Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-12-2016, 11:40   #21
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Romjulsquiz

Da er vi enige siden det bare er obelisken som er i bildet ��
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2016, 18:59   #22
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Romjulsquiz

10. Jeg har tre alternativer på "Flossie".

a) En av tvillingene i bokserien Bobsey-barna, en bokserie vi som vokste opp på 60-tallet (dessverre) har litt kjennskap til. Egentlig tviler jeg på at det er relevant, lite flyrelatert er det også....

b) En vanntank på hjul som ble brukt i Fleet Air Arm for å teste katapulten på hangarskip:

Jeg aner ikke hvorfor den het Flossie, så jeg tror vi dropper den også..

c) "Kjælenavn" på SAAF's C-130-flåte (og tildels C-160). Det som ligger bak er visstnok tidligere tiders slang (Flossie = kjæreste), slik at disse ble et kjært syn for vernepliktige som skulle hjem på perm.

Jeg tror jeg satser på alternativ c), jeg....
Stone is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 13:12   #23
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Romjulsquiz

4. Jeg aner at det har noe med løsrivelsen av Comorene fra Frankrike i 1975 å gjøre, men aner ikke hva, men jeg ser ikke bort fra at Bob Denard har noe med saken å gjøre. Denne DC-4'en var jo hos Air Comores på fransk register på den tiden. Vi ser jo også C-119 (fransk?) bak der.
Så jeg vil også tippe at bildet er tatt på HAH, Prince Said Ibrahim International Airport utenfor Moroni.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 15:53   #24
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Romjulsquiz

Sikker på at det er en C-119?
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2016, 20:55   #25
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,547
Default Re: Romjulsquiz

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Sikker på at det er en C-119?
*Kikkelittnærmerepåbildet*..... nei. Fire-bladet propeller, enkelt hovedhjul, masse vinduer. Da sier vi Nord N2501 Noratlas. Og det ser ut til å være en Armée de l'Air roundel på halebommen.
Men det sier meg ikke noe mer om den spennende historien, dessverre.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2016, 15:46   #26
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Romjulsquiz

Vi er vel i mål og jeg lovd svar i dag.

1) Det finske flyvåpenet heter Ilmavoimat på finsk og Flygvapnet på svensk. Det er ett av ikke så altfor mange tospråklige flyvåpen - og de to språkene er rimelig langt fra hverandre. Kudos til Scooter01 som du unngikk den bevisste fellen.

2) GUGVF eller Glavnoye upravleniye grazhdanskovo vozdushnogo flota (ГУГВФ - Главное управление гражданского воздушного флота) var myndigheten som styrte all sivil luftfart i Sovjetunionen. Det betyr som Fellowship kom fram til Hoveddirektorat for den sivile flyflåte

3) Denne English Electric Lightning fra RAF henger i Cold War Exhibition på RAF Cosford og er på vei oppover



4) Bildet er etter all sannsynlighet tatt på Comorene som er en øygruppe mellom Moçambique og Madagascar. Mellom 1841 og 1975 var øyene fransk koloni. Det er datert til september 1974 og det er før uavhengigheten fra Frankrike. Flyet i bakgrunnen er en Armée de l'Air Noratlas. Det er F-BRHE som er en del av en interessant smuglerhistorie. Det er en Douglas C-54A Skymaster som ble bygd i 1944. Før den havnet på Comorene hadde den gjort runden: USAAF, Northwest Airlines, Pennsylvania Central Airlines, Capital Airlines, Los Angeles Air Services før den havnet i Fransk Afrika. Først i Algerie så etter hvert på Comorene. Det er derimot det som skjedde etter Comorene som er interessant. Air Comores bisto SAAF med å skaffe transportfly. Flere C-47 kom fra RNZAF til Comorene for så å dukke opp i kamp i Angola. Det samme gjaldt denne Skymasteren som ble til 6908 i SAAF tjeneste. Den ble etter hvert solgt sivilt og hugd i 2006.



5) Avianca eller Aerovías del Continente Americano er verdens nest eldste flyselskap og ble opprettet 5. desember 1919. KLM slo dem med knappe to måneder (7. oktober 1919). Nummer tre er Qantas som ikke kom før 16. november 1920.

6) Verdens første flyrute gikk fra St. Petersburg, FL til Tampa, FL med en Benoist Type XIV fra St. Petersburg–Tampa Airboat Line (SPT Airboat Line). Det skjedde 1. januar 1914 - for 103 år siden i morgen.

7) Ølbrikke fra Air Malawi med BAC 1-11 motiv



8) a) Scooter01 slår til igjen: Det er en Morane-Saulnier M.S. 412 bygd på lisens i Sveits av EKW som D3801. Denne serien gikk fra M.S. 405 til 450. b) Frankrike (fire flyvåpen - førkrigs AdlA og Marine, Vichy og Frie Franske), Sveits, Finland, Tyskland, Italia, Litauen og Kroatia var brukerne



9) Det er avslutningsformasjonen på Duxford som Fellowship sier og CFM forteller at den heter a) Balbo b) oppkalt etter de berømte store formasjonene ledet av Italo Balbo c) den ble også kalt Big Wing eller Duxford Wing fordi d) Douglas Bader brukte formasjonen under Slaget om Storbritannia fra e) Duxford.
[/COLOR][/B]



10) Hva er Flossie? Og hvor kommer navnet fra? Det er lettest å starte med hvor det kommer fra: Det sør-afrikanske forsvaret - selv om jeg likte Fleet Air Arms Flying Flossie godt. Bobsey-barna er best feid under teppet... Hva det er? Et hvert fly som tar en vernepliktig hjem og det er spesielt to flytyper som har fått navnet Flossie - C-130BZ og C-160Z, men den gode, gamle Dakota-en fikk også økenavnet Flossie. Jeg brukte litt tid før jul for å sjekke opprinnelsen og det er to skoler:
  • Kjærestesporet som Stone var inne på der 'n flossie er kjæresten av en eller annen grunn. Litt merkelig siden det noen tiår før betød prostiuert...
  • Den andre skolen går på avløsning (aflos på afrikaans) og all flytyper som kunne frakte en avløser ble kalt Flossie. De fløy ikke bare til Sør-vest Afrika, men også internt i Sør-Afrika.

11) Einar Sverre Pedersen. Norges mest kjente navigatør som hos SAS utviklet og introduserte "gridsystemet" som gjorde navigasjon over Polhavet mulig vil jeg si. Dette la grunnlaget for trans-rutene til SAS og ga SAS et stort konkurransefortrinn i sin tid

12) Dette er obelisken som ble reist av norske flygere i 1952 utenfor det som nå er North Wealds flymuseum. Den står foran en halvsirkel som kom senere som Stone sier





13) a) Den første luft til luftkampen med fly skjedde under den meksikanse revolusjonen i 1913 b) Det var to amerikanske leiesoldater som fløy for hver sin side og de skjøt vilt i alle andre retninger enn på hverandre siden de var venner c) Messerschmitt Bf 109 og Spitfire kjempet mot hverandre i andre verdenskrig, men også den israelske frihetskrigen er israelske Avia S-199 kjempet mot egyptiske Spitfire. Interessant nok fløy tidligere RAF-flygere på begge sider.

14) De siste luftkampene med stempelmotordrevne fly var under Fotballkrigen mellom El Salvador og Honduras i 1969 med Mustang og Corsair ispedd litt T-28 Trojan og, hold der fast, T-6 Texan/Harvard

15) Julestemingen er på Arlanda

__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Knuts romjulsquiz KnutW Småprat 23 27-12-2017 01:14


All times are GMT +2. The time now is 01:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.