Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2013, 23:10   #21
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Ny Avinor-logo

Det er jo heeeelt på sin plass at et firma som er så ekstremt avhengige av logoen sin bruker en enorm mengde penger for å bytte logo.... Skjønner egentlig ikke hvordan Avinor har klart å overleve til nå uten en annen logo.... Jeg tror nok også at alle flyselskaper velger rutene sine basert på hvor fresh logoen til flyplassen ser ut... Tror faktisk jeg skal underby Altitude og si at jeg tegner ny logo med fræske farga og anna moro for 2,5 mill... Er det rart at flyplassavgiftene øker?!?
73H is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2013, 23:56   #22
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Ja, det er endringer på gang. Du har ikke lest artikkelen som hører til heller har jeg følelsen av.
Der tok du meg. Nå har jeg lest den, og det var jo som jeg trodde
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 19:14   #23
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Ny Avinor-logo

En totalt meningsløs bruk av penger, etter min mening. Dagens logo er mer enn god nok.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 00:14   #24
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
For øvrig avinors blog om prosjektet

http://www.morgendagensluftfart.no
Interessant. Når man leser bloggen, så ser man at dette dreier seg vel så mye om intern organisasjonsutvikling som om det å faktisk få en ny logo og visuell profil (i alle fall slik jeg leser det). Jeg sier ikke det forsvarer å bruke 50 mill på prosjektet, jeg sier bare at det da dreier seg om litt mer enn en ny logo - som man har fått inntrykk av i vår (tabloide) medier.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 00:29   #25
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by flappflapp View Post
Interessant. Når man leser bloggen, så ser man at dette dreier seg vel så mye om intern organisasjonsutvikling som om det å faktisk få en ny logo og visuell profil (i alle fall slik jeg leser det). Jeg sier ikke det forsvarer å bruke 50 mill på prosjektet, jeg sier bare at det da dreier seg om litt mer enn en ny logo - som man har fått inntrykk av i vår (tabloide) medier.
Slike ting gidder jo ikke mediene å bry seg, så lenge de får nok klikk. Man må ikke gjøre ting for komplisert for det stadig mer utdannede, men stadig dummere (?) norske folk. Og politikere som kaster seg utpå i sosiale medier to minutter etter at de har lest saken....

Når det er sagt, så kan jo en del slike ting være svada, men andre ganger positive og gode prosesser som gir et løft for organisasjonen.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2013, 10:33   #26
LN-NGT
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 378
Default Re: Ny Avinor-logo

Det er langt under halvparten av 50 mill som skal bli brukt:

http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-156007
LN-NGT is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2013, 01:08   #27
robms
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
Default Re: Ny Avinor-logo

Dagens Næringsliv hadde en god kommentar under dagens leder: "Selskapet (Avinor) får også pengene til å fly"
robms is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2013, 18:06   #28
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Ny Avinor-logo

De kunne kommet til meg. Jeg ville utført jobben for 1 mill.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2013, 18:42   #29
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
De kunne kommet til meg. Jeg ville utført jobben for 1 mill.
Uavhengig om dette er fornuftig eller å kaste bort penger, så er det ikke design av ny logo som koster 50 MNOK, men alt det andre rundt.

Å tegne selve logoen er en liten del av dette, men selve omprofileringen er det som koster penger. Og det klarer du ikke få til for 1 MNOK

Problemet til Avinor er neppe logoen, og jeg tror ikke en ny branding er det som skal til. Her er heller problemet at man fortsatt tenker som man var luftfartsverket og mangler en kommersiell fortåelse, på andre steder enn tax-freesalg. Skal Avinor bli mer fremtidrettet og fremoverlent, så tror jeg det kan være en bedre investering og bruke deler av dette beløpet på sluttpakker (ingen nevnt, ingen glemt) enn nye skilt!
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2013, 18:56   #30
NorwayDY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 193
Norge Re: Ny Avinor-logo

Hvor er logoen? Ser den ingen steder
NorwayDY is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2013, 19:01   #31
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Ny Avinor-logo

Det er pga den ikke er kommet enda. Prosjektet er ikke avsluttet.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 12:45   #32
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Avinor Re: Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
En totalt meningsløs bruk av penger, etter min mening. Dagens logo er mer enn god nok.
Og det er kun din mening, og det er helt greit. Jeg syns å huske at folk sa det samme med Posten/Bring sitt logoskifte for et par år siden - hva syns vi nå?

Det må være mulig å se lengre på saken enn kun 1-3 år frem i tid. Logoen og profileringen er estimert til å koste 50 millioner, og ser man dette over f.eks. 5 år, vil det si 10 millioner/år. Det er ingenting, spesielt om vi tenker at Avinor bidrar med ca. 1500 millioner til statskassa hvert år (ja, Avinor er statseid). Flyplassavgiften vil stige likegyldig pga. inflasjon.

Hvorfor skal ikke Avinor "få lov", når Statoil, Posten/Bring og NAV også har gjort det de senere årene?

Forandring fryder
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 14:38   #33
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Og det er kun din mening, og det er helt greit. Jeg syns å huske at folk sa det samme med Posten/Bring sitt logoskifte for et par år siden - hva syns vi nå?
Enkelt svar:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Pikachu-with-pokeball-pikachu-31615402-2560-2245.jpg
Views:	655
Size:	41.6 KB
ID:	34211  
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:

Last edited by Peppep; 13-04-2013 at 14:41.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 18:07   #34
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Ny Avinor-logo

Jeg vil ha tilbake gamle Posten, Statoil, Telenor og Luftfartsverket.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 19:58   #35
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Ny Avinor-logo

Televerket også?
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 20:00   #36
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg vil ha tilbake gamle Posten, Statoil, Telenor og Luftfartsverket.
Ganske sikker på at du ikke husker hvordan alle de logoene så ut Det kalles god profilering!
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 20:09   #37
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Ganske sikker på at du ikke husker hvordan alle de logoene så ut Det kalles god profilering!
Posten hadde gult posthorn på rød bakgrunn. Statoil hadde oransje oljedråpe på blå bakgrunn. Jeg synes disse logoene var vel så bra som dagens, spesielt posten sin, som jeg faktisk ikke kan beskrive sånn på stående fot.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 20:32   #38
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Ganske sikker på at du ikke husker hvordan alle de logoene så ut Det kalles god profilering!
Jeg husker de helt fint, spesielt Statoil sin enkle dråpe. Dagens rosa greie er ikke stygg, men forbinder ikke det med olje og energi selskap. Posten har ikke forandret så mye men logoen er annerledes, jeg forbinder fortsatt med gult horn på rødt - og måtte gå å sjekke nå hvordan dagens logo er, men hvorfor de måtte splitte seg til bring og posten vet jeg ikke. Både privat og bedrifter må forholde seg til begge uansett. Televerket høres litt for offentlig for å være privat firma, forsåvidt gjelder det også om Avinor skulle gå tilbake, men de har fortsatt ansvaret for driften av de statseide flyplassene or flytrafikken.

Uansett så er det ikke profileringen som er Avinors utfordring.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 22:22   #39
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Ny Avinor-logo

Statoil dråpen finnes fortsatt. Statoil har solgt den til SFR, som sikkert vil fortsette å bruke den når de må slutte med Statoil navnet om en stund.
storg is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 22:40   #40
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Ny Avinor-logo

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
(...)Posten har ikke forandret så mye men logoen er annerledes, jeg forbinder fortsatt med gult horn på rødt - og måtte gå å sjekke nå hvordan dagens logo er, men hvorfor de måtte splitte seg til bring og posten vet jeg ikke. Både privat og bedrifter må forholde seg til begge uansett. Televerket høres litt for offentlig for å være privat firma, forsåvidt gjelder det også om Avinor skulle gå tilbake, men de har fortsatt ansvaret for driften av de statseide flyplassene or flytrafikken.

Uansett så er det ikke profileringen som er Avinors utfordring.
Posten har gått fra å være, ja, posten til å bli et logistikkselskap i verden. De forsto at de ikke kunne ha en "ikke-global"/norsk-only logo. Har du vært i f.eks. Danmark i det siste? Der suser Bring rundt med samme logo som i Norge. Når de så skulle lage Bring sin logo så er det like så greit å ta posten også, vil jeg tro (uten at jeg er ekspert på det området, eller har noen harde fakta).

Jobber du i/for Avinor, siden du sier at profileringen ikke er en utfordring for Avinor?
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 09:16
Ny logo for CSA SK917 Flyforum 28 17-09-2007 20:04
Ny logo for Qantas SK917 Flyforum 12 25-07-2007 10:52
Ny logo for Boeing LN-MOW Flyforum 4 14-03-2005 22:12


All times are GMT +2. The time now is 11:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.