Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-12-2010, 09:15   #1
Flybird
ScanFlyer Blue
 
Flybird's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
OBB 19 London - Dubai - Osaka

20. juni 2010: London - Dubai
23. juni 2010: Dubai - Osaka
Flyselskap: Emirates
Klasse: Økonomi
Pris: 3700 kr


Sommeren 2010 startet jeg reisen min mot New Zealand hvor jeg skulle tilbringe et år som utvekslingsstudent. Første del av reisen gikk via Dubai og Japan. Ettersom jeg var på studietur i USA uken før, tilbrakte jeg helgen i London før jeg fortsatte reisen min østover.



Billettene ble bestilt hos Widerøe fem måneder før avreise. Setereservasjon ble foretatt like etter på Emirates' nettsider for å sikre oss gode seter.

20. juni 2010 – kl. 14:15 – 6t50min
Emirates – EK2 – London(LHR)-Dubai(DXB)
Airbus A380-800 – A6-EDG – 46J(midten)




Jeg tok undergrunnen ut til London Airport Heathrow og ankom flyplassen 2,5 timer før oppsatt rutetid. Da det ikke var noen som sjekket inn i first class-skranken ble jeg vinket bort og slapp således unna køen hos økonomiklasse. Billetten min ble dog dessverre ikke oppgradert.



Etter at sikkerhetskontrollen i terminal 3 var passert traff jeg på resten av reisefølge.



Japan Railways’ reklameplakat på Heathrow gav oss en smakebit på hva som ventet oss i Japan.



En Boeing 777-200ER fra Air New Zealand taxet forbi ute på tarmac.



Det var Emirates’ Airbus A380-800 som tok oss til Dubai denne søndag ettermiddagen. Vi mistet dessverre oppsatte slot-tiden kl. 14:35 og måtte vi vente til 15:20 før vi fikk lov til å ta av.



Halekameraet på A380’en gjør det spennende å følge med når flyet taxer fra terminalen og ut til rullebanen. Videre bet jeg merke i hvor lydløst A380 var. Man kunne snakke med sidemannen under take-off uten å bli forstyrret av motorstøyen. Dette er ironisk nok et problem i pilotenes hvilepauser da de hører støy fra passasjerene i kabinen i steden for å bli dysset i søvn av motorduren.



Etter en drøy halvtime i luften fikk vi servert drikke. Her kunne vi velge fritt mellom alt fra øl og vin til juice og brus.



Etterfulgt av drikken kom maten. I den utdelte menyen kunne vi velge mellom torskefilet og kylling i kokosnøttsaus. Selv gikk jeg for torskefileten som viste seg å være et smakfullt måltid.



En times tid før landing var det servering av et enkelt kakestykke samt kaffe/te.



Underholdningssystemet på Emirates' A380 var utmerket! Hvert sete er utstyrt med en forholdsvis stor trykkskjerm med uendelige muligheter. Man kan følge med på flyvningen via det interaktive kartet eller et av de tre eksterne kameraene. Utvalget av spill, filmer, musikk og TV-serier er også imponerende sammenlignet med andre selskaper jeg har flydd med.



Fjernkontrollen er utstyrt med en egen skjerm for å gjøre navigeringen enklere. Sending av SMS og epost er også mulig, dog ikke gratis.



Vi ankom Dubai International Airport ca. en time forsinket. Møte med Terminal 3 var imponerende. Terminalen, som stod ferdig i oktober 2008, har et meget eksklusivt preg. Nærmere 41 millioner passasjerer reiste over Dubai International Airport i 2009 og var dermed den 15. travleste i verden det året, målt i antall passasjerer.



Terminal 3 er delvis underjordisk og har flere etasjer under tarmac. Både innsjekkings- og bagasjeutleveringsområdet befinner seg under taxebanene og flyoppstillingsplassene. Fasinerende!



Dubais mange kjøpesentre lokker til seg millioner av turister hvert år. Med en sommertemperatur på over 40 grader er det veldig behagelig å vandre rundt i et kjølig kjøpesenter.



Ettersom nordmenn er født med ski på beina var det jo et musst å teste ut Ski Dubai som er den del av kjøpesenteret Mall of the Emirates. Det var en interessant opplevelse å stå på ski innendørs i -1°c mens det var over 40°c ute.



Busstoppene i Dubai var innelukkede og utstyrt med aircondition.



Dubai har en imponerende skyline!
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 09:16   #2
Flybird
ScanFlyer Blue
 
Flybird's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
Default London - Dubai - Osaka

23. juni 2010 – kl. 03:10 – 9t10min
Emirates – EK316 – Dubai(DXB)-Osaka(KIX)
Boeing 777-300ER – A6-ECA – 47K(vindu)




Etter to dager i Dubai bar det videre til Japan.



Innsjekkingsområdet i terminal 3 er stort men oversiktlig.



Da vi kom til innsjekkingsskranken brukte personalet nærmere 15 minutter på å søke opp billetten vår i systemet før vi endelig kunne levere fra oss bagasjen.



Da sikkerhetskontrollen var passert var det bare å ta frem PCen å smøre seg med tålmodighet ettersom vi ankom flyplassen hele fem timer før avreise. Vi trodde ventetiden skulle gå fort ettersom terminalen var utstyrt med gratis trådløst internett, men det viste seg dessverre å være meget tregt.



Også terminal 1 som stod ferdig i år 2000 har et eksklusivt preg med palmer av gull i terminalen.



Da vi kom om bord i flyet lå det utdelt pute, teppe, headset og et etui med diverse småting i hvert sete. Headsettet hadde faktisk uvanlig god lydkvalitet til å være økonomiklasse på et fly.



Etuiet inneholdt blant annet sokker, sovemaske og tannkost/tannkrem.



Kort tid etter avgang ble det servering av et lettere måltid bestående av nudler, fritert kylling og japansk ris.



Da sola var på veg opp ble kabinbelysningen dimmet og det var på tide å få seg litt søvn.



Vi hadde mild turbulens gjennom hele flyturen og fest-setebelteskiltet gikk på og av flere ganger. Så lenge jeg ikke spiser syns jeg egentlig turbulens er helt greit. Det er jo da man kjenner at man faktisk flyr!



Før landing i Osaka var det servering av frokost. Valget stod mellom Japansk og vestlig frokost. Ettersom turen gikk til Japan måtte det lokale kjøkkenet selvfølgelig prøves. Frokosten bestod av laks servert med ris og bønner, samt en skål med frukt som aperitiff. Fantastisk måltid!



Underholdningssystemet på Emirates kan mer enn å spille musikk og filmer. Hvert sete er nemlig utstyrt med en USB-kontakt hvor man kan koble til sitt eget kamera eller MP3-spiller og bla gjennom innholdet via den store skjermen. Og for de som måtte ønske å bruke sin egen PC under flyturen så har Emirates strømuttak ved hvert sete i økonomiklasse.



Ved ankomst Kansai International Airport taxet vi forbi denne 747’en fra Japan Airlines på veg til gaten vår. Flyplassen, som stod ferdig i 1994, er bygget på en kunstig øy bukta utenfor Osaka.



Etter at bagasjen var plukket opp bar det gjennom immigrasjonskontrollen som var køfri denne ettermiddagen.



Ved hjelp av tog og leiebil besøkte vi Hiroshima, Kyoto, Mount Fuji og Tokyo i løpet av vårt ukeslange opphold i Japan. Hurtigtoget Shinkansen viste seg dog å være en dyr fornøyelse. En togreise på 1,5 timer kostet typisk 700 kr. Men når lokaltoget på den samme strekningen tok hele 10 timer var det jo pengene verdt.



Japan er kjent for sine salgsautomater plassert rundt omkring i byene. På dette gatehjørnet i Hiroshima telte jeg hele 9 automater! Japan er forøvrig det landet i verden med flest salgsautomater per innbygger!



Hiroshima Peace Memorial gjenstår som et minnesmerke for atombomben som traff byen i 1945.



Etter noen dager i Hiroshima og Kyoto gikk turen til Kawaguchiko som ligger ved foten av Mount Fuji. I grå tåke, regn og vind besteg vi den 3776 meter høye vulkanen, som er Japans høyeste fjell.



Japanturen ble avsluttet med et par dager i Tokyo for vi satte kursen mot den sørlige halvkule. Byen er her sett fra Tokyo Metropolitian Government Building.



Etter å ha flydd Emirates' A380-800 og Boieing 777-300ER satt jeg igjen med et meget positivt inntrykk av flyselskapet. Underholdningssystemet er det beste jeg har vært borti, og jeg var særlig fan av USB-tilkoblingen som lot meg lade mobiltelefonen min under reisen. Maten som ble servert om bord var jeg også særdeles fornøyd med. Emirates er det beste flyselskapet jeg har flydd hittil! Japan som destinasjon var også meget spennende, et land jeg definitivt skal tilbake til!

Tidligere rapporter:
- Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London
- Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger
- Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Warszawa-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger
__________________
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 09:38   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,829
Default Re: London - Dubai - Osaka

Flott rapport og håper på flere
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 10-12-2010 at 11:27.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 11:25   #4
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: London - Dubai - Osaka

God rapport med flotte bilder, dette var bra!
nime is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 11:30   #5
Islending
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 854
Default Re: London - Dubai - Osaka

Bra dokumentert! Kunne godt tenkt meg å prøve Emirates selv.
__________________
Islending is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 12:06   #6
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: London - Dubai - Osaka

Meget bra rapport! Imponerende nivå på maten må jeg si. Her er det noen og en hver av de europeiske og nord-amerikanske selskaper som har noe å lære.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 12:12   #7
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: London - Dubai - Osaka

Takk for herlig rapport med flotte bilder! Stort pluss fra meg for matbildene. Enig med Hickok at det er stil over maten der i gården :-) Fint presentert også.
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 12:29   #8
LA8PV
Newcomer
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 31
Default Re: London - Dubai - Osaka

Meget bra rapport!! Emirates må testes. Er det kun i Skywards man tjener poeng ved EK flights?
LA8PV is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 12:37   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: London - Dubai - Osaka

Quote:
Originally Posted by LA8PV View Post
Meget bra rapport!! Emirates må testes. Er det kun i Skywards man tjener poeng ved EK flights?
Neida, du får ikke-statusgivende poeng også hos bl.a. CO One Pass, og sikkert flere.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 17:00   #10
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: London - Dubai - Osaka

Veldig bra rapport dette !
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2010, 23:53   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: London - Dubai - Osaka

Bra rapport - savner EK etter fire legs med dem for et års tid siden. Jeg fikk også et godt inntrykk av dem, og flyparken.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 10:55   #12
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,827
Default Re: London - Dubai - Osaka

Takk for super rapport Skal prøve å lage en rapport fra Emirates jeg også...
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 04:07   #13
Ludvig
Newcomer
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2
Default Re: London - Dubai - Osaka

Flott rapport med mange bilder.

Selv har jeg bare fløyet første klasse hos Emirates så det er gøy å se hvordan det er bak gardinet også, og det er jo ikke så aller verst der heller. Helt enig med deg i at A380 er et utrolig støysvakt fly, og en fornøyelse å være ombord i.
Ludvig is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 05:52   #14
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: London - Dubai - Osaka

Flott lesning. Liker hvordan du legger opp bilde for å se hvordan ruten er samt at du nevner prisen. Ellers veldig bra med bilder og informativ tekst. Keep up the good work
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 06:28   #15
Flybird
ScanFlyer Blue
 
Flybird's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
Default Re: London - Dubai - Osaka

Takker for hyggelige tilbakemeldinger Satser på å komme tilbake med flere i nærmeste fremtid.
__________________
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 10:39   #16
Emirates
Newcomer
 
Emirates's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 13
Default Re: London - Dubai - Osaka

Nice report. Kunne virkelig tenkt meg en langtur med Emirates.
__________________
Åge
ENKR
Emirates is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 13:48   #17
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: London - Dubai - Osaka

Takker for denne utmerkede rapporten og de fine bildene fra EK. Et imponerene produkt i ECO klasse og et hav foran SK's produkt som nylig er beskrevet i tripreports her inne. DXB er virkelig en imponerende flyplass
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 10:47   #18
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: London - Dubai - Osaka

Når det gjelder togreiser i Japan kan det veldig fort lønne seg å kjøpe "Japan Rail Pass". Dette fungerer litt som inter rail i Europa. Men merk at det må kjøpes før innreise til Japan.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 11:18   #19
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 553
Default Re: London - Dubai - Osaka

Flott TR. Likte veldig godt bildene ifra DXB
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA åpner London-Osaka igjen Discus Flyforum 5 25-09-2018 08:41
Dubai+London på 5 dager på F (Deler av veien) mcduck TripReports 28 25-11-2013 21:51
Hotell i Osaka? A-380 Reiseforum 1 29-07-2010 22:49
Oslo-London-Dubai-Bangkok-Dubai-London-Oslo grindstein TripReports 44 10-05-2010 04:55
T/R Osaka med WF/SK/NH Farmer TripReports 17 19-11-2007 10:32


All times are GMT +2. The time now is 18:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.