jeg at det tar adskillig lengre tid å sause inn en 777 enn en 737. Fem kvarter forsinket drog DY 612 av gårde til Bergen. Ikke vet jeg hva alt dette listestyret til Norwegian skyldtes, men jeg tenkte med meg selv der jeg satt etter hvert stiv og støl i setet, at Norwegian jaggu meg kunne ha satt over kaffen, for utstyr til det, det har de om bord – det vet jeg.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2018, 21:32   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: 21. desember, kanskje ikke-dagen for flyreiser?

Takk for en god hverdagsrapport
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2018, 23:23   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: 21. desember, kanskje ikke-dagen for flyreiser?

Fin rapport. Enig i at Norwegian og andre kunne gi et lite plaster på såret ved forsinkelser i form av kaffe/te. Jeg vet at trallen ikke har nok mat til alle. Jeg ble nesten tre timer forsinket til ARN sist lørdag, men det var ikke antydning til noe påskjønnelse for utvist tålmodighet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 22-12-2018, 11:38   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: 21. desember, kanskje ikke-dagen for flyreiser?

Takk for bra rapport. Kjenner meg igjen etter diverse turer att og fram over fjellet. Kaffe er kjekt, men duverden så deilig det er med DY på fakirflighten når det er helt stille, dempet belysning og null støy i galley og midtgang på overfarten.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2019, 03:39   #5
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: 21. desember, kanskje ikke-dagen for flyreiser?

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Fin rapport. Enig i at Norwegian og andre kunne gi et lite plaster på såret ved forsinkelser i form av kaffe/te. Jeg vet at trallen ikke har nok mat til alle. Jeg ble nesten tre timer forsinket til ARN sist lørdag, men det var ikke antydning til noe påskjønnelse for utvist tålmodighet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er enig, men Norwegian får det ikke til: De har ikke nok kaffe ombord til alle på domestic og intra-Skandinaviske flighter om flyet er mer eller mindre fullt. De brygger ikke hele kanner med kaffe/te, men bruker Nescafes "in-cup" konsept (pappkrus med pulver til forskjellige drikker under folie i bunnen, tilberedes ved å fjerne folien og å helle varmt vann i koppen). Det er færre kaffekopper enn antall pax ombord. Om man regner med det som lastes av te, kakao og cappucino er det nesten nok til alle, men fortsatt ikke nok til at alle ombord kan få en kopp med varm drikke.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07

Last edited by Millemor; 03-02-2019 at 15:46.
Millemor is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY halverer BGO-TRF fra neste vinterprogram, eller kanskje ikke MD90 Småprat 11 24-02-2013 23:35
Kanskje ikke underlig safety i Afrika er så som så krølle Småprat 1 13-08-2012 08:38
Kanskje til Dubai fra Kr.sand i Desember Robin882 Reiseforum 10 08-09-2010 14:54
Drikker du kaffe/te/pusser tennene ombord? Kanskje ikke nå lenger... LN-AFG Flyforum 13 01-01-2010 19:24
Det som mange kanskje ikke vet er at vi har flyfabrikk i Norge? HSaX Bilder & foto 1 10-11-2009 18:22


All times are GMT +2. The time now is 19:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.