Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2020, 14:40   #2401
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
De kundene har humpet over dammen i gamle 330 med blå hale og har vært fornøyd med det.
Men mye mer driftssikre 330'ere, mens Kjos måtte leie inn enda eldre 340'ere, 767'er, 777'ere, etc. etc. etc.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 14:42   #2402
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Men det ser ut til at Ryanairs modell er annerledes siden de lykkes. Norwegian lykkes ikke. Forksjellen er at Ryanair har holdt seg til en flytype der man stort sett ender på hjemmebase og crewene sover "hjemme". Det er en ren short-haul.



De siste dagene har vist at volum ikke har gitt Norwegian "cash [nok] i kassa".
Norwegian er en suksessformel. De har bygd opp verdens beste LCC og drevet i 27 år og tidvis levert fantastiske resultater. Sammenlignet med hovedkonkurrenten som har hentet regelmessige milliarder fra mine og dine skattepenger i samme tidsperiode.

Hvor mange flyselskap hører vi ikke om som blir startet? Selv nå under pandemien startes det selskap, og hva et status for de aller fleste etter noen år? De er borte. Hvordan gikk det feks med de "norske" forsøkene? Snowflake? Fly Viking?

Norwegian har skapt noe ingen trodde var mulig og stadig imponert verden i 27 år. Å si at Norwegian ikke lykkes er dumskap. De har allerede vunnet. Og om Corona til slutt skal knekke selskapet så vil de like vel alltid huskes som et fremragende selskap som virkelig åpnet verden for den jevne nordmann.




Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Men mye mer driftssikre 330'ere, mens Kjos måtte leie inn enda eldre 340'ere, 767'er, 777'ere, etc. etc. etc.

Joda, og Norwegian hadde vært langt bedre skikket til å håndtere pandemien om de hadde kjøpt fly hos en seriøs aktør som Airbus og sluppet unna alle problemene Boeing har skapt med å levere uferdige fly som ikke leverer på løftene fra selskapet.

Last edited by Alpha; 19-11-2020 at 14:44.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 14:45   #2403
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Norwegian er en suksessformel
Formelen på suksess er 50 milliarder i gjeld?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 14:46   #2404
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Formelen på suksess er 50 milliarder i gjeld?
American har 300 milliarder i gjeld. Hva er poenget?

Du må se det mot eiendelene. Norwegian har positiv egenkapital. SAS og mange andre har negativ. Men det snakkes det ikke om i media..
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 14:50   #2405
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Norwegian har skapt noe ingen trodde var mulig og stadig imponert verden i 27 år. Å si at Norwegian ikke lykkes er dumskap. De har allerede vunnet. Og om Corona til slutt skal knekke selskapet så vil de like vel alltid huskes som et fremragende selskap som virkelig åpnet verden for den jevne nordmann.
Det er vel det mange her er uenig med deg i. At det evt er Corona som kan risikere å knekke Norwegian. Jeg er vel en av dem som tror at de knakk seg selv før Corona. Desverre, for jeg synes det er så kult med et (tross alt) Norsk selskap som gunnet på og virkelig satset.

De fleste selges til utlandet straks de blir store nok til å legges merke til. Norwegian gjorde ikke det. De bare klinte til. Jeg blir skikkelig revet med av sånt.

Men sjarmen og nasjonalfølelsen til side. Selv om det var innmari bra jobbet, tøft satset og et bra case så tror jeg altså at det var skikkelig ute og kjøre allerede før Corona. Jeg tror ikke de hadde hatt nubbsjans til å overleve i den formen uansett. Og derfor mener jeg det er rett å ikke redde dem slik de er/var.

På den andre siden kan det jo hende at vi ser et nytt og nedskalert Norwegian som har fått ta et skritt tilbake til de tingene som var suksess og som kan bygge seg opp igjen derfra.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 15:04   #2406
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er vel det mange her er uenig med deg i. At det evt er Corona som kan risikere å knekke Norwegian. Jeg er vel en av dem som tror at de knakk seg selv før Corona. Desverre, for jeg synes det er så kult med et (tross alt) Norsk selskap som gunnet på og virkelig satset.



De fleste selges til utlandet straks de blir store nok til å legges merke til. Norwegian gjorde ikke det. De bare klinte til. Jeg blir skikkelig revet med av sånt.



Men sjarmen og nasjonalfølelsen til side. Selv om det var innmari bra jobbet, tøft satset og et bra case så tror jeg altså at det var skikkelig ute og kjøre allerede før Corona. Jeg tror ikke de hadde hatt nubbsjans til å overleve i den formen uansett. Og derfor mener jeg det er rett å ikke redde dem slik de er/var.



På den andre siden kan det jo hende at vi ser et nytt og nedskalert Norwegian som har fått ta et skritt tilbake til de tingene som var suksess og som kan bygge seg opp igjen derfra.
Igjen, Norwegian hadde allerede en plan for lønnsomhet framfor ekspansjon, og restruktureringen var igang før Corona.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 15:18   #2407
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Kjos har aldri hatt en ambisjon om å konkurrere mot nettverksselskaper så kunder som du skisserer her var aldri på Kjos radar. De kundene har humpet over dammen i gamle 330 med blå hale og har vært fornøyd med det.

Norwegian var store på volum, og med LCC så er volum cash i kassa, bare spør Ryan.
Kjos ble fanget i sin egen retorikk.
Selv har jeg "humpet" interkontinentalt med både nye og gamle 330 og til og med "eldgamle" 340 med blå hale (og også andre nettverkselskaper) og vært strålende fornøyd. Har faktisk ikke savnet "dreamlineropplevelsen" i brøkdelen av et sekund.
Mangel på et skikkelig premium produkt var vel en av de få dørene Kjos ikke møtte seg selv i. Ingen hadde bruk for Fast track, Lounger, Prioritert boarding, bonusprogrammer etc etc
Han skulle vært så folkelig og appellere til "folk flest" og glemte de kundene som kunne gi mest penger i kassa.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 15:47   #2408
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Formelen på suksess er 50 milliarder i gjeld?
Det er svært få flyselskap som slipper å låne når de skal ha nye fly.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 15:56   #2409
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Boeing 737MAX - statustråd

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Vel, saken er, det finnes seg en rett-sak mot Boeing og man må vente på utfallet av denne.

Ellers har vi jo nye konkurrenter i kjerne-områder og det gjenstår å se hvordan Wizz vil klare seg i Norge, .om de utivder, stagnerer eller forsvinner. Om "Braathen Air" kommer til å fly, med hvilke fly og på hvilke ruter. Det vil bestemme mikro-økonomi og hvor lønnsomt det norske innenriks-market kan være for all disse aktører.

Samme gjelder for langruter hvor jetblue annsonserte sitt inntreden med 321XLR fra New York og Boston.

JetBlue kommer ikke til og primært gå etter samme marked.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 16:14   #2410
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Norwegian er en suksessformel. De har bygd opp verdens beste LCC og drevet i 27 år og tidvis levert fantastiske resultater. Sammenlignet med hovedkonkurrenten som har hentet regelmessige milliarder fra mine og dine skattepenger i samme tidsperiode.

Hvor mange flyselskap hører vi ikke om som blir startet? Selv nå under pandemien startes det selskap, og hva et status for de aller fleste etter noen år? De er borte. Hvordan gikk det feks med de "norske" forsøkene? Snowflake? Fly Viking?

Norwegian har skapt noe ingen trodde var mulig og stadig imponert verden i 27 år. Å si at Norwegian ikke lykkes er dumskap. De har allerede vunnet. Og om Corona til slutt skal knekke selskapet så vil de like vel alltid huskes som et fremragende selskap som virkelig åpnet verden for den jevne nordmann.








Joda, og Norwegian hadde vært langt bedre skikket til å håndtere pandemien om de hadde kjøpt fly hos en seriøs aktør som Airbus og sluppet unna alle problemene Boeing har skapt med å levere uferdige fly som ikke leverer på løftene fra selskapet.
Dette blir for dumt. Suksessformel? Kan kalles korthus og pyramide. De som sitter igjen med svarteper her er ikke vinnere. Kanskje Kjos berget seg, men du ser ikke at han står i kø for og kaste sine penger i brønnen. Tragedien er at NAS ryker, og mange gode norske arbeidsplasser. Hadde veksten kommet gjennom dem og fokusert på Norge, ville nok den norske stat og skattebetaler hatt en annen holdning.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 16:18   #2411
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Egon Olsen hadde og en plan.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 16:47   #2412
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Dette blir for dumt. Suksessformel? Kan kalles korthus og pyramide. De som sitter igjen med svarteper her er ikke vinnere. Kanskje Kjos berget seg, men du ser ikke at han står i kø for og kaste sine penger i brønnen. Tragedien er at NAS ryker, og mange gode norske arbeidsplasser. Hadde veksten kommet gjennom dem og fokusert på Norge, ville nok den norske stat og skattebetaler hatt en annen holdning.
27 år gammelt korthus som gjør tidenes største flybestilling i Europa og har klippekort å på toppen av listene over verdens beste LCC. Det er et korthus jeg kunne tenkt meg å bo i. Faktisk er det ikke et korthus i det hele tatt, det er et palass. Vel passende for kong Kjos
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 16:52   #2413
matsemann
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
27 år gammelt korthus som gjør tidenes største flybestilling i Europa og har klippekort å på toppen av listene over verdens beste LCC. Det er et korthus jeg kunne tenkt meg å bo i. Faktisk er det ikke et korthus i det hele tatt, det er et palass. Vel passende for kong Kjos
Love makes you blind
matsemann is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 17:41   #2414
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
27 år gammelt korthus som gjør tidenes største flybestilling i Europa og har klippekort å på toppen av listene over verdens beste LCC. Det er et korthus jeg kunne tenkt meg å bo i. Faktisk er det ikke et korthus i det hele tatt, det er et palass. Vel passende for kong Kjos
Hi Rudy

Det hoeres mer ut som det Hvite Hus med den sittende President og virkelighets opplevelsen enn et palass med kong Kjos
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 18:31   #2415
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Fristet til å plukke frem min gamle venn informasjonsministeren ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 18:37   #2416
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
27 år gammelt korthus som gjør tidenes største flybestilling

Kunststykket er jo ikke å bestille. Kunststykket er å bruke dem, og tjene nok penger på bruken så man har råd til å betale dem.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 18:42   #2417
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

«Tidenes største bestilling» er jo nettopp derfor se sitter der de gjør nå. «Verdens beste LCC»? Hørt om Southwest?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 21:12   #2418
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
«Tidenes største bestilling» er jo nettopp derfor se sitter der de gjør nå. «Verdens beste LCC»? Hørt om Southwest?
Vetikke jeg, spør Skytrax
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 21:27   #2419
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Vetikke jeg, spør Skytrax
Tja .. jo mer du betaler dem, jo bedre rating får du ...

https://www.paddleyourownkanoo.com/2...houldnt-trust/

Quote:
So how does Skytrax make its money? A spokesperson for the organisation refused our multiple requests to shed light on this subject but its believed that these come from airlines and airports paying for “audits” by Skytrax researchers – in turn, the airline or airport receives both advice and an “official” Star Rating.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 19-11-2020, 21:32   #2420
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Igjen, jeg kan selge biff til hamburger priser og vinne mange premier, men hvis jeg selger et produkt for mindre enn det koster deg, så varer jeg ikke lenge.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG med resultatvarsel Someone Flyforum 0 26-09-2019 10:21
Resultatvarsel fra Lufthansa Someone Flyforum 2 24-06-2019 22:28
TUIfly med resultatvarsel darkcho Flyforum 1 29-03-2019 10:44
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon sail4fun Flyforum 34 26-11-2009 23:28
Ny emisjon i Norwegian?? CK Flyforum 20 22-11-2004 00:07


All times are GMT +2. The time now is 17:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.