Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-11-2023, 11:08   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Singapore Singapore Airlines Premium economy til Kuala Lumpur og fra Jakarta

Et år siden sist så var på tide med en ny tur til Asia og primært Kuala Lumpur. Forskjellen denne gangen var at også Jakarta ble lagt til på turneen. Via LHR begge veien denne gangen, så ble da også et SAS leg til/fra der.

Mye flighter i mørket, så lite bilder av fly da det stort sett ble gjennskinn på forsøkene.

Fjorårets tur: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=156401

Avgang fra OSL en lørdag ettermiddag med SK815. Flytoget opp, og selv med ekstra innlagt tidspln på grunn av planlagt vedlikehold, ble vi stående å vente flere steder oppover Groruddalen, så da jeg kom til OSL var det bare gå rett gjennom sikkerhetskontrollen, med null kø, også begy meg mot passkontrollen. Litt kø det, med BA, SK, TK, og tror en DY flight, som skulle gå omtrent samtidig fra non-Schengen. Dog da de fant ut de kunne åpne selfservice passkontrollen gikk det unna. Boarding var alt i gang, og kunne gå ombor di EI-SIX som skulle ta med til LHR.

Ikke fullt fly, ikke overraskende en lørdag ettermiddag, så på 1A, hadde jeg hele treseteren for meg selv.

Britisk i cockpit, tror jeg. Og basert på lingvistikken i på de i kabinen var det 2 briter og 2 svensker der.

Opp i luften var det servert en slags kyllinggreie, som var OK. Selv om mye hadde gjort å servere den litt varmere og bytte ut det trebestikket. Cola og GT var drikkevalget

Den vanlige konfekten på Plus til LHR

Ingen strafferunder ned til LHR, bare en S-Sving nord av London, dog satt jeg på feil siden for å få den beste utsikten denne gangen

Ikke noe kø i transfer security denne gangne, så kunne raskt bevege med ned i gangen mot T2B, hvor SQ sine flighter går fra.

TBC....
Old 27-11-2023, 21:12   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Singapore Airlines Premium economy til Kuala Lumpur og fra Jakarta

Fremme i T2B var det å rusle inn i SQ Loungen, riktignok etter de fikk gitt meg nye boardingkort og makulert SAS sitt "hele reisen i ett" baordingkort. Og på vei til Asia er det bare å begynne varme opp.

Etterhvert ble det boarding, med med egen priority kø for Premium Economy og en egen bro til den seksjonen var jeg raskt ombord. 9V-SKY var A380'n som skulle ta meg de noe over 12 timene LHR-SIN.

Som sagt er Premium Economy seksjonen i den fremre kabinen i 1. etasje, som både betyr lite gjennomgangstrafikk og veldig stille. 37A er bakeste sete på vindusrekka

Standard 2-4-2 konfigurasjoen på Premium Economy, som er ganske standard på A380, A350 og 777.

Opp i luften og startet med en liten champagne

Og litt GT til nøttene

Gikk for en slags kyllingrett, helt grei i smak, men strøk i utseende....med vi snakker tross alt noe laget av en engelsk kokk

Is til dessert

Fikk sett noen filmen i løpet av turen, både den om Blackberry og No Hard Feeling. Dog synd en viss scene i sistnevnte var kraftig sensurert....

Men med sen avgang fra Europa, fikk jeg sove ganske mye av turen. Bakerste vindusete på deres Y+ på A380, er det også mulig med litt akrobatikk å gå ut bk for å gå på do, uten å klarte over naboen.

Frokost, eller var det lunsj, eller en litt tidlig middag. Kommer nok an på hvilken tidssone man valgte være på, gikk jeg for gnocchi, spinat og kylling.

Innflyvningen til SIN startet med en strafferunde over østkysten av Malaysia, så fløy over Singaporer, og en lang sving over Batam. Deretter en klassisk innflyvning over reden utenfor SIN.

Last edited by Someone; 27-11-2023 at 21:16.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2023, 20:41   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Parkerte på SIN sånn omtrent midt på A-Piren på terminal 3, og som alltid går SQs KUL flighter fra Terminal 2. Denne gangen fra langt utpå den ene F-delen. Så da ble det Skytrain over. Hadde en drøy time på SIN, og var like før boarding tok på SQ126 i det jeg kom til gaten.

9V-SMN som stod klar, en A350-900 fra 2017, i deres longhaul konfigurasjon.

Siden de ikke selger premium economy regionalt, så blir man plassert i vanlig economy her selv med Y+ billett. Dog i fremre seksjon. Siden det er en longhaul maskin har den premium economy seter, men man må kjøpe seg opp til det. Noe jeg ikke gadd på den times flighter SIN-KUL. Kun servering av kaffe/te/juice på den korte flighter, en av få som avviker fra SQs vanlige regionale serveringsprogram.

Litt flassende maling på vingen.

Ankom KUL da det alt var blitt mørkt, og parkerte denne gangen på satelitterminalen ved siden av noen av MH's widebodies.

Bussing inn til hovedterminalen da shuttletoget er under ombygging. Null kø i immigration, og med kun håndbagasje tok det ikke lange tiden før jeg satt i en airport taxi på vei inn til KLCC. Mens jeg i fjor bodde på Oriental Mandarin, ble det denne gangen å teste ut Four Seasons. Som vi også har avtale med. Generelt hyggelige hotellpriser i Kuala Lumpur.

Noen bilder fra byen og oppholdet

Turen videre til Jakarta gikk med Malaysian Airlines, dekket i en egen tråd.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=157913

Last edited by Someone; 28-11-2023 at 20:47.
Old 28-11-2023, 22:31   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Singapore Airlines Premium economy til Kuala Lumpur og fra Jakarta

Takk for super rapport. Maten så imidlertid greit ymse ut?

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2023, 22:34   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for super rapport. Maten så imidlertid greit ymse ut?
Greit på smak enn utseende, men bedre på returen. Men det kommer etterhvert
Old 28-11-2023, 22:40   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Greit på smak enn utseende, men bedre på returen. Men det kommer etterhvert
Æ glede mæ

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2023, 07:34   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Takk for rapport og tips om bakerste rad premium på A380. Hvor mye kostet en premiumbillett nå?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2023, 08:07   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Hvor mye kostet en premiumbillett nå?
Jeg har sett 26.650 for SQ flightene (SK var SQ codeshare) stå et eller annet sted. Uten at jeg er helt sikkert, da dette er en regning jeg aldri ser noe til. Bare hotell og taxi/flytog jeg må legge ut for.
Old 30-11-2023, 14:59   #9
OttoL
ScanFlyer Crusty

Takk for rapport. Vanskelig å forstå at folk synes jeans er behagelig på nattflight. Joggings all the way
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2023, 15:01   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Takk for rapport. Vanskelig å forstå at folk synes jeans er behagelig på nattflight. Joggings all the way
Jeg har ikke joggebukser, og ikke skal jeg skaffe meg det heller
Old 30-11-2023, 20:30   #11
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Hva med litt ærlige betraktninger om KL ?
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 02-12-2023, 08:20   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

På tide å komme meg hjem fra Jakarta, og fikk hotellet til å booke meg en bil gjennon Bluebird til flyplassen. Som de fleste andre nettverkselskapene på CGK så bruker Singapore Airlines den relativt nye terminal 3.

Var en Toyota Alphard som dukket opp, og med god benplass så sov jeg store deler av turen bak der i "kapteinsstolene" deres.

Raskt gjennom security og utgående passkontroll, og ruslet bort til Saphire Plaza Premium loungen som SQ bruker. Eller er vel mer snakk om et lounge-kompleks. SQ har sine egne 2 deler deles, hvor vi med Star Gold må ta til takke med en kjipeste..

Indonesia er jo en øynasjon, så selvfølgelig har de Ankerpils

SQ965 var satt opp på gate 1C, som betyr nesten ytterst på en av pirene, og etter en liten annonsert forsinkelse på 15 minutter, var det å begynne å rusle utover dit.

SQ965 er en av 6 daglige SQ flighter CGK-SIN. Denne, er som halvparten, satt opp med 777-300ER. Og var 9V-SWO som skulle ta turen, levert dem i 2008 så 15.5 år gammel. Den andre halvparten av flightene her går med A350-900.

Fant plassen min på 42K, en av de fremste rekkene i economy, og kunne godkjenne knyttnevetesten

En Qantas A330 skulle ta av etter oss

Omtrent 1,5 times rutetid på de 884km opp til SIN

Og der var den, kuben lever på SQs sine regionale intraasiatiske flyvninger. Dog er det skikkelig bestikk og ikke trebestikket.....

Ankom SIN såvidt etter rutetid, og tok meg en liten, eller egentlig ganske lang rusletur fra vi parkerte på en av A-gatene på T3. Blant annet for å se Jewel, dog var lyset og fontenen skrudd av for kvelden.

Digger atmosfæren og følelsen på SIN sent på kvelden. Selv om det er travelt og masse folk, føles det aldri overfyllt

Så ble det å ende opp på KrisFlyer Gold Loungen til SQ. Blant annet med påfyll av litt mat og drikke, en dusj før nattens flight og skifte til rene klær. På SIN, og Asia generelt, er det jo Gullstuene som er "dårligst", mens business loungene er hakket over. Men ingen dårlig lounge dette heller, så det er sagt.

Dog relativt mye nordmenn der den dagen, inkludert noen halvveis bekjentskaper, det passet ta en GT med.

Last edited by Someone; 02-12-2023 at 08:23.
Old 03-12-2023, 09:37   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Tydeligvis litt operasjonelt krøll denne kvelden, for etter to gate changes, endte vi tilslutt på gaten hvor nettopp fløyet 9V-SWO stod. Visstnok etter minst et flybytte, som også innebar en 15 minutters forsinkelse. Med med en oppsatt rutetid på omtrent 14 timer, så spiller det lite til eller fra. Ikke noe poeng stå i køen i sikkerhetskontrollen ved gaten, for å kunne vente ekstra lenge inne i gateområdet før enn kan gå ombord, så innen jeg kom tuslende var køen neste borte. Ikke trengte heller dermed ikke vente alt for lenge før vi i Premium Economy kunne gå ombord

Sete 31E er dessverre midtsete, men på fremste Premium Economy rad. Alle seter jeg kunne tenke meg var opptatt da jeg bestilte, men var heldig så i SQs 28 seters Premium Economy klasse var det 2 ledige seter, inkludert ved siden av meg

Opp i luften og siden jeg hadde gått for Book the Cook løsningen deres, var jeg blant de første som fikk maten.Hadde bestilt Char Siew, som er en slags ande greie med nudler. Som i grunn var godt.

Ellers fikk jeg sett en film, sovet overraskende mye, sett en ny film også var det frokost. Her hadde jeg booket French Toast med både bær og vaniljesaus. Og dette gjennom Book the Cook. I Premium Economy er forresten utvalget her veldig mye større ut fra SIN enn ut fra LHR

En strafferunde over London, og vi var fremme.

LHR ble det tusle over fra T2B til T2A, og sette meg i Lufthansa Loungen. Et par mail ble ekspediert før jeg erklærte helgen for åpnet og gikk å hentet meg en øl.

SK804 skulle ta meg det siste stykket tilbake til OSL. LN-RGM som skulle fly.

Seter 2F, og satt heldigvis en diamant i 2D, som jeg tror gjorde at 2E var et av få ledige/blokkerte seter i maskinen.

Litt kø for å ta av.

BA 787-10

VS 787-9

Røyklaks med noe salet ble servert, som var ganske godt. Og de vanlige konfektgreiene.

En kjapp tur via taxfree for akevitten til jul, før flytoget hjem

Premium Economy med SQ er i grunn ganske bra, spesielt når jeg ikke får business. Det er enkelte detaljet på setene som gjør det er litt forskjell på A350, A380 og 777-300ER. Dog er det vesentlig stille ombord i Airbussene, mens Boeing er en bråkebøtte.

Last edited by Someone; 03-12-2023 at 09:42.
Old 29-12-2023, 18:08   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for en fin rapport

Old 29-12-2023, 21:19   #15
B747-8
ScanFlyer Molded